Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+5
redalert
Sniperace
Secrist
lazy
Infra
9 posters

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  formsvackan 2015-05-10, 16:47

    Sniperace skrev:Stalin hade aldrig accepterat detta om han till 100 procent visst att Hitler skulle svika även om han självfallet aldrig kunde vara säker.

    http://www.popularhistoria.se/artiklar/pakten-mellan-stalin-och-hitler-1939/

    Främsta målet för Stalin med pakten hade varit att skapa ett bälte av buffertområden där ett tyskt anfall skulle kunna fångas upp.
    Sniperace skrev:Och som sagt avtalet var ju också att dela europa melkan sig och det fanns säkert förhoppning om att detta skulle inlösen.
    Fanns säkert .... ???!!!

    Av vilken anledning är det så förbaskat viktigt för dig att dilla om det som kunde ha skett, samtidigt som du blundar för det som verkligen skedde.

    Vilka var det som delade upp Europa ?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  Sniperace 2015-05-10, 17:47

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Stalin hade aldrig accepterat detta om han till 100 procent visst att Hitler skulle svika även om han självfallet aldrig kunde vara säker.

    http://www.popularhistoria.se/artiklar/pakten-mellan-stalin-och-hitler-1939/

    Främsta målet för Stalin med pakten hade varit att skapa ett bälte av buffertområden där ett tyskt anfall skulle kunna fångas upp.
    Sniperace skrev:Och som sagt avtalet var ju också att dela europa melkan sig och det fanns säkert förhoppning om att detta skulle inlösen.
    Fanns säkert .... ???!!!

    Av vilken anledning är det så förbaskat viktigt för dig att dilla om det som kunde ha skett, samtidigt som du blundar för det som verkligen skedde.

    Vilka var det som delade upp Europa ?
    segrarna, men vilja var det som förslavade och förtryckta, och vilka hjälpte till att bygga upp ett välstånd med frihet och demokrati, inte dina sk hjältar
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  formsvackan 2015-05-10, 18:57

    Sniperace skrev:segrarna,  men vilja var det som förslavade och förtryckta,  och vilka hjälpte till att bygga upp ett välstånd med frihet och demokrati, inte dina sk hjältar
    Sluta surra om mina s.k. hjältar. Den typen av argumentation visar bara hur illa det är ställt med hållbara argument på din sida.

    Kriget kan inte bara beskrivas som demokratiers kamp för frihet. Det var också en kamp mellan nazismen och bolsjevismen, två fruktansvärda diktaturer. I och med att du fördömer den ena måste du enligt din egen knepiga logik hylla den andra. Är det verkligen så illa så du hyllar nazisterna ?

    Jag inser att min fiendes fiende inte behöver vara min vän. Försök du göra detsamma, det gör inte ont.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  Sniperace 2015-05-10, 19:16

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:segrarna,  men vilja var det som förslavade och förtryckta,  och vilka hjälpte till att bygga upp ett välstånd med frihet och demokrati, inte dina sk hjältar
    Sluta surra om mina s.k. hjältar. Den typen av argumentation visar bara hur illa det är ställt med hållbara argument på din sida.

    Kriget kan inte bara beskrivas som demokratiers kamp för frihet. Det var också en kamp mellan nazismen och bolsjevismen, två fruktansvärda diktaturer. I och med att du fördömer den ena måste du enligt din egen knepiga logik hylla den andra. Är det verkligen så illa så du hyllar nazisterna ?

    Jag inser att min fiendes fiende inte behöver vara min vän. Försök du göra detsamma, det gör inte ont.
    nej jag gillar varken nazisterna eller kommunisterna just därför vill jag ge de allierade sin del av äran.
    Jag hävdar att ingen av sovjet eller de allierade slagit tyskarna ensamma.
    Som vi vet dödades 80 sovjeter mot ett par tyskar och med 20% fler tyskar torde ännu fler fallit.

    Som jag skriver kriget avgjordes genom bådas gemensamma insatser, men det tråkiga är att de allierade inte var ännu mer verksamma då hade kanske sovjet inte fått sin intresseförening som satte så många i nöd och förtryck.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  Secrist 2015-05-10, 19:24

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:segrarna,  men vilja var det som förslavade och förtryckta,  och vilka hjälpte till att bygga upp ett välstånd med frihet och demokrati, inte dina sk hjältar
    Sluta surra om mina s.k. hjältar. Den typen av argumentation visar bara hur illa det är ställt med hållbara argument på din sida.

