Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
R.O.F.L
Regndrottning
SiP
theward
Sniperace
formsvackan
MartinLindgren
Infra
Redvictory
Dao
F.I.S.T
15 posters

    Varg Varg Varg

    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Varg Varg Varg Empty Varg Varg Varg

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-02, 14:58

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6371473.ab

    Detta är ju bara för sorgligt, med jakten på en stam på drygt 200 vargar.

    Om och om igen, så finns det dom som tror att vargen är ett hot mot deras barn och trygghet.

    När det i själva verket bara är ett (om än nästan försumbart) hot mot deras frysbox (älgköttet)

    Finns inget dokumenterat fall i Sverige där varg dödat människa !
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Dao 2010-01-02, 15:02

    Det är skit helt enkelt!!!!
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Redvictory 2010-01-02, 15:02

    F.I.S.T skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6371473.ab

    Detta är ju bara för sorgligt, med jakten på en stam på drygt 200 vargar.

    Om och om igen, så finns det dom som tror att vargen är ett hot mot deras barn och trygghet.

    När det i själva verket bara är ett (om än nästan försumbart) hot mot deras frysbox (älgköttet)

    Finns inget dokumenterat fall i Sverige där varg dödat människa !

    Precis! det liknar mer och mer jakten på sjuka! vi har Björn här och den bor inte långt ifrån samhället den har inte gjort nåt och människorna här har lärt sig att leva med djuren! varg finns det också men de ser man enbart spår av! de som har djur får ordna inhägnader för de får ju Eu bidrag! frågan är vad vi gör den dag Vargen är utrotat! importera?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-02, 15:11

    Redvictory skrev:
    F.I.S.T skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6371473.ab

    Detta är ju bara för sorgligt, med jakten på en stam på drygt 200 vargar.

    Om och om igen, så finns det dom som tror att vargen är ett hot mot deras barn och trygghet.

    När det i själva verket bara är ett (om än nästan försumbart) hot mot deras frysbox (älgköttet)

    Finns inget dokumenterat fall i Sverige där varg dödat människa !

    Precis! det liknar mer och mer jakten på sjuka! vi har Björn här och den bor inte långt ifrån samhället den har inte gjort nåt och människorna här har lärt sig att leva med djuren! varg finns det också men de ser man enbart spår av! de som har djur får ordna inhägnader för de får ju Eu bidrag! frågan är vad vi gör den dag Vargen är utrotat! importera?

    Det många negligerar är oxå konsekvenserna i att ta bort ett djur från den plats de funnits i tusentals år. Det påverkar all övrig natur när man tar bort ett rovdjur....
    Överpopulation av andra arter, och sjukdom som följd är bara några konsekvenser...

    Och människa är riktigt korkad om hon tror att hon själv kan upprätthålla den balans man rubbat .. genom jakt. Naturen är för komplicerad för det
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Infra 2010-01-02, 15:25

    Jag är emot vargjakt nu när vi äntligen börjat arbeta upp en stam i Sverige.
    Hörde just att 12 vargar skjutits. De flesta i Värmland.

    Jag tror vargrädsla är besläktad med främlingsrädsla. Samma överdrifter
    i historierna som leder till skräck som uppammar fördommar och feluppfattningar.

    De värsta vargfobikerna tycks finnas i Dalom. Där är valspråket: Skjut, gräv och tig. Där är varghatet så stort att man inte anser sig behöva licens för vargjakt.


    Varg Varg Varg Varg
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-02, 15:41

    Hur håller man koll på att bara det tillåtna antalet skjuts?

