Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+15
ericTheDog
DirtyDog
Regndrottning
Secrist
RedCloud
RedMentalCase
Dao
formsvackan
redalert
Thetaxpayer
F.I.S.T
Sniperace
Vercingetorix
DMustaine
Sossar ee lata
19 posters

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  formsvackan 2013-03-13, 22:44

    Sniperace skrev:jag är lika emot dessa bonusar och övervinster som du liksom skapande av pengar, men ser sbsolut inget fel i en ränta som täcker pengars värdeminskning plus en LITEN vinst till utlånaren för har man ett överskott och kan investera detta för att detta ska växa ser jag inget fel i det. Och skulle utlåning inte få löna sig skulle ingen låna ut, även pengar på kontot är ju utlåning till banken som då ger en viss ränta eller hur?
    Jag har inget emot att den som lånar ut egna pengar får en viss ränta. Det som irriterar är att vi tvingas betala ränta på luft och att vi dessutom för systemets fortlevnad är tvingade att hela tiden låna mera luft, naturligtvis mot ränta.

    Att "finansindustrin" snart slagit knut på sig själv i syfte att maximera vinsterna av dessa jäkla luftaffärer leder nu till alltmer problem. Ett av dem är att säkra papper inte längre betraktas som säkra vilket leder till att skiten inte längre fungerar som tänkt. Finansgenierna har varit för smarta för, inte bara sitt eget bästa utan för allas.



    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/cervenka-varlden-ar-pantsatt_7557438.svd

    Världen är satt i pant

    En enkel tumregel i finansvärlden lyder: ju tråkigare någonting verkar desto viktigare är det. En i högsta grad triangelmärkt företeelse kan få stora konsekvenser för världsekonomin.

    Låna av dig själv! Så lyder det enkla lockropet från en av Sveriges pantbanker. Stövla in med en gammal avlagd klackring i guld och kom ut några minuter senare med hundralapparna i näven.

    På samma princip vilar faktiskt en stor del av det moderna finansiella systemet. Men det är, som ni kanske redan har anat, aningen mer komplicerat. Ett seminarium med titeln ”The global safe asset collateral crunch” för inte direkt tankarna till ett fullsatt och somrigt Folkets Park med en uppsluppen Lasse Berghagen på banjo som publikvärmare. Även om ämnet berör fler än vad man kan tro.

    Här ligger den kanske största förklaringen till finansbranschens framfart: den är inte särskilt visuell. Be en duktig mimare illustrera ett syntetiskt swapkontrakt och det kan bli problem. Denna snårighet gör det lätt att ta betalt, men också väldigt svårt att förutse krascher eftersom det är så få som faktiskt orkar sätta sig in i det finstilta.

    Att världsekonomin blivit beroende av en mer sofistikerad version av pantbanken kom därför lite som en överraskning efter finanskrisen.


    Det handlar i grunden, precis som med klackringen, om att omvandla tillgångar till reda pengar.
    För att i detalj redogöra för detta dåligt upplysta hörn av den globala finanslekplatsen krävs en heldag, ett blädderblock stort som en tennisbana och regelbundna insatser med vattenkanon för att hålla åhörarna vakna.

    En ägare av en statsobligation kan exempelvis frigöra kontanter genom att sälja och i samma stund förbinda sig att senare köpa tillbaka obligationen till ett i förväg bestämt pris. I praktiken ett lån med statspappret som säkerhet. Liknande affärer kan göras med många andra typer av värdepapper, och samma säkerhet kan återanvändas flera gånger i en lång kedja av transaktioner.

    Om det verkar svårt kan det bero på att det är det. Ett samlingsnamn på denna verksamhet är skuggbanker, ett banksystem utanför bankerna. Aktörer på denna jättemarknad är alla som vill låna eller har pengar att placera; banker, hedgefonder, försäkringsbolag, pensionsförvaltare, storföretag, stater. Mycket av pengarna kommer alltså indirekt från dig.

    Skuggbanksystemet växte snabbt under åren före krisen och blev större än den vanliga banksektorn. Detta fenomen bidrog starkt till den ökande skuldsättningen i världen och den våldsamma kraschen när allt sprack.

    Systemet är nämligen beroende av att det finns en stor mängd värdepapper som kan belånas, och som ses som säkra. Detta har beskrivits som finansvärldens smörjmedel. När krisen slog till 2008 visade sig många högt klassade tillgångar vara skräp. Skuggbankernas lånemaskin tvärstannade, vilket i sin tur drog med sig vanliga banker som blivit beroende av finansiering från sina mer ljusskygga kusiner. Världens centralbanker fick rycka ut för att täcka upp.

    I takt med att krisen övergått i en statsfinansiell skuldhärva har problemet blivit värre, tillgången på bra säkerheter har minskat och efterfrågan ökat.

    Skuldsatta länder har fått sänkta kreditbetyg vilket gjort att korgen med verkligt trygga tillgångar har blivit allt lättare. Banken Credit Suisse uppskattar i en analys att den totala mängden så kallat supersäkra värdepapper i euro och dollar har krympt med 45 procent, från 22 000 miljarder dollar år 2007 till 12 000 miljarder dollar.

    Mycket säkerheter har sugits upp av centralbanker där krisdrabbade banker pantsätter allt av värde för att få låna.

