Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
R.O.F.L
Regndrottning
SiP
theward
Sniperace
formsvackan
MartinLindgren
Infra
Redvictory
Dao
F.I.S.T
15 posters

    Varg Varg Varg

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-04, 20:46

    formsvackan skrev:Jag är ingen vargkramare. Däremot anser jag att en allt för stor del av den svenska s.k. jägarkåren består av beväpnat slödder som två veckor i oktober var och en växer en halvmeter med hjälp av grön keps, bössa och brännvin. Käften går på dem så man ibland undrar när de har tid att andas, men de riktiga viltvårdarna är tyvärr allt för få !

    ofta stadsbor som betalar en förmögenhet för att få DÖDA utan någon som helst önskan att få kött..

    människor som gått en kort jägarexamenkurs och köpt fina bössor som de knappt vet hur man använder, än mindre hur man gör vapenvård och delar ex slutstycke, tro mig jag har sett många av dem komma till skjutbanan på hösten....

    jag har sett dem sparkas ur jaktlag just pga att de druckit, och luktat sprit.

    De ligger långt ifrån den vanlige gamle markägaren och bonden som växt upp med jakten sedan barnsben
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-04, 20:48

    Det tror jag inte att någon vid sina sinnens fulla bruk skulle kunna tänkas göra.
    den siste idioten är ännu inte född, sådant har man sett på djurparker där både mammor och pappor ska klappa älgar och andra djur....
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  theward 2010-01-04, 21:38

    Sniperace skrev:
    Det tror jag inte att någon vid sina sinnens fulla bruk skulle kunna tänkas göra.
    den siste idioten är ännu inte född, sådant har man sett på djurparker där både mammor och pappor ska klappa älgar och andra djur....

    Då får de "idioterna" skylla sig själva...
    djur vare sig de är tama eller vilda måste man ha respekt för
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-04, 21:46

    theward skrev:
    Sniperace skrev:
    Det tror jag inte att någon vid sina sinnens fulla bruk skulle kunna tänkas göra.
    den siste idioten är ännu inte född, sådant har man sett på djurparker där både mammor och pappor ska klappa älgar och andra djur....

    Då får de "idioterna" skylla sig själva...
    djur vare sig de är tama eller vilda måste man ha respekt för

    Visst men människor som "disneyficeras" fattar ofta inte bättre, när de dagligen tutats i hur fina o snälla djuren är och att de förses med mänskliga känslor osv...

    Vi ser ju även här hu någon kan säga att vargen är totalt ofarlig...

    hur blir det då för dem som hela tiden ser detta och TROR på det?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  theward 2010-01-04, 22:53

    Sniperace skrev:
    theward skrev:
    Sniperace skrev:
    Det tror jag inte att någon vid sina sinnens fulla bruk skulle kunna tänkas göra.
    den siste idioten är ännu inte född, sådant har man sett på djurparker där både mammor och pappor ska klappa älgar och andra djur....

    Då får de "idioterna" skylla sig själva...
    djur vare sig de är tama eller vilda måste man ha respekt för

    Visst men människor som "disneyficeras" fattar ofta inte bättre, när de dagligen tutats i hur fina o snälla djuren är och att de förses med mänskliga känslor osv...

    Vi ser ju även här hu någon kan säga att vargen är totalt ofarlig...

    hur blir det då för dem som hela tiden ser detta och TROR på det?

    Ganska säker på de mest naiva, på båda sidor...befinner sig väldigt långt från verkligheten i skogen öht....

    En bra sak med djur är att de väldigt sällan är mänskilga...
    För djur dödar för att äta eller försvara sig själva .
    De lustmördar inte, de våldtar inte, misshandlar inte oprovocerat...

    Så rovdjuren är i det stora hela ett så litet problem, som dessutom kan reduceras till minimalt om nu människan vill det.

    Så hela detta varghat/skräck är helt bizzart...

    Frågor som djur o natur som borde engagera betydligt mer är : skövlingen av våra svensks skogar...För skövling är det
    Skogsbolagens motstånd mot att hålla en älgstam som både är ordentligt jaktbar och utgör föda för rovdjur, samt att det i rent rekreationssyfte finns älgar och andra djur att titta på för de som
    Skjuter med kameran eller bara vill ut i skogen och se djur, plus njuta av vacker natur....

    Samt miljöförstörning, tjuvjakt, de som skändar tamdjur eller skjuter vilda djur av rent lustbehov osv osv
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Susz X 2010-01-04, 23:54

    hittade denna artikel :

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article6378715.ab

    Om nu syftet var att bryta inavel så borde det kunna skett på annat sätt än att döda- och att släppa ut 12 000 trofejägare på hetsjakt i skogarna.
    Idioti!En skam för vårt land!

