Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+12
theward
Regndrottning
SiP
RedCloud
DMustaine
x-medborgare
Ezzlirsk
Redvictory
Thetaxpayer
Secrist
Dao
F.I.S.T
16 posters

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Folk och fä

    Inlägg  Secrist 2010-08-01, 00:16

    Och vad får dig att benämna dessa Azteker som naturfolk ??

    Var drar du gränsen?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  F.I.S.T 2010-08-01, 00:18

    Secrist skrev:Och vad får dig att benämna dessa Azteker som naturfolk ??

    Var drar du gränsen?

    Nu ställde jag ju frågan till dig, eftersom du benämnde dessa Azteker som naturfolk ... för svår fråga ???
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Natur

    Inlägg  Secrist 2010-08-01, 00:19

    Nu ställde jag ju frågan till dig, eftersom du benämnde dessa Azteker som naturfolk ... för svår fråga ???

    Gjorde jag? Om du läser noga så skrev jag "naturfolk".
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  F.I.S.T 2010-08-01, 00:23

    Secrist skrev:Nu ställde jag ju frågan till dig, eftersom du benämnde dessa Azteker som naturfolk ... för svår fråga ???

    Gjorde jag? Om du läser noga så skrev jag "naturfolk".

    Det gör det hela än värre, då du som vanligt inte vågar stå för vad du säger och tycker.....
    Men OK då då försöker jag väl pressa ur dig vad du tycker.

    Varför skrev du överhuvud taget "naturfolk" i sammanhanget när det var naturfolk vi pratade om ???.... om du inte anser Aztekerna vara naturfolk, så faller ju hela din jämförelse ,... hur ska vi ha det nu då ?
    Shocked
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  Dao 2010-08-01, 00:25

    Secrist skrev:Ja, vi kan bygga massförstörelsevapen - det kan inte dom!

    Vi är därmed "utvecklade"...

    De är "underutvecklade"...


    Vi kan utföra hjärttransplantationer. Vilka naturfolk kan det?

    Kan DU göra hjärttransplation?

    Om inte - är du då inte "utvecklad"?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  F.I.S.T 2010-08-01, 00:26

    Dao skrev:
    Secrist skrev:Ja, vi kan bygga massförstörelsevapen - det kan inte dom!

    Vi är därmed "utvecklade"...

    De är "underutvecklade"...


    Vi kan utföra hjärttransplantationer. Vilka naturfolk kan det?

    Kan DU göra hjärttransplation?

    Om inte - är du då inte "utvecklad"?

    Very Happy I love you I love you I love you
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  Dao 2010-08-01, 00:26

    Secrist skrev:Lite Aztekhistoria....

    Det var människooffren som mer än allt annat förskräckte de första européer som besökte Tenochtitlan innan staden förstördes. Människooffer har en gammal tradition i Mexicos historia och förekom hos de flesta stammar i Mellanamerika, men aztekerna drev det längre än några andra. Det berättas att år 1487, när templet till Huitzilopochtli invigdes, offrades inte än mindre 20 000 fångar till guden. År 1519 räknade en av Cortés (spansk erövrare), följeslagare 136 000 människokranier längs detta tempel. En del av offren var slavar och brottslingar, men de allra flesta var krigsfångar. När det under de sällsynta perioderna av fred uppstod brist på krigsfångar som kunde offras, arrangerade aztekerna och deras allierade ett slags ”tornerspel” mot grannstaternas krigare. Båda sidor försökte ta så många fångar som möjligt och när man fått ihop tillräckligt många för sina offerritualer avslutades ”kriget” och de stridande parterna återvände hem med sina offer. I spanjorernas ögon var dessa blodbad naturligt nog både brutala och hädiska, men för aztekerna var blodutgjutelse en helig akt och ingick som en viktig del i deras religion.

    Lite avvikande från Daos Lönnebergabeskrivning av "naturfolk".

