Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+15
ericTheDog
DirtyDog
Regndrottning
Secrist
RedCloud
RedMentalCase
Dao
formsvackan
redalert
Thetaxpayer
F.I.S.T
Sniperace
Vercingetorix
DMustaine
Sossar ee lata
19 posters

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-09, 18:16

    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:
    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Ja, vem har påstått detta?
    Detta var vad du skrev att ett byte av bly mot guld skulle innebära.

    Ur momssynpunkt spelar dock detta ingen roll förutom att det ena företaget troligtvis kommer få tillbaka en massa momspengar (vilket de även fått om guldet fanns kvar och låg i ett valv)samtidigt som det andra kommer att få betala in betydligt mer i moms än de haft som utgift.

    Hur får du ihop detta ? Jag kanske bara inte förstår vad du menar.
    Det verkar så.
    Sorry, mitt fel.

    Jag förstod inte att du med ordet BYTER egentligen menade något helt annat, vilket du nu hävdar.
    Att man byter produkter innebär att man inte har kvar sin ursprungliga produkt utan att den sen finns hos det andra företaget.
    Om jag byter en svart Volvo lastbil med grannfirman och får en identisk röd lastbil tillbaka så spelar det egentligen ingen roll om jag fakturerar honom en summa och han fakturerar mig samma summa ifall denna summa är 0 kronor eller 100 tusen kronor. Dock tror jag att jag eventuellt får ta upp hela den fakturerade summan som värde i balansräkningen och därmed kan "blåsa upp" soliditeten på mitt företag. Detta är ju moraliskt tvivelaktigt och har man ett företag som går med vinst så är det isåfall även idiotiskt att "boosta" värderingen av bolaget och därmed förbättra det beskattningsbara resultatet bara för att man hellre vill ha en röd lastbil av samma årsmodel och med lika många mil på mätaren.
    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Om företag BYTER produkter med varann så påverkar detta alltså inte momsen (vilket endast FAKTURERAD moms gör) men däremot kan det givetvis påverka balansräknigen. Om ditt lagervärde påverkas så påverkas även ditt resultat. Det innebär att om du byter ett ton guld mot ett ton bly så minskar ditt lagervärde och troligtvis även ditt resultat.

    Företaget du byter med ökar rimligtvis sitt lagervärde med samma belopp och därmed även SITT resultat. Ur momssynpunkt spelar dock detta ingen roll förutom att det ena företaget troligtvis kommer få tillbaka en massa momspengar (vilket de även fått om guldet fanns kvar och låg i ett valv)samtidigt som det andra kommer att få betala in betydligt mer i moms än de haft som utgift.

    Jag läste som du ser "byter ett ton guld mot ett ton bly" och blev då naturligtvis mycket förvånad när du sedan började surra om momspengar i sammanhanget. Det framstod då som obegripligt och fick mig att börja fundera över vilka finurligheter som krävdes för att få balansräkningarna i godtagbart skick och om dessa finurligheter i sig givit upphov till de momspengar du nämnde.

    Jag begriper inte hur denna bytesaffär i sig själv skulle förändra lagervärdet på ett korrekt sätt med mindre än att man istället säljer och köper in metallerna, viket då innebär att lagervärdena justeras utifrån fakturerade belopp.
    Att värdera guld och bly utifrån fakturerat belopp låter rätt idiotiskt. Det finns betydligt enklare sätt att värdera ett ton guld, tror du inte?
    Alltså fyller inte fakturan någon större funktion.
    formsvackan skrev:Inte heller förstår jag att man fått tillbaka en massa momspengar om man avstått från bytet och låtit guldet ligga kvar i valvet.

    Likaså förstår jag inte heller vad du menar med att det andra företaget "samtidigt kommer att få betala in betydligt mer i moms än de haft som utgift".

    Så fel det kan bli när man inte förstår innebörden i ett ord.
    Om man har betalt moms till ett företag så får man tillbaka hela summan oavsett om man lägger det i ett förråd, slänger det eller ger/byter bort det.
    Hur kan NÅGON företagare vara omedveten om detta?

    Om man köper varor för 1 miljon och säljer dem till kunder för 1,4 miljoner så får man en momsutgift på 250 tusen och en momsintäkt på 350 tusen. Det innebär att man måste betala 100 tusen till skattmasen. Det är självklart ingen kostnad utan mellanskillnaden mellan utgifter och inkomster.
    Om man istället FÅR varorna gratis och säljer dem för 1,4 miljoner så måste man betala in 350 tusen (hela momsintäkten) till skattmasen. Denna summa är (som jag skrev ovan) betydligt mer än vad man BETALT i moms (i detta fall INGENTING). Hur kan detta vara svårt att begripa?
    formsvackan skrev:Om någon istället sålt ett ton guld till ett pris motsvarade värdet av ett ton bly kan ett annat problem uppstå. Det kan då vara mer än fullgod anledning för aktieägarna att skicka länsman på företagsledningen. Trolöshet mot huvudman lär inte vara otänkbart, men det är naturligtvis en annan fråga.
    Självklart, det har inget med skatteregler att göra och är man som jag ensam aktieägare så är risken inte så stor att jag skall anmäla mig själv.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-09, 18:19

    formsvackan skrev:
    redalert skrev:Varan B köps av företag A och säljs av företag B, varan A köps av företag B och säljs av företag A, det vill säga en köpare och en säljare av varje vara! Rolling Eyes
    Var tog byteshandeln mellan företagen vägen ?
    Om du har en blå jacka och din granne har en röd och ni vill byta med varann så har väl priset ingen betydelse?
    Ni byter ju oavsett om ni skriver kvitton på 1 miljard eller skippar kvitton helt?
    Hmm, som privatperson avråder jag kvitton å det bestämdaste! Twisted Evil
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  formsvackan 2013-03-09, 18:26

    DirtyDog skrev:
    formsvackan skrev:För tydlighetens skull, diskussionen avser konsekvenserna av uppkommen spontan byteshandel gällande varor och tjänster istället för att som vanligt köpa och sälja desamma. Du är ansvarig för din del i "affären". Vad någon annan kan tänkas göra i ett senare skede är en helt annan sak och definitivt inget du kan anföra till ditt försvar om skattmasen knackar på dörren.