    Helt sjukt är det alltså.!
    Och det stoppar inte vid det:
    Djurvänner hotas- bilar förstörs..
    Här förstörs en persons bil- med hot:
    ... Visa mer
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6373732.ab

    Var är det för arslen?
    Har såna bössor oxå tro?

    Att hetsjakten urholkar Sveriges trovärdighet ytterligare är ett faktum!

    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/miljo/article6379279.ab





    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  theward 2010-01-05, 11:24

    propaganda är ett effektivt vapen och det utnyttjar sig speciellt vargmotståndarna av

    synd att de inte lägger ner energin på viktigare saker Rolling Eyes
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-05, 11:50

    För djur dödar för att äta eller försvara sig själva .
    De lustmördar inte, de våldtar inte, misshandlar inte oprovocerat...

    Jo, det finns djur som lustmördar, ett ex är MINKEN, den dödar av lek och lust, illern ligger nära, KATTEN gör så, och det finns säkert fler, tyvärr är nog ett av dem vargen som kan döda en hel fårbesättning just av jaktinstinkt eller hur?
    om det BARA var för maten, då skulle den ta ETT får, inte dödad 14 st....

    och djur våldtar visst, det har varit artiklar om DELFINER som gjorde gruppvåldtäkter..

    och jag har sett vanliga änder våldta en hona, två st som tillsammans motade in henne i ett hörn och tog med våld, de gorde till och med misstaget att den ena hannen besteg den andre eftersom honan lyckades krånga sig ur, DET såg skrattretande ut.
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  theward 2010-01-05, 12:01

    Sniperace skrev:
    För djur dödar för att äta eller försvara sig själva .
    De lustmördar inte, de våldtar inte, misshandlar inte oprovocerat...

    Jo, det finns djur som lustmördar, ett ex är MINKEN, den dödar av lek och lust, illern ligger nära, KATTEN gör så, och det finns säkert fler, tyvärr är nog ett av dem vargen som kan döda en hel fårbesättning just av jaktinstinkt eller hur?
    om det BARA var för maten, då skulle den ta ETT får, inte dödad 14 st....

    har du frågat minken?
    ja om man sägerså här de djur dödar kommer aldrig till spillo och det ger andra djur mat...

    Vargen skulle med säkerhet äta av flera av fåren om den hade möjlighet....

    Vargfällda älgar, mals ner till benflids och skinn, allt annat äts upp om vargarna får vara ifred

    Sen blir jag vansinnig på att jägarna går ut och snyftar om hot i massmedia nu...
    jägarna har hotat vad de kallar "vargkramare" i 20 år, har själv blivit hotad ett antal ggr

    har noll sympati för dessa rabiata jägare, som helt klart tjuvjagat varg i många år redan...ingen hemlighet att det är jägare som hållt på med detta och att det har varit allmän kännedom inom vissa korrupta jaktlag

    Skulle inte ens vara förvånad om dessa hot mot jägare är mer eller mindre överdrivna eller påhittade..

    Som sagt någon sympati för de som öppet stött skjut gräv o tig, samt hotat vargspårare mm har jag inte öht

    Ska vi reducera nåt är det framförallt att ta bort galna jägare, dvs ta bort deras vapenlicens

    För de som mest är emot vargen är ofta också usla jägare i övrigt: de skjuter när man inte ska skjuta och har ingen vettig syn på vare sig natur eller viltvård

    Det är kanske dags att andra än hotfulla gapiga jägare får komma till tals och jag tycker att vi inte ska finna oss att bli hotade hela tiden...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-05, 12:11

    har du frågat minken?
    ja om man sägerså här de djur dödar kommer aldrig till spillo och det ger andra djur mat...

    kan du tala med djur?

    minken går in i ex en hönsgård dödar alla hönsen utan att äte ett enda av dem, men ok den gör väl det på uppdrag av andra djur just för att de ska få mat Very Happy

    fretten tar sig in i ex kaninbur och dödar kaninerna utan att ens äta.

    att påstå det du gjorde är helt klart disneyficering av djuren, vi måste inse att naturen ÄR grym, och allt dödande är inte för att överleva eller få mat för dem, och inte att de gör detta för att hjälpa varandra.

