formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Kan det bli mer tydligt att moms och mervärdessskatt är samma sak och att det endast är KÖPARE(konsumenter) av varor och tjänster som betalar denna skatt?
Du bör nog fundera litet över vilken part det är som är SKATTSKYLDIG. Vem ska alltså redovisa och betala in till skattemyndigheten.
Kommer du fram till att det är köparen(konsumenten) bör du rådfråga någon annan, gärna revisorn.
Med samma logik är det tullverket och inte jag som betalar moms för att jag importerar produkter. Det är ju inte jag som skickar pengarna till skattemyndigheten?
Privatpersoner betalar enligt dig inte heller någon moms. De betalar ju aldrig in denna till skattemyndigheten.
Hur stämmer ovanstående in med att skatteverket själva hävdar överst på sin förklaring av moms följande:
"Vi betalar alla moms (mervärdesskatt) när vi köper varor och tjänster"Du påstår ju att det är SÄLJAREN som BETALAR moms bara för att de agerar mellanhand?
Med samma logik menar du givetvis att löntagare är befriade från skatt på sin inkomst (det är ju arbetsgivaren som betalar in skatten) och bensinskatt och energiskatt slipper vanliga människor också eftersom nån annan betalar in det vi betalt dem till skattemyndigheten.
Tror du att min revisor svarar att jag som privatperson slipper alla olika skatter (trots att de betalas av mig) och att olika företag är det som egentligen betalar skatt (trots att momsen inte påverkar deras finanser).
Hur kan min eventuella skattejämkning påverka den skatt som min arbetsgivare betalar in om skatten är något som han som företag betalar baserat på hans löneutbetalning? Varför kan man som privatperson överhuvudtaget begära jämkning om man aldrig betalar någon skatt? Varför får jag som privatperson TILLBAKA på skatten om jag aldrig har betalat någon?
Du kanske skulle rådfråga
DIN revisor om svaret på mina frågor. Jag vet ju redan svaret.
formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Enligt honom var ju de 50 tusen som jag "fick tillbaka" från skatteverket ett "lån" från dem som jag skall återbetala när jag säljer mina varor.
Hur du fått ihop något så galet begriper förmodligen bara du och de tre vise ankorna.
Jag har använt formuleringen "fått tillbaka" vilket knappast kan anses vara ett lån, annat än av analfabeter eller kompletta idioter.
Jag vet att du använde formuleringen
"fått tillbaka" vilket jag då kommenterade eftersom du tidigare påstod motsatsen, nämligen att det är skattemyndigheten som "får tillbaka" momsen när man säljer något som man tidigare har "fått tillbaka" moms på. Det är som att du inte begriper att man ständigt får tillbaka EXAKT den summa som man betalt i moms. Ett inköp ÄR en transaktion. Köparen betalar moms till säljaren, säljaren betalar ALLTID samma summa till skattemyndigheten och slutligen betalar skattemyndigheten tillbaka summan till köparen (om han är ett momsbefriat företag, vilket de flesta är).
Där är momstransaktionen SLUT och INGEN väntar på några ytterligare transaktioner för denna produkt. Om köparen är en privatperson behåller sonika skatteverket momsen.
Det som tydligen förvirrar DIG är det faktum att man kvittar moms mellan företag och skattemyndigheten. Om ett företag sålt varor för en miljon skall de UTAN UNDANTAG betala in 250 tusen i moms till skattemyndigheten. Skattemyndigheten skall UTAN UNDANTAG betala tillbaka all moms som ett företag betalat till andra. Om företaget under samma period även köpt varor för en miljon och fått betala 250 tusen i moms så skall givetvis de (som momsbefriade) få tillbaka denna summa. När företaget gör sin momsredovisning som visar att de skall betala in samma summa som de skall få tillbaka så inser de att det är vansinnigt att betala något som man efter en stund får tillbaka. Alltså betalar man ingenting.