    Kriget kan inte bara beskrivas som demokratiers kamp för frihet. Det var också en kamp mellan nazismen och bolsjevismen, två fruktansvärda diktaturer. I och med att du fördömer den ena måste du enligt din egen knepiga logik hylla den andra. Är det verkligen så illa så du hyllar nazisterna ?

    Jag inser att min fiendes fiende inte behöver vara min vän. Försök du göra detsamma, det gör inte ont.

    Säg det till Infra istället. Han verkar ha svårt att göra den åtskillnaden.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  formsvackan 2015-05-10, 19:52

    Sniperace skrev:nej jag gillar varken nazisterna eller kommunisterna just därför vill jag ge de allierade sin del av äran.
    Vilken jävla ära ???

    Jag utgår från att du inte räknar Sovjet till de allierade så då kvarstår väl egentligen enbart USA och England. Jänkarna spöade japsen, men vad gjorde de i Europa och vad fan gjorde engelsmännen överhuvudtaget ?

    Anser du att de fruktansvärda terrorbombningarna av tyska civila var något ärofullt ?
    Sniperace skrev:Jag hävdar att ingen av sovjet eller de allierade slagit tyskarna ensamma.
    Du brukar dessutom hävda att ryssarna bara försvarade sig efter att Hitler svikit sin vän Stalin. Fortsätt du hävda det om du vill, men förklara då också varför de måste försvara sig hela vägen till Berlin och dessutom råka krossa den tyska krigsmakten på vägen.
    Sniperace skrev:Som vi vet dödades 80 sovjeter mot ett par tyskar och med 20% fler tyskar torde ännu fler fallit.
    Är du säker på att det stupade över 200 miljoner sovjetiska soldater ?  Din matematik imponerar lika litet som din slutledningsförmåga.
    Sniperace skrev:det tråkiga är att de allierade inte var ännu mer verksamma då hade kanske sovjet inte fått sin intresseförening som satte så många i nöd och förtryck.
    Hade de varit ännu mindre "verksamma" kanske ryssarna även hade befriat Paris.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  Sniperace 2015-05-10, 20:07

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:nej jag gillar varken nazisterna eller kommunisterna just därför vill jag ge de allierade sin del av äran.
    Vilken jävla ära ???

    Jag utgår från att du inte räknar Sovjet till de allierade så då kvarstår väl egentligen enbart USA och England. Jänkarna spöade japsen, men vad gjorde de i Europa och vad fan gjorde engelsmännen överhuvudtaget ?

    Anser du att de fruktansvärda terrorbombningarna av tyska civila var något ärofullt ?
    Sniperace skrev:Jag hävdar att ingen av sovjet eller de allierade slagit tyskarna ensamma.
    Du brukar dessutom hävda att ryssarna bara försvarade sig efter att Hitler svikit sin vän Stalin. Fortsätt du hävda det om du vill, men förklara då också varför de måste försvara sig hela vägen till Berlin och dessutom råka krossa den tyska krigsmakten på vägen.
    Sniperace skrev:Som vi vet dödades 80 sovjeter mot ett par tyskar och med 20% fler tyskar torde ännu fler fallit.
    Är du säker på att det stupade över 200 miljoner sovjetiska soldater ?  Din matematik imponerar lika litet som din slutledningsförmåga.
    Varför skulle de stannat vi sig gräns och låtit Tyskarna dra sig tillbaka med möjlighet att åter ge dig på dem, de car ju då EG inte besegrade utan hade bara retired at, klart som fan de fortsatte för att verkligen oskadliggöra tysken annat vore idioti.

    Så du vill alltså påstå att sover offrade dessa för Europas skull utan tanke på sig själva?
    :-)
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  formsvackan 2015-05-10, 20:26

    Sniperace skrev:Så du vill alltså påstå att sover offrade dessa för Europas skull utan tanke på sig själva?
    :-)
    Naturligtvis inte, något sådant dumt har ingen någonsin påstått. Det måste vara besvärande för dig att aldrig ha ett argument som håller i verkligheten utan ständigt tvingas att attackera dina egna fantasier.