    Europeiska centralbanken ECB har gradvis tvingats sänka kvalitetskraven. För att återgå till pantbanksanalogin går det numera även bra att låna på gamla Jan Guillou-pocketar, bakmaskinen från julen -88 eller andra valfria favoriter i garaget.

    I hela världen råder nu brist på säkra tillgångar, och om de som är kvar är det slagsmål, vilket är en förklaring till de extremt låga räntorna på statsobligationer.

    Och värre blir det. Enligt en studie av Internationella Valutafonden IMF kommer världens banker att behöva öka sina innehav av säkra statspapper med upp till 4 000 miljarder dollar för att leva upp till skärpta regelverk.


    Varför ska då vanliga medborgare bry sig om denna abstrakta räkneexercis? Därför att det kan vara en orsak till varför krisen är så seglivad. Forskare på IMF har visat att beroendet av skuggbankerna och bristen på säkra tillgångar är en viktig förklaring till varför centralbankernas massiva stimulanser inte biter. Saker fungerar inte som man tidigare trodde.

    Lånemaskinen står och hackar och pengarna når inte ut där de skulle kunna göra nytta. Det betyder i sin tur att företag inte anställer, arbetslösheten består, lukten av brända bildäck och tårgas hänger kvar över södra Europas huvudstäder. En i högsta grad konkret verklighet.

    För 20 år sedan handlade en ekonomisk studiecirkel hos ABF kanske om lönebildning och arbetsmarknad. Snart kan det vara lika relevant att diskutera belåningsgraden i den globala repomarknaden.

    För att citera Bob Dylan: the times they are a changin.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  Sniperace 2013-03-13, 22:57

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:jag är lika emot dessa bonusar och övervinster som du liksom skapande av pengar, men ser sbsolut inget fel i en ränta som täcker pengars värdeminskning plus en LITEN vinst till utlånaren för har man ett överskott och kan investera detta för att detta ska växa ser jag inget fel i det. Och skulle utlåning inte få löna sig skulle ingen låna ut, även pengar på kontot är ju utlåning till banken som då ger en viss ränta eller hur?
    Jag har inget emot att den som lånar ut egna pengar får en viss ränta. Det som irriterar är att vi tvingas betala ränta på luft och att vi dessutom för systemets fortlevnad är tvingade att hela tiden låna mera luft, naturligtvis mot ränta.

    Att "finansindustrin" snart slagit knut på sig själv i syfte att maximera vinsterna av dessa jäkla luftaffärer leder nu till alltmer problem. Ett av dem är att säkra papper inte längre betraktas som säkra vilket leder till att skiten inte längre fungerar som tänkt. Finansgenierna har varit för smarta för, inte bara sitt eget bästa utan för allas.



    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/cervenka-varlden-ar-pantsatt_7557438.svd

    Världen är satt i pant

    En enkel tumregel i finansvärlden lyder: ju tråkigare någonting verkar desto viktigare är det. En i högsta grad triangelmärkt företeelse kan få stora konsekvenser för världsekonomin.

    Låna av dig själv! Så lyder det enkla lockropet från en av Sveriges pantbanker. Stövla in med en gammal avlagd klackring i guld och kom ut några minuter senare med hundralapparna i näven.

    På samma princip vilar faktiskt en stor del av det moderna finansiella systemet. Men det är, som ni kanske redan har anat, aningen mer komplicerat. Ett seminarium med titeln ”The global safe asset collateral crunch” för inte direkt tankarna till ett fullsatt och somrigt Folkets Park med en uppsluppen Lasse Berghagen på banjo som publikvärmare. Även om ämnet berör fler än vad man kan tro.

    Här ligger den kanske största förklaringen till finansbranschens framfart: den är inte särskilt visuell. Be en duktig mimare illustrera ett syntetiskt swapkontrakt och det kan bli problem. Denna snårighet gör det lätt att ta betalt, men också väldigt svårt att förutse krascher eftersom det är så få som faktiskt orkar sätta sig in i det finstilta.

    Att världsekonomin blivit beroende av en mer sofistikerad version av pantbanken kom därför lite som en överraskning efter finanskrisen.


    Det handlar i grunden, precis som med klackringen, om att omvandla tillgångar till reda pengar.
    För att i detalj redogöra för detta dåligt upplysta hörn av den globala finanslekplatsen krävs en heldag, ett blädderblock stort som en tennisbana och regelbundna insatser med vattenkanon för att hålla åhörarna vakna.

    En ägare av en statsobligation kan exempelvis frigöra kontanter genom att sälja och i samma stund förbinda sig att senare köpa tillbaka obligationen till ett i förväg bestämt pris. I praktiken ett lån med statspappret som säkerhet. Liknande affärer kan göras med många andra typer av värdepapper, och samma säkerhet kan återanvändas flera gånger i en lång kedja av transaktioner.

    Om det verkar svårt kan det bero på att det är det. Ett samlingsnamn på denna verksamhet är skuggbanker, ett banksystem utanför bankerna. Aktörer på denna jättemarknad är alla som vill låna eller har pengar att placera; banker, hedgefonder, försäkringsbolag, pensionsförvaltare, storföretag, stater. Mycket av pengarna kommer alltså indirekt från dig.

