Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
R.O.F.L
Regndrottning
SiP
theward
Sniperace
formsvackan
MartinLindgren
Infra
Redvictory
Dao
F.I.S.T
15 posters

    Varg Varg Varg

    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Varg Varg Varg - Sida 9 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  theward 2010-01-13, 00:12

    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:snipe sa: vårt störstra problem är att denna stam redan från början tillåtist inavlas.

    Ja det är ju det jag säger... hade man tillåtit större stam tidigare, så hade inaveln inte uppstått !!

    typ 400-500 djur finns det kloka röster för, skulle fungera i Sverige

    du menar då flera hundra år tillbaka i tiden?

    vargen var ju i princip nästan utrotad på artonhudratalets slut.

    och den tiden är inget du och jag på något sätt kan påverka eller hur?
    och ingen av våra nu levande politiker har heller kunnat påverka detta, så den frågan blir enbart teoretisk, och saknar praktiskt värde, det är hur det är NU man måste göra rätt saker...

    och då är det att inte låta den inavlade delen stå för tillväxten utan minimera denna för att bygga upp en ny stam av "importerade" exemplar utan inavelsproblem

    Ja men så gör vi !!

    överens igen.... Very Happy

    minimera behövs inte, då djuren är friska...
    Dock skulle man kunna märka "alla" de som redan finns här och importera tex 20 djur...

    Sedan köra riktad jakt, som skulle ta bra mkt mer än 2 dagar, där man endast jagade de som är märka under låt oss säga 10 år...
    Borde inte var omöjligt att genomföra, men det skulle iofs kosta lite pengar.
    Desutom skulle man behöva ha nånform av kontrollanter för att förhindra tjuvskjutning som har varit ett stort problem länge

    Efter denna period borde vargstammen nått en genetisk mångfald och troligtvis ökat till det dubbla...

    Då kunde man genom licensjakt jaga c.a 10-15 % av djuren varje år.
    Fast då med betydligt färre jägare, än nu och framför med bättre jaktformer och organisation
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 9 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-13, 13:51

    theward skrev:
    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:snipe sa: vårt störstra problem är att denna stam redan från början tillåtist inavlas.

    Ja det är ju det jag säger... hade man tillåtit större stam tidigare, så hade inaveln inte uppstått !!

    typ 400-500 djur finns det kloka röster för, skulle fungera i Sverige

    du menar då flera hundra år tillbaka i tiden?

    vargen var ju i princip nästan utrotad på artonhudratalets slut.

    och den tiden är inget du och jag på något sätt kan påverka eller hur?
    och ingen av våra nu levande politiker har heller kunnat påverka detta, så den frågan blir enbart teoretisk, och saknar praktiskt värde, det är hur det är NU man måste göra rätt saker...

    och då är det att inte låta den inavlade delen stå för tillväxten utan minimera denna för att bygga upp en ny stam av "importerade" exemplar utan inavelsproblem

    Ja men så gör vi !!

    överens igen.... Very Happy

    minimera behövs inte, då djuren är friska...
    Dock skulle man kunna märka "alla" de som redan finns här och importera tex 20 djur...

    Sedan köra riktad jakt, som skulle ta bra mkt mer än 2 dagar, där man endast jagade de som är märka under låt oss säga 10 år...
    Borde inte var omöjligt att genomföra, men det skulle iofs kosta lite pengar.
    Desutom skulle man behöva ha nånform av kontrollanter för att förhindra tjuvskjutning som har varit ett stort problem länge

    Efter denna period borde vargstammen nått en genetisk mångfald och troligtvis ökat till det dubbla...

    Då kunde man genom licensjakt jaga c.a 10-15 % av djuren varje år.
    Fast då med betydligt färre jägare, än nu och framför med bättre jaktformer och organisation

    Njaa, själv är jag ganska säker på att det räcker inte med att de är "friska" just inaveln måste bort, och denna blir man lättare av med om man ser till att minimera och återuppbygga, inavel är ALDRIG bra, även om man kanske avser att avla fram de goda egenskaperna så följer de dåliga med i mycket större omfattning, just inavle är nog ett större hot än den jakt vi nu haft om man ser tillk en längre tidsperiod.

    Angående licensjakt ser jag det som ok, med en mindre andel jägare, nu misstänker jag att det stora antalet var mycket pga nyhetens behag och att det skulle sjunka kraftigt ganska så snart...
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Varg Varg Varg - Sida 9 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-13, 14:27

    Det enda som verkar finnas kvar att diskutera bland kvarvarande i denna debatt, antar jag är ANTALET DJUR .....