    Jag vill fortfarande veta vilken jävla ära du dillar om. Dessutom är din matematik också något du gärna får förklara. Hur fan ska någon kunna ta dig på allvar om du bara kommer med fantasier ?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  formsvackan 2015-06-05, 17:53

    Sniperace skrev: men vilja var det som förslavade och förtryckta,  och vilka hjälpte till att bygga upp ett välstånd med frihet och demokrati, inte dina sk hjältar
    Lyfter upp tråden

    http://www.dalademokraten.se/kultur/nazism-och-kommunism-inte-samma-sak

    Var det Josef Stalin och Sovjetunionen som vann kriget mot nazisterna? Ja. Dessutom är det fel att sätta likhetstecken mellan nazism och kommunism.

    Sedan tiden för sjuttioårsdagen av andra världskrigets slut har det förts en märklig debatt i pressen om vem som egentligen vann. Eller i alla fall huruvida Stalin verkligen räddade Europa från nazismen. I denna pennkamp betonar Aftonbladets Jan Guillou och Åsa Linderborg Sovjets roll mot historieprofessorn Kristian Gerner och en mindre armé av upprörda kolumnister.

    De tyska förlusternas geografiska fördelning ger ett tydligt svar. På västfronten och i Nordafrika dödades runt 600 000 tyska soldater. På Östfronten omkom 4,3 miljoner tyska soldater. Sovjetunionen fick militär utrustning av västmakterna men tillverkade på egen hand många gånger fler stridsvagnar och flygplan än Tyskland. Kriget på västfronten var en sidoshow: allt avgjordes i öst.

    En del av Guillous och Linderborgs kritiker tycks mena att det är fel att ge Stalin äran då han var en dålig person, och egentligen inte hade goda avsikter. En populär vinkel är att man likställer nazism och kommunism. Då blir det närmast likgiltigt vad man kallar det politiska system som segrade. Om man ska ta det argumentet på allvar hade västmakterna kanske lika gärna kunnat alliera sig med Hitler mot Stalin.

    Men om Hitler segrat hade han dödat och fördrivit de flesta tjecker, polacker, ukrainare och ryssar för att skapa livsrum åt sitt ariska rike. Dessa planer är välkända – både från Hitlers egna skrifter och militära konferenser. Nazisterna hann döda runt 20 miljoner civila sovjetmedborgare. Hitler bedrev en medveten utrotningspolitik. De folk som blev befriade, eller ockuperade (välj själv) av Sovjetunionen blev förtryckta men Stalin hade inga planer på att utrota dem.

    Det är sant att miljoner människor dödats i kommunistiska stater. Miljoner svalt ihjäl i Ukraina, ännu fler i Maos Kina. Men Stalin, och hans terror var i hög grad ett resultat av krig och inbördeskrig. Om terrorn bara orsakats av kommunistisk ideologi vore det omöjligt att förklara hur Brezjnevs och Gorbatjovs Sovjet kunde vara så mycket mindre totalitära än Stalins.

    Hitler hade dock en tvilling. Men det var inte Stalin, utan Winston Churchill, hävdade Mahatma Gandhi. Det glöms ofta bort att västmakterna inte bara var demokratier utan också kolonialmakter. Den brittiske historikern Mike Davis beräknar att mellan 30-60 miljoner människor svalt ihjäl i europeiska kolonier bara under senare delen av 1800 talet. Detta medan kolonierna exporterade livsmedel och bomull till sina europeiska kolonialherrar. Stalins Gulag var nästan en picknick jämfört med till exempel belgiska Kongo.

    Den stora hungersnöden i Bengalen 1943 var ett resultat av Winston Churchills krav på att indisk spannmål skulle komma engelsmännen till del. Medan tre miljoner indier svalt ihjäl fanns det så mycket billigt bröd i Storbritannien att Churchill fruktade att folk skulle använda det till att föda upp kycklingar. Gandhi ansåg att nazismen var ett försök att tillämpa koloniala metoder i Europa.

    Om totalitarism främst vore ett resultat av ideologi är det också svårt att förklara varför stater som hyllade liberala och demokratiska ideal koloniserade större delen av jorden och behandlade ursprungsinvånarna som slavar eller boskap man kunde döda.

