Och vad får dig att benämna dessa Azteker som naturfolk ??
Var drar du gränsen?
Var drar du gränsen?
Secrist skrev:Och vad får dig att benämna dessa Azteker som naturfolk ??
Var drar du gränsen?
Secrist skrev:Nu ställde jag ju frågan till dig, eftersom du benämnde dessa Azteker som naturfolk ... för svår fråga ???
Gjorde jag? Om du läser noga så skrev jag "naturfolk".
Secrist skrev:Ja, vi kan bygga massförstörelsevapen - det kan inte dom!
Vi är därmed "utvecklade"...
De är "underutvecklade"...
Vi kan utföra hjärttransplantationer. Vilka naturfolk kan det?
Dao skrev:Secrist skrev:Ja, vi kan bygga massförstörelsevapen - det kan inte dom!
Vi är därmed "utvecklade"...
De är "underutvecklade"...
Vi kan utföra hjärttransplantationer. Vilka naturfolk kan det?
Kan DU göra hjärttransplation?
Om inte - är du då inte "utvecklad"?
Secrist skrev:Lite Aztekhistoria....
Det var människooffren som mer än allt annat förskräckte de första européer som besökte Tenochtitlan innan staden förstördes. Människooffer har en gammal tradition i Mexicos historia och förekom hos de flesta stammar i Mellanamerika, men aztekerna drev det längre än några andra. Det berättas att år 1487, när templet till Huitzilopochtli invigdes, offrades inte än mindre 20 000 fångar till guden. År 1519 räknade en av Cortés (spansk erövrare), följeslagare 136 000 människokranier längs detta tempel. En del av offren var slavar och brottslingar, men de allra flesta var krigsfångar. När det under de sällsynta perioderna av fred uppstod brist på krigsfångar som kunde offras, arrangerade aztekerna och deras allierade ett slags ”tornerspel” mot grannstaternas krigare. Båda sidor försökte ta så många fångar som möjligt och när man fått ihop tillräckligt många för sina offerritualer avslutades ”kriget” och de stridande parterna återvände hem med sina offer. I spanjorernas ögon var dessa blodbad naturligt nog både brutala och hädiska, men för aztekerna var blodutgjutelse en helig akt och ingick som en viktig del i deras religion.
Lite avvikande från Daos Lönnebergabeskrivning av "naturfolk".
Secrist skrev:Ledsen att spräcka dina ilusioner men i det hänseendet hade inte
de gamla konqvistadorerna mycket att yvas över.
Fast nu handlade ju inte inlägget om den "vite" mannens brott. Utan om att allt inte var ett fredsälskande paradis innan Spanjorerna kom dit.
Secrist skrev:Nej - det förstärker det jag skrivit - men uppenbarligen inte det du ville att jag skrev... igen...
Gör det? Jag kan fortsätta att fylla forumet med exempel på våld och konflikter som höll på långt innan den vita mannen hade något med det att göra.
Secrist skrev:Varför skrev du överhuvud taget "naturfolk" i sammanhanget när det var naturfolk vi pratade om ???.... om du inte anser Aztekerna vara naturfolk, så faller ju hela din jämförelse ,... hur ska vi ha det nu då ?
Var går gränsen för naturfolk? Det är ju frågan. Det jag ville visa är att allt inte var snuttegulligt innan den "vita" mannen kom. Krig och våld verkar tyvärr vara inbyggt i människans DNA. Vi har bråkat från och till i hela mänsklighetens historia. Vi har en förkärlek för att ta kål på varandra. Det är bara orsakerna som varierar.
WIKI:
Naturfolk
Naturfolk, folk vars kultur typiskt sett präglas av ett nära beroende till naturen och typiskt sett saknar egna statsbildningar. Sådana folk livnär sig uteslutande eller så gott som uteslutande som jägare, samlare, boskapsskötare eller med hjälp av primitivt jordbruk, på många håll med hjälp av svedjebruk.
Termen har ersatt det forna och mer nervärderande uttrycket "primitiva stammar", som användes speciellt av europeiska upptäcktsresande och antropologer. Även de äldre uttrycken "vildar" och "ociviliserade" har av modern forskning visat sig vara missvisande i många fall. Den "motkolonialiseringsrörelse" som växte sig stark under mellankrigstiden, samt västvärldens förespråkare för naturfolkens rättigheter har argumenterat för att "vildar" och "civiliserad" var ord myntade av kolonialismen i dess egensyfte, samt att kolonialismen själv var "vilt destruktiv".
För vissa naturfolk (exempelvis i Indien, Brasilien och Afrika) har den moderna vetenskapen och nya ekonomin inneburit nya konflikter genom till exempel "biopiratkopiering". Företag som framställer läkemedel har visat intresse och använt deras traditionella lärdom om preventiva preparat (medicinska substanser). Patent innehas av företagen, men ägandet i patenten är ojämnt fördelat mellan folken och företagen. Ett kontroversiellt fall av biopiratkopiering rapporterats från ett naturfolk som hade resistenta gener mot malaria och spetälska.
Secrist skrev:Ingen har heller HÄVDAT att det var ett "fredsälskande paradis" då!!!
Du är verkligen urusel på att hålla tråden till vad som diskuteras...
Har du inga fler inlägg där du beskriver hur naturfolken krigar genom att krama och pussa varandra till någon blir för trött för att fortsätta?
Secrist skrev:Alltså - enligt dagens vetenskap, är naturfolkens generella krigföring oerhört mindre våldsam än vår "moderna" västerländska. I de allra flesta fall krigade man på en utvald plats, där "soldaterna" viftade med sina vapen - fram tills en person skadades eller dog. Då var kriget över!
Winnebagostammen..
Winnebagoerna ansågs vara mycket krigiska. En fransman, Nicholas Perrot, som vistades hos stammen långa tidsperioder under åren 1660-80 uppgav att de för att sätta sig i respekt hos sina grannar kokade sina krigsfångar i stora grytor, dock inte för att äta dem som en del andra källor påstår.