Läs vad du skrev tidigare och som är upphovet till denna momsdebatt:
formsvackan skrev:Företag A köper in vara X för 1 250 kronor, varav 250 kronor är ingående moms.
Företag B köper in vara Y för 1 250 kronor, varav 250 kronor är ingående moms.
Om nu företagen bara byter dessa varor mellan sig utan att pengar blandas in sker ingen redovisning av utgående moms inom något av företagen. Konsekvensen av detta är att skattmasen får in 500 kronor för litet i momsinbetalningar, summan av den "avdragsgilla" ingående momsen alltså.
Är detta oklart ?
Det du här påstår är ju trams eftersom de 500 som skattmasen INTE får in ÄNDÅ har betalats in av företagen som SÅLT varorna till företag A och B.
Om företagen hade skippat moms på sina fakturor så hade inkomsten för skattemyndigheten blivit densamma eftersom företag ändå skulle fått tillbaka momsbeloppen.
Du skrev även:
formsvackan skrev: redalert skrev:Båda företagen köper ju in en vara och säljer en annan alltså kvittar man ingående moms mot utgående ett nollsummespel, skattmasen kan alltså fara och flyga
Nyckelordet är "säljer". Observera att detta inte är fallet i råttans och DD:s fiktiva scenario. Där idkar företagen istället byteshandel utan att blanda in pengar i form av korrekt redovisning. Någon utgående moms blir det inte tal om och den ingående
återbetalar skattmasen. Man har alltså lyckats göra handeln med dessa varor momsbefriad
Hur kan skattmasen återbetala en moms som aldrig blivit inbetald? Företaget måste ju blivit debiterade moms för att kunna redovisa en sådan kostnad i sin momsredovisning?
Du hävdar är i klartext att företagen fått momspengar av skattemyndigheten som de aldrig återbetalar. Att de redan betalt den moms de får tillbaka tycks du inte begripa. De HAR alltså ingen momsskuld.
Vidare skrev du:
formsvackan skrev:För h-vete. Problemet uppstår i och med att företagen i råttans och DD:s fiktiva scenario varken köper eller säljer de varor som nu byter ägare. Man idkar istället oredovisad byteshandel !
Kan du inte förstå att det då blir problem med bl.a. momsredovisningen är det jävligt illa ställt. Ställ dig i skamvrån.
Det blir inget problem med momsredovisning om företag byter saker med varann. Man redovisar ENDAST moms som man har debiterat och skulle givetvis även redovisat ingående moms ifall man blivit debiterad samma summa. Ett nollsummespel för ALLA parter således. Vem är det som borde skämmas?
När vi påpekar detta kommer du med exempel:
formsvackan skrev: redalert skrev:Men förstår du inte att resultatet blir det samma, noll i moms antingen affären redovisas eller inte?
Hur i hela helvete du och DD kan tro detta är fasiken obegripligt. Har ni noll koll ska ni kanske inte envisas med att torgföra detta.
Alt 1.
Du köper en vara för 1000:- plus moms. 250:- bokförs alltså som ingående moms.
Du säljer denna vara för 1000:- plus moms. 250.- bokförs alltså som utgående moms.
I samband med momsredovisningen drar du av den ingående momsen från den utgående och redovisar samt betalar in mellanskillnaden.
Denna affär isolerad innebär alltså att du betalar in 0:- till skattmasen.
Alltså betalar man samma moms som om man hade fakturerar 0 kronor för dem.
formsvackan skrev:Alt 2.
Du köper en vara för 1000:- plus moms. 250:- bokförs alltså som ingående moms.
Du "ger bort" denna i utbyte mot något annat trevligt. Någon utgående moms bokförs då inte.
I samband med momsredovisningen drar du av den ingående momsen från den utgående och redovisar samt betalar in mellanskillnaden.
Denna affär isolerad innebär alltså att du erhåller 250:- från skattmasen.
Ja, man erhåller de 250:- som man betalade till säljaren och som han tvingas betala in.
