Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+18
redalert
ANNA2LINK
formsvackan
Potatiskungen
Dao
Sniperace
F.I.S.T
DMustaine
Corven
Infra
R.O.F.L
lazy
x-medborgare
Vercingetorix
croz
MartinLindgren
RedCloud
Sossar ee lata
22 posters

Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 6 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

Inlägg  Dao 2010-05-21, 00:20

Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:Är det någon som kan påvisa POÄNGEN med Vilks fördomsfulla provokation?

Förutom då att han blir lite känd och kanske tjänar mer på sin mediokra konst...

Konstens syfte ÄR just att utmana och provocera, väcka frågeställningar hos betraktaren och samhället, ställa konventioner och heliga kor på huvudet just för att ifrågasätta med vilken rätt den heliga kon just är helig.
    Läs chatten med Vilks i Expressen häromdagen, där Vilks ger sin bild på bl a syftet med rondellhunden. Han är inte så tokig som många tycks vilja ge sken av.

Har läst tidigare intervjuer av honom, och där framkom det att han var en fördomsfull islamofob, som sket blanka fan i om det han hade att säga med sin konst var baserad på fakta eller inte...

Istället har det framgått att han vill bli en form av martyr, och på det sättet få ett namn - så han kan käna mer pengar!

Konstens syfte skall, som du skriver vara att väcka frågeställningar och vara provocerande - men denna frihet skall inte få utnyttjas för att sprida fördomar! Är rätt övertygad om att om han hade förödmjukat andra grupper än muslimerna, så hade även samhället reagerat. Men nu är det fritt fram mot muslimer - det är skottpengar på dem...
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Gud straffar somliga direkt!!  man tycker inte direkt synd om han..... - Sida 6 Empty Sv: Gud straffar somliga direkt!! man tycker inte direkt synd om han.....

Inlägg  x-medborgare 2010-05-21, 00:42

...
    Men nu är det fritt fram mot muslimer - det är skottpengar på dem

Hur får du till det för Vilks.. ?????
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-21, 00:58

Sniperace skrev:

Liknelsen hade kanske varit mer korrekt om det var nassarna som hånade och häcklade juden - och ni försvarar detta!

det är stor skillnad att häckla en jude, och att häckla RELIGIONEN judendom

ser du inte skillnaden att häckla ex en arab, eller att häckla profeten mohammed?

om någon häcklar ex en av judendomens profeter är det inte detsamma som att häckla en människa av börden Jude....

och att häckla Mohammed med anledning av att man anser denna ha varit pedofil, är inte att häckla abdullah för att han är arab

men för att återgå till problemet, DU ansåg att Ecce Homo var fin konst, och att det inte finns anlerdning att störa sig på denna, men hur tror du resultatet blev om man på samma sätt framställde Mohammed eller Allah, i en liknande situation?

skulle det vara lika "fin" konst?

Du är hal som en ål ibland, för att slippa stå för dina ståndpunkter...

Trodde det var solklart även för en femåring att juden häcklade juden för att han just var jude!

Att häckla Muhammed är samma sak - för han är personlig för de troende!

Judarnas profeter är inte detsamma som Muhammed, för muslimerna...

Nu är det inte vad DU tycker som är avgörande, utan hur de som tar emot mobbningen som är avgörande!

Jo, att häckla Muhammed för det felaktiga påståendet är detsamma som att hävda att araber är pedofiler - då Muhammed ses som det stora föredömmet som alla muslimer vill leva efter!

Ecco homo ansåg inte jag vara finare konst än rondellhunden. Men jag försvarade den konsten, då den hade ett klart och tydligt syfte - då den kritiserade kyrkans inställning till homosexuella!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-21, 00:58

x-medborgare skrev:...
    Men nu är det fritt fram mot muslimer - det är skottpengar på dem

Hur får du till det för Vilks.. ?????

Vilks är en av de som utnyttjar fördomarna för att göra sig själv ett namn!
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2010-05-21, 01:11

Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:Är det någon som kan påvisa POÄNGEN med Vilks fördomsfulla provokation?

Förutom då att han blir lite känd och kanske tjänar mer på sin mediokra konst...

Konstens syfte ÄR just att utmana och provocera, väcka frågeställningar hos betraktaren och samhället, ställa konventioner och heliga kor på huvudet just för att ifrågasätta med vilken rätt den heliga kon just är helig.
    Läs chatten med Vilks i Expressen häromdagen, där Vilks ger sin bild på bl a syftet med rondellhunden. Han är inte så tokig som många tycks vilja ge sken av.