    Själv tror jag att inavel skulle uppstå igen, även om vi "bytte ut" hälften mot nytt blod .... OM man bestämmer sig för att ha kring 200 vargar...

    Jag tror på uppåt 400-500 vargar
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 9 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-13, 14:33

    F.I.S.T skrev:Det enda som verkar finnas kvar att diskutera bland kvarvarande i denna debatt, antar jag är ANTALET DJUR .....

    Själv tror jag att inavel skulle uppstå igen, även om vi "bytte ut" hälften mot nytt blod .... OM man bestämmer sig för att ha kring 200 vargar...

    Jag tror på uppåt 400-500 vargar

    Det skulle nog fungera, men en stor fråga, ska det finnas "förbjudna" områden?

    Som det redan visat sig verkar det som om Samerna har rätt att hålla "sina" marker vargfria av respekt för deras rennäring som hotas, ska denna rätt finnas kvar, det är ju trots allt i dessa trakter som vargen haft sin storhet från början.

    Ska varg accepteras etablera sig i stockholms och andra storstäders närhet och skogar?

    Som jag ser det så bör vi kanske se till antingen eller, dvs att den accepteras ÖVERALLT så länge den INTE skadar människan fysiskt, eller också att den bara accepteras i trakter långt från mänsklig aktivitet..
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Varg Varg Varg - Sida 9 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-13, 14:41

    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:Det enda som verkar finnas kvar att diskutera bland kvarvarande i denna debatt, antar jag är ANTALET DJUR .....

    Själv tror jag att inavel skulle uppstå igen, även om vi "bytte ut" hälften mot nytt blod .... OM man bestämmer sig för att ha kring 200 vargar...

    Jag tror på uppåt 400-500 vargar

    Det skulle nog fungera, men en stor fråga, ska det finnas "förbjudna" områden?

    Som det redan visat sig verkar det som om Samerna har rätt att hålla "sina" marker vargfria av respekt för deras rennäring som hotas, ska denna rätt finnas kvar, det är ju trots allt i dessa trakter som vargen haft sin storhet från början.

    Ska varg accepteras etablera sig i stockholms och andra storstäders närhet och skogar?

    Som jag ser det så bör vi kanske se till antingen eller, dvs att den accepteras ÖVERALLT så länge den INTE skadar människan fysiskt, eller också att den bara accepteras i trakter långt från mänsklig aktivitet..

    Ja det är stora svårlösta frågor ....Många samer vill inte ha vargen alls, misstänker jag.
    Det är ju ett problem at ha "tamboskap" ute i det vilda, på det sättet som rennäringen är ... Detta innebär ju att skulle Samerna få skydds-skjuta varg, för att inte renar ska bli rivna.
    Och för vargen är Renen ett naturligt byte...., så detta är inte vargens fel.
    Så det kommer i sånna fall få innebära förändringar på renskötseln... eller som jag tror... SYNEN på renskötseln....

    Och borde det inte gå att lära vargen genom att skjuta utan att döda, så den får obehag och rädsla, för att gå in i "oönskade områden"

    Men att den inte skulle få vara i Lappland, Jämtland osv .. har jag ingen förståelse för.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Varg Varg Varg - Sida 9 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  theward 2010-01-14, 11:25

    Varför en sån jävla flathet mot vargmoståndarna som består till 99.99% av jägare och renägare?

    Vad ger dem rätten att diktera villkoren?
    Rrenägarna har jag viss förståelse för iofs, men inte jägarna.

    Nu framkom det ju at jägarna av "misstag" skurit bort testiklarna från flera skjutna varghanar...

    Vadå misstag, sabotage kallar jag det och istället för att smeka jägarna över huvudet borde de jägarna, det handlade om aldrig få jaga igen o få kraftiga böter..

    För jägarna hade inget på de skjutna djuren att göra och det borde inte finnas några förmildarande ursäkter till varför de förstörde för vargforskningen...

    Som jag ser det är det hela skenheligt då inte ens jägarförbundet vill ha vargar, utan i det tysta stöder sjkut gräv och tig...

    är det nåt som ska decimeras är det jägarkåren och det rejält...
    Dra in licenserna på majoriteten av jägare, tills de kommer på bättre tankar.....

    Sponsored content


    Varg Varg Varg - Sida 9 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-13, 08:56