Ezzlirsk 2010-07-29, 02:29
F.I.S.T skrev:
Jag skulle vilja se dig definiera ordet intelligens, och vem som bestämmer vad som är intelligent....
Jag anser att naturfolken är intelligenta som inte utarmar naturens tillgångar, inte förgiftar och förstör den jord som föder dom ... det är EN definition på intelligens enligt mig ... har du nån uppfattning om vad du tycker att intelligens innebär ??? ... är det tex intelligent att uppfinna en atombomb ???
Det finns en simpel anledning till att dem inte gör det. De har varken resurs eller kompetens att tillämpa något sådant. "Resurs" för att de inte genom årens dar haft förutsättningar att komma i närheten av ta sig ann tillgångarna, och "kompetens" för att de inte haft någon som helst insikt i teknologi och kunskapslära. Självklart är man intelligent och kompetent om man har förmåga att via atomer tillverka atombomber. Det är inte direkt som att bygga en hydda. Det krävs kunnighet, utbildning, intelligens och förståelse för rum och materia.
Jag vågar påstå att alla i väst kan lära sig att bygga en atombomb med rätt utbildning, men att det skulle ta avsevärt längre tid för en genuin aboriginer att ens förstå sig på kunskapen, just för att vi som genetiskt folk vuxit upp med rätt förutsättningar (vilket kan verka orättvist), kapital och kunskap att successivt "ingravera" ett högre "evolutionistiskt" IQ. En aboriginer har aldrig behövt tänka på detta, förrän vi vita (jag ser mig som vit även om jag är av viss "blandras") kom dit och kolonilaserade området. I Europa, Asien o.s.v har just kunskap, "globalisering" och exploatering varit ett måste för att utvecklas i tusentals år, inte minst på grund av klimat, krig osv, och kunskapen har flödat så mycket längre än i andra områden i världen vilket självfallet främjat vår genomsnittliga intelligens, eller vad du nu vill kalla det. Det är evolution och inget annat. Både genom klimat, förutsättningar och grundläggande genetik.
Aboriginerna har verkat för sig själv (fram tills dess att man koloniserades) och överlevt dagen som man alltid gjort, och aldrig ens behövt tänka tanken på att evolutionistiskt utvecklas.
Din definition av intelligens hänger ihop med din definition av "moraliskt korrekt", vilket är helt irrelevant. Att afrikanerna sedan år tillbaka inte förbrukat resurser beror självklart inte på att man intelligensmässigt analyserat och kommit fram till att det är "dåligt" för naturen, vilket du försöker antyda, utan just för att man inte har haft kapacitet eller prestanda (eller kunnighet för den delen) att göra detta. Nu har man det, men mycket med hjälp av araberna, italienarna, holländarna, spanjorerna och européerna i allmänhet.