Har läst tidigare intervjuer av honom, och där framkom det att han var en fördomsfull islamofob, som sket blanka fan i om det han hade att säga med sin konst var baserad på fakta eller inte...

Istället har det framgått att han vill bli en form av martyr, och på det sättet få ett namn - så han kan käna mer pengar!

Konstens syfte skall, som du skriver vara att väcka frågeställningar och vara provocerande - men denna frihet skall inte få utnyttjas för att sprida fördomar! Är rätt övertygad om att om han hade förödmjukat andra grupper än muslimerna, så hade även samhället reagerat. Men nu är det fritt fram mot muslimer - det är skottpengar på dem...

Martyr? Du menar som en konstnärlig parafras på den muslimske självmordsbombarens martyrskap? Rätt långsökt försök att smutskasta Vilks, men en intressant konstaspekt i sig, kanske. Konstnärer SKA slakta heliga kor. Det är deras uppgift, och har så varit i evinnerliga tider. Den idiotiska personkulten runt den sk profeten MÅSTE få ifrågasättas. Ömma tår till trots... Eller kanske t o m tack vare ömma tår.
    Hela detta rabalder visar på att konstnärens frågeställning har varit befogad. Om en världsreligion rubbas i sina grundvalar baserat på vad en halvtokig konstnär från Helsingborg rafsar ner på en papperslapp är inte Lars Vilks dess största problem.
    Hur många upplopp orsakade Ecce Homo? Utlystes något motsvarande en fatwa över konstnären som illustrerade palestinier dödade av staten Israel genom att fylla en bassäng med blod där foton på döda palestinier flöt? Nej, den muslimska världens avsky över Vilks visar tvärtom nödvändigheten i konst av denna art och konstnärer som vågar ställa dessa viktiga frågor på sin spets. Den framsynte muslimen kommer att ta ett steg tillbaka och tänka: "Är vi verkligen så inihelvete insnöade?" Först då kan vi gå vidare.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-05-21, 01:15

"Att häckla Muhammed är samma sak - för han är personlig för de troende!"

Ja, den storyn kan man ju dra till med så fort man tycker illa om något... För mig är t ex yttrandefriheten personlig...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-21, 01:21

Vercingetorix skrev:
    Martyr? Du menar som en konstnärlig parafras på den muslimske självmordsbombarens martyrskap? Rätt långsökt försök att smutskasta Vilks, men en intressant konstaspekt i sig, kanske. Konstnärer SKA slakta heliga kor. Det är deras uppgift, och har så varit i evinnerliga tider. Den idiotiska personkulten runt den sk profeten MÅSTE få ifrågasättas. Ömma tår till trots... Eller kanske t o m tack vare ömma tår.
    Hela detta rabalder visar på att konstnärens frågeställning har varit befogad. Om en världsreligion rubbas i sina grundvalar baserat på vad en halvtokig konstnär från Helsingborg rafsar ner på en papperslapp är inte Lars Vilks dess största problem.
    Hur många upplopp orsakade Ecce Homo? Utlystes något motsvarande en fatwa över konstnären som illustrerade palestinier dödade av staten Israel genom att fylla en bassäng med blod där foton på döda palestinier flöt? Nej, den muslimska världens avsky över Vilks visar tvärtom nödvändigheten i konst av denna art och konstnärer som vågar ställa dessa viktiga frågor på sin spets. Den framsynte muslimen kommer att ta ett steg tillbaka och tänka: "Är vi verkligen så inihelvete insnöade?" Först då kan vi gå vidare.

Syftade inte alls på en formen av martyrskap, direkt. Han gör "konst" som är baserad på fördomar - och den väntade reaktionen gör honom känd! Det var den form av martyrskap jag syftade på - inget annat!

Konst får vara provocerande - men här var den direkt kränkande. Och då är det inte konst längre!

Ingen världsreligion är rubbad. Bara några dårar i samma nivå som Vilks själv reagerade starkt. Själv har jag engarerat mig för att jag tycker det är fel att kalla kränkningar och mobbing för konst, eller att gömma detta bakom konsten!

Du, eller Vilks, har ingen rätt att tala om för någon hur denne skall tänka och tycka! Att lyfta fram fördomar som konst får inte den effekten du talar om! Ecco Homo var inte baserad på fördomar, inte heller den med bassängen av blod. DE lyfte fram viktiga och känsliga frågor som hade aktualitet!

Att framställa Muhammed som hund eller som homosexuell hade INGET annat syfte än att smäda och nedvärdera!

För att konst skall vara provokativ på ett KONSTRUKTIVT sätt, måste den ha en förankring till aktualitet eller något som är baserat på fakta.

