Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
R.O.F.L
Regndrottning
SiP
theward
Sniperace
formsvackan
MartinLindgren
Infra
Redvictory
Dao
F.I.S.T
15 posters

    Varg Varg Varg

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-04, 14:06

    ok, om vi hårddrar det är det alltså FEL att ha omröstning på omröstning tills det blir "rätt" beslut när det gäller vissa saker, men rätt när det gäller andra?

    har jag förstått dig rätt?

    Det var alltså FEL när det gjordes på irland, med deras eufolkomröstningar, men det är rätt när du vill ha omprövning, är DET vad du kallar demokrati?

    du får ursäkta men jag fattar inte hur du menar

    Jag har ALDRIG förnekat någon att ha sin åsikt, det är helt ok, men att i ena andetaget fördöma upprepade val om samma sak, men i nästa KRÄVA i ett annat fall förefaller för mig ganska konstigt
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-04, 14:19

    Vet att ni även på Testaren snackar varg, och att några där anser att den tråden är vargtråden, till skillnad mot den här?

    Tycker du att den regerings tillåtna varg (slakten) har varit väl genomtänkt?
    Sniper du är ju skytt själv,hur stor är chansen att vi någonsin får reda på det rätta antalet skjutna vargar?

    Vi vet också att ett flertal skadeskjutits och kommit undan, visst måste du hålla med om att hela slakten är otroligt dåligt genomtänkt?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-04, 14:25

    MartinLindgren skrev:Vet att ni även på Testaren snackar varg, och att några där anser att den tråden är vargtråden, till skillnad mot den här?

    Tycker du att den regerings tillåtna varg (slakten) har varit väl genomtänkt?
    Sniper du är ju skytt själv,hur stor är chansen att vi någonsin får reda på det rätta antalet skjutna vargar?

    Vi vet också att ett flertal skadeskjutits och kommit undan, visst måste du hålla med om att hela slakten är otroligt dåligt genomtänkt?

    Som jag sagt innan gillar jag INTE hur det genomförts, däremot så ser jag det som helt demokratiskt att beslutet om vargstammens decimerande till beslutad nivå är korrekt, speciellt när det framkommer att vi ska IMPORTERA friska vargar så att inaveln stoppas, eller är inavel bra?

    vad gäller antal skjutna vargar så kan det naturligtvis visa sig vara svårt att DIREKT se detta, men vargräkningen som genomförs hela tiden är nog ganska så bra, och där upptäcks fort om det blivit en större ändring.

    Brottslingar finns ÖVERALLT i samhället, det är inget som bara finns hos jägare eller hur, och jag tror inte den är högre där än någon annanstans.

    och som sagt, jag räknar mig INTE till jägarna, även om jag har uppdrag att söka trafikskadade djur och avliva dessa, det är den enda kopplingen till jakt jag har.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-04, 14:59

    Sniperace skrev:JAg är som sagt inte jägare, och jag säger bara att vi måste acceptera dem som bor i problemområdena och förstå deras åsikter i frågan, och vi VET att vargmotståndet är störst i dessa områden, och motståndet MOT att hålla vargstammen nere ligger i områden där vargen inte utgör ett problem för någon...
    Jag bor i ett "problemområde" och kan garantera att varghatet återfinns enbart hos jägarna plus en udda figur som bosatt sig ett par mil ut i skogen tillsammans med sin värdelösa travhäst.

    Vid ett litet antal tillfällen har en ensam varg strövat genom byarna, något som inte inneburit annat än kommentarer liknande "synd jag inte såg den". Den obeväpnade delen av befolkningen är inte det minsta rädda för varg, undantaget ett par kärringar som rastar sina småvovvar på den centralt belägna elljusslingan där största faran egentligen är att bli översprungen av motionsfanatiker med synfel.
    Sniperace skrev:och hos alla människor finns det de som inte accepterar ett demokratiskt beslut, det är inte partibundet eller bundet i någon speciell åsiktsgrupp eller nisch
    Jag accepterar att jägarna vill ha bort en konkurrent om det vilt de anser vara deras, men inte att de motiverar detta med lögner och fantasier i syfte att utmåla vargen som en hiskelig fara för både folk och fä. Att skrämma upp folk på detta sätt känns bekant från den tid då man som barn uppfostrades med rädsla för Näcken, Ronda och Mörksugga.