    Fattar överhuvudtaget inte vad fan du svamlar om nu? Vem snackar om vad någon annan kan "tänkas göra"? Kan du visa ett citat så att vi förstår vad du menar?
    Båda företagen köper ju in en vara och säljer en annan alltså kvittar man ingående moms mot utgående ett nollsummespel

    Detta förutsätter vad jag förstår att den "inbytta" varan säljs vidare, av bägge företagen.

    Oavsett detta så har du ett ansvar för din "del i affären", om inte annat så utifrån god redovisningssed.

    Låt oss ta bort surret om guld, bly, lastbilar, kulspetspennor, tejp etc. och hålla oss till de förutsättningar du ursprungligen kom med.
    Om företag A säljer varor till företag B för 1 000:- så fakturerar de 1 000:- plus 250:- i moms.
    Om företag B samtidigt säljer varor till företag A för 1 000:- plus moms så behöver INGEN av dem utföra någon ekonomisk transaktion överhuvudtaget.

    Då vi var överens om att detta inte kunde anses vara byteshandel kom du med följande.
    Det jag beskrev var dels hur transaktioner normalt går till (med fakturering) då man inte kallar det för byteshandel och så beskrev jag "om de istället hade bytt varor med varann så hade inget brott begåtts så länge som balansredovisningen är korrekt."
    Med det syftade jag på att de bytta produkterna hade samma värde och därmed inte påverkade balansräkningen.

    Problematiken med lagervärde och därmed balansräkningen är en viktig detalj i sammanhanget. Vi kan väl vara överens om att du inte får ta upp ett värde i lagret med mindre än att du kan presentera infakturan, eller hur ?

    När du sedan säljer den "inbytta" varan kan du även behöva ta hänsyn till att lagervärderingen på balansdagen kan göras enligt FIFO-principen om du inte vill få skattmasen i hårbotten. Revisorn brukade kolla sådana saker förbaskat noga varje jävla år på min förra tjänst. Lagerhantering och värdering kan vara ett veritabelt helvete.

    Ska du få resultat och balansräkningarna att stämma, försäljningskonton, varukostnadskonton, lagervärden etc. kommer du att behöva kontera händelser på ett korrekt sätt, vilket innebär att även momsredovisningen blir korrekt. Detta är ett krav och därmed "ditt ansvar för din del i affären."

    Att nonchalera momsredovisningen utifrån att det egentligen inte är vare sig intäkter eller kostnader för momspliktiga företag är förbaskat dumt. Det kommer man underfund med, om inte förr så den gång som skattmasen hör av sig och vill ha in förklaring och specar. Jag har, trots att jag haft löpande hjälp med hantering och upplägg av en redovisningsbyrå och KPMG, drabbats av detta två gånger. Ena gången ett rent slarvfel i bokföringen av redovisningsbyrån, andra gången en månad då jag pga stora investeringar i datahallen ville ha tillbaka slantar istället för att som normalt betala in ca: 400.000:-

    Skattmasen ska inte underskattas Very Happy

    Att byta grejer med varann är också något jag gjorde i en ganska stor utsträckning när vi virtualiserade alla servrar i hallen. Kundägd dedikerad utrustning skulle då framöver komma att användas av flera kunder, vilket medförde att ägarförhållandena naturligtvis behövde ändras.

    Att då ha föreslagit rena bytesaffärer istället för att köpa in och sälja hade garanterat fått både en och annan ekonomichef att höja på ögonbrynen och samtidigt ifrågasätta vad vi sysslade med. Det var en omfattande process, inte med att köpa och sälja utan mest med justeringar av både vår och våra kunders balansräkningar.

    Att i det läget ha nonchalerat momsredovisningen hade varit obeskrivligt dumt av både oss och våra kunder, detta trots att det som du säger var ett "nollsummespel" för skattmasen.


    Du är alltid ansvarig för din del i affären, inte minst genom att ha böckerna i ordning.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  formsvackan 2013-03-09, 18:28

    DirtyDog skrev:Hmm, som privatperson avråder jag kvitton å det bestämdaste! Twisted Evil
    Jo, och även balansräkning vad jag kan se. Privat balansräkning bör väl vara att räkna hur många starkbärs man kan dricka och fortfarande hålla sig på fötterna Very Happy
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  ericTheDog 2013-03-09, 19:00

    Foliet ger sig inte hur mycket stryk han än får. Det är så vansinnigt patetiskt när han som själv inte har en aning, ska tala om för andra vad "pengar" är.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  formsvackan 2013-03-09, 19:07

    OK, vi håller oss fortfarande borta från de ursprungliga förutsättningarna. Vad ordet BYTER egentligen innebär är också fortfarande en aning tveksamt.


    DirtyDog skrev: Att man byter produkter innebär att man inte har kvar sin ursprungliga produkt utan att den sen finns hos det andra företaget.
    OK, nu har varorna bytt "lagerplats".
    DirtyDog skrev:Om jag byter en svart Volvo lastbil med grannfirman och får en identisk röd lastbil tillbaka så spelar det egentligen ingen roll om jag fakturerar honom en summa och han fakturerar mig samma summa ifall denna summa är 0 kronor eller 100 tusen kronor.
    Tydligen ska nu bytet innebära ett fakturerat ägarskifte.