Annars är det bara ytterligare ett sätt att vilja förnedra muslimer i väst!

Därav reaktionen!

Därmed går det inte heller att jämställa med de andra konstinstallationerna du tar upp...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-21, 01:23

Vercingetorix skrev:"Att häckla Muhammed är samma sak - för han är personlig för de troende!"

Ja, den storyn kan man ju dra till med så fort man tycker illa om något... För mig är t ex yttrandefriheten personlig...

Muhammed ses som FÖREDÖMMET för en sann muslim, som alla vill efterleva! Därmed blir häcklandet av honom detsamma som häcklande av alla muslimer!

Det är ingen "story" utan "plain facts"!
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2010-05-21, 01:45

Dao skrev:
    lazy skrev:Har för mig att våran egen kung blir häcklad i strippar till vissas förtjusning,
    varför är det ok om man inte kan få lov att kritisera det andra håller "heligt?"

Så länge någon tar illa vid sig, skall man inte gå vidare. Men man kan "häckla" med stil...

Nu får du väl ändå ge dig. Ska du t.ex inte få kritisera Alliansen eftersom jag kan ta illa vid mig? Skärp dig.
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2010-05-21, 01:57

En sida av mig kan tycka att Lars Vilks får skylla sig själv. När han medvetet retar gallfeber på så många människor är det ingen vågad gissning att nån virrpanna kommer ta till fysiskt våld. Man kan jämföra med en idrottstjärna som gör retsamma gester åt motståndarklacken. Man vet att det finns virrpannor som kan ta till fysiskt våld. Jävligt korkat att trigga dessa individer.

Men...det är inget brott att vara korkad, eller begå korkade handlingar.

Då kommer vi till nästa självklarhet. De våldsamma virrpannorna. Vad mig anbelangar kan vi låsa in dessa och kasta bort nyckeln. De kommer aldrig tillföra samhället nåt annat än skada.

Då kommer (äntligen) till min poäng. Ge f-n i att skuldbelägga grupper av människor för vad enskilda virrpannor ställer till med. Det är inte ALLA muslimers fel när en enskild virrpanna (som råkar vara musim) begår våldsbrott. Det är inte ALLA fotbollssupporters fel när en virrpanna går till attack. Det är inte ens Lars Vilks fel att det finns virrpannor.

Om man avhandlar problemet på den individnivå som det finns så kommer snart ingen att bry sig om Lars Vilks.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2010-05-21, 02:21

ericTheDog skrev:En sida av mig kan tycka att Lars Vilks får skylla sig själv. När han medvetet retar gallfeber på så många människor är det ingen vågad gissning att nån virrpanna kommer ta till fysiskt våld. Man kan jämföra med en idrottstjärna som gör retsamma gester åt motståndarklacken. Man vet att det finns virrpannor som kan ta till fysiskt våld. Jävligt korkat att trigga dessa individer.

Då kommer vi till nästa självklarhet. De våldsamma virrpannorna. Vad mig anbelangar kan vi låsa in dessa och kasta bort nyckeln. De kommer aldrig tillföra samhället nåt annat än skada.

Då kommer (äntligen) till min poäng. Ge f-n i att skuldbelägga grupper av människor för vad enskilda virrpannor ställer till med. Det är inte ALLA muslimers fel när en enskild virrpanna (som råkar vara musim) begår våldsbrott. Det är inte ALLA fotbollssupporters fel när en virrpanna går till attack. Det är inte ens Lars Vilks fel att det finns virrpannor.

Om man avhandlar problemet på den individnivå som det finns så kommer snart ingen att bry sig om Lars Vilks.
    I love you
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-05-21, 02:49

"Att framställa Muhammed som hund eller som homosexuell hade INGET annat syfte än att smäda och nedvärdera!"

Så att framställa någon som homosexuell är alltså att smäda och kränka? Jag hoppas du själv förstår att det finns en och annan homosexuell som skulle känna sig kränkt av ett uttalande om att ens sexualitet ses som mindre värd och endast användbart som smädelse av andra.
    Jag misstänker att du avser Sooreh Hera's film, vars konstnärliga syfte är att belysa det hårt islamiskt styrda Irans intolerans och förtryck gentemot homosexuella. Ett ämne som ALDRIG får vara inaktuellt. Religiöst styrda länder som lagstiftar mot internationellt erkända mänskliga rättigheter behöver nog smädas för att vakna ur sin religiösa koma.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-05-21, 09:17