    Nej - det förstärker det jag skrivit - men uppenbarligen inte det du ville att jag skrev... igen... Rolling Eyes
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Natur

    Inlägg  Secrist 2010-08-01, 00:27

    Varför skrev du överhuvud taget "naturfolk" i sammanhanget när det var naturfolk vi pratade om ???.... om du inte anser Aztekerna vara naturfolk, så faller ju hela din jämförelse ,... hur ska vi ha det nu då ?

    Var går gränsen för naturfolk? Det är ju frågan. Det jag ville visa är att allt inte var snuttegulligt innan den "vita" mannen kom. Krig och våld verkar tyvärr vara inbyggt i människans DNA. Vi har bråkat från och till i hela mänsklighetens historia. Vi har en förkärlek för att ta kål på varandra. Det är bara orsakerna som varierar.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Stärkt?

    Inlägg  Secrist 2010-08-01, 00:29

    Nej - det förstärker det jag skrivit - men uppenbarligen inte det du ville att jag skrev... igen...

    Gör det? Jag kan fortsätta att fylla forumet med exempel på våld och konflikter som höll på långt innan den vita mannen hade något med det att göra.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  Dao 2010-08-01, 00:29

    Secrist skrev:Ledsen att spräcka dina ilusioner men i det hänseendet hade inte
    de gamla konqvistadorerna mycket att yvas över.


    Fast nu handlade ju inte inlägget om den "vite" mannens brott. Utan om att allt inte var ett fredsälskande paradis innan Spanjorerna kom dit.

    Ingen har heller HÄVDAT att det var ett "fredsälskande paradis" då!!!

    Du är verkligen urusel på att hålla tråden till vad som diskuteras... Rolling Eyes
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  Dao 2010-08-01, 00:29

    Secrist skrev:Nej - det förstärker det jag skrivit - men uppenbarligen inte det du ville att jag skrev... igen...

    Gör det? Jag kan fortsätta att fylla forumet med exempel på våld och konflikter som höll på långt innan den vita mannen hade något med det att göra.

    Jag också!

    Men jag förstår inte vad det har med vad jag skrivit att göra...
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  F.I.S.T 2010-08-01, 00:31

    Secrist skrev:Varför skrev du överhuvud taget "naturfolk" i sammanhanget när det var naturfolk vi pratade om ???.... om du inte anser Aztekerna vara naturfolk, så faller ju hela din jämförelse ,... hur ska vi ha det nu då ?

    Var går gränsen för naturfolk? Det är ju frågan. Det jag ville visa är att allt inte var snuttegulligt innan den "vita" mannen kom. Krig och våld verkar tyvärr vara inbyggt i människans DNA. Vi har bråkat från och till i hela mänsklighetens historia. Vi har en förkärlek för att ta kål på varandra. Det är bara orsakerna som varierar.

    WIKI:

    Naturfolk

    Naturfolk, folk vars kultur typiskt sett präglas av ett nära beroende till naturen och typiskt sett saknar egna statsbildningar. Sådana folk livnär sig uteslutande eller så gott som uteslutande som jägare, samlare, boskapsskötare eller med hjälp av primitivt jordbruk, på många håll med hjälp av svedjebruk.

    Termen har ersatt det forna och mer nervärderande uttrycket "primitiva stammar", som användes speciellt av europeiska upptäcktsresande och antropologer. Även de äldre uttrycken "vildar" och "ociviliserade" har av modern forskning visat sig vara missvisande i många fall. Den "motkolonialiseringsrörelse" som växte sig stark under mellankrigstiden, samt västvärldens förespråkare för naturfolkens rättigheter har argumenterat för att "vildar" och "civiliserad" var ord myntade av kolonialismen i dess egensyfte, samt att kolonialismen själv var "vilt destruktiv".

    För vissa naturfolk (exempelvis i Indien, Brasilien och Afrika) har den moderna vetenskapen och nya ekonomin inneburit nya konflikter genom till exempel "biopiratkopiering". Företag som framställer läkemedel har visat intresse och använt deras traditionella lärdom om preventiva preparat (medicinska substanser). Patent innehas av företagen, men ägandet i patenten är ojämnt fördelat mellan folken och företagen. Ett kontroversiellt fall av biopiratkopiering rapporterats från ett naturfolk som hade resistenta gener mot malaria och spetälska.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  F.I.S.T 2010-08-01, 00:35

    Vidare så vill jag tillägga ang Wikis definition av naturfolk, att ja de krigade oxå, men inte med sån total ödeläggelse som den "civiliserade människan" lyckas med, miljoners miljoner döda och ödelägger jorden samtidigt.....

    detta "civiliserade" beteende kan knappast kallas "utveckling"
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Hjärta

    Inlägg  Secrist 2010-08-01, 00:40

    Kan DU göra hjärttransplation?