    JO, det har en jävla betydelse om ni sätter priset till 0:- eller 100.000:-
    DirtyDog skrev:Dock tror jag att jag eventuellt får ta upp hela den fakturerade summan som värde i balansräkningen och därmed kan "blåsa upp" soliditeten på mitt företag. Detta är ju moraliskt tvivelaktigt och har man ett företag som går med vinst så är det isåfall även idiotiskt att "boosta" värderingen av bolaget och därmed förbättra det beskattningsbara resultatet bara för att man hellre vill ha en röd lastbil av samma årsmodel och med lika många mil på mätaren.
    Genom att sälja, byta om du så vill, lastbilarna till ett pris som är mycket lägre än det bokförda värdet "åstadkommer" ni en förlust i bägge företagen. Denna förlust innebär en skattesänkning och förmodligen något som revisorn kommer att försöka förhindra att kommer till skattmasens kännedom.

    Skulle bilarna säljas till er själva privat blir det ännu jävligare. Ni kommer att, om det ska vara hållbart hos masen, avkrävas en opartisk värdering av bilarna. Jag köpte själv ut ett par jänklare ur företaget, till bokfört värde, innan jag sålde det, så jag vet !

    DirtyDog skrev:Att värdera guld och bly utifrån fakturerat belopp låter rätt idiotiskt. Det finns betydligt enklare sätt att värdera ett ton guld, tror du inte?
    Alltså fyller inte fakturan någon större funktion.
    Du får garanterat inte ta upp ett annat värde än det som finns på fakturan. Hur man sedan "omvärderar" ett ton guld på lagret utifrån förändringar av marknadspriset vet jag inte. Du får fråga revisorn om du är intresserad.

    DirtyDog skrev:Om man har betalt moms till ett företag så får man tillbaka hela summan oavsett om man lägger det i ett förråd, slänger det eller ger/byter bort det.
    Hur kan NÅGON företagare vara omedveten om detta?
    Aha, både guldet och blyet var alltså nyinköpta. Det sade du inget om. Om det nu är så, varför ifrågasatte du då värderingen av guldet utifrån fakturan ?
    DirtyDog skrev:Självklart, det har inget med skatteregler att göra och är man som jag ensam aktieägare så är risken inte så stor att jag skall anmäla mig själv.
    Förmodligen inte, men du kan heller inte "döma ut" andra företags redovisningsbehov utifrån ditt enmansföretag. Jag utgår från att det är ett sådant då du är ensam ägare och omsätningen under en miljon.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  formsvackan 2013-03-09, 19:20

    ericTheDog skrev:Foliet ger sig inte hur mycket stryk han än får. Det är så vansinnigt patetiskt när han som själv inte har en aning, ska tala om för andra vad "pengar" är.
    Om du verkligen tror detta är du att beklaga. Ursprunget till denna "diskussion" är dessutom ditt tokiga påstående.
    ericTheDog skrev:På den fria marknaden kan man utan problem idka byteshandel. D.v.s pengar behövs inte för att kunna verka på den fria marknaden

    Förmodligen är du tillräckligt offside för att fortfarande tro på denna dumhet.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  Vercingetorix 2013-03-09, 20:23

    Jag är långt ifrån en hejare på hur momsregler fungerar. Däremot besitter jag djuplodande kunskaper i hur man kringår desamma, så innan ni gentlemen slite struparna av varandra tänkte jag berätta en söt liten historia. Jag vet inte huruvida jag begått något brott eller ej, men turligt nog har preskriptionstiden ändå gått ut.

    I min tidigare hemstad blev jag anlitad som underbetald kapellmästare på en uppsättning på stadsteatern. Mitt arvode jag skulle få var ca 10 000 svenska riksdaler, vilket efter dåtidens skattesats + soc avg å arbetsgivaravgift skulle ge mig ca 3000 kr i handen. Även regissören tyckte att detta var ganska snålt tilltaget så vi knektar i orkesterdiket fick erbjudandet att plocka ut prylar till det fulla arvodet plus moms istället, förutsatt att varorna vi köpte fakturerades som "rekvisita" eller "hyra av ljudutrustning". Givetvis nappade vi på detta.
    Nu slumpade det sig som så att musikaffären jag hade min vanliga tjänst i fick ett specialavtal med Gibson Guitars att köpa in ett fåtal gitarrer för importörens landade netto, dvs långt under ordinarie inköpspris. Naturligtvis passade jag då på att köpa en gitarr till mig själv. Gitarren jag valde hade ett listpris på 27 000kr, men som med butikens specialrabatt blev ganska precis blev de där 10 000 plus moms, vilket fakturerades teatern som "hyra av ljudutrustning".

    Dock stannar inte historien där, därför att strax efteråt startade jag min egen firma där sagda gitarr inventerades upp till dess fulla värde, så att skatteavdragen jag gjorde översteg t o m de tiotusen jag nästan skulle fått skatta bort ändå.

    Så med lite trixande blev de där fattiga tretusen istället en jävla massa tusenlappar i skatteavdrag plus en gitarr för tjugosju tusen spänn. :-D
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  Dao 2013-03-09, 20:33

    Denna kvasidebatt grundar sig på en uppenbar "missförstånd" om vad som egentligen ligger bakom vissa muslimska organisationers anmälan till FN. Det handlar om att svenska muslimer utsätts för kränkningar och diskriminering i det svenska samhället. Regeringen vill uppenbarligen inte vare sig se eller höra vad dessa människor känner och upplever, varpå de nu vänt sig till FN.

    En handläggare för människorättsfrågor på svenska FN-förbundet håller med i bilden av problemet. Islamofobin får agera utan juridiska ingripande, vilket är ganska förvånande för en demokrati som Sverige.