Ecco homo ansåg inte jag vara finare konst än rondellhunden. Men jag försvarade den konsten, då den hade ett klart och tydligt syfte - då den kritiserade kyrkans inställning till homosexuella!

och då som sagt, att framställa Mohammed som homofil eller pedofil är inte annorlunda än det som gjordes med ecce homo.....

då kan syftet vara att kritisera Islams inställning till homosexualitet och Mohammeds böjelse för en väldigt ung flicka eller hur.

men tror du inte att riktigt troende kristna förolämpades av ecce homo, men det försvarar du med att konsten hade en mening, jag säger bara FY FAAAAAAN för din ensidighet...

fortfarande så tvivlar jag inte en enda sekund att OM ecce homo istället handlat om ISLAM då skulle du ylat i högan sky mot denna, Islam ska tydligen vara tabu och oberörbar av kuffar...
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Antal inlägg : 281

Inlägg  Potatiskungen 2010-05-21, 09:52

Dao skrev:Ecco homo ansåg inte jag vara finare konst än rondellhunden. Men jag försvarade den konsten, då den hade ett klart och tydligt syfte - då den kritiserade kyrkans inställning till homosexuella!

Dao skrev:Att framställa Muhammed som hund eller som homosexuell hade INGET annat syfte än att smäda och nedvärdera!

Mahmoud Ahmadinejad skrev:Det finns inga homosexuella i Iran!
    croz

Antal inlägg : 278

Inlägg  croz 2010-05-21, 10:01

Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:"Att häckla Muhammed är samma sak - för han är personlig för de troende!"

Muhammed ses som FÖREDÖMMET för en sann muslim, som alla vill efterleva! Därmed blir häcklandet av honom detsamma som häcklande av alla muslimer!

Det är ingen "story" utan "plain facts"!

Man kan ju inte döma Wilks efter hur vissa människor reagerar. I så fall skulle man kunna välja vilket uttalande som helst och påstå att man är kränkt. Han var inte ute efter att häckla alla muslimer, han kritiserar delar alla Islam. Även om han gör det på ett provocerande sätt som man kan tycka är moraliskt fel så kan vi inte förbjuda uttryck bara för att några känner sig kränkta.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-05-21, 10:16

Men ska det vara så svårt att förstå....
    Det handlar inte om att jämföra Ecce Homo med Rondellhunden på det sättet för det första, för det andra så tycker jag att Ecce Homo oxå var ett spektakel... jag förstår mig inte på extrem konst....
    Även om man brukar säga att det ligger i betraktarens ögon om det är konst eller inte, så utnyttjas ju detta av rena provokatörer, som inte är ett jävla dugg intresserade av konsten i sig...

Varför kan man inte jämställa dessa exempel med ecce homo och Rondellhunden (Som jag personligen tycker båda två är provocerande)
    Jo det handlar om två saker .... det handlar om respekten att avstå att säga /visa saker som man vet sårar....
    Nå detta gäller Ecce homo och kristna oxå ,... säger ni !
    Ja.. det gör det, och jag själv gör ingen skillnad så....
    MEN det är en enorm skillnad på reaktionen i de båda fallen ....
    Och det är detta som är viktigt....'

Om Jag kallar Sniper för skitstövel, så kanske han hoppar upp i taket av ilska, vänder ut och in på sig själv, likt en uppretad duracellkanin....
    ... och så säger jag samma sak till PK... och han bryr sig inte ett smack....
    Det säger mig som person att Snipe har en annan gräns för detta än PK, och att man kan driva hårdare, skoja hårdare med PK.....

Men att jag inte behöver gå lika hårt fram med Snipe....

Gäller det dock en politisk diskussion om en sakfråga, som skatter, så säger jag vasd jag tycker, det är inte personligt

Gäller det mina åsikter OM valda delar av Islam eller kristendom och Judendom mm, så säger jag va jag tycker.....

Detta är yttrandefrihet.... och DAO har rätt när han säger att yttrandefrihet kommer med ett ansvar

Sedan kan man fundera över poängen att försöka få 1 miljard muslimer att tycka att vi ska ha rätt att häda och håna deras viktigaste religiösa symbol... deras profet.
    Man kan driva hårt med MUSLIMER, deras sätt och allt... men faktum är att de tar illa vid sig när man hädar deras profet... konstatera detta, acceptera detta, och gå vidare ... and sin no more !!

Det är som att vara motståndare till Regn tex... ni kan gnälla hur mycket ni vill på att det regnar, det kommer nog likt förbannat att fortsätta regna...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-21, 10:26

ericTheDog skrev:
    Dao skrev:
    lazy skrev:Har för mig att våran egen kung blir häcklad i strippar till vissas förtjusning,
    varför är det ok om man inte kan få lov att kritisera det andra håller "heligt?"