    Det mesta vi idag uppfattar som typiska kommunistiska brott har uppfunnits av liberaler. Det moderna tvångsarbetet uppfanns av 1800- tals liberaler i Storbritannien. Dödligenheten bland de amerikanska straffarbetare som lade järnvägsräls efter inbördeskriget var ibland sju åtta gånger högre än i Gulag. Britterna var även pionjärer när de gäller koncentrationsläger. Under det blodiga kriget mot boerna i Sydafrika avled 26 000 kvinnor och barn av svält och sjukdomar i brittiska koncentrationsläger.

    Under den stora svälten på Irland i mitten av 1800 talet, som kostade en miljon liv, såg den brittiska regeringen till att ön fortsatte att exportera livsmedel. Under första världskriget inrättade de allierade en sjö-blockad mot som tog 750 000 tyskars liv. Sanktionerna mot Irak på nittiotalet som kostade hundratusentals barn livet är ytterligare ett exempel hur demokratiska politiker bedriver terror mot civila för att uppnå politiska mål.

    Pierre Gilly
    R.O.F.L
    R.O.F.L


    Antal inlägg : 8085
    Join date : 09-02-26

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  R.O.F.L 2015-06-05, 19:37

    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev: men vilja var det som förslavade och förtryckta,  och vilka hjälpte till att bygga upp ett välstånd med frihet och demokrati, inte dina sk hjältar
    Lyfter upp tråden

    http://www.dalademokraten.se/kultur/nazism-och-kommunism-inte-samma-sak

    Var det Josef Stalin och Sovjetunionen som vann kriget mot nazisterna? Ja. Dessutom är det fel att sätta likhetstecken mellan nazism och kommunism.

    Sedan tiden för sjuttioårsdagen av andra världskrigets slut har det förts en märklig debatt i pressen om vem som egentligen vann. Eller i alla fall huruvida Stalin verkligen räddade Europa från nazismen. I denna pennkamp betonar Aftonbladets Jan Guillou och Åsa Linderborg Sovjets roll mot historieprofessorn Kristian Gerner och en mindre armé av upprörda kolumnister.

    De tyska förlusternas geografiska fördelning ger ett tydligt svar. På västfronten och i Nordafrika dödades runt 600 000 tyska soldater. På Östfronten omkom 4,3 miljoner tyska soldater. Sovjetunionen fick militär utrustning av västmakterna men tillverkade på egen hand många gånger fler stridsvagnar och flygplan än Tyskland. Kriget på västfronten var en sidoshow: allt avgjordes i öst.

    En del av Guillous och Linderborgs kritiker tycks mena att det är fel att ge Stalin äran då han var en dålig person, och egentligen inte hade goda avsikter. En populär vinkel är att man likställer nazism och kommunism. Då blir det närmast likgiltigt vad man kallar det politiska system som segrade. Om man ska ta det argumentet på allvar hade västmakterna kanske lika gärna kunnat alliera sig med Hitler mot Stalin.

    Men om Hitler segrat hade han dödat och fördrivit de flesta tjecker, polacker, ukrainare och ryssar för att skapa livsrum åt sitt ariska rike. Dessa planer är välkända – både från Hitlers egna skrifter och militära konferenser. Nazisterna hann döda runt 20 miljoner civila sovjetmedborgare. Hitler bedrev en medveten utrotningspolitik. De folk som blev befriade, eller ockuperade (välj själv) av Sovjetunionen blev förtryckta men Stalin hade inga planer på att utrota dem.

    Det är sant att miljoner människor dödats i kommunistiska stater. Miljoner svalt ihjäl i Ukraina, ännu fler i Maos Kina. Men Stalin, och hans terror var i hög grad ett resultat av krig och inbördeskrig. Om terrorn bara orsakats av kommunistisk ideologi vore det omöjligt att förklara hur Brezjnevs och Gorbatjovs Sovjet kunde vara så mycket mindre totalitära än Stalins.