    Det måste ju vara omöjligt, så vad jag förstår kan ju jägarna ägna sig åt sin lustjakt på varg så länge det finns några?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-02, 15:58

    Infra skrev:De värsta vargfobikerna tycks finnas i Dalom. Där är valspråket: Skjut, gräv och tig. Där är varghatet så stort att man inte anser sig behöva licens för vargjakt.
    SGT gäller som sagt inom den tappra jägarkåren på många håll i Dalarna, främst i de västra delarna. Någon vargfobi är det dock inte frågan om, utan enbart en fråga om att ta bort en konkurrent om främst älgarna. Jägarnas inställning och agerande måste bedömas utifrån detta. Idag beklagar man sig högt över att man inte törs jaga varg med lös hund utan måste själva spåra på snöskoter. Detta är mig veterligen den enda jakt man tillåts använda motorfordon. Man får dock inte skjuta från skotern uan tvingas kliva av först. Skrattretande !

    Jag har i över femtio år rört mig i vargmarkerna mer eller mindre dagligen under den snöfria delen av året och aldrig någonsin kommit i kontakt med vargar ute i skogen. Däremot har jag haft påhälsning hemma en natt för ett par år sedan. Min syster fick också besök av en varg vid sommarstugan. Detta är definitivt inget som stört det allra minsta, tvärtom.

    Den stora fara som vargen sägs innebära är ingenting annat än skitsnack från jägarnas sida. Den enda orsak jag kan se till jakten är den att pga för liten vargstam riskerar inaveln att bli för stor. Lösningen lär knappast vara att minska stammen ytterligare. Inplantering av varg från Ryssland vore ett bättre alternativ.

    Argumentet att stadsbor inte ska lägga sig i detta utan överlåta åt den drabbade ortsbefolkningen att avgöra frågan kan man också stoppa upp någonstans. De allra flesta ortsbor vill ha vargen kvar !
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Infra 2010-01-02, 16:04

    15 vargar skjutna! trumpetar AB triumphatoriskt.
    Jag beklagar verkligen att de intelligenta djuren fått bita i gräset(snön).


    Så många vargar får skjutas
    Värmland: 9.

    Dalarna: 9.

    Gävleborg: 3.

    Örebro: 3.

    Västra Götaland: 3.


    Vargjakten (vargslakten) börjar idag
    Från bloggen: Jinges Web och Fotoblogg
    02 jan 07:54

    Hur många rapporteras in egentligen?
    Från bloggen: Scaber Nestor
    02 jan 13:04

    Rovdjurspolitiken havererar – vargarna slaktas besinningslöst
    Från bloggen: Röda Berget
    02 jan 11:38

    WWF kritiserar den svenska licensjakten på varg
    15 skjutna vargar.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-02, 16:08

    Såg nyss att så mångasom 12.000 beväpnade vettvillingar ute i skogarna just nu för att skjuta 25 vargar?

    Det är ju inte omöjligt att man utplånar mer eller mindre hela stammem, när ingen vet och kan kolla?

    Vilka regler 12.000 mot 25 vargar, vansinne!

    Det borde om nu skyddsjakt som det heter, bara vara några få licensjägare som ska vara tillåtna?


    Vad händer om någon varg blir skadeskjuten och kommer undan, går alla 12.000 ut och letar efter den då, och kanske skjuter varenda en man ser i tron att det är den skadade,

    Vem är ansvarig om en okänd jägare skadeskjuter och den vargen attackerar kanske ett barn?
    Frågorna är hur många som helst, hela jaktförfarandet verkar vara ogenomtänkt, är det Eskil Erlandsson som satt upp jaktreglerna?
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Infra 2010-01-02, 17:18

    12 000!? Då får man hålla i hatten om man tänkt sig ut på tur i da.

    Hade
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-02, 17:48

    12.000 utspridda över nästan halva sveriges yta blir inte många per kvadratmil Very Happy

    men en sak undrar jag, varför vill INTE storstäderna ha varg i sin omedelbara närhet?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  theward 2010-01-02, 17:52

    ja vad säger man, det är en sorgens dag.

    kan bara hålla med att det är helt åt helvete...

    När det gäller älgstammen är inte vargen största hotet..utan skogsbolagen som inte vill ha betesskador.

    Därmed tvingar de ner älgstammen til farligt låga nivåer.
    Så konkurrensen mellan jägare o rovdjur blir alltför stor..

    En annan aspekt är att det heter viltvård, nåt som alltför många jägare inte verkar fatta...