Så länge någon tar illa vid sig, skall man inte gå vidare. Men man kan "häckla" med stil...

Nu får du väl ändå ge dig. Ska du t.ex inte få kritisera Alliansen eftersom jag kan ta illa vid mig? Skärp dig.

KRITISERA är en helt annan sak!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-21, 10:28

ericTheDog skrev:En sida av mig kan tycka att Lars Vilks får skylla sig själv. När han medvetet retar gallfeber på så många människor är det ingen vågad gissning att nån virrpanna kommer ta till fysiskt våld. Man kan jämföra med en idrottstjärna som gör retsamma gester åt motståndarklacken. Man vet att det finns virrpannor som kan ta till fysiskt våld. Jävligt korkat att trigga dessa individer.

Det där är självklart, och alla kan skriva under på detta.

Ändock finns det människor här inne som försvarar Vilks - alltså en av virrpannorna! Ingen försvarar våldsverkarna...

Där är vi andra i denna diskusion!
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-05-21, 10:29

Dao skrev:
    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:

Hej DAO ... jag tror inte det är någon slump att större delen av forumhögern inte ser skillnad på orden häckla och kritisera
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-21, 10:30

Vercingetorix skrev:"Att framställa Muhammed som hund eller som homosexuell hade INGET annat syfte än att smäda och nedvärdera!"

Så att framställa någon som homosexuell är alltså att smäda och kränka? Jag hoppas du själv förstår att det finns en och annan homosexuell som skulle känna sig kränkt av ett uttalande om att ens sexualitet ses som mindre värd och endast användbart som smädelse av andra.
    Jag misstänker att du avser Sooreh Hera's film, vars konstnärliga syfte är att belysa det hårt islamiskt styrda Irans intolerans och förtryck gentemot homosexuella. Ett ämne som ALDRIG får vara inaktuellt. Religiöst styrda länder som lagstiftar mot internationellt erkända mänskliga rättigheter behöver nog smädas för att vakna ur sin religiösa koma.

Detta får du ta upp med Vilks!

Diktatur är det ingen som försvarar här inne...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-21, 10:30

Potatiskungen skrev:
    Dao skrev:Ecco homo ansåg inte jag vara finare konst än rondellhunden. Men jag försvarade den konsten, då den hade ett klart och tydligt syfte - då den kritiserade kyrkans inställning till homosexuella!

Dao skrev:Att framställa Muhammed som hund eller som homosexuell hade INGET annat syfte än att smäda och nedvärdera!

Mahmoud Ahmadinejad skrev:Det finns inga homosexuella i Iran!

Och?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-21, 10:33

croz skrev:Man kan ju inte döma Wilks efter hur vissa människor reagerar. I så fall skulle man kunna välja vilket uttalande som helst och påstå att man är kränkt. Han var inte ute efter att häckla alla muslimer, han kritiserar delar alla Islam. Även om han gör det på ett provocerande sätt som man kan tycka är moraliskt fel så kan vi inte förbjuda uttryck bara för att några känner sig kränkta.

Så vi skall inte motarbeta mobbing, bara för att några känner sig kränkta av detta?

Kritik, som i fallet Ecco Homo, hade det varit, om den hade utgått från fakta istället för fördomar!

Kritik är aldrig problem, inte heller för muslmer.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-05-21, 10:35

F.I.S.T skrev:
    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:

Hej DAO ... jag tror inte det är någon slump att större delen av forumhögern inte ser skillnad på orden häckla och kritisera

Nej - inte när det gäller islam i varje fall! Wink
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2010-05-21, 10:44

Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:"Att framställa Muhammed som hund eller som homosexuell hade INGET annat syfte än att smäda och nedvärdera!"

Detta får du ta upp med Vilks!

Diktatur är det ingen som försvarar här inne...

Nja, nu var det ju du som skrev att antydan om homosexualitet är en kränkande handling.
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Antal inlägg : 281

Inlägg  Potatiskungen 2010-05-21, 10:45

F.I.S.T skrev:Sedan kan man fundera över poängen att försöka få 1 miljard muslimer att tycka att vi ska ha rätt att häda och håna deras viktigaste religiösa symbol... deras profet.

Poängen är att vi har en kultur där vi får ifrågasätta kyrkan och religionen. Vi måste kunna vara självkritiska på samma grunder och villkor om våra kulturer ska kunna fungera sida vid sida.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 08:02