    Motsvarande kränkningar gentemot judar ger reaktioner direkt, märk väl.

    I detta finns en önskan om att kunna bli erbjudna andra alternativ än ränta vid bolån.

    Alltså inget tvång någonstans!!!
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-09, 20:35

    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:
    formsvackan skrev:För tydlighetens skull, diskussionen avser konsekvenserna av uppkommen spontan byteshandel gällande varor och tjänster istället för att som vanligt köpa och sälja desamma. Du är ansvarig för din del i "affären". Vad någon annan kan tänkas göra i ett senare skede är en helt annan sak och definitivt inget du kan anföra till ditt försvar om skattmasen knackar på dörren.

    Fattar överhuvudtaget inte vad fan du svamlar om nu? Vem snackar om vad någon annan kan "tänkas göra"? Kan du visa ett citat så att vi förstår vad du menar?
    Båda företagen köper ju in en vara och säljer en annan alltså kvittar man ingående moms mot utgående ett nollsummespel

    Detta förutsätter vad jag förstår att den "inbytta" varan säljs vidare, av bägge företagen.
    Detta förklarar varför vi inte förstår varann när det gäller politik. Du är helt enkelt korkad! Laughing
    BÄGGE företagen har SÅLT en vara för X antal kronor och debiterat Y antal kronor i moms.
    BÄGGE företagen har KÖPT en vara för X antal kronor och blivit debiterade Y antal kronor i moms.

    BÄGGE företagen har alltså identiska summor i ingående resp utgående moms och DÄRFÖR skall skattmasen inte ha en enda krona OAVSETT vad X eller Y i dessa fall representerar. Det spelar alltså ur moms-synpunkt ingen ROLL om X är 0 kronor (alltså en ren bytesaffär) eller tusen miljarder. Snälla, försök att begripa, man blir ju nästan gråtfärdig här! Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
    formsvackan skrev:Oavsett detta så har du ett ansvar för din "del i affären", om inte annat så utifrån god redovisningssed.
    Visst, men detta påverkar inte skattmasens inkomster. Det "Krävs inte" att någon av företagen säljer den köpta varan vidare för att någon skall bli "rätt". Kan vi inte bli överens om detta?
    formsvackan skrev:Låt oss ta bort surret om guld, bly, lastbilar, kulspetspennor, tejp etc. och hålla oss till de förutsättningar du ursprungligen kom med.
    Om företag A säljer varor till företag B för 1 000:- så fakturerar de 1 000:- plus 250:- i moms.
    Om företag B samtidigt säljer varor till företag A för 1 000:- plus moms så behöver INGEN av dem utföra någon ekonomisk transaktion överhuvudtaget.

    Då vi var överens om att detta inte kunde anses vara byteshandel kom du med följande.
    Det jag beskrev var dels hur transaktioner normalt går till (med fakturering) då man inte kallar det för byteshandel och så beskrev jag "om de istället hade bytt varor med varann så hade inget brott begåtts så länge som balansredovisningen är korrekt."
    Med det syftade jag på att de bytta produkterna hade samma värde och därmed inte påverkade balansräkningen.

    Problematiken med lagervärde och därmed balansräkningen är en viktig detalj i sammanhanget. Vi kan väl vara överens om att du inte får ta upp ett värde i lagret med mindre än att du kan presentera infakturan, eller hur ?
    Nej, om jag har 1000 kartonger i lager så räcker det rimligtvis att jag kan styrka aktuellt inköpspris från den senaste fakturan för att beräkna värdet. Då kartonger aldrig säljs utan är förbrukningsinventarier är det hopplöst att koppla mängden till någon försäljning. Värdet för dessa kartonger blir då detsamma som vad jag betalat för de 1000 senaste. Om jag fått 100 st är ju omöjligt att se men OM man kontrollerade sådant så kunde vi givetvis fakturera varann önskat belopp även om det ekonomiskt annars saknar betydelse.
    Nu var det dock inte lagervärdet utan MOMSEN som vi diskuterade och jag skrev tidigare UTTRYCKLIGEN att man skulle se till att balansräkningen stämde (vilket sker i samband med inventering).
    formsvackan skrev:
    När du sedan säljer den "inbytta" varan kan du även behöva ta hänsyn till att lagervärderingen på balansdagen kan göras enligt FIFO-principen om du inte vill få skattmasen i hårbotten. Revisorn brukade kolla sådana saker förbaskat noga varje jävla år på min förra tjänst. Lagerhantering och värdering kan vara ett veritabelt helvete.
    Självklart, men det gäller förmodligen inte förbrukningsinventarier såsom tejp eller kartonger.
    Det som revisorena gläfser mest om är ju försäljningslager (och sådan byter nog sällan företag mellan varann). Verktyg, maskiner och tjänster värderas på annat sätt.
    formsvackan skrev:Ska du få resultat och balansräkningarna att stämma, försäljningskonton, varukostnadskonton, lagervärden etc. kommer du att behöva kontera händelser på ett korrekt sätt, vilket innebär att även momsredovisningen blir korrekt. Detta är ett krav och därmed "ditt ansvar för din del i affären."
    Ja, fast återigen gäller detta främst varulager. Avskrivna verktyg och maskiner som inte är för försäljning har ju inget värde i balansräkningen och det har inte tjänster heller.
    formsvackan skrev:Att nonchalera momsredovisningen utifrån att det egentligen inte är vare sig intäkter eller kostnader för momspliktiga företag är förbaskat dumt. Det kommer man underfund med, om inte förr så den gång som skattmasen hör av sig och vill ha in förklaring och specar.
    Hur nonchalerar man momsredovisningen i mina exempel?
    formsvackan skrev:Att byta grejer med varann är också något jag gjorde i en ganska stor utsträckning när vi virtualiserade alla servrar i hallen. Kundägd dedikerad utrustning skulle då framöver komma att användas av flera kunder, vilket medförde att ägarförhållandena naturligtvis behövde ändras.