    Skuggbanksystemet växte snabbt under åren före krisen och blev större än den vanliga banksektorn. Detta fenomen bidrog starkt till den ökande skuldsättningen i världen och den våldsamma kraschen när allt sprack.

    Systemet är nämligen beroende av att det finns en stor mängd värdepapper som kan belånas, och som ses som säkra. Detta har beskrivits som finansvärldens smörjmedel. När krisen slog till 2008 visade sig många högt klassade tillgångar vara skräp. Skuggbankernas lånemaskin tvärstannade, vilket i sin tur drog med sig vanliga banker som blivit beroende av finansiering från sina mer ljusskygga kusiner. Världens centralbanker fick rycka ut för att täcka upp.

    I takt med att krisen övergått i en statsfinansiell skuldhärva har problemet blivit värre, tillgången på bra säkerheter har minskat och efterfrågan ökat.

    Skuldsatta länder har fått sänkta kreditbetyg vilket gjort att korgen med verkligt trygga tillgångar har blivit allt lättare. Banken Credit Suisse uppskattar i en analys att den totala mängden så kallat supersäkra värdepapper i euro och dollar har krympt med 45 procent, från 22 000 miljarder dollar år 2007 till 12 000 miljarder dollar.

    Mycket säkerheter har sugits upp av centralbanker där krisdrabbade banker pantsätter allt av värde för att få låna.

    Europeiska centralbanken ECB har gradvis tvingats sänka kvalitetskraven. För att återgå till pantbanksanalogin går det numera även bra att låna på gamla Jan Guillou-pocketar, bakmaskinen från julen -88 eller andra valfria favoriter i garaget.

    I hela världen råder nu brist på säkra tillgångar, och om de som är kvar är det slagsmål, vilket är en förklaring till de extremt låga räntorna på statsobligationer.

    Och värre blir det. Enligt en studie av Internationella Valutafonden IMF kommer världens banker att behöva öka sina innehav av säkra statspapper med upp till 4 000 miljarder dollar för att leva upp till skärpta regelverk.


    Varför ska då vanliga medborgare bry sig om denna abstrakta räkneexercis? Därför att det kan vara en orsak till varför krisen är så seglivad. Forskare på IMF har visat att beroendet av skuggbankerna och bristen på säkra tillgångar är en viktig förklaring till varför centralbankernas massiva stimulanser inte biter. Saker fungerar inte som man tidigare trodde.

    Lånemaskinen står och hackar och pengarna når inte ut där de skulle kunna göra nytta. Det betyder i sin tur att företag inte anställer, arbetslösheten består, lukten av brända bildäck och tårgas hänger kvar över södra Europas huvudstäder. En i högsta grad konkret verklighet.

    För 20 år sedan handlade en ekonomisk studiecirkel hos ABF kanske om lönebildning och arbetsmarknad. Snart kan det vara lika relevant att diskutera belåningsgraden i den globala repomarknaden.

    För att citera Bob Dylan: the times they are a changin.

    När jag lånat pengar till olika saker, till och med huset så fick jag pengar i handen, liksom mor fick när hon sålde sin bostadsrätt och köpte en annan, vi fick inte luft...

    men angående överbelåning är vi nog överens, ingen ska FÅ låna mer än vad denne rimligtvis ska kunna betala tillbaka, även i händelse av olycka eller annat. och räntan ska vara RIMLIG.
    så en bank ska ha värden för det de ger ut, så kanske var slopandet av guldmuýntfoten ett misstag Smile
    och självfallet ska staten inte rädda banker, bara de sparandes insatta medel, och detta ska tvingas av bankägarna till sista öret, de ska inte få gå skuldfria från ett bankras
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  formsvackan 2013-03-13, 23:05

    Sniperace skrev:När jag lånat pengar till olika saker, till och med huset så fick jag pengar i handen
    Dessa pengar kom garanterat ur tomma luften.


    Senast ändrad av formsvackan den 2013-03-13, 23:14, ändrad totalt 1 gång
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  Sniperace 2013-03-13, 23:07

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:När jag lånat pengar till olika saker, till och med huset så fick jag pengar i handen
    Dessa pengar kom garanterar ur tomma luften.
    du menar att tobbe trollkarl visade tomma händer och knöt den och kastade upp en bibba pengar ur tomma luften?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  formsvackan 2013-03-13, 23:19

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:När jag lånat pengar till olika saker, till och med huset så fick jag pengar i handen
    Dessa pengar kom garanterar ur tomma luften.
    du menar att tobbe trollkarl visade tomma händer och knöt den och kastade upp en bibba pengar ur tomma luften?
    Du får uttrycka det som du vill. Faktum kvarstår att i och med att du skrev på skuldsedeln uppstod det nya pengar ur tomma luften. I vilken form du fick dem, kontanter eller nya siffror på ditt konto har inget med saken att göra.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  Sniperace 2013-03-13, 23:32