    Om inte - är du då inte "utvecklad"?


    Suck..nytt lågvattenmärke från Dao när argumenten tryter. Utveckling handlar om samhället. Inte enskilda individer.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Krig

    Inlägg  Secrist 2010-08-01, 00:44

    Vidare så vill jag tillägga ang Wikis definition av naturfolk, att ja de krigade oxå, men inte med sån total ödeläggelse som den "civiliserade människan" lyckas med, miljoners miljoner döda och ödelägger jorden samtidigt.....

    detta "civiliserade" beteende kan knappast kallas "utveckling"


    Fast frågan var inte i huvudsak omfattningen av förlusterna. Allt började med att Dao gav en minst sagt märklig beskrivning av naturfolkens konflikter där det typiska var att de slog lite och när någon blev skadad så gick alla hem igen. Glada och nöjda.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  F.I.S.T 2010-08-01, 00:45

    flydde du mina svar till dig ?? Very Happy
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Natur

    Inlägg  Secrist 2010-08-01, 00:46

    Ingen har heller HÄVDAT att det var ett "fredsälskande paradis" då!!!

    Du är verkligen urusel på att hålla tråden till vad som diskuteras...


    Har du inga fler inlägg där du beskriver hur naturfolken krigar genom att krama och pussa varandra till någon blir för trött för att fortsätta?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Svar

    Inlägg  Secrist 2010-08-01, 00:47

    flydde du mina svar till dig ??

    Du har fått svar..
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Naturfolk

    Inlägg  Secrist 2010-08-01, 00:49

    Här är en nordamerikansk indianstam som heter Hidatsa. Kan du hålla med om benämningen naturfolk för dessa då?

    Monogami var ovanligt hos Hidatsa och andra prärieindianstammar. På grund av de ständiga krigen och de förluster dessa medförde var de vuxna kvinnorna under vissa tidsperioder mer än dubbelt så många som männen.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  Dao 2010-08-01, 01:04

    Alltså - enligt dagens vetenskap, är naturfolkens generella krigföring oerhört mindre våldsam än vår "moderna" västerländska. I de allra flesta fall krigade man på en utvald plats, där "soldaterna" viftade med sina vapen - fram tills en person skadades eller dog. Då var kriget över!

    Men det finns också flera undantag mot detta; ex. zulustammen i Sydafrika och hos aztekerna.

    Dessa var trots sin "grymhet" lokala tillfälliga företeelser.

    Vad som skiljer från den främst Europeiska traditionen, är satsningen på den "totala" krigföringen, och kopplingen till ekonomin och teknologin!

    Även i regioner som Kina och Japan utvecklades krigen åt det totalitära sättet - men där fanns inte den ekonomiska sidan, som lockade till de erövringar som lade grunden till kolonisationen...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Krig!

    Inlägg  Secrist 2010-08-01, 01:09

    Alltså - enligt dagens vetenskap, är naturfolkens generella krigföring oerhört mindre våldsam än vår "moderna" västerländska. I de allra flesta fall krigade man på en utvald plats, där "soldaterna" viftade med sina vapen - fram tills en person skadades eller dog. Då var kriget över!

    Winnebagostammen..

    Winnebagoerna ansågs vara mycket krigiska. En fransman, Nicholas Perrot, som vistades hos stammen långa tidsperioder under åren 1660-80 uppgav att de för att sätta sig i respekt hos sina grannar kokade sina krigsfångar i stora grytor, dock inte för att äta dem som en del andra källor påstår.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  Dao 2010-08-01, 01:14

    Secrist skrev:Ingen har heller HÄVDAT att det var ett "fredsälskande paradis" då!!!