    Jag har tillbringat över femtio år i markerna, i stort sett dagligen under den snöfria delen av året, men ännu aldrig stött ihop med vare sig varg eller björn ute i skogarna trots att de funnits runt om mig under många år. För min egen del bryr jag mig alltså föga då jag förmodligen inte har någon chans att få se en varg, oavsett stammens storlek.

    Låt frågan debatteras ärligt. Vems är egentligen viltet i skogarna och vill vi ha kvar det ?

    Ska älgstammen ha en chans att åter växa till sig får jägarna dessutom vända sina bössor mot skogsbolagens representanter. Idag skjuter man på deras uppmaning nästan rent, för att sedan skylla på varg och björn !
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  theward 2010-01-04, 16:21

    Anders Carkgren, tog iaf prioset inaivitet och dumhet.

    Då han uttalade sig häpnadsväckande angående vargen...
    Jägarna skulle citat " ta bort sjuka djur och de med konstigt beteende"
    Dessutom skull inte de få invandranade vargarna skjutas...utan sparas

    Detta trodde han jägarna kunde se och ha full koll på affraid
    Talar vissa vargar finska eller ryska eller har de en stämpel som säger inavlad eller sjuk på sig???

    Är denne miljöminster så urbota korkad eller tror han att svenska folket är så korkade att han går på hans bullshit


    Ärligt talat hamnar herr Carlgren i samma idiotfack som husmark gör i om detta uttalande

    Ska man klara av att göra en så riktad jakt att man tar de djur som vargstammen mår bäst av att bli av med...

    Är inte den jaktform som användes nu, öht rätt..
    Helfel är ju ett understatement....

    Vart tog snacket om att flyga hit 10-20 ryska vargar för att få bättre genetisk spridning vägen...??

    Skjuter man av fel djur, blir ju inaveln än värre och de vargar som inte blir skjutna dör ända

    210 djur det ksan jag gå med på

    Men att börja jaga när man precis nått dit, efter att det tagit 20 år minst
    Verkar ju allt annat än övertänkt o klokt

    Snarare är det början på slutet för vargen i Sverige om inga nya o bättre beslut tas


    jakten skule bedrivas av experter och den skulle ske under lite längre tid...
    inte skicka ut 12000 skjutgalningar på massslakt under ett par dagar
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-04, 16:24

    theward skrev:Anders Carkgren, tog iaf prioset inaivitet och dumhet.

    Då han uttalade sig häpnadsväckande angående vargen...
    Jägarna skulle citat " ta bort sjuka djur och de med konstigt beteende"
    Dessutom skull inte de få invandranade vargarna skjutas...utan sparas
    Jo tack, man sköt hejvilt på allt som rörde sig.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-04, 16:58

    är denne vargforskare OCH vargälskare en skitsnackare??

    aftonbladet
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-04, 17:04

    formsvackan skrev:
    theward skrev:Anders Carkgren, tog iaf prioset inaivitet och dumhet.

    Då han uttalade sig häpnadsväckande angående vargen...
    Jägarna skulle citat " ta bort sjuka djur och de med konstigt beteende"
    Dessutom skull inte de få invandranade vargarna skjutas...utan sparas
    Jo tack, man sköt hejvilt på allt som rörde sig.

    jovisst som jag sa, det gick fel till, men att hålla beslutad nivå ser jag inget fel i, och blir det import av 20 vargar som inte är släkt med de svenska tillför vi nytt blod och minskar inaveln som idag är katastrofal
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-04, 17:13

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    theward skrev:Anders Carkgren, tog iaf prioset inaivitet och dumhet.

    Då han uttalade sig häpnadsväckande angående vargen...
    Jägarna skulle citat " ta bort sjuka djur och de med konstigt beteende"
    Dessutom skull inte de få invandranade vargarna skjutas...utan sparas
    Jo tack, man sköt hejvilt på allt som rörde sig.

    jovisst som jag sa, det gick fel till, men att hålla beslutad nivå ser jag inget fel i, och blir det import av 20 vargar som inte är släkt med de svenska tillför vi nytt blod och minskar inaveln som idag är katastrofal
    Jag tror vi är helt överens. Det jag vänder mig emot är alla falska argument som framförs från jägarhåll. Att idag se en "vargexpert" hänvisa till Gysingevargen som representativ för vargens farlighet är fasiken beklämmande.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  theward 2010-01-04, 17:22

