Det finns väldigt många aspekter att tänka på i det här fallet.
Dels handlar det om vår yttrandefrihet, som jag anser okränkbar. Vi får säga och tycka precis vad fan vi vill, och ingen djävel ska kunna straffa oss för det. Så länge det inte leder till något brottsligt.
Sen har vi nästa aspekt. Religionsfriheten. Det står var och en som lever i det svenska samhället fritt att tillbedja vilken gud dom vill. Eller ge fan i att tillbedja någon gud alls.
Dessa två storheter stöter ofta samman.
Religionsfriheten betyder också att din tro ska respekteras. Det står var och en fritt att inte tro, men man ska respektera att andra tror.
Att respektera någon annan, betyder i min värld, att man inte hånar dom för det dom tycker. Man kan ha åsikter, man kan diskutera deras ställningstagande. Men man hånar dom inte.
Idag har väldigt mycket blivit till hånande av andra.
Man hånar andras politiska åsikter, (VÄLDIGT tydligt härinne) och man hånar andras religiösa åsikter.
Hånandet verkar ha blivit det primära. Skit samma vad det leder till, bara jag får håna vem jag vill, under skydd av yttrandefriheten...
Jag försvarar inte de brott som har skett, som försöket att elda upp Vilks hem, och håller med Lazy, om du vet att du blir upprörd av vad som kommer att sägas, så ge fan i att gå dit.
Men om inte önskan att håna hade funnits, hade problemet aldrig uppstått.....