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:När jag lånat pengar till olika saker, till och med huset så fick jag pengar i handen
    Dessa pengar kom garanterar ur tomma luften.
    du menar att tobbe trollkarl visade tomma händer och knöt den och kastade upp en bibba pengar ur tomma luften?
    Du får uttrycka det som du vill. Faktum kvarstår att i och med att du skrev på skuldsedeln uppstod det nya pengar ur tomma luften. I vilken form du fick dem, kontanter eller nya siffror på ditt konto har inget med saken att göra.
    de låg i kassalådan på banken redan.....
    däremot kanske det är luft när jag använder bankkortet, då ser jag inga pengar
    och när jag lånade 12.000 av min farbror var det kan kopengar som han fick i handen när han sålde ett par kor Smile knappast pengar som var luft
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  berralarzon 2013-03-13, 23:46

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:När jag lånat pengar till olika saker, till och med huset så fick jag pengar i handen
    Dessa pengar kom garanterar ur tomma luften.
    du menar att tobbe trollkarl visade tomma händer och knöt den och kastade upp en bibba pengar ur tomma luften?
    Du får uttrycka det som du vill. Faktum kvarstår att i och med att du skrev på skuldsedeln uppstod det nya pengar ur tomma luften. I vilken form du fick dem, kontanter eller nya siffror på ditt konto har inget med saken att göra.
    de låg i kassalådan på banken redan.....
    däremot kanske det är luft när jag använder bankkortet, då ser jag inga pengar
    och när jag lånade 12.000 av min farbror var det kan kopengar som han fick i handen när han sålde ett par kor Smile knappast pengar som var luft

    Men han farbror,n har nu DÅ bara ett par kor mindre och du skäms hoppas jag för att du inte fixar ditt liv utan din stackars farbrors koförsäljning.
    Sicken tomte du är..
    //Niklas
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  formsvackan 2013-03-13, 23:48

    Sniperace skrev:de låg i kassalådan på banken redan.....
    Det har inte med saken att göra. I vilken form du får dem spelar som sagt ingen som helst roll.

    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/den-blinda-flacken_7463230.svd

    Men ställ en slumpvist utvald parlamentariker mot väggen och fråga: ”hur görs pengar?” och risken är överhängande att du möts av en tom och glasartad blick.

    Till läsare som så här dags börjar gäspa och anar onödig repetition av redan självklara kunskaper: hatten av! Alla ni andra: känn ingen stress. Faktum är att konceptet pengar och hur de skapas är insvept i en nästan vodooartad mystik. Inte ens världens ledande ekonomer tycks vara eniga om hur allt hänger ihop. Nobelpristagaren Paul Krugman rök för inte så länge sedan ihop med några kollegor i just denna fråga.

    Så hur fungerar det då? Enligt vad som går att inhämta från institutioner som Riksbanken, Bank of England, Bank of International Settlements med flera, är det viktigaste budskapet följande: (möjligheten finns förstås att dessa har fått allt om bakfoten, men då har vi helt andra och ganska intressanta problem).

    Mer än 95 procent av alla pengar skapas i och av privata banker. Pengaskapandet sker när banker beviljar lån.

    En vanlig uppfattning är att banker tar kunders sparpengar och lånar ut dessa till andra kunder. Det är ett synsätt som härstammar från äldre skolboksmodeller. Så fungerar det inte i den moderna finansvärlden. En bank behöver inte vänta på att någon sätter in pengar för att kunna låna ut. Det som eventuellt bromsar lånekarusellen är andra faktorer.

    Sniperace skrev:och när jag lånade 12.000 av min farbror var det kan kopengar som han fick i handen när han sålde ett par kor Smile knappast pengar som var luft
    Då din farbror förmodligen inte har rätt att skapa nya fräscha pengar ur tomma luften fick du nöja dig med några gamla papperslappar som luktade koskit Very Happy.
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  berralarzon 2013-03-13, 23:56

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:När jag lånat pengar till olika saker, till och med huset så fick jag pengar i handen
    Dessa pengar kom garanterat ur tomma luften.

    Farmor virka vantar som såldes på loppmarknaden då..
    Jösses..
    //Niklas
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  redalert 2013-03-14, 00:54

    formsvackan skrev:
    redalert skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    Att lånesumma och betalningsförmåga måste matchas tror jag att framgår väldigt klart efter galenskapen med subprimelånen i USA. Rena bedrägerierna och ett bra exempel på hur jävla galet systemet egentligen är !


    Snarare är det exempel på vad som händer när ett system missbrukas. Alla system kan missbrukas.
    Naturligtvis, men när missbruk är regel snarare än undantag bör systemet göras om.

    Eller också stoppa missbruket, det kan man nog göra utan att göra om hela systemet, det räcker säkert med ett regelverk runt detta.

    Ge mig tillstånd att driva bank så skall jag se till att räntan sänks med åtminstone en halv procent men jag får inget tillstånd så någon sänkning kommer alltså inte till stånd och detta beror enbart på reglering av bankverksamheten!
    Du vore lik förbaskat beroende av den statliga insättningsgarantin. Menar du att staten ska stå för riskerna utan att ha något att säga till om ?

    Öhhh blandar du inte päron och äpplen nu?

    Är det regleringar som gör att räntan inte kan sänkas eller är det den fria konkurrensen?