    Att denna vargjakten var/är dömt att misslyckas utifrån vargbevarande och natur och djurälsakares håll.
    Står ju ganska så klart

    Det har ju förrut bedrivits illegal jakt, med denna licenserade jakt..
    Kan man nu råka skjuta några extra utan det blir så värst besvärligt för skytten

    SGT råder ju också, så mindre lagliga jaklag kan med lätthet smuggla bort några vargar...

    SKULLE DENNA JAKT FUNGERA SOM DEN BORDE, SKULLE DEN BEDRIVAS AV PROFFS SOM INTE HAR NÅT ANNAT INTRESSE ÄN ATT JUST SKJUTA RÄTT DJUR OCH RÄTT ANTAL...
    ALLT ANNAT ÄR EN PARODI

    ps förövrigt tycker jag att fdet är alldeles för tidigt att börja skjuta av varg, annat än när de blir till sas akut besvär

    27 st av c.a 200..det är på tok för många, skjuter man dessutom det dubbla "av misstag" samt skjuter fel djur

    Så gör det en väldigt stor skada på vargstammen som tar månnga att reparera, speciellt när tjuvjakten med alla sannolikhet kommer att fortsätta

    inte ens rovdjurpolitiken lyckas Alliansen med Shocked
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  theward 2010-01-02, 17:59

    Sniperace skrev:12.000 utspridda över nästan halva sveriges yta blir inte många per kvadratmil Very Happy

    men en sak undrar jag, varför vill INTE storstäderna ha varg i sin omedelbara närhet?

    Djur ska vara i skogen.. inte i städerna...
    Då blir det syndd om djuren först o främst

    Dessutom är det väl inget argument för att jakt iaf

    måste säga att jag känner förakt för många sk jägare.

    Menar en del jagar bara 14 dar om året och tror sig då ha rätt till skogen och allt vilt....

    hörde senast en som hyrt jaktmark och ondgjorde sig för att det fanns varg där..
    "han hade ju betalt så dyra pengar"

    iofs inte förvånande när 99% av jakten har med ekonomi att göra

    Ta tex stora, som inte vill ha betesskador, som i sin tur "hotar" de som arrendrar jaktområdena att om de inte skjuter en viss del av kvoten av älg, inom en viss tid.
    Så kan arrendet gå till nån annan...

    Sen har vi den dålige jägen som skjuter på allt som rör sig och behandlar sin hund som ett jaktvapen och avelsmaskin snaare än en Familjmedlem

    Se bara på at de tydligen påskjutit 6 vargar i dalarna utan att de vet om de träffat ordentliget eller missat

    viist finns det bra jägare men deöär tyvärr i minoritet

    ps hoppas jag återföds till varulv eller nåt, för då ska de få se på action i skogen tongue
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-02, 18:29

    Först och främst, jag skrev inte INNE i städerna, utan i deras närhet.

    Sedan finns det både bra och dåliga jägare, tyvärr har girigheten dragit in även i den sektorn, markägare arrenderar ut jakt till fantasisummor, och de som arrenderar ska skjuta så de får så mycket kött så möjligt, den gamla jakten som skedde till husbehov finns knappt längre, jakten på skadedjur drivs inte, för den ger inget kött, idag blir det inte fråga om naturvård, t.ex ska de skjuta det STÅTLIGASTE råbocken under pyrsch-jakten, de ska ta de ståtligaste älgtjurarna under älgjakten, istället för att skjuta bor de svagare exemplaren som vore det naturliga, att bara ta räntan av det vilda, inte kapitalet.

    någon som funderar på varför jag inte jagar?

    En förklaring är att det är för dyrt, jag vägrar förfalla till att bli sådan att jag gör det för att tjäna in arrendet (och inte har pengarna ändå)

    Sedan att jag gillar INTE att döda.
    Så den enda jakt jag ställer upp på är eftersöksjakt när djur är trafikskadade, och avliving av sjuka eller skadade djur, detta enbart just för att jag blir ombedd av människor som känner till min inställning.