Det märkliga i dina resonemang är att du inte begriper att ALLA transaktioner
ALLTID omfattar
BÅDE köpare och säljare. Du kan aldrig "isolera" endast köparen eller säljaren i transaktionen. Säljaren betalar in momsen och köparen (ifall det är ett företag) får tillbaka samma summa. Om köparen är en privatperson så gör skattemyndigheten en vinst vilket de ALDRIG gör i transaktioner mellan företag oavsett OM eller med HUR MYCKET som de debiterar varann i moms.
formsvackan skrev: DirtyDog skrev: formsvackan skrev:Den moms som en näringsidkare lägger på varan som säljs till någon annan kallas utgående moms, medan den moms som näringsidkaren betalar (och får göra avdrag för) för den vara som köps in kallas ingående moms.[/i][/color]
(och får göra avdrag för) = får tillbaka alltså.
Notera ordet "betalar" ovan. Enligt dig betalar man ju ingen moms utan det är en uppgörelse mellan säljaren och skatteverket. Att du får tillbaka samma summa från skatteverket är ju enligt dig ett "lån" från dem som du förväntas betala när du i din tur säljer produkten.
Här översätter du åter "få tillbaka" till "lån". Låt bli det, du framställer dig bara som dum.
DirtyDog skrev:Trots att skatteverket skriver: Vi betalar alla moms (mervärdesskatt) när vi köper varor och tjänster så hävdar du motsatsen?
Det gör jag inte alls. Jag bara hävdar att
det är du som näringsidkare som är SKATTSKYLDIG och ska betala in skatt på det mervärde du tillfört i kedjan av transaktioner.
Du låter dig uppenbarligen luras av NAMNET "mervärde"skatt?
Moms läggs på oavsett om man tillfört något värde på en produkt eller om man säljer den för halva inköpspriset. Momsen är helt enkelt alltid 25% på försäljningspriset och betalas av KÖPAREN till säljaren som i sin tur (i egenskap av företag) tvingas stå för redovisningen om inbetalningen till skattemyndigheten. Som jag skrev ovan så är det el-kunden (och inte el-distributören) som betalar skatt på sin förbrukning även om distributören även sköter "distributionen" av skattepengarna till staten. Att du inte inser detta är bara sorgligt.
formsvackan skrev:Att det i förlängningen får konsekvensen att den första icke avdragsberättigade parten får stå för kalaset är en annan sak. Det var lika på omsens tid också, alltså före momsen. Handlaren var den skattskyldige även om konsumenten stod för pengarna.
Inser du inte hur patetisk du är?
Självklart är det även transportstyrelsen som betalar för att jag åker igenom Stockholmsvägtullar? Det är ju dom och inte jag som betalar in avgiften till högre instans?
Alla vet ju även att det är Securitas och Svensk Bevakningstjänst som bidrar med flera hundra miljoner till Stockholms stad i parkeringsböter varje år. Felparkerarna bidrar ju inte med något själva?
formsvackan skrev:Varför håller du dig inte till det du tidigare själv skrivit ?
Det som lagen kräver är att man lägger på moms på sina fakturor och redovisar den
I och för sig har du skrivit så förbaskat mycket motsägelsefullt tok så jag förstår att det inte är lätt att få alla galenskaper att hänga ihop. Nedanstående är exempel på sådant.
För skattemyndigheten spelar det heller ingen roll eftersom de fick in momspengarna från den som sålde verktygen till företaget och sen betalade tillbaka dem till köparen.
-
...... så lägger de på 100 tusen i moms som det skickar till skattmasen (som i sin tur skickar tillbaka pengarna till köparen).
-
Säljaren kräver in moms av köparen och skickar denna summa till skattmasen. Han skickar dock i detta fall INTE samma summa till köparen eftersom privatpersoner SKALL betala moms.
-
Skattemyndigheten tar då in 2,5 miljoner från säljaren och betalar sen ut samma summa till ditt företag. Det är ALLTID samma summa som kommer in som betalas ut när det gäller affärer mellan företag.
