Sniperace 2010-01-02, 18:29
Först och främst, jag skrev inte INNE i städerna, utan i deras närhet.
Sedan finns det både bra och dåliga jägare, tyvärr har girigheten dragit in även i den sektorn, markägare arrenderar ut jakt till fantasisummor, och de som arrenderar ska skjuta så de får så mycket kött så möjligt, den gamla jakten som skedde till husbehov finns knappt längre, jakten på skadedjur drivs inte, för den ger inget kött, idag blir det inte fråga om naturvård, t.ex ska de skjuta det STÅTLIGASTE råbocken under pyrsch-jakten, de ska ta de ståtligaste älgtjurarna under älgjakten, istället för att skjuta bor de svagare exemplaren som vore det naturliga, att bara ta räntan av det vilda, inte kapitalet.
någon som funderar på varför jag inte jagar?
En förklaring är att det är för dyrt, jag vägrar förfalla till att bli sådan att jag gör det för att tjäna in arrendet (och inte har pengarna ändå)
Sedan att jag gillar INTE att döda.
Så den enda jakt jag ställer upp på är eftersöksjakt när djur är trafikskadade, och avliving av sjuka eller skadade djur, detta enbart just för att jag blir ombedd av människor som känner till min inställning.
När det gäller vargen är jag kluven, jag ser den inte som bra när den kommer nära människans boställen, och ett vargdödat djur är ingen fröjd att se, det är inget som inte är snabbt och smärtfritt eller fritt från dödsskräck, tvärtom i allra högsta grad.
men det är ju naturens gång, å andra sidan är ju sjukdomar bland människor också naturens gång....