    Sniperace skrev:är denne vargforskare OCH vargälskare en skitsnackare??

    aftonbladet

    Olof Lidberg är ingen "vargälskare", han ligger närmare den fanatiska jägarkåren i åsikter än nåt annat....tyvärr

    Det vet jag eftersom jag följd honom på nära håll och även haft diskutioner med andra vargexperter, som till skillnad från lidberg har mindre intressen i jägarkretsar i och ser det mer ur naturvårdsynspunkt

    Tyvärr har inte Grimsö lyckas hitta en mer vidsynt talesman......
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-04, 17:35

    Sniperace skrev:ok, om vi hårddrar det är det alltså FEL att ha omröstning på omröstning tills det blir "rätt" beslut när det gäller vissa saker, men rätt när det gäller andra?

    har jag förstått dig rätt?

    Det var alltså FEL när det gjordes på irland, med deras eufolkomröstningar, men det är rätt när du vill ha omprövning, är DET vad du kallar demokrati?

    du får ursäkta men jag fattar inte hur du menar

    Jag har ALDRIG förnekat någon att ha sin åsikt, det är helt ok, men att i ena andetaget fördöma upprepade val om samma sak, men i nästa KRÄVA i ett annat fall förefaller för mig ganska konstigt

    Nej naturligtvis så om det jag och många tycker är rätt nu, förändras så att fler tycker det är fel, så finns det anledning att ompröva... det är ju det som är min poäng...

    Du väljer att uppfatta det jag säger som att min åsikt ska vara allenarådande och för evigt, trots att jag aldrig påstått detta.
    DU däremot påstod att nu har två regeringar beslutat en sak, och då ska det förbli så !!! (Vargstammens bergränsningstal)

    Mao så påstår du att jag säger, det du i praktiken säger...

    Vad gäller de folkomröstningar vi diskuterat så vet du mjycket väl, att man från politikers fall tror sig veta bättre än folket, (EU-frågan tex), och därmed skiter i folkets åsikt. Sedan påstår man att det "inte går att begära utträde ur unionen. Detta är lögn och falskt, och definitivt inte demokrati....

    Och vad gäller vargarna nu och kvoten, så får vi väl se om du kan förstå nu då ? .-... el om du fortfarande vill påstå att jag tycker det är okej i ena fallet men inte i andra.... det där är något du får till i ditt huvud... ingenting jag sagt....
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Redvictory 2010-01-04, 17:37

    Det är bara att konstatera att vi inte tycker lika helt enkelt! högern vill utrota vargen och vi vänster tycker att det räcker med kontrollerat skyddsjakt!man kan inte vara överens om allt så är det bara! Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-04, 17:41

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    theward skrev:Anders Carkgren, tog iaf prioset inaivitet och dumhet.

    Då han uttalade sig häpnadsväckande angående vargen...
    Jägarna skulle citat " ta bort sjuka djur och de med konstigt beteende"
    Dessutom skull inte de få invandranade vargarna skjutas...utan sparas
    Jo tack, man sköt hejvilt på allt som rörde sig.

    jovisst som jag sa, det gick fel till, men att hålla beslutad nivå ser jag inget fel i, och blir det import av 20 vargar som inte är släkt med de svenska tillför vi nytt blod och minskar inaveln som idag är katastrofal

    Inavel är oxå lättare att undvika med större antal
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-04, 17:44

    Redvictory skrev:Det är bara att konstatera att vi inte tycker lika helt enkelt! högern vill utrota vargen och vi vänster tycker att det räcker med kontrollerat skyddsjakt!man kan inte vara överens om allt så är det bara! Very Happy

    Så är det nog... men det är ju det som är debatt... olika åsikter !

    Men oavsett hur snipe vänder och vrider på det, så kan han inte få till något odemokratiskt i mitt resonemang i att vilja ompröva ett beslut jag tycker är felaktigt...
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-04, 18:51

    F.I.S.T skrev:
    Redvictory skrev:Det är bara att konstatera att vi inte tycker lika helt enkelt! högern vill utrota vargen och vi vänster tycker att det räcker med kontrollerat skyddsjakt!man kan inte vara överens om allt så är det bara! Very Happy

    Så är det nog... men det är ju det som är debatt... olika åsikter !