    Hitler hade dock en tvilling. Men det var inte Stalin, utan Winston Churchill, hävdade Mahatma Gandhi. Det glöms ofta bort att västmakterna inte bara var demokratier utan också kolonialmakter. Den brittiske historikern Mike Davis beräknar att mellan 30-60 miljoner människor svalt ihjäl i europeiska kolonier bara under senare delen av 1800 talet. Detta medan kolonierna exporterade livsmedel och bomull till sina europeiska kolonialherrar. Stalins Gulag var nästan en picknick jämfört med till exempel belgiska Kongo.

    Den stora hungersnöden i Bengalen 1943 var ett resultat av Winston Churchills krav på att indisk spannmål skulle komma engelsmännen till del. Medan tre miljoner indier svalt ihjäl fanns det så mycket billigt bröd i Storbritannien att Churchill fruktade att folk skulle använda det till att föda upp kycklingar. Gandhi ansåg att nazismen var ett försök att tillämpa koloniala metoder i Europa.

    Om totalitarism främst vore ett resultat av ideologi är det också svårt att förklara varför stater som hyllade liberala och demokratiska ideal koloniserade större delen av jorden och behandlade ursprungsinvånarna som slavar eller boskap man kunde döda.

    Det mesta vi idag uppfattar som typiska kommunistiska brott har uppfunnits av liberaler. Det moderna tvångsarbetet uppfanns av 1800- tals liberaler i Storbritannien. Dödligenheten bland de amerikanska straffarbetare som lade järnvägsräls efter inbördeskriget var ibland sju åtta gånger högre än i Gulag. Britterna var även pionjärer när de gäller koncentrationsläger. Under det blodiga kriget mot boerna i Sydafrika avled 26 000 kvinnor och barn av svält och sjukdomar i brittiska koncentrationsläger.

    Under den stora svälten på Irland i mitten av 1800 talet, som kostade en miljon liv, såg den brittiska regeringen till att ön fortsatte att exportera livsmedel. Under första världskriget inrättade de allierade en sjö-blockad mot som tog 750 000 tyskars liv. Sanktionerna mot Irak på nittiotalet som kostade hundratusentals barn livet är ytterligare ett exempel hur demokratiska politiker bedriver terror mot civila för att uppnå politiska mål.

    Pierre Gilly
    Riktigt vidrigt att förminska Gulag och kommunismen brott. Gilly verkar vara en idiot.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Knas

    Inlägg  Secrist 2015-06-05, 19:46

    Riktigt vidrigt att förminska Gulag och kommunismen brott. Gilly verkar vara en idiot.

    Han är bara en i raden av diktaturkramarande garderobskommunister som är välkommen i det kulturella finrummet tack vare att han stödjer "rätt" diktaturer.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  Infra 2015-06-05, 20:53

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 11keczo
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Knas

    Inlägg  Secrist 2015-06-06, 00:25

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 F42de5d6d1db66556cc859e8a9c31b87f245e582194c1f0e8dae01c98a2cfe8b
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  Infra 2015-06-06, 11:13

    Välkommen in i ankgänget, SDSecrist. Smile

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 R76rk1
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Knas

    Inlägg  Secrist 2015-06-06, 11:52

    Hellre det än ditt gäng

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Ohly1
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  Infra 2015-06-06, 12:35

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 2dryq7a
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  Infra 2015-06-06, 12:40

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 2qut8px
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  formsvackan 2015-06-06, 14:51

    R.O.F.L skrev:Riktigt vidrigt att förminska Gulag och kommunismen brott. Gilly verkar vara en idiot.
    Att förminska Stalins förtryck är allt annat än hedervärt, men begreppen vidrigt och idiot hör faktiskt hemma på din kant. Det är ni förbannade blindstyren som utan minsta tankeverksamhet svalt all jävla propaganda och fortfarande irrar runt som de cykloper ni är och enbart ylar om kommunistdiktaturer.

    Varför i hela helvete är de vidrigheter ni surrar om, i er värld helt acceptabla bara de begås av era "hjältar" ?

    Är denna flicka inte värd er medkänsla eftersom hon dog i ett brittiskt koncentrationsläger ?

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 2cnwnpw

    Hur fan var det med de 30-60 miljoner som dog av svält pga kolonialmakterna ?
    Hur var det egentligen med svältdöden på Irland ?
    Hur ......

    Att ni på er kant hyllar terrorbombningarna av civila tyskar får vettigt folk att må illa.