Det finns ingen som helst koppling hos skattemyndigheten mellan det som säljaren betalar in och det som skattmasen betalar tillbaka till köparen. Om du lugnar ner dig och tänker till i tre sekunder inser du säkerligen orimligheten i dina påståenden.
Vem är det som behöver tänka till?
Säljaren redovisar en momsintäkt på 2,5 miljoner och köparen en momsutgift på 2,5 miljoner. Är inte detta fullt naturligt?
Allt skatteverket gör när det gäller företag är att omgående återbetala det man lagt ut i moms. Kopplingen är väl att bägge parter rimligtvis redovisar SAMMA belopp för DENNA transaktion mellan företagen?
formsvackan skrev:Du får alltid tillbaka den summa SOM DU SJÄLV anger som ingående moms i momsredovisningen. Skulle skattmasen tycka att dina siffror är orimliga av någon anledning, kommer han dock att höra av sig och begära in underlag för dessa. Det är då viktigt att ha böckerna i ordning.
Ja, man har väl fakturan kvar och skattemyndigheten kan då lätt kontrollera ifall den som ställt ut fakturan har redovisat samma summa som momsintäkt. Stämmer inte summorna så fifflar någon av dem. Om de inte kan utföra kontrollen så kan jag ju sitta hemma och skapa egna låtsasfakturor från olika bolag och få tillbaka hur mycket moms som helst.
formsvackan skrev:Underskatta inte skattemyndigheten !
Vem är det som underskattar dem? Snarare de som "överskattar" oss medborgare. :p
formsvackan skrev: Hur kan du vara så in-i-helvete korkad så att du tror att det är nåt jävla momsförskott till dig som skattemyndigheten förväntar sig att få tillbaka nån gång i framtiden?
Hur du fått till detta och vad det skulle kunna tänkas betyda vet förmodligen bara du, och naturligtvis de tre vise ankorna.
Du kan dock ALDRIG få några momspengar i FÖRSKOTT
Som sagt, bara du och ankorna ....
Och alla andra som är läskunniga.
Kolla in ditt "Alternativ 2" ovan som jag citerade i detta inlägg. Du avslutar det med
"Denna affär isolerad innebär alltså att du erhåller 250:- från skattmasen."Du antyder där att man i detta fall inte redan betalt dessa 250:- och därför lurar skattemyndigheten. Vad vore annars relevansen med ditt inlägg?
Du hävdade ju från första början att bytesaffärer påverkade momsredovisningen och skattemyndighetens intäkter. Hur är det med minnet när du inte kommer ihåg själv KÄRNAN till hela denna debatt? Det är väl bara DETTA som vi i praktiken har diskuterat sida upp och sida ned och nu påstår du att vi plötsligt har samma åsikt?
Vilken jävla clown du är!
formsvackan skrev: DirtyDog skrev: formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Är inte du lite udda som betalar moms först när du SÄLJER något och tydligen inte när du KÖPER något? Alltså tvärt emot alla andra?
Som momspliktig näringsidkare är det just det du gör. Vem som är "tvärt emot alla andra" har framgått klart och tydligt !
För att citera dig:
Sök professionell hjälp för helvete!
Ja, skall försöka hitta en mentalvårdare som kan ta över debatten med dig. Tveksamt om nåt annat hjälper?
Det vore bättre om du hittade någon som fick dig att förstå att det är näringsidkaren som är skattskyldig och som dessutom också betalar in pengarna till skattmasen. Konsumenten gör det inte.
Vem har påstått att det är konsumenten som är redovisningsskyldig och överför kundens inbetalda moms till skatteverket?
Återigen, har skattemyndigheten FEL när de hävdar på sin sida att det är
KÖPAREN som skall betala moms?
formsvackan skrev:Att forumets tre vise ankor hejar på dig borde fasiken få dig att tänka till !
Vem (förutom du) säger emot mig?
Har inte sett någon annan "kommunist" här påstå att moms är en avgift på företag och inte på privatpersoner?