    Du är verkligen urusel på att hålla tråden till vad som diskuteras...


    Har du inga fler inlägg där du beskriver hur naturfolken krigar genom att krama och pussa varandra till någon blir för trött för att fortsätta?

    Nej, något sådant har jag heller inte hävdat. Vi kan väl låta vetenskapen beskriva det JAH HAR skrivit istället:

    http://www.sfhm.se/upload/Krig%20ur%20ett%20antropologiskt%20perspektiv.pdf

    Här finns även en bok som beskriver sakfrågan:

    I boken "Våldets mening: makt, minne, myt." tar man upp olika synvinklar på detta. Där beskrivs freds- och konflikthistoriken Leif Erikssons syn på det hela:

    "Hans tes är att människor ägnar sig åt organiserad krigföring då de blir bofasta jordbrukare och kan samla på sig rikedomar värda att försvara och möjlighet att erövra,.."
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Våld

    Inlägg  Secrist 2010-08-01, 01:16

    Ojibwastammen....

    Namnet "Ojibwa" betyder bokstavligen: "att grilla tills [det] veckas/skrynklas". Uttryckets ursprung är inte klarlagt med fullständig säkerhet. Den främste auktoriteten på ojibwaernas historia, William Whipple Warren, som själv var 3/8 ojibwa, noterade att hans uppgiftslämnare bland ojibwaerna ofta först svarade undvikande, eller inte alls, när frågan kom på tal. Om han sedan framhärdade, hette det vanligen att det hade med tillverkningen av ojibwaernas veckade mockasiner att göra. Warren landade dock i slutsatsen att en annan, mindre frekvent, version som han fick höra var sannolikare och kunde förklara de många undvikande svaren. Uppgiftslämnarna ville inte tala om att det ojibwaerna brukade grilla var sina tillfångatagna fiender. Det som då veckades var de älgskinn man lindade in dem i, för att grillningen skulle vara längre innan de dog.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  Dao 2010-08-01, 01:17

    Secrist skrev:Alltså - enligt dagens vetenskap, är naturfolkens generella krigföring oerhört mindre våldsam än vår "moderna" västerländska. I de allra flesta fall krigade man på en utvald plats, där "soldaterna" viftade med sina vapen - fram tills en person skadades eller dog. Då var kriget över!

    Winnebagostammen..

    Winnebagoerna ansågs vara mycket krigiska. En fransman, Nicholas Perrot, som vistades hos stammen långa tidsperioder under åren 1660-80 uppgav att de för att sätta sig i respekt hos sina grannar kokade sina krigsfångar i stora grytor, dock inte för att äta dem som en del andra källor påstår.

    Låter mer som effekten av kontakten med europeerna. Du vet, som den med "skalperna". Förr beskrevs indianer som elaka, och detta bevisades av att de tog "skalper"! Detta trots att detta var en sed som vissa indianstammar blev introducerade av, av de vita - som i kriget för självstyret skulle få ersättning för varje skalp de kunde få tag på...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Skalpering

    Inlägg  Secrist 2010-08-01, 01:23

    Låter mer som effekten av kontakten med europeerna. Du vet, som den med "skalperna". Förr beskrevs indianer som elaka, och detta bevisades av att de tog "skalper"! Detta trots att detta var en sed som vissa indianstammar blev introducerade av, av de vita - som i kriget för självstyret skulle få ersättning för varje skalp de kunde få tag på...

    Fel! Såvida inte du anser att den vita mannen började härja på den nordamerikanska kontinenten redan på 1300-talet. Vilket skulle innebära att du sitter inne med revolutionerande historiska fakta.

    Certain tribes of Native Americans practiced scalping, in some instances up until the 19th century.[citation needed] Archaeological evidence for such practices in North America dates to at least the early 14th century; a mass grave from that period, containing nearly 500 victims (some with evidence of scalping), was found in South Dakota.[4]

    Sponsored content


    Roliga motsägelser i rasistens tänkande - Sida 7 Empty Sv: Roliga motsägelser i rasistens tänkande

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-15, 20:41