    När det gäller vargen är jag kluven, jag ser den inte som bra när den kommer nära människans boställen, och ett vargdödat djur är ingen fröjd att se, det är inget som inte är snabbt och smärtfritt eller fritt från dödsskräck, tvärtom i allra högsta grad.

    men det är ju naturens gång, å andra sidan är ju sjukdomar bland människor också naturens gång....
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-02, 19:36

    Du säger att inte 12.000 är någonting utspritt på hela sveriges yta?

    Då borde ju inte 200 vargar på samma yta ens vara något och orda om?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-02, 19:41

    MartinLindgren skrev:Du säger att inte 12.000 är någonting utspritt på hela sveriges yta?

    Då borde ju inte 200 vargar på samma yta ens vara något och orda om?

    Med samma "vargtäthet" som i Rumänien skulle vi ha 12.000 vargar i Sverige !

    I Rumänien, där den som vill är välkommen att jaga varg, anses inte vargstammen utgöra något hot mot vare sig folk eller fä. Å andra sidan finns det gott om barnarbetare i Rumänien som kan vakta fåren. Och vargar är rädda för barn.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-02, 19:43

    MartinLindgren skrev:Du säger att inte 12.000 är någonting utspritt på hela sveriges yta?

    Då borde ju inte 200 vargar på samma yta ens vara något och orda om?

    tja, när EN varg dödar ett 20tal får för en fårägare känns det nog så tråkigt för denne....

    när föräldrar inte vågar släppa ut barnen att leka känns det obehagligt för dessa...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-02, 19:44

    formsvackan skrev:
    MartinLindgren skrev:Du säger att inte 12.000 är någonting utspritt på hela sveriges yta?

    Då borde ju inte 200 vargar på samma yta ens vara något och orda om?

    Med samma "vargtäthet" som i Rumänien skulle vi ha 12.000 vargar i Sverige !

    I Rumänien, där den som vill är välkommen att jaga varg, anses inte vargstammen utgöra något hot mot vare sig folk eller fä. Å andra sidan finns det gott om barnarbetare i Rumänien som kan vakta fåren. Och vargar är rädda för barn.

    I ryssland jagar de vargen med helikopter och ser denna som något som måste utrotas, men klart de fantiserar väl bara om problemen där?
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Redvictory 2010-01-02, 19:44

    formsvackan skrev:
    MartinLindgren skrev:Du säger att inte 12.000 är någonting utspritt på hela sveriges yta?

    Då borde ju inte 200 vargar på samma yta ens vara något och orda om?

    Med samma "vargtäthet" som i Rumänien skulle vi ha 12.000 vargar i Sverige !

    Den enda Varg jag skulle vilja rycka pälsen av är ulven i fårakläder! Very Happy
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-02, 19:50

    Sniper men vad tycker du om våra svenska förhållanden, du säger att 12.000 jägare utspritt på hela sveriges yta är rätt glest,

    Men håller du inte med om att jämfört med 12.000 beväpnade jägare, så måste ju 200 vargar motsvara en liten regndroppe i sammanhanget!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-02, 20:01

    MartinLindgren skrev:Sniper men vad tycker du om våra svenska förhållanden, du säger att 12.000 jägare utspritt på hela sveriges yta är rätt glest,

    Men håller du inte med om att jämfört med 12.000 beväpnade jägare, så måste ju 200 vargar motsvara en liten regndroppe i sammanhanget!

    vad tror du själv Martin, skulle du bara applådera vargen om den dödade 20 får ur DIN fårflock?

    skulle du skratta om det var DIN häst som blev vargriven?

    skulle du se det som skoj om det var DITT barnbarn som inte längre kunde leka UTE?

    bara en jämförelse, det finns inte många pedofiler som är fara för barn, men ändå ska hela sveriges poliskår jaga dem?