    Men oavsett hur snipe vänder och vrider på det, så kan han inte få till något odemokratiskt i mitt resonemang i att vilja ompröva ett beslut jag tycker är felaktigt...
    Inte fasiken är detta en höger/vänster fråga !

    En omprövning av beslutet angående vargstammens önskade storlek är exakt vad jägarna försöker få till stånd med sin skräckpropaganda. Man vill helt enkelt skjuta rent från varg.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-04, 19:16

    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    theward skrev:Anders Carkgren, tog iaf prioset inaivitet och dumhet.

    Då han uttalade sig häpnadsväckande angående vargen...
    Jägarna skulle citat " ta bort sjuka djur och de med konstigt beteende"
    Dessutom skull inte de få invandranade vargarna skjutas...utan sparas
    Jo tack, man sköt hejvilt på allt som rörde sig.

    jovisst som jag sa, det gick fel till, men att hålla beslutad nivå ser jag inget fel i, och blir det import av 20 vargar som inte är släkt med de svenska tillför vi nytt blod och minskar inaveln som idag är katastrofal

    Inavel är oxå lättare att undvika med större antal

    BARA om det tillförs ANDRA vargar, nästan hela den svenska vargstammen är baserad på vad de säger TRE olika vargar, och att denna stam då växer till sig utan blod utifrån ger ingen bra bild...

    men reducera den inavlade stammen och tillför friskt blod så blir saken helt annan.

    och jag har ALDRIG sagt att vargen ska utrotas, bara att vi följer de beslut vi tagit, och naturligtvis de vi i framtiden tar.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-04, 19:35

    Sniperace skrev:och jag har ALDRIG sagt att vargen ska utrotas, bara att vi följer de beslut vi tagit, och naturligtvis de vi i framtiden tar.
    Förhoppningsvis sker också framtida jakt på ett mera kontrollerat sätt. Att som nu endast deklarera hur många vargar som fick skjutas, men inte vilka, ledde fram till en hysterisk "mordlusta" inom jägarkåren.

    Om jägarnas påståenden om vargarnas farlighet för månskensbönderna ska kunna ges mera trovärdighet framöver, får de fasiken också sikta in sig på att ta bort just de vargarna, inte som nu slåss inbördes om ett visst antal i ett helt landskap.

    Man måste också komma till rätta med den SGT-mentalitet(skjut,gräv,tig) som tyvärr är mycket vanlig, i alla fall i Dalarna. Vilka som har svårt att rätta sig efter demokratiskt fattade beslut framstår väldigt klart. Ett beklämmande fegt sällskap som med 30-06:an i näven förklarar sig vara vettskrämda av att några stackars vargar strövar fritt i skogarna Very Happy
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-04, 19:42

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:och jag har ALDRIG sagt att vargen ska utrotas, bara att vi följer de beslut vi tagit, och naturligtvis de vi i framtiden tar.
    Förhoppningsvis sker också framtida jakt på ett mera kontrollerat sätt. Att som nu endast deklarera hur många vargar som fick skjutas, men inte vilka, ledde fram till en hysterisk "mordlusta" inom jägarkåren.

    Om jägarnas påståenden om vargarnas farlighet för månskensbönderna ska kunna ges mera trovärdighet framöver, får de fasiken också sikta in sig på att ta bort just de vargarna, inte som nu slåss inbördes om ett visst antal i ett helt landskap.

    Man måste också komma till rätta med den SGT-mentalitet(skjut,gräv,tig) som tyvärr är mycket vanlig, i alla fall i Dalarna. Vilka som har svårt att rätta sig efter demokratiskt fattade beslut framstår väldigt klart. Ett beklämmande fegt sällskap som med 30-06:an i näven förklarar sig vara vettskrämda av att några stackars vargar strövar fritt i skogarna Very Happy

    Här är vi överens, och när det gäller tjuvjakten ska den bekämpas när det gäller ALLA djur, ett exempel är tjuvjakt på vildsvin där samvetslösa individer använder 22-magnum för att skjuta gris, ofta suggan först, för att sedan ta smågrisarna en och en.
    Vi har hittat ett antal påskjutna grisar med just 22-kulor med stora variga sår, sådant blir man inte glad över.

    och de som gör detta är oftast inte några som kan kallas jägare, de är på andras marker, använder illegala vapen osv...