    Jag lär inte få många kunder om jag inte kan garantera insättningen bara om monopol/reglering råder och det inte finns andra alternativ då gör jag som jag vill tack vare regleringen!
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  redalert 2013-03-14, 00:56

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev: men för att få veta hur du tänker, förklara för mig hur DU anser att pengar ska kunna lånas och återbetalas, och om du menar att en värdeminskning ska ersättas till utlånaren.
    Det viktigaste är inte hur pengar framöver lånas, utan hur de skapas. Jag är mycket medveten om att mina idéer är orealistiska men vill lik förbaskat att hela förbaskade systemet rivs upp. Privata banker ska inte få skapa pengar, det ska endast statens centralbank få göra och sedan låna ut dem till banker för "vidarebefordran" till marknaden.

    Det är åt h-vete att staten och därmed skattebetalarna idag tvingas städa upp efter "finansindustrins" vidlyftiga utlåning och andra tveksamma finurligheter de ägnat sig åt i syfte att skapa pengar och därmed vinster och bonusar åt sig själva.

    Jag håller med dig i sista stycket och det är regleringarna som gör det möjligt inte den fria marknaden!
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  ericTheDog 2013-03-14, 01:20

    Tror diskusionen kan avslutas med att foliet inte har någonting alls att komma med. Inget - absolut inget - av det han föreslår skulle förbättra siuationen det allra minsta.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-14, 01:29

    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Är detta oklart?
    Denna affär isolerad innebär alltså att du betalar in 0:- till skattmasen.
    Denna affär isolerad innebär alltså att du erhåller 250:- från skattmasen.

    Ser du ordet ISOLERAD ? Det innebär alltså en viss skillnad i din momsredovisning. END.
    Jag upprepar det jag sagt tidigare.

    Man kan ALDRIG FÅ pengar från skattmasen utan att man först bidragit med SAMMA belopp.
    Hur jävla svårt skall detta vara för din inavlade hjärna att förstå?

    Det ENDA sättet att ligga plus på momskontot är om man FAKTURERAR moms (och hinner få in betalningen innan man tvingas skicka dem till skattmasen).

    DET FINNS INGA ANDRA MOMSSKULDER!!!!!!!!!!!

    Om man INTE fakturerar eller fakturerar UTAN moms så kan man ALDRIG bli skyldig skattmasen moms.

    Nackdelen för MIG som rapporterar moms en gång per år är denna:

    1. Jag köper in varor från utlandet för 100 tusen den 1 januari 2013. Då tvingas jag betala sin 25 000 kronor i moms till tullen (inte till säljaren i utlandet!).
    2. Om jag under året som följer säljer varor för 40 000 kronor då debiterar jag mina kunder 10 000 kronor i moms.
    3. Mellanskillnaden ( 15 000 kronor ) får jag tillbaka på skatten i december 2014. Det tar alltså nästan 2 år för mig att få tillbaka mellanskillnaden om jag inte begär jämkning.

    Kan du äntligen BEGRIPA detta?

    Om jag under tiden säljer produkterna UTAN att debitera moms eller slänger produkterna så förändrar detta inte ett PISS!

    Det ENDA som jag KAN göra för att SNABBARE få TILLBAKA mina pengar är att SÄLJA mer och DEBITERA moms (som jag då inte behöver betala in till skattemyndigheten).

    För att försämra det YTTERLIGARE för mig som företagare så tvingas jag under dessa två år DESSUTOM betala in PRELIMINÄRSKATT på 10 000 kronor VARJE månad. Denna skatt är tänkt att täcka mitt "uppskattade" momsöverskott.

    Nu senast i december 2012 så fick jag tillbaka 108 000 från skatteverket. Det var pengar som skattemyndigheten var SKYLDIG mig för 2011 års verksamhet.

    Året innan fick jag tillbaka 60 000 kronor och 75 000 året innan dess.

    Börjar bilden klarna?

    Det är alltså inte så att skattemyndigheten sitter och väntar på att JAG skall betala dem. Det är ständigt jag som ligger ute med pengar och preliminärskatten höjs för varje år trots att min omsättning inte ökar.

    Kom fan inte och snacka med mig om moms!

    I din "isolerade" affär så innebär det faktum att man FÅR 250 kronor att man redan HAR betalt in dessa till något företag och uppvisat något (t.ex. en faktura) som styrker detta.

    Du är så jävla okunnig att man fan blir mörkrädd. Förstår att du avslutade med ordet END. Du har gått in i väggen med arschlet före!

    Av nån märklig anledning tror jag inte att detta blir någon "END" eftersom du säkert har nån pervers invändning till vad jag redovisat här. Till det kan jag bara säga EN sak. GOOD LUCK!!!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  formsvackan 2013-03-14, 01:31

    redalert skrev:Är det regleringar som gör att räntan inte kan sänkas eller är det den fria konkurrensen?
    Vilka statliga regleringar förutom reporäntan anser du att styr bankernas utlåningsränta ?
    redalert skrev:Jag lär inte få många kunder om jag inte kan garantera insättningen
    Nonsens ! Som det är idag garanterar staten detta. Hur i hela fridens namn skulle du själv kunna stå för denna garanti ?
    redalert skrev:bara om monopol/reglering råder och det inte finns andra alternativ då gör jag som jag vill tack vare regleringen!
    Du kanske begriper vad du menade med detta. Jag gör det inte.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  redalert 2013-03-14, 01:54

    redalert skrev:Är det regleringar som gör att räntan inte kan sänkas eller är det den fria konkurrensen?
    formsvackan skrev: Vilka statliga regleringar förutom reporäntan anser du att styr bankernas utlåningsränta ?