    För de som mest är emot vargen är ofta också usla jägare i övrigt: de skjuter när man inte ska skjuta och har ingen vettig syn på vare sig natur eller viltvård

    ja och dessa är ofta nollåttor från innerstaden osv med machoidela osv som inte jagar för kött eller naturvård, människor som helt enkelt bara vill döda...

    stadsbor som jag tidigare skrev, inte ens klarar av att göra vapenvård, och inte klarar av att dela på slutstycket....
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  theward 2010-01-05, 12:35

    Sniperace skrev:
    har du frågat minken?
    ja om man sägerså här de djur dödar kommer aldrig till spillo och det ger andra djur mat...

    kan du tala med djur?

    minken går in i ex en hönsgård dödar alla hönsen utan att äte ett enda av dem, men ok den gör väl det på uppdrag av andra djur just för att de ska få mat Very Happy

    fretten tar sig in i ex kaninbur och dödar kaninerna utan att ens äta.

    att påstå det du gjorde är helt klart disneyficering av djuren, vi måste inse att naturen ÄR grym, och allt dödande är inte för att överleva eller få mat för dem, och inte att de gör detta för att hjälpa varandra.

    För de som mest är emot vargen är ofta också usla jägare i övrigt: de skjuter när man inte ska skjuta och har ingen vettig syn på vare sig natur eller viltvård

    ja och dessa är ofta nollåttor från innerstaden osv med machoidela osv som inte jagar för kött eller naturvård, människor som helt enkelt bara vill döda...

    stadsbor som jag tidigare skrev, inte ens klarar av att göra vapenvård, och inte klarar av att dela på slutstycket....

    Det du kallar grymhet, är normal i djurvärlden...
    Disneyfierar inte ett dugg

    Vet mkt väl hur det fungerar, är tametusan utbildad inom området Wink

    Nu är det heller inte nollåttorna som är värst... utan de lokala jägarna.
    Så där hade du fel igen

    Skule kunna drifta mig till att påstå att bara c.a 25% av jägarkåren vet vad som är rätt och etisk inom jakt

    Bara att se på se jägare vi har här i kommunen och ja jag har talat med många av dem...

    Vissa hotar med stryk och annat men det kan de ju försöka med...

    urbilden av en rovdjurshatare står ganska klar för mig...
    medelålders man, med rasistiska åsikter, mansgris, jagar för själva dödandet, tar risker vid jakt, ser hunden som ett jaktvapen o kassako...
    Dessutom väldigt hotfull och ganska outbildad

    har minst 100 levande exempel på detta i min närhet...
    tex brukar flera av dem skjuta på djur som de varken måste skjuta av eller kan äta. Bla ekorrar... som de bara låter ligga kvar i skogen

    är övertygad om att hellre skjuter någon som kommer på deras tjuvjakt än att tar straffet för grovt jaktbrott...

    En bekant till mig, fick ha pistol med sig ut i skogen varje gång han spårade varg, då hotbilden var stark mor honom.
    De hade åtskilliga ggr ringt hem till honom och hotat att skade tom döda hans barn och fru också

    Nää dessa svin skulle aldrig någonsin få ha tillgång till vapen igen
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-05, 13:05

    Sniperace skrev:människor som gått en kort jägarexamenkurs och köpt fina bössor som de knappt vet hur man använder, än mindre hur man gör vapenvård och delar ex slutstycke, tro mig jag har sett många av dem komma till skjutbanan på hösten....
    Ett jaktlag här har en göteborgare som man varje år måste leda till och från passet. Han har två gånger tidigare lyckas springa vilse när han försökt på egen hand. Det är ca: 300 m mellan vägen och passet Very Happy
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Redvictory 2010-01-05, 13:25

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:människor som gått en kort jägarexamenkurs och köpt fina bössor som de knappt vet hur man använder, än mindre hur man gör vapenvård och delar ex slutstycke, tro mig jag har sett många av dem komma till skjutbanan på hösten....
    Ett jaktlag här har en göteborgare som man varje år måste leda till och från passet. Han har två gånger tidigare lyckas springa vilse när han försökt på egen hand. Det är ca: 300 m mellan vägen och passet Very Happy

    Och här i närheten sköt en äldre jägare ihjäl en bärplockare för nåt år sen!
    Under ålgjakten kommer det många "jägare" in på vår lokala ica affär och handlar och jag kan säga att det stinker bakfylla lång väg!jag har inget större förtroende för våra svenska jägare även om många sköter sig! det är mycket fylla
    och vissa ser så dåligt att de skjuter mer eller mindre på allt som rör på sig!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-05, 14:08

    Nu är det heller inte nollåttorna som är värst... utan de lokala jägarna.
    Så där hade du fel igen

    Kanske är det stor skillnad mellan mellan/norra sverige och södra Very Happy

    har minst 100 levande exempel på detta i min närhet...
    tex brukar flera av dem skjuta på djur som de varken måste skjuta av eller kan äta. Bla ekorrar... som de bara låter ligga kvar i skogen