    och som jag påpekat ett antal gånger, det utfördes på FEL sätt, DET är det stora felet, inte att de följer beslutet att ha en viss nivår på vargstammen.

    förresten var detv inga kommentarer angåebde vargforskaren som klart sade att vargjakten ÄR nödvändig både ur inavelssynpunkt och att få vargen att bli skygg och hålla sig från bebodda trakter?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-04, 19:50

    Sniperace skrev:förresten var detv inga kommentarer angåebde vargforskaren som klart sade att vargjakten ÄR nödvändig både ur inavelssynpunkt och att få vargen att bli skygg och hålla sig från bebodda trakter?
    Detta håller jag helt med om, men att se en "vargexpert" exemplifiera vargens enorma farlighet med hjälp av Gysingevargen i början på 1800-talet är fasiken upprörande. Sådant strunt diskvalificerar direkt den tomten som "expert".
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-04, 19:57

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:förresten var detv inga kommentarer angåebde vargforskaren som klart sade att vargjakten ÄR nödvändig både ur inavelssynpunkt och att få vargen att bli skygg och hålla sig från bebodda trakter?
    Detta håller jag helt med om, men att se en "vargexpert" exemplifiera vargens enorma farlighet med hjälp av Gysingevargen i början på 1800-talet är fasiken upprörande. Sådant strunt diskvalificerar direkt den tomten som "expert".

    Njaa, gör det är det lögner om de som i indien och ryssland som dödats av vargar?
    något att negligera som ett ickeproblem?


    eller ligger det korn av sanning att vargen KAN vara farlig?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-04, 20:05

    Sniperace skrev:eller ligger det korn av sanning att vargen KAN vara farlig?
    Självklart är vargen ett farligt djur, men att för den skull komma med direkt trams liknande Gysinge är skrämselpropaganda som motverkar ett eventuellt gott syfte i övrigt.

    Taskiga jägarargument !


    Senast ändrad av formsvackan den 2010-01-04, 20:13, ändrad totalt 1 gång
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-04, 20:08

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:eller ligger det korn av sanning att vargen KAN vara farlig?
    Självklart är vargen ett farligt djur, men att för den skull komma med direkt trams liknande Gysinge är skrämselpropaganda som motverkar ett eventuellt gott syfte i övrigt.

    Taskiga jägarargument !

    men fakta är ju att denna gjorde det, även om denna nu var en varg de försökt få tam, menar du att man ska sopa även sådant under mattan?

    Att framställa vargen som ett snällt djur så att människor luras tro det går att klappa dem?

    tänk på att denna är en av företrädarna för just skandulv de som verkligen vill ha varg
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-04, 20:13

    Sniperace skrev:men fakta är ju att denna gjorde det, även om denna nu var en varg de försökt få tam, menar du att man ska sopa även sådant under mattan?
    Nej, använd detta exempel till att få folk att förstå att en varg är en varg och kan aldrig tämjas. Att kasta in Gysingevargen som ett exepel på "naturliga" vargars farlighet anser jag vara åt h-vete.
    Sniperace skrev:Att framställa vargen som ett snällt djur så att människor luras tro det går att klappa dem?
    Det tror jag inte att någon vid sina sinnens fulla bruk skulle kunna tänkas göra.

    Jag vill ha varg i våra skogar. Om det ska vara 20, 200 eller 2000 djur har jag ingen uppfattning om, men dravel och lögner i syfte att åter få utrota dem köper jag inte.

    Det är dags att skrota både Rödluvan och Zeke Varg.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-04, 20:25

    Jag är ingen vargkramare. Däremot anser jag att en allt för stor del av den svenska s.k. jägarkåren består av beväpnat slödder som två veckor i oktober var och en växer en halvmeter med hjälp av grön keps, bössa och brännvin. Käften går på dem så man ibland undrar när de har tid att andas, men de riktiga viltvårdarna är tyvärr allt för få !
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  RedCloud 2010-01-04, 20:35

    "Däremot anser jag att en allt för stor del av den svenska s.k. jägarkåren består av beväpnat slödder som två veckor i oktober var och en växer en halvmeter med hjälp av grön keps, bössa och brännvin."

    De sista resterna av Neanderthals DNA vårdas omorgsfullt och ömt av dessa herrar.....

    Sponsored content


    Varg Varg Varg - Sida 5 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-12, 20:58