    Vem ger tillstånd att bedriva bankverksamhet var frågan här, jag vill ju med min bank sänka räntan men får inget tillstånd, alltså blir inte räntan sänkt på grund av reglering!

    redalert skrev:Jag lär inte få många kunder om jag inte kan garantera insättningen
    formsvackan skrev: Nonsens ! Som det är idag garanterar staten detta. Hur i hela fridens namn skulle du själv kunna stå för denna garanti ?

    Men herrejösses gubbe jag tvingas ju sköta mina bankaffärer för annars går jag ju omkull om det inte är reglerat förståss då står ju staten för bankgarantin, för bövelen vakna upp ur koman någon gång!

    redalert skrev:bara om monopol/reglering råder och det inte finns andra alternativ då gör jag som jag vill tack vare regleringen!
    formsvackan skrev: Du kanske begriper vad du menade med detta. Jag gör det inte.

    Jag blir mer och mer säker på att du skötte kaffekokandet och städningen på firman, att den firman överlevde är nog socialdemokraternas förtjänst genom generösa bidrag skulle jag tro! affraid Shocked affraid
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-14, 01:59

    formsvackan skrev:Om du gör ett inköp, företagen fakturerar varandra på ett korrekt sätt, kommer lagervärdet på den erhållna varan att motsvaras av en kostnad i bokföringen. Om du bara "justerar" lagervärdet som du skriver, och dessutom beskriver som en inventering i samband med bokslutet där senaste fakturan som underlag trots att någon sådan inte finns, kommer det inte att göra så.

    Naturligtvis är "kostnaden" den skickade varan vilken du då måste boka bort och använda som inpris för den erhållna. Du kan naturligtvis också skriva ett bytesavtal företagen emellan som kan användas som underlag för verifikaten i bokföringarna, men det känns som en jävligt besvärlig väg att gå.

    Obeservera att i och med att du bokför "transaktionen" är pengar inblandade, även om det än så länge enbart är siffror i bokföringen, varför det inte kan anses vara en byteshandel i syfte att ersätta behovet av pengar !

    Att det ur skatteteknisk synpunkt skulle vara ointressant fattar jag inte då lagervärdet har en stor betydelse och dessutom är underkastat en hel del lagar avseende godkända värderingsprinciper.

    Att "justera" ner lagervärdet i samband med bokslut för att på så sätt minska skatten är olagligt. Att "justera" upp detsamma är lika förbaskat olagligt. Du kan alltså inte peta in varor i lagret för att t.ex. undvika kontrollbalansräkning. I en sådan kan du dock få använda dig av verkligt värde istället för bokfört värde, om det nu skulle vara någon skillnad, men enbart på i bokföringen redan befintliga varor.
    Du är jävligt omständig. Laughing
    Men visst, om jag vill ha ett av dig godkänt värde på mitt lager så kan jag alltid sälja det till grannfirman ena veckan och köpa tillbaka det nästa vecka för samma belopp. Nöjd?

    Detta påverkar INTE min moms utan gör ju att jag kan bestämma själv vad värdet är enligt dig. Du menar väl inte att det finns någon lag mot detta också? Några pengar behövs ju inte för denna transaktion. Pengar behövs ju bara för att BETALA fakturor och eftersom den första fakturan inte hunnit förfalla så kvittades fakturorna och då behövdes inga pengar.

    Du förstår, i MIN VÄRLD är pengar något som man BETALAR. Twisted Evil
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  formsvackan 2013-03-14, 02:39

    redalert skrev:Vem ger tillstånd att bedriva bankverksamhet var frågan här, jag vill ju med min bank sänka räntan men får inget tillstånd, alltså blir inte räntan sänkt på grund av reglering!
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bankoktroj

    Om du uppfyller villkoren är det väl inget mer som hindrar dig.
    redalert skrev:Men herrejösses gubbe jag tvingas ju sköta mina bankaffärer för annars går jag ju omkull om det inte är reglerat förståss då står ju staten för bankgarantin, för bövelen vakna upp ur koman någon gång!
    Hur hade du tänkt dig att den oreglerade banken skulle skilja sig från dagens ?
    Lägre utlåningsräntor och ingen statlig insättningsgaranti har jag noterat. Vad mer ? Hur ställer du dig till reglerna avseende kapitaltäckningskrav ? Ska du finansiera verksamheten på annat sätt jämfört med dagens banker ?
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-14, 02:44

    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Privatpersoner får byta saker med varann och företag får också byta saker med andra företag. Skillnaden är väl mest att företag måste redovisa sina byten. Detta är byteshandel.
    Om företagen redovisar sina "byten" är det inte längre fråga om byteshandel, utan om affärer där pengar är inblandade ! Att det ska behöva vara så jävla svårt.
    PENGAR blir (som jag beskrev tidigare) endast inblandade ifall någon FÅR eller BETALAR sådana. Om ingen betalar något så blir pengar aldrig inblandade. Man byter helt enkelt inte bara varor utan även fakturor med varann. Summan på fakturorna är inte så viktig men du menar förstås att man måste ha MYCKET pengar ifall man fakturerar varann en miljard?