    Att då ha föreslagit rena bytesaffärer istället för att köpa in och sälja hade garanterat fått både en och annan ekonomichef att höja på ögonbrynen och samtidigt ifrågasätta vad vi sysslade med. Det var en omfattande process, inte med att köpa och sälja utan mest med justeringar av både vår och våra kunders balansräkningar.
    Jo, ni blev rimligtvis tvungna att köpa in alla datorer och för er var det ju knappast någon nackdel att göra detta om priset var rätt.
    formsvackan skrev:Att i det läget ha nonchalerat momsredovisningen hade varit obeskrivligt dumt av både oss och våra kunder, detta trots att det som du säger var ett "nollsummespel" för skattmasen.
    Här är vi överens eftersom det låg i ditt intresse att få faktura på en massa maskiner.
    formsvackan skrev:Du är alltid ansvarig för din del i affären, inte minst genom att ha böckerna i ordning.
    Du har upprepat detta femtioelva gånger nu, men som jag påstått hela tiden så påverkar inte detta dina momskostnader.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-09, 20:58

    Dao skrev:Denna kvasidebatt grundar sig på en uppenbar "missförstånd" om vad som egentligen ligger bakom vissa muslimska organisationers anmälan till FN. Det handlar om att svenska muslimer utsätts för kränkningar och diskriminering i det svenska samhället. Regeringen vill uppenbarligen inte vare sig se eller höra vad dessa människor känner och upplever, varpå de nu vänt sig till FN.

    En handläggare för människorättsfrågor på svenska FN-förbundet håller med i bilden av problemet. Islamofobin får agera utan juridiska ingripande, vilket är ganska förvånande för en demokrati som Sverige.

    Motsvarande kränkningar gentemot judar ger reaktioner direkt, märk väl.

    I detta finns en önskan om att kunna bli erbjudna andra alternativ än ränta vid bolån.

    Alltså inget tvång någonstans!!!
    Debatten gäller väl alternativet till ränta?
    Vilken låntagare skulle INTE vilja slippa ränta på sitt lån? ALLA blir väl behandlade likvärdigt då det ju inte bara är muslimer som tvingas att betala ränta. Vari ligger diskrimineringen?

    Diskriminering uppstår väl först om en negativ SÄRBEHANDLING sker, och detta är väl knappast aktuellt i detta fall?

    De kan väl ringa till nån oljeshejk och be dem att starta en muslimsk bank med "alternativ" här? Vem vet, varenda bolåntagare kanske skulle välja det alternativet, eller skulle övriga diskrimineras då de INTE tillhör "rätt" religion?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  Dao 2013-03-09, 21:38

    DirtyDog skrev:Debatten gäller väl alternativet till ränta?
    Vilken låntagare skulle INTE vilja slippa ränta på sitt lån? ALLA blir väl behandlade likvärdigt då det ju inte bara är muslimer som tvingas att betala ränta. Vari ligger diskrimineringen?

    Diskriminering uppstår väl först om en negativ SÄRBEHANDLING sker, och detta är väl knappast aktuellt i detta fall?

    De kan väl ringa till nån oljeshejk och be dem att starta en muslimsk bank med "alternativ" här? Vem vet, varenda bolåntagare kanske skulle välja det alternativet, eller skulle övriga diskrimineras då de INTE tillhör "rätt" religion?

    Jag utgick här från Seel:s trådstart!

    Ränta är ett mycket orättvist system, rent generellt - och det finns betydligt fler än några muslimer som vill ändra på denna korkade onaturligt konstruerade syn på pengar.

    Ja, skrivelsen till FN handlar om diskriminering. I detta finns en ÖNSKAN om att det finns ALTERNATIV till dagens hypade system.

    Först bör du nog ta reda på lite om vad "räntefritt" innebär! Och vad räntorna faktiskt gör för att HINDRA ett mänskligare samhälle.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-09, 21:58

    formsvackan skrev:OK, vi håller oss fortfarande borta från de ursprungliga förutsättningarna. Vad ordet BYTER egentligen innebär är också fortfarande en aning tveksamt.
    DirtyDog skrev: Att man byter produkter innebär att man inte har kvar sin ursprungliga produkt utan att den sen finns hos det andra företaget.
    OK, nu har varorna bytt "lagerplats".
    Nej, om man registrerar ett ägarbyte på en lastbil hos Transportstyrelsen så krävs ingen faktura för att styrka detta och något snack om "Lagerplats" blir det knappast heller. Anstränger du dig för att framstå som dum eller kommer det helt naturligt för dig?
    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Om jag byter en svart Volvo lastbil med grannfirman och får en identisk röd lastbil tillbaka så spelar det egentligen ingen roll om jag fakturerar honom en summa och han fakturerar mig samma summa ifall denna summa är 0 kronor eller 100 tusen kronor.
    Tydligen ska nu bytet innebära ett fakturerat ägarskifte.