    Vilka var det dessutom som egentligen "byggde" den järnridå som Churchill helt plötsligt började gapa om ?

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 5nq7ic

    Stalins förtryck var åt helvete, men vidrigheten återfinns i er syn på historien. Vilka det är som förminskar vilka vidrigheter framstår mycket klart på bl.a. detta forum.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  RedMentalCase 2015-06-06, 19:12

    R.O.F.L skrev:
    formsvackan skrev:
    Sniperace skrev: men vilja var det som förslavade och förtryckta,  och vilka hjälpte till att bygga upp ett välstånd med frihet och demokrati, inte dina sk hjältar
    Lyfter upp tråden

    http://www.dalademokraten.se/kultur/nazism-och-kommunism-inte-samma-sak

    Var det Josef Stalin och Sovjetunionen som vann kriget mot nazisterna? Ja. Dessutom är det fel att sätta likhetstecken mellan nazism och kommunism.

    Sedan tiden för sjuttioårsdagen av andra världskrigets slut har det förts en märklig debatt i pressen om vem som egentligen vann. Eller i alla fall huruvida Stalin verkligen räddade Europa från nazismen. I denna pennkamp betonar Aftonbladets Jan Guillou och Åsa Linderborg Sovjets roll mot historieprofessorn Kristian Gerner och en mindre armé av upprörda kolumnister.

    De tyska förlusternas geografiska fördelning ger ett tydligt svar. På västfronten och i Nordafrika dödades runt 600 000 tyska soldater. På Östfronten omkom 4,3 miljoner tyska soldater. Sovjetunionen fick militär utrustning av västmakterna men tillverkade på egen hand många gånger fler stridsvagnar och flygplan än Tyskland. Kriget på västfronten var en sidoshow: allt avgjordes i öst.

    En del av Guillous och Linderborgs kritiker tycks mena att det är fel att ge Stalin äran då han var en dålig person, och egentligen inte hade goda avsikter. En populär vinkel är att man likställer nazism och kommunism. Då blir det närmast likgiltigt vad man kallar det politiska system som segrade. Om man ska ta det argumentet på allvar hade västmakterna kanske lika gärna kunnat alliera sig med Hitler mot Stalin.

    Men om Hitler segrat hade han dödat och fördrivit de flesta tjecker, polacker, ukrainare och ryssar för att skapa livsrum åt sitt ariska rike. Dessa planer är välkända – både från Hitlers egna skrifter och militära konferenser. Nazisterna hann döda runt 20 miljoner civila sovjetmedborgare. Hitler bedrev en medveten utrotningspolitik. De folk som blev befriade, eller ockuperade (välj själv) av Sovjetunionen blev förtryckta men Stalin hade inga planer på att utrota dem.

    Det är sant att miljoner människor dödats i kommunistiska stater. Miljoner svalt ihjäl i Ukraina, ännu fler i Maos Kina. Men Stalin, och hans terror var i hög grad ett resultat av krig och inbördeskrig. Om terrorn bara orsakats av kommunistisk ideologi vore det omöjligt att förklara hur Brezjnevs och Gorbatjovs Sovjet kunde vara så mycket mindre totalitära än Stalins.

    Hitler hade dock en tvilling. Men det var inte Stalin, utan Winston Churchill, hävdade Mahatma Gandhi. Det glöms ofta bort att västmakterna inte bara var demokratier utan också kolonialmakter. Den brittiske historikern Mike Davis beräknar att mellan 30-60 miljoner människor svalt ihjäl i europeiska kolonier bara under senare delen av 1800 talet. Detta medan kolonierna exporterade livsmedel och bomull till sina europeiska kolonialherrar. Stalins Gulag var nästan en picknick jämfört med till exempel belgiska Kongo.

    Den stora hungersnöden i Bengalen 1943 var ett resultat av Winston Churchills krav på att indisk spannmål skulle komma engelsmännen till del. Medan tre miljoner indier svalt ihjäl fanns det så mycket billigt bröd i Storbritannien att Churchill fruktade att folk skulle använda det till att föda upp kycklingar. Gandhi ansåg att nazismen var ett försök att tillämpa koloniala metoder i Europa.

    Om totalitarism främst vore ett resultat av ideologi är det också svårt att förklara varför stater som hyllade liberala och demokratiska ideal koloniserade större delen av jorden och behandlade ursprungsinvånarna som slavar eller boskap man kunde döda.