    Precis vad jag säger, jägare från storstaden som betalar multum för jakten, som totalrensar området på rådjur, som, som i brist på annat skjuter en häst (en tysk som hyrde dagsjakt)

    En bekant till mig, fick ha pistol med sig ut i skogen varje gång han spårade varg, då hotbilden var stark mor honom.
    De hade åtskilliga ggr ringt hem till honom och hotat att skade tom döda hans barn och fru också

    Detta är ett GROVT brott, det finns i stort sett INGEN som beviljas att bära vapen för självförsvar, var det pistol med målskyttelicens, eller pistol med licens för avliving?

    men i vilket fall som helst så ÄR det ett grovt brott att bära vapen i avsikt att ha som självförsvar mot människor.


    men som sagt HÄRNERE är de infödda och långvariga jägarna helt annorlunda än arrendatorerna från storstäderna, konstigt att det kan vara sådana regionala skillnader, här godtas ALDRIG att någon har druckit, varken på jakten eller på skjutbanan, gissa om jag stoppat just sådana typer på vår bana när vi har inskjutningsservicen.... och ALDRIG de lokala, ALLTID dessa machos från städerna.


    kanske visar jägarna på den mentalitet de har norröver? svårt att tro men om du säger det så kanske det är sanning

    Skule kunna drifta mig till att påstå att bara c.a 25% av jägarkåren vet vad som är rätt och etisk inom jakt

    Kan kanske stämma, och de 25 är troligen de som är uppvuxna med jakt och har egna marker osv, inte staborna med machoidelaen Very Happy
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-05, 14:15

    Sniperace skrev:men som sagt HÄRNERE är de infödda och långvariga jägarna helt annorlunda än arrendatorerna från storstäderna, konstigt att det kan vara sådana regionala skillnader, här godtas ALDRIG att någon har druckit, varken på jakten eller på skjutbanan, gissa om jag stoppat just sådana typer på vår bana när vi har inskjutningsservicen.... och ALDRIG de lokala, ALLTID dessa machos från städerna.

    kanske visar jägarna på den mentalitet de har norröver? svårt att tro men om du säger det så kanske det är sanning
    Senaste älgjakten här i socknen resulterade bl.a. i regelrätta slagsmål i två jaktlag, mellan lokala förmågor Very Happy
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-05, 14:27

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:men som sagt HÄRNERE är de infödda och långvariga jägarna helt annorlunda än arrendatorerna från storstäderna, konstigt att det kan vara sådana regionala skillnader, här godtas ALDRIG att någon har druckit, varken på jakten eller på skjutbanan, gissa om jag stoppat just sådana typer på vår bana när vi har inskjutningsservicen.... och ALDRIG de lokala, ALLTID dessa machos från städerna.

    kanske visar jägarna på den mentalitet de har norröver? svårt att tro men om du säger det så kanske det är sanning
    Senaste älgjakten här i socknen resulterade bl.a. i regelrätta slagsmål i två jaktlag, mellan lokala förmågor Very Happy

    Sådant är välkänt, det finns så ofta rivalitet mellan jaktlag, de anser att det andra skjuter DERAS djur osv...

    att ha skjutit för "nära" gränsen, lockat med åtel osv osv, DÄR kan gro en fruktansvärd rivalitet på det sättet.

    å andra sidan så vet jag ställen här där de samsas och ingen gnäller om de går en bit på varandras marker, speciellt vid grisjakten, men som vanligt är det då inte på JAKTARRENDERADE marker utan vanliga markägare emellan.

    betalar man 20.000 per år för jakten på ett relativt litet område, jag då blir det girighet som gäller, tyvärr.

    Very Happy
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Redvictory 2010-01-05, 14:56

    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:men som sagt HÄRNERE är de infödda och långvariga jägarna helt annorlunda än arrendatorerna från storstäderna, konstigt att det kan vara sådana regionala skillnader, här godtas ALDRIG att någon har druckit, varken på jakten eller på skjutbanan, gissa om jag stoppat just sådana typer på vår bana när vi har inskjutningsservicen.... och ALDRIG de lokala, ALLTID dessa machos från städerna.

    kanske visar jägarna på den mentalitet de har norröver? svårt att tro men om du säger det så kanske det är sanning
    Senaste älgjakten här i socknen resulterade bl.a. i regelrätta slagsmål i två jaktlag, mellan lokala förmågor Very Happy

    Sådant är välkänt, det finns så ofta rivalitet mellan jaktlag, de anser att det andra skjuter DERAS djur osv...

    att ha skjutit för "nära" gränsen, lockat med åtel osv osv, DÄR kan gro en fruktansvärd rivalitet på det sättet.