    Förnekar DU att vargen ÄR ett problem i vissa områden, det gör inte ens de föreningar som VILL att vi ska ha varg, de vill istället att vi undanröjer problemen
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Redvictory 2010-01-02, 20:07

    Sniperace skrev:
    MartinLindgren skrev:Sniper men vad tycker du om våra svenska förhållanden, du säger att 12.000 jägare utspritt på hela sveriges yta är rätt glest,

    Men håller du inte med om att jämfört med 12.000 beväpnade jägare, så måste ju 200 vargar motsvara en liten regndroppe i sammanhanget!

    vad tror du själv Martin, skulle du bara applådera vargen om den dödade 20 får ur DIN fårflock?

    skulle du skratta om det var DIN häst som blev vargriven?

    skulle du se det som skoj om det var DITT barnbarn som inte längre kunde leka UTE?

    bara en jämförelse, det finns inte många pedofiler som är fara för barn, men ändå ska hela sveriges poliskår jaga dem?

    Förnekar DU att vargen ÄR ett problem i vissa områden, det gör inte ens de föreningar som VILL att vi ska ha varg, de vill istället att vi undanröjer problemen

    Men ärligt sniper! skulle det inte gå att bedöva dem och förflytta dem! i tex skyddsjakt ska man alltid göra en bedömning och den sista utvägen är att avliva djuret! man kan nästan få intrycket av att de bönder som fått djur rivna är ute efter hämnd och skjuter på allt som rör sig!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-02, 20:13

    Redvictory skrev:
    Sniperace skrev:
    MartinLindgren skrev:Sniper men vad tycker du om våra svenska förhållanden, du säger att 12.000 jägare utspritt på hela sveriges yta är rätt glest,

    Men håller du inte med om att jämfört med 12.000 beväpnade jägare, så måste ju 200 vargar motsvara en liten regndroppe i sammanhanget!

    vad tror du själv Martin, skulle du bara applådera vargen om den dödade 20 får ur DIN fårflock?

    skulle du skratta om det var DIN häst som blev vargriven?

    skulle du se det som skoj om det var DITT barnbarn som inte längre kunde leka UTE?

    bara en jämförelse, det finns inte många pedofiler som är fara för barn, men ändå ska hela sveriges poliskår jaga dem?

    Förnekar DU att vargen ÄR ett problem i vissa områden, det gör inte ens de föreningar som VILL att vi ska ha varg, de vill istället att vi undanröjer problemen

    Men ärligt sniper! skulle det inte gå att bedöva dem och förflytta dem! i tex skyddsjakt ska man alltid göra en bedömning och den sista utvägen är att avliva djuret! man kan nästan få intrycket av att de bönder som fått djur rivna är ute efter hämnd och skjuter på allt som rör sig!

    Det är ganska förståeligt, vad skulle du vilja göra med en människa som berövat din dotter livet?

    1: låta rättvisan ha sin gång
    2: hysa ett hat och vilja skada/döda förövaren?

    eller om en kamphund biter ihjäl din pudel, skulle du då vara nöjd med att denne flyttades?

    Jag tror vi måste förstå människorna i de områden där vargen ÄR ett problem, är man inte själv utsatt är det lite förmätet att döma dessa.

    och det är ju så att det ÄR just i problemområdena varghatet är störst, det är INTE i de områden där den inte finns, men DÄR finns den absoluta majoriteten av vargförespråkarna...

    Och, nej, jag är inte varghatare, jag försöker bara sätta mig in i de människors problem som utsätts för detta!
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Infra 2010-01-02, 20:24

    Sniperace skrev:12.000 utspridda över nästan halva sveriges yta blir inte många per kvadratmil Very Happy

    men en sak undrar jag, varför vill INTE storstäderna ha varg i sin omedelbara närhet?

    Jodå! Vi vill! Men vargen vill inte. Jag kan inte förebrå honom.

    För några år sedan var vår förtjusning stor då en nalle hade
    förirrat sig nedåt södra landsänden. Husvill och smått förvirrad
    hade den simmat över till Adelsö. Jag tror den klarade sig sedan
    den åter styrt kosan norrut. Eller minns jag fel.