    JO, det har en jävla betydelse om ni sätter priset till 0:- eller 100.000:-
    Jo, alla ser väl att vi har bytt fordon med varann, eller syftar du på färgblinda?
    Om vi sätter priset till 0:- (vilket knappast är olagligt för ett avskrivet fordon) så blir momspåverkan densamma som om vi endast hade gjort ägarbytet via Transportstyrelsen.
    Om vi sätter priset till 1 miljon så påverkar detta givetvis resultatet rätt mycket då man väl normalt sett skriver av den med 100 000 per år.
    Att överhuvudtaget få sänka sitt resultat genom att regelbundet byta bil med grannfirman känns inte helt rimligt, eller hur? Vilket summa anser du att man bör fakturera varann och påverkar inte ett högre belopp resultatet negativt (vilket innebär mindre pengar till staten)?
    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Dock tror jag att jag eventuellt får ta upp hela den fakturerade summan som värde i balansräkningen och därmed kan "blåsa upp" soliditeten på mitt företag. Detta är ju moraliskt tvivelaktigt och har man ett företag som går med vinst så är det isåfall även idiotiskt att "boosta" värderingen av bolaget och därmed förbättra det beskattningsbara resultatet bara för att man hellre vill ha en röd lastbil av samma årsmodel och med lika många mil på mätaren.
    Genom att sälja, byta om du så vill, lastbilarna till ett pris som är mycket lägre än det bokförda värdet "åstadkommer" ni en förlust i bägge företagen. Denna förlust innebär en skattesänkning och förmodligen något som revisorn kommer att försöka förhindra att kommer till skattmasens kännedom.
    Men hur jävla blåst är du på en skala. Jag har hela tiden angivit att bilarna är HELT avskrivna och därför inte HAR NÅGOT bokfört värde. Har du så jävla svårt med argument att du måste sitta och ändra förutsättningarna?
    formsvackan skrev:Skulle bilarna säljas till er själva privat blir det ännu jävligare. Ni kommer att, om det ska vara hållbart hos masen, avkrävas en opartisk värdering av bilarna. Jag köpte själv ut ett par jänklare ur företaget, till bokfört värde, innan jag sålde det, så jag vet !
    Då är du en idiot! Alla vet att det är olagligt. Jag har t.ex en lastbil som är helt avskriven. Det innebär knappast att jag kan sälja den till mig själv privat för en krona. Varför tar du överhuvudtaget upp privat försäljning IGEN! Vi klagade ju på det tidigare gällande dina jävla slalompjäxor och hur målare som fixade ditt garage fick betalt med datorer från firman.
    Vi har HELA TIDEN gjort klart att det gäller transaktioner mellan företag (som är momsbefriade) och INTE maskerade löneförmåner som i dina exempel.
    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Att värdera guld och bly utifrån fakturerat belopp låter rätt idiotiskt. Det finns betydligt enklare sätt att värdera ett ton guld, tror du inte?
    Alltså fyller inte fakturan någon större funktion.
    Du får garanterat inte ta upp ett annat värde än det som finns på fakturan. Hur man sedan "omvärderar" ett ton guld på lagret utifrån förändringar av marknadspriset vet jag inte. Du får fråga revisorn om du är intresserad.
    Jo, det vore lite intressant att veta.
    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Om man har betalt moms till ett företag så får man tillbaka hela summan oavsett om man lägger det i ett förråd, slänger det eller ger/byter bort det.
    Hur kan NÅGON företagare vara omedveten om detta?
    Aha, både guldet och blyet var alltså nyinköpta. Det sade du inget om. Om det nu är så, varför ifrågasatte du då värderingen av guldet utifrån fakturan ?
    Spelar du dum nu igen?
    Det spelar ingen roll om man fick en faktura eller ej. EVENTUELL momsutgift får man tillbaka oavsett. Hur är det möjligt att någon har så innihelvete svårt att begripa?
    formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Självklart, det har inget med skatteregler att göra och är man som jag ensam aktieägare så är risken inte så stor att jag skall anmäla mig själv.
    Förmodligen inte, men du kan heller inte "döma ut" andra företags redovisningsbehov utifrån ditt enmansföretag. Jag utgår från att det är ett sådant då du är ensam ägare och omsätningen under en miljon.
    Jag har inte dömt ut någon, endast beskrivit vad man KAN göra. Det är DU som har dömt ut saker.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-09, 22:17

    Dao skrev:
    DirtyDog skrev:Debatten gäller väl alternativet till ränta?
    Vilken låntagare skulle INTE vilja slippa ränta på sitt lån? ALLA blir väl behandlade likvärdigt då det ju inte bara är muslimer som tvingas att betala ränta. Vari ligger diskrimineringen?

    Diskriminering uppstår väl först om en negativ SÄRBEHANDLING sker, och detta är väl knappast aktuellt i detta fall?

    De kan väl ringa till nån oljeshejk och be dem att starta en muslimsk bank med "alternativ" här? Vem vet, varenda bolåntagare kanske skulle välja det alternativet, eller skulle övriga diskrimineras då de INTE tillhör "rätt" religion?

    Jag utgick här från Seel:s trådstart!

    Ränta är ett mycket orättvist system, rent generellt - och det finns betydligt fler än några muslimer som vill ändra på denna korkade onaturligt konstruerade syn på pengar.

    Ja, skrivelsen till FN handlar om diskriminering. I detta finns en ÖNSKAN om att det finns ALTERNATIV till dagens hypade system.

    Först bör du nog ta reda på lite om vad "räntefritt" innebär! Och vad räntorna faktiskt gör för att HINDRA ett mänskligare samhälle.
    Det du beskriver är trams. Det existerar ingen negativ särbehandling av muslimer. INGEN religion är specifikt FÖR ränta utan övriga religioner har anpassat sig till VERKLIGHETEN vilket Islam tycks ha jävligt svårt för att lyckas med.