    å andra sidan så vet jag ställen här där de samsas och ingen gnäller om de går en bit på varandras marker, speciellt vid grisjakten, men som vanligt är det då inte på JAKTARRENDERADE marker utan vanliga markägare emellan.

    betalar man 20.000 per år för jakten på ett relativt litet område, jag då blir det girighet som gäller, tyvärr.

    Very Happy

    Jag tror att vi som värnar om djurens bästa tycker ungefär lika! sen får man ju sålla när det blir hysteriskt också! men helt klart är det de som enbart
    vill uppfylla sina egna behov som förstör för de seriösa jägarna! jag har själv jaktmark men jagar inte! däremot är jag intresserad av skytte!
    jag gjorde bra ifrån mig då jag gjorde lumpen som robotman! vi skjöt med robot 70 ak4 och ksp 58? tror jag den heter! vår pluton vann svenska mästerskapen i robot 70 1981 0co 1986 då vi gjorde repövning! vi fick ett tygmärke det stod optimus ....est eller nåt sånt på! vissa var helt värdelösa så de gallrades bort men jag var iaf en av de bästa och det är man ju lite stolt över idag!
    Very Happy
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-05, 15:17

    En av mina bekanta ger i denna artikel sin syn på jaktens betydelse. Det finns få människor i Sverige som har lika stora kunskaper som Mats om vargarnas beteende. Han har i många år yrkesmässigt ägnat sig åt enbart varg.

    http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article548286.ece


    Jakten kan förvärra vargproblemet

    Skjuts alfaparet i en vargflock kan det bädda för problem.
    Både för varg och människa.
    - Försvinner alfaparet så kan de yngre djuren söka sig in till byarna efter något att äta, säger vargspåraren Mats Rapp.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-05, 15:39

    formsvackan skrev:En av mina bekanta ger i denna artikel sin syn på jaktens betydelse. Det finns få människor i Sverige som har lika stora kunskaper som Mats om vargarnas beteende. Han har i många år yrkesmässigt ägnat sig åt enbart varg.

    http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article548286.ece


    Jakten kan förvärra vargproblemet

    Skjuts alfaparet i en vargflock kan det bädda för problem.
    Både för varg och människa.
    - Försvinner alfaparet så kan de yngre djuren söka sig in till byarna efter något att äta, säger vargspåraren Mats Rapp.

    det är precis som att skjuta suggan för kultingarna, de blir då "värstingar" och ger bönderna mycket större problem än de som fostrats och styrts av suggan, just därför skjotar man alltid kultingar först...

    det gäller att tänka, och eta vad man gör.

    själv blir jag så förbanad av mångas rådjursjakt, där de ska ta den största poch finaste bockan!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-05, 15:42

    Nu när vi ser hur den så kallade vargjakten (slakten) är hastigt och ogenomtänkt, genomförd ser vi också,

    Hur jordbruksminister Eskil Erlandsson har presenterat sig?
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Redvictory 2010-01-05, 16:48

    formsvackan skrev:En av mina bekanta ger i denna artikel sin syn på jaktens betydelse. Det finns få människor i Sverige som har lika stora kunskaper som Mats om vargarnas beteende. Han har i många år yrkesmässigt ägnat sig åt enbart varg.

    http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article548286.ece


    Jakten kan förvärra vargproblemet

    Skjuts alfaparet i en vargflock kan det bädda för problem.
    Både för varg och människa.
    - Försvinner alfaparet så kan de yngre djuren söka sig in till byarna efter något att äta, säger vargspåraren Mats Rapp.

    Ja jag tror att vi måste vara försiktiga med att inte störa den naturliga utgallringen!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-05, 17:56

    Man trodde liksom när man såg filmen "Jägarna" att det var grovt överdrivet, för att skapa en filmintrig.... men man börjar så smått inse att det finns ett stort mått av verklighetsbakgrund till den filmen...

    Och vill fortfarande påpeka det faktum, att Hatet och hetsen mot vargen, inte alls står i proportion till dess påstådda farlighet...

    inte ens i närheten
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sniperace 2010-01-05, 23:15

    upp
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  formsvackan 2010-01-06, 14:09

    Sniperace skrev:upp
    igen
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Regndrottning 2010-01-06, 16:50

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:upp
    igen

    Och återigen...

    Sponsored content


    Varg Varg Varg - Sida 6 Empty Sv: Varg Varg Varg

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-12, 15:46