    Det mesta vi idag uppfattar som typiska kommunistiska brott har uppfunnits av liberaler. Det moderna tvångsarbetet uppfanns av 1800- tals liberaler i Storbritannien. Dödligenheten bland de amerikanska straffarbetare som lade järnvägsräls efter inbördeskriget var ibland sju åtta gånger högre än i Gulag. Britterna var även pionjärer när de gäller koncentrationsläger. Under det blodiga kriget mot boerna i Sydafrika avled 26 000 kvinnor och barn av svält och sjukdomar i brittiska koncentrationsläger.

    Under den stora svälten på Irland i mitten av 1800 talet, som kostade en miljon liv, såg den brittiska regeringen till att ön fortsatte att exportera livsmedel. Under första världskriget inrättade de allierade en sjö-blockad mot som tog 750 000 tyskars liv. Sanktionerna mot Irak på nittiotalet som kostade hundratusentals barn livet är ytterligare ett exempel hur demokratiska politiker bedriver terror mot civila för att uppnå politiska mål.

    Pierre Gilly
    Riktigt vidrigt att förminska Gulag och kommunismen brott. Gilly verkar vara en idiot.

    En idiot, lögnare och ett svin, rött svin.  Fullt i klass med de på motsvarande kant som förnekar förintelsen och diggar Hitler.

    Att råkorkade vänsterfjån som foliet frågar sig typ, " vem som egentligen byggde järnridån,,"   bara visar att den sortens dårar som Gilly  har sin publik liksom de som förnekar förintelsen, att folk vill vara råkorkade fjån är väl en mänsklig rättighet?  Men ingen normal vill ha med dyngan folietyper att göra, man är rädd att det kan smitta.Smile

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  formsvackan 2015-06-06, 22:14

    RedMentalCase skrev: att folk vill vara råkorkade fjån är väl en mänsklig rättighet?
    Känner du att ordningsmakten flåsar dig i nacken ?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  Secrist 2015-06-06, 22:33

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev: att folk vill vara råkorkade fjån är väl en mänsklig rättighet?
    Känner du att ordningsmakten flåsar dig i nacken ?

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 A9zM3DRCcAEh_pU
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  redalert 2015-06-07, 00:46

    Foliet är en sjuk jävel, är det infra som smittar av sig?

    FY FAN vilket ÄCKEL! geek
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  formsvackan 2015-06-07, 17:32

    Secrist skrev:Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 A9zM3DRCcAEh_pU

    Den stora hungersnöden i Bengalen 1943 var ett resultat av Winston Churchills krav på att indisk spannmål skulle komma engelsmännen till del. Medan tre miljoner indier svalt ihjäl fanns det så mycket billigt bröd i Storbritannien att Churchill fruktade att folk skulle använda det till att föda upp kycklingar.

    Som sagt Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  RedMentalCase 2015-06-07, 17:52

    Som sagt, foliet är inget annat än en version av förintelseförnekare, men på vänsterkanten.


    När du dör blir världen en liten aning intelligentare foliet, vi ser fram emot den dan.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  Secrist 2015-06-07, 18:22

    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 A9zM3DRCcAEh_pU

    Den stora hungersnöden i Bengalen 1943 var ett resultat av Winston Churchills krav på att indisk spannmål skulle komma engelsmännen till del. Medan tre miljoner indier svalt ihjäl fanns det så mycket billigt bröd i Storbritannien att Churchill fruktade att folk skulle använda det till att föda upp kycklingar.

    Som sagt Very Happy

    Pröva att hämta information från några andra källor än kommunister.

    Orsakerna till svälten har debatterats av många forskare. Den indiske nobelpristagaren Amartya Sen har pekat ut utbredd hamstring och spannmålsspekulation som viktiga orsaker till krisen, medan den irländske ekonomen Cormac Ó Gráda betraktar hungersnöden som ett resultat av missväxten i kombination med de brittiska myndigheternas otillräckliga respons.

    Rolling Eyes

    Sponsored content


    Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran. - Sida 7 Empty Sv: Sovjet befriade Europa från Nazismen. Väst tar åt sej äran.

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-21, 08:46