F.I.S.T skrev:Alla dessa friheter är som vanligt beroende av tillgång till eget kapital... och förutsättningarna för att skaffa eget kapital nog att resa fritt och flytta fritt inom EU.....
Eh, ja. Resor kostar pengar. Men vad tusan har det med EU att göra? Reste du gratis till Italien innan vi gick med? Dessutom är ju hela poängen
att du kan skaffa dig kapital (arbeta) i vilket EU-land du vill, så att du kan resa till vilket EU-land du vill!!! F.I.S.T skrev:Det är det ena ... det andra är att EU inte står för samarbete ur ett världsligt perspektiv.... utan snarare mer gränssättningar, och elitistiskt tänkande, både nationsmässigt och individuellt.....
Nationsmässigt genom att utesluta resten av världen både ekonomiskt och miljömässigt.
... samt att detta är en "rikemansklubb"... bland länder.
Kanske borde vi ha bildat en union med Uganda, men problemet är att de redan är medlemmar i
Afrikanska Unionen, som syftar till att bilda en mer långtgående politisk och ekonomisk enighet i Afrika. Förbaskade gränsdragare och elitister!
Och tror du verkligen att det har skapats fler gränser än det har suddats ut genom EU föreslår jag att du uppdaterar dig lite, för du är helt ute och reser (med eller utan kapital).
Dessutom - om du ska bygga global solidaritet kan du inte sammanföra alla länder på en och samma gång som genom ett trollslag. Den naturliga vägen är att börja med länder som ligger nära kulturellt och geografiskt och bygga stegvis. Ett bra exempel är den
Afrikanska Unionen som jag nämnde för två stycken sedan.
F.I.S.T skrev:Individuellt så till vida att EU kostar enorma pengar i byråkrati genom krångliga och onödiga beslut om hur en gurka skall se ut tex....
... och enorma löner, subventioner och förmåner till de som sitter och bestämmer dessa saker
Att skapa och driva en organisation för 27 europeiska länder kostar självklart pengar. Men att 27 länder, bestående av 500 miljoner människor, i konsensus, väljer att samarbeta och hjälpa varandra ser jag som någonting fantastiskt och extremt lovande.
F.I.S.T skrev:Och vad gäller Euron, så måste bara som en parentes tas upp Pernilla Wahlgrens uttalande "att det går så lätt att shoppa i Europa då"
Nu går vi in på detaljer, men om vi har en gemensam valuta så stämmer det att det går snabbare och enklare att jämföra priser på en produkt eller tjänst i ett annat EU-land. Vad är det som är konstigt med hennes uttalande?
F.I.S.T skrev:Vad ska du med trovärdighet mot ett land som alltid struntat i resten av världen
Nej, inte trovärdighet mot USA. Jag pratar om trovärdighet i förhandlingar med Mellanöstern om vi har en muslimsk stat i unionen. Förstår du då vad jag menar?