    Det står alla fritt (muslimer, judar, livets ord, kristna, taoister) att starta en egen bankverksamhet där de själva bestämmer reglerna för lån. Dock får reglerna INTE innebära någon diskriminering av någon religion (eller kön). Man kan vara ÖVERTYGAD om att SAMTLIGA banker är intresserade av att få alla muslimer som kunder ifall de samtidigt kan bibehålla sin lönsamhet. Alltså återstår för någon att presentera denna lösning som säkert ALLA (oavsett religion) skulle uppskatta. Fram tills dess att ett sådan genomförbart alternativ existerar skall man fan inte gnälla om diskriminering. Hur kan detta vara svårt att begripa?
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  berralarzon 2013-03-10, 00:10

    ericTheDog skrev:
    Det rör sig om byten av varor och tjänster företag emellan. Straffbart kan det bli i och med att det sker i form av "oredovisade" byten istället för korrekta affärer företagen emellan. Om varorna dessutom används privat begås ytterligare ett brott


    Om företagaren sen kör för fort och/eller går mot röd gubbe, så begås ännu fler brott. Dina arguemnt, foliet, blir bara sämre och sämre.

    Tänk om du med dina fjunbeklätta ankbröder kunnat se att som DD och FS det är debatt det, inte dom personsangrepp "som grädde på moset" gustavander/rmc roar oss med eller alla dessa "fuck asshole" den arbetslöse röv.. redalert presterar och DU etd preterar ju mestadels "whats the problem".
    //Niklas
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-10, 00:22

    berralarzon skrev:
    ericTheDog skrev:
    Det rör sig om byten av varor och tjänster företag emellan. Straffbart kan det bli i och med att det sker i form av "oredovisade" byten istället för korrekta affärer företagen emellan. Om varorna dessutom används privat begås ytterligare ett brott


    Om företagaren sen kör för fort och/eller går mot röd gubbe, så begås ännu fler brott. Dina arguemnt, foliet, blir bara sämre och sämre.

    Tänk om du med dina fjunbeklätta ankbröder kunnat se att som DD och FS det är debatt det, inte dom personsangrepp "som grädde på moset" gustavander/rmc roar oss med eller alla dessa "fuck asshole" den arbetslöse röv.. redalert presterar och DU etd preterar ju mestadels "whats the problem".
    //Niklas
    Är det inte lite märkligt att du ständigt anklagar andra för att syssla med din favorithobby?
    När skrev du senast ett inlägg som inte var ett personangrepp?

    I övrigt kan jag hålla med om att de oftast är ganska överflödigt med personangrepp, men vafan, lite glöd skall vi väl få visa så att inte alla somnar? Twisted Evil
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  berralarzon 2013-03-10, 00:38

    DirtyDog skrev:
    berralarzon skrev:
    ericTheDog skrev:
    Det rör sig om byten av varor och tjänster företag emellan. Straffbart kan det bli i och med att det sker i form av "oredovisade" byten istället för korrekta affärer företagen emellan. Om varorna dessutom används privat begås ytterligare ett brott


    Om företagaren sen kör för fort och/eller går mot röd gubbe, så begås ännu fler brott. Dina arguemnt, foliet, blir bara sämre och sämre.

    Tänk om du med dina fjunbeklätta ankbröder kunnat se att som DD och FS det är debatt det, inte dom personsangrepp "som grädde på moset" gustavander/rmc roar oss med eller alla dessa "fuck asshole" den arbetslöse röv.. redalert presterar och DU etd preterar ju mestadels "whats the problem".
    //Niklas
    Är det inte lite märkligt att du ständigt anklagar andra för att syssla med din favorithobby?
    När skrev du senast ett inlägg som inte var ett personangrepp?

    I övrigt kan jag hålla med om att de oftast är ganska överflödigt med personangrepp, men vafan, lite glöd skall vi väl få visa så att inte alla somnar? Twisted Evil

    1:Alldrig på 8 år! nöjd? nåväl har ju blivit anklagad för att rövslicka RedCloud mm av rövskickareb nummer ett blueheaven/redalert

    2:klart det ska vara glöd! Smile

    3:anktrion tillsamans har knappt fastän dom är tre "fjunbeklädda" fjån kanske med stor styrka fixat 300 inlägg utan personangrepp!

    Men JAG påstår att tuppfäktningen mellan dig DD och FS är intressantare läsning än rmc,s vomering saltat med hans lögner är mer läsvärt.
    //Niklas
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  Dao 2013-03-10, 00:39

    DirtyDog skrev:Det du beskriver är trams. Det existerar ingen negativ särbehandling av muslimer. INGEN religion är specifikt FÖR ränta utan övriga religioner har anpassat sig till VERKLIGHETEN vilket Islam tycks ha jävligt svårt för att lyckas med.

    Det står alla fritt (muslimer, judar, livets ord, kristna, taoister) att starta en egen bankverksamhet där de själva bestämmer reglerna för lån. Dock får reglerna INTE innebära någon diskriminering av någon religion (eller kön). Man kan vara ÖVERTYGAD om att SAMTLIGA banker är intresserade av att få alla muslimer som kunder ifall de samtidigt kan bibehålla sin lönsamhet. Alltså återstår för någon att presentera denna lösning som säkert ALLA (oavsett religion) skulle uppskatta. Fram tills dess att ett sådan genomförbart alternativ existerar skall man fan inte gnälla om diskriminering. Hur kan detta vara svårt att begripa?

    Strutsmetodik!

    "Verkligheten" är inte vad du bestämmer, DD!

    Ingen har gnällt om att räntan skulle vara diskriminerande? Bara att de vill ha alternativ...

    Var får du alla stolligheter ifrån?

    Har du åter otur när du tänker??
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-10, 00:45

    berralarzon skrev:Men JAG påstår att tuppfäktningen mellan dig DD och FS är intressantare läsning
    Nu får man ju nästan en tår i ögonvrån. Wink

    Vad anser du om mitt svar till Dao?

    Skall vi positivt särbehandla muslimer gällande banklån eller skall de få acceptera samma villkor som alla andra medborgare? Rolling Eyes
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  berralarzon 2013-03-10, 00:55

    DirtyDog skrev:
    berralarzon skrev:Men JAG påstår att tuppfäktningen mellan dig DD och FS är intressantare läsning
    Nu får man ju nästan en tår i ögonvrån. Wink

    Vad anser du om mitt svar till Dao?