    Pengar har en mycket viktig egenskap. De är VÄRDA något. Vad är fakturorna på en miljard värda? Hur många vill du köpa av mig. "Very special price, just for you!" Twisted Evil

    Har ännu inte sett dig komma med någon förklaring till ditt påstående att man lurar skattmasen på pengar. Erkänn, du har haft fel hela tiden och därför börjar du istället trassla in dig i en diskussion om lagerredovisning.

    För att du ENKLARE skall förstå vad JAG menar med att man INTE behöver pengar för att byta tjänster mellan företag så tar vi ett exempel till. Du slipper guld och tejprullar denna gång.

    Min firmabil behöver lagas och jag vet att reparationen kostar 15 tusen.
    Tyvärr så har mitt företag inga pengar och jag vet inte riktigt NÄR jag eventuellt kan avvara detta belopp.

    Då föreslår verkstaden att jag skall fixa en webbsida åt honom med ett offertsystem där kunder anger uppgifter om sig själva och sin bil och reparationsbehov.
    Han skall då enkelt kunna (när han anser sig ha tid) kontrollera ungefärlig reservdelsåtgång, priser för detta och beräknad arbetstid. Detta kan han sen meddela kunden utan att behöva få dit femtioelva olika snålfisar som skall visa upp en skitig bil, stå och trampa medans han gör (stressade) beräkningar och sen fnysa föraktfullt när han meddelar sitt pris.

    På detta sätt kan han sålla bort de flesta gnällspikarna och kunderna har en rimlig uppfattning om priset redan innan (om) de kommer. Det fysiska genomgången blir då mest för att bekräfta att kunden hade rätt och att det är en rimlig beräkning avseende arbetstiden.

    Jag tycker att detta låter som ett roligt projekt, har ju tid över (tyvärr) och frågar om priset 15 000 för detta är acceptabelt för honom. Absolut säger han. Om du fixar denna webbsidan så fixar jag din bil. Jag måste ha faktura på utförd reparation säger jag. Det kan vara bra om jag skall sälja bilen. Fine säger han, bara jag får en faktura från dig isåfall.

    Ingen av oss behöver kanske fakturan, men vad gör vi inte för balansräkningen (som säkert skiter i bilreparationer och webbsidor) och Folietomten. Nån tanke på att fakturan skulle påverka oss ur skattesynpunkt har vi ju inte och det på goda grunder.

    Sen spelar det mindre roll om nån idiot påstår att vi lurar skattmasen om vi INTE fakturerar varandra. Vi vet ju att idioten har fel då skattmasen ändå inte får ett öre. Att han använder delar som han betalat (och fått tillbaka) moms för är ju fullständigt ointressant i sammanhanget inser alla med ett intellekt. Nu har förvisso inte alla det, men ändå. Twisted Evil

    Nåja, det faktum att vi skriver ut fakturor till varann innebär ju inte att vi inte upplever detta som att vi har bytt tjänster med varann. Jag hade ju ändå inga pengar. Pengar behövs ju bara när man INTE har något att byta med.

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  formsvackan 2013-03-14, 02:47

    DirtyDog skrev:Du förstår, i MIN VÄRLD är pengar något som man BETALAR.
    Det skiljer sig inte speciellt mycket från min värld. Skillnaden kanske bara är att jag är medveten om att siffrorna i bokföringen representerar just pengar. Om den fria marknaden kan fungera utan pengar som råttan hävdar, ser jag oerhörda svårigheter för både ditt och mitt företag att verka på denna marknad.

    Självklart får ni argumentera för att jag har fel tills ni blir blåa i ansiktet om ni så vill. Jag tror inte att jag ändå låter mig övertygas om era teoriers förträfflighet.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-14, 03:11

    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Du förstår, i MIN VÄRLD är pengar något som man BETALAR.
    Det skiljer sig inte speciellt mycket från min värld. Skillnaden kanske bara är att jag är medveten om att siffrorna i bokföringen representerar just pengar. Om den fria marknaden kan fungera utan pengar som råttan hävdar, ser jag oerhörda svårigheter för både ditt och mitt företag att verka på denna marknad.
    Detta beror väl på vad man får i utbyte för sina produkter?
    Får man bara tjänster utförda så kan det bli lite svårt att köpa in produkter eller råvaror. Dock bestämmer man ju själv vad som är acceptabelt i utbyte så nog har väl mänskligheten klarat av detta i historien?
    Beskattning fanns ju också långt innan det fanns pengar. Skatten betalades ju med varor och tjänster den också.
    Papperspengar har dock säkerligen underlättat livet en hel del. Mängden kommer ALLTID att öka i takt med att befolkning och handel ökar. Allt annat vore ju orimligt. Då duger det inte att ha en guldreserv som inte kan klara av att öka i samma takt. Där är man ju begränsad till fynd av nytt guld. Annars måste värdet på guld få en orimligt ökningstakt.
    formsvackan skrev:Självklart får ni argumentera för att jag har fel tills ni blir blåa i ansiktet om ni så vill. Jag tror inte att jag ändå låter mig övertygas om era teoriers förträfflighet.
    Av någon märklig anledning så tror inte jag det heller. VAD kan det bero på månne? Rolling Eyes Laughing
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  formsvackan 2013-03-14, 03:15