    Ännu större förtjusning och fascination (iaf av mig)väckte den varg som förirrat sig till - och upptäcktes i - Tyresta naturreservat strax bortom Nacka (eller minns jag fel?) Jag minns iaf tydligt (eftersom jag bodde alldeles intill dess färdväg) att den en vacker natt styrt kosan mot
    innerstan. Närmaste stadsdel i förhållande till nacka var Södermalm.
    Vargen måste ha tagit en av skanstullsbroarna (möjligen Danvikstullsbron)
    för den sågs invid Tantolunden under natten. Sedan satt den kurs mot Västerbron (förmodligen via Drakenbergsområdet) och försvann via Tranebergsbron i riktning Bromma.
    Därifrån måste även detta beundransvärda djur styrt kosan Norrut. Han
    hittade ingen hona i Sthlm. Det kan ha vart 14-15 år sedan. Fascinerande.Han gick tvärs genom stán den jäveln. Vilken tuffing. För min del hade
    den gärna fått stanna.


    Senast ändrad av Infra den 2010-01-02, 20:40, ändrad totalt 3 gånger
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Redvictory 2010-01-02, 20:29

    Sniperace skrev:
    Redvictory skrev:
    Sniperace skrev:
    MartinLindgren skrev:Sniper men vad tycker du om våra svenska förhållanden, du säger att 12.000 jägare utspritt på hela sveriges yta är rätt glest,

    Men håller du inte med om att jämfört med 12.000 beväpnade jägare, så måste ju 200 vargar motsvara en liten regndroppe i sammanhanget!

    vad tror du själv Martin, skulle du bara applådera vargen om den dödade 20 får ur DIN fårflock?

    skulle du skratta om det var DIN häst som blev vargriven?

    skulle du se det som skoj om det var DITT barnbarn som inte längre kunde leka UTE?

    bara en jämförelse, det finns inte många pedofiler som är fara för barn, men ändå ska hela sveriges poliskår jaga dem?

    Förnekar DU att vargen ÄR ett problem i vissa områden, det gör inte ens de föreningar som VILL att vi ska ha varg, de vill istället att vi undanröjer problemen

    Men ärligt sniper! skulle det inte gå att bedöva dem och förflytta dem! i tex skyddsjakt ska man alltid göra en bedömning och den sista utvägen är att avliva djuret! man kan nästan få intrycket av att de bönder som fått djur rivna är ute efter hämnd och skjuter på allt som rör sig!

    Det är ganska förståeligt, vad skulle du vilja göra med en människa som berövat din dotter livet?

    1: låta rättvisan ha sin gång
    2: hysa ett hat och vilja skada/döda förövaren?

    eller om en kamphund biter ihjäl din pudel, skulle du då vara nöjd med att denne flyttades?

    Jag tror vi måste förstå människorna i de områden där vargen ÄR ett problem, är man inte själv utsatt är det lite förmätet att döma dessa.

    och det är ju så att det ÄR just i problemområdena varghatet är störst, det är INTE i de områden där den inte finns, men DÄR finns den absoluta majoriteten av vargförespråkarna...

    Och, nej, jag är inte varghatare, jag försöker bara sätta mig in i de människors problem som utsätts för detta!

    Men om du tänker på djurens värld så finns det ingen skillnad på vilda eller tamdjur eller hur? min kompis blev av med två katter som ett Lodjur tog! den hade lämnat katthuvudena ett par hundra meter ifrån gården! visst blev de ledsna och arga men att gå ut och skjuta vilt omkring sig fanns det ingen tanke på! jag blev av med tre ankor två tog räven och en tog en bil! skulle jag skjuta bilföraren? räven? när jag hade höns kom en stor råtta och tog tre kycklingar! jag lurpassade en morgon och ställdes öga mot öga mot den sen jag blockerat utvägen! kastade in katten som tyvärr vände och hann före mig ut ur hönshuset!har man höns får man råttor (många råttor) och rovfåglar tro mig! därför har jag inga höns längre!
    Very Happy

    Sponsored content


    Varg Varg Varg Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-28, 12:01