    Skall vi positivt särbehandla muslimer gällande banklån eller skall de få acceptera samma villkor som alla andra medborgare? Rolling Eyes

    Fjåna dig inte det passar sig inte från dig som den räv du är.

    Svamla runt som DAO förvillar bara känns mer som snipers fokusförskjutningar!

    Vi ska inte särbehandla någon.. inte ens tjyven rmc,s vitt erkända tjyverie "som grädde på moset" se där jag fick in det med här....Smile
    //Niklas
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  DirtyDog 2013-03-10, 00:57

    Dao skrev:
    DirtyDog skrev:Det du beskriver är trams. Det existerar ingen negativ särbehandling av muslimer. INGEN religion är specifikt FÖR ränta utan övriga religioner har anpassat sig till VERKLIGHETEN vilket Islam tycks ha jävligt svårt för att lyckas med.

    Det står alla fritt (muslimer, judar, livets ord, kristna, taoister) att starta en egen bankverksamhet där de själva bestämmer reglerna för lån. Dock får reglerna INTE innebära någon diskriminering av någon religion (eller kön). Man kan vara ÖVERTYGAD om att SAMTLIGA banker är intresserade av att få alla muslimer som kunder ifall de samtidigt kan bibehålla sin lönsamhet. Alltså återstår för någon att presentera denna lösning som säkert ALLA (oavsett religion) skulle uppskatta. Fram tills dess att ett sådan genomförbart alternativ existerar skall man fan inte gnälla om diskriminering. Hur kan detta vara svårt att begripa?

    Strutsmetodik!

    "Verkligheten" är inte vad du bestämmer, DD!

    Ingen har gnällt om att räntan skulle vara diskriminerande? Bara att de vill ha alternativ...

    Var får du alla stolligheter ifrån?

    Har du åter otur när du tänker??
    Jag tänker åtminstone.

    Vem vill INTE ha alternativ till räntan? Bankerna vill ju det också? Vem skall de anmäla till EU, muslimerna?

    Förklara VAD diskrimineringen går ut på. Du vet väl vad diskriminering är?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15116
    Join date : 10-05-11

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  ericTheDog 2013-03-10, 03:45

    Dao skrev:
    DirtyDog skrev:Det du beskriver är trams. Det existerar ingen negativ särbehandling av muslimer. INGEN religion är specifikt FÖR ränta utan övriga religioner har anpassat sig till VERKLIGHETEN vilket Islam tycks ha jävligt svårt för att lyckas med.

    Det står alla fritt (muslimer, judar, livets ord, kristna, taoister) att starta en egen bankverksamhet där de själva bestämmer reglerna för lån. Dock får reglerna INTE innebära någon diskriminering av någon religion (eller kön). Man kan vara ÖVERTYGAD om att SAMTLIGA banker är intresserade av att få alla muslimer som kunder ifall de samtidigt kan bibehålla sin lönsamhet. Alltså återstår för någon att presentera denna lösning som säkert ALLA (oavsett religion) skulle uppskatta. Fram tills dess att ett sådan genomförbart alternativ existerar skall man fan inte gnälla om diskriminering. Hur kan detta vara svårt att begripa?

    Strutsmetodik!

    "Verkligheten" är inte vad du bestämmer, DD!

    Ingen har gnällt om att räntan skulle vara diskriminerande? Bara att de vill ha alternativ...

    Var får du alla stolligheter ifrån?

    Har du åter otur när du tänker??


    Vill du ha alternativ så får du skapa alternativ. Det kommer inga sparvar flygande.

    Vad gäller foliet vs dd så är foliet en blåst mupp som blir fullständigt överkörd.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  Dao 2013-03-10, 11:13

    DirtyDog skrev:Jag tänker åtminstone.

    Vem vill INTE ha alternativ till räntan? Bankerna vill ju det också? Vem skall de anmäla till EU, muslimerna?

    Förklara VAD diskrimineringen går ut på. Du vet väl vad diskriminering är?

    Så du struntar i att läsa vad jag skriver, för att "du tänker"? Smile

    Här är lite grundläggande om diskriminering:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskriminering

    Det är inte DU som godtar om folk känner sig diskriminerade eller inte, utan det gör de som känner sig utsatta. Deras uppgifter prövas sedan, för att se om detta verkligen är det som sker!

    Bara lite hjälp till ditt "tänkande"!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  Secrist 2013-03-10, 11:24

    Dao skrev:
    DirtyDog skrev:Jag tänker åtminstone.

    Vem vill INTE ha alternativ till räntan? Bankerna vill ju det också? Vem skall de anmäla till EU, muslimerna?

    Förklara VAD diskrimineringen går ut på. Du vet väl vad diskriminering är?

    Så du struntar i att läsa vad jag skriver, för att "du tänker"? Smile

    Här är lite grundläggande om diskriminering:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskriminering

    Det är inte DU som godtar om folk känner sig diskriminerade eller inte, utan det gör de som känner sig utsatta. Deras uppgifter prövas sedan, för att se om detta verkligen är det som sker!

    Bara lite hjälp till ditt "tänkande"!

    Har man rätt bara för att man "känner" sig diskriminerad?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  Dao 2013-03-10, 11:46

    Secrist skrev:Har man rätt bara för att man "känner" sig diskriminerad?

    Ja, känner du dig diskriminerad, har du rätt att anmäla detta!

    En av våra demokratiska rättigheter!

    Och ingen behöver fråga dig om lov ens...

    Sponsored content


    I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar - Sida 9 Empty Sv: I Sverige betalar vi ränta när vi lånar pengar

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-17, 08:41