    DirtyDog skrev:Pengar har en mycket viktig egenskap. De är VÄRDA något. Vad är fakturorna på en miljard värda? Hur många vill du köpa av mig. "Very special price, just for you!"
    Jag har inte längre något att vinna på detta. Kan du tänka dig att sälja fakturor i lägre valörer till "ett bra pris" har jag kanske bekanta som vore intresserade Very Happy
    DirtyDog skrev:Har ännu inte sett dig komma med någon förklaring till ditt påstående att man lurar skattmasen på pengar. Erkänn, du har haft fel hela tiden och därför börjar du istället trassla in dig i en diskussion om lagerredovisning.
    Jag hävdar fortfarande att du inte uppfyller kraven avseende momsredovisning. Nej, du lurar egentligen inte skattmasen på några momspengar om transaktionen görs mellan momspliktiga bolag. Detta har jag också skrivit tidigare så du kan släppa det nu. Det undantar dig dock inte från kravet att sköta kontering av moms på ett korrekt sätt för varje momspliktig händelse.

    Att jag trasslar in mig i lagervärden och balansräkning är nonsens. Nu pratar vi om skarpa skattepengar, sådana som du årligen tvingas betala in efter att du gjort bokslut. Har jag fattat rätt gör du även detta beträffande momsen.

    Sköter du bokföring av försäljning, varukostnad och lager på ett korrekt sätt, om inte annat än för att det är garanterat enklast så, kommer du också att med automatik få momsredovisningen korrekt.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  formsvackan 2013-03-14, 03:16

    formsvackan skrev:Självklart får ni argumentera för att jag har fel tills ni blir blåa i ansiktet om ni så vill. Jag tror inte att jag ändå låter mig övertygas om era teoriers förträfflighet.
    DirtyDog skrev:Av någon märklig anledning så tror inte jag det heller. VAD kan det bero på månne?
    Ännu en sak vi då kan vara överens om Very Happy
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-14, 10:04

    formsvackan skrev:Jag hävdar fortfarande att du inte uppfyller kraven avseende momsredovisning. Nej, du lurar egentligen inte skattmasen på några momspengar om transaktionen görs mellan momspliktiga bolag.
    Men varför har du hävdat detta tidigare? Se mitt inlägg från igår kl 11:29 pm. Det inlägget har du inte bemött.

    Det som lagen kräver är att man lägger på moms på sina fakturor och redovisar den. Det finns inga krav på att fakturera. Cool
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  Sniperace 2013-03-14, 10:54

    berralarzon skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:När jag lånat pengar till olika saker, till och med huset så fick jag pengar i handen
    Dessa pengar kom garanterar ur tomma luften.
    du menar att tobbe trollkarl visade tomma händer och knöt den och kastade upp en bibba pengar ur tomma luften?
    Du får uttrycka det som du vill. Faktum kvarstår att i och med att du skrev på skuldsedeln uppstod det nya pengar ur tomma luften. I vilken form du fick dem, kontanter eller nya siffror på ditt konto har inget med saken att göra.
    de låg i kassalådan på banken redan.....
    däremot kanske det är luft när jag använder bankkortet, då ser jag inga pengar
    och när jag lånade 12.000 av min farbror var det kan kopengar som han fick i handen när han sålde ett par kor Smile knappast pengar som var luft

    Men han farbror,n har nu DÅ bara ett par kor mindre och du skäms hoppas jag för att du inte fixar ditt liv utan din stackars farbrors koförsäljning.
    Sicken tomte du är..
    //Niklas

    Tja, det var ett lån på bara tre dagar Smile och det var han själv som föreslog det. och korna var redan sålda när han erbjöd mig detta.
    så han sålde INTE dessa för att låna mig pengar. Smile

    och farbrorn har nog nu massor av kor i paradiset där han finns sedan ett antal år tillbaka
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  redalert 2013-03-14, 12:01

    formsvackan skrev:
    redalert skrev:Vem ger tillstånd att bedriva bankverksamhet var frågan här, jag vill ju med min bank sänka räntan men får inget tillstånd, alltså blir inte räntan sänkt på grund av reglering!
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bankoktroj

    Om du uppfyller villkoren är det väl inget mer som hindrar dig.
    redalert skrev:Men herrejösses gubbe jag tvingas ju sköta mina bankaffärer för annars går jag ju omkull om det inte är reglerat förståss då står ju staten för bankgarantin, för bövelen vakna upp ur koman någon gång!
    Hur hade du tänkt dig att den oreglerade banken skulle skilja sig från dagens ?
    Lägre utlåningsräntor och ingen statlig insättningsgaranti har jag noterat. Vad mer ? Hur ställer du dig till reglerna avseende kapitaltäckningskrav ? Ska du finansiera verksamheten på annat sätt jämfört med dagens banker ?

    Jag skall låna in pengar till en halv procent högre ränta än de andra bankerna och jag skall låna ut pengar en halv procent lägre, mellanskillnaden skall bland annat avsättas till kapitaltäckning är det något mer du inte begriper?

    Sätt nu på kaffet och städa lite! Laughing

    Sponsored content


    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 15 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 14:19