Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
ANNA2LINK
MartinLindgren
Infra
redalert
ericTheDog
RedMentalCase
DirtyDog
Secrist
Sniperace
Corven
Vercingetorix
Freedom
16 posters

En fundering

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

En fundering - Sida 4 Empty Sv: En fundering

Inlägg  Sniperace 2011-03-06, 23:12

Corven skrev:
    Sniperace skrev:

VAd gäller fas tre så är den väl inte menad att den som anställs så ska stanna kvar som fastreare för resten av sitt liv?

Tja, man kan ju undra, eftersom dom som hamnar i FAS 3 inte längre får studera eller få starta eget bidrag. Och de meriter man får i FAS 3 är inget arbetsgivare är intresserade av, eftersom arbetsuppgifterna ska vara såna som inte utförs av ordinarie personal.
    Men finns där inga regler för hur länge man får gå som fas3are i ett företag, förut har det ju varit så att man bara fick praktisera en viss tid, och de som gick med lönebidrag fick bara vara där en viss tid med bidrag, finns inga sådana regler med fas tre?

redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-03-06, 23:13

Corven skrev:
    Sniperace skrev:

Men förklara då för mig hur du motiverar ett mindre företag som producerar en sak som tar en viss tid att tillvera oavsett hur många som arbetar med denna, vill du fördubbla personalstyrkan så att hälften alltid går utan uppgift, och rycker in med övertid vid behov? men får full lön?

dvs att när kl slår 4 så går den ordinarie personalen, och den nya persnalen jobbar över tre timmar, men får full lön..... gissa om det hade blivit slagsmål om att på övertidspasset, och att sedan när övertid inte längre behövs bara gå hemma med lön,,, vilkA DRÖÄMMAR...

Som sagt, det finns drösvis med bemanningsföretag.

Om man har något hum om hur ens företag brukar fungera, så har man också hum om när det kommer toppar. Då kan man ta in konsulter, som man lär upp under en period, och därefter så tar man helt enkelt in dom, när dom behövs.

Låter enkelt men varför driver du inte företag själv då? Rolling Eyes
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2011-03-06, 23:39

redalert skrev:

?

Varför ska jag driva företag för att jag tycker att det är ok att ta in konsulter vid tillfälliga toppar????

Jag trivs alldeles utmärkt med att vara anställd, har inga som helst önskemål om att bli egen företagare. Alldeles för mycket slit och ansvar, till för lite pengar.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-06, 23:47

Sniperace skrev:
    Men finns där inga regler för hur länge man får gå som fas3are i ett företag, förut har det ju varit så att man bara fick praktisera en viss tid, och de som gick med lönebidrag fick bara vara där en viss tid med bidrag, finns inga sådana regler med fas tre?

Nja, det är lite både och skulle jag nog säga.
    Det står så här i förordningen:
    Varje sysselsättningsperiod i fas tre får pågå högst två år. Arbetsförmedlingen ska ha regelbunden kontakt med anordnaren och deltagaren för att bland annat fastställa om deltagaren har möjlighet att övergå till arbete. Innan sysselsättningsperioden avslutas ska perioden följas upp och deltagarens arbetsutbud fastställas på nytt. Förordning (2010:1464).

I realiteten så kan man alltså vara på ett ställe i två år, men sen få börja på nästa ställe, där man kan få vara i två år. Så man kan bli kvar i FAS 3 tills man går i pension.....
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2011-03-07, 00:20

Corven skrev:
    Sniperace skrev:

Varje sysselsättningsperiod i fas tre får pågå högst två år. Arbetsförmedlingen ska ha regelbunden kontakt med anordnaren och deltagaren för att bland annat fastställa om deltagaren har möjlighet att övergå till arbete. Innan sysselsättningsperioden avslutas ska perioden följas upp och deltagarens arbetsutbud fastställas på nytt. Förordning (2010:1464).

I realiteten så kan man alltså vara på ett ställe i två år, men sen få börja på nästa ställe, där man kan få vara i två år. Så man kan bli kvar i FAS 3 tills man går i pension.....

Dum fråga kanske men är Fas3 pensionsgrundande? Oavsett vilket så lär ju
    pensionen inte bli särskilt hög.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-07, 00:42

lazy skrev:
    Dum fråga kanske men är Fas3 pensionsgrundande? Oavsett vilket så lär ju
    pensionen inte bli särskilt hög.

Enligt FK:
    Aktivitetsstödet är skattepliktigt och pensionsgrundande, men inte semester- eller sjukpenninggrundande.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-07, 00:45

Fasan

En blogg där folk som hamnat i, eller riskerar att hamna i Fas 3 skriver.
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2011-03-07, 00:50

Tack för länken!
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-07, 00:56

Vonna som skriver där är en vän till mig.

Hon har precis, med nöd och näppe lyckats slingra sig ur FAS 3...

Hon är en av dom som hamnat i riskzonen, tack vare 75 dagarsregeln i a-kassan. Hon har gått på timmar inom vården, och stämplat upp resten. Inte för att hon inte ville jobba heltid, utan för att det inte fanns fler timmar. Efter 75 dagar, så fick hon inte längre stämpla upp, men har ändå fortsatt jobba de timmar hon kunnat, men därigenom så hamnar hon i JUG. Hon har alltså jobbat, varje månad, men inte tillräckligt mycket, och därför hamnade hon på gränsen till FAS 3.

Nu i februari lyckades hon få ihop nog med timmar, för att komma ur det hela. Och har även börjat pendla till Norge, för att fylla ut timmarna, så hon inte behöver hamna där igen.

Man kan ju tycka att hon kunde flytta, men hon har en svårt psykotisk dotter, som med jämna mellanrum hamnar akut på psyket, det är inte så lätt att bara flytta då.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

En fundering - Sida 4 Empty Övertid

Inlägg  Secrist 2011-03-07, 00:57

Mycket bättre för allt och alla än att fler blir sjuka och bränner ut sig som troligtvis händer annars...

Man kan jobba övertid utan att bränna ut sig. Arbetssituationen är lika viktig som antalet timmar.
    lazy
    lazy

Inlägg  lazy 2011-03-07, 01:13

Corven skrev:Vonna som skriver där är en vän till mig.

Hon har precis, med nöd och näppe lyckats slingra sig ur FAS 3...

Hon är en av dom som hamnat i riskzonen, tack vare 75 dagarsregeln i a-kassan. Hon har gått på timmar inom vården, och stämplat upp resten. Inte för att hon inte ville jobba heltid, utan för att det inte fanns fler timmar. Efter 75 dagar, så fick hon inte längre stämpla upp, men har ändå fortsatt jobba de timmar hon kunnat, men därigenom så hamnar hon i JUG. Hon har alltså jobbat, varje månad, men inte tillräckligt mycket, och därför hamnade hon på gränsen till FAS 3.

Nu i februari lyckades hon få ihop nog med timmar, för att komma ur det hela. Och har även börjat pendla till Norge, för att fylla ut timmarna, så hon inte behöver hamna där igen.

Man kan ju tycka att hon kunde flytta, men hon har en svårt psykotisk dotter, som med jämna mellanrum hamnar akut på psyket, det är inte så lätt att bara flytta då.

Just vårdyrken är ju kända för att aldrig någonsin kunna erbjuda sina anställda (förutom ett fåtal) heltidsarbete, att inte facket har orkat
    göra mer där är en gåta.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-07, 09:15

Corven skrev:
    redalert skrev:

?

Varför ska jag driva företag för att jag tycker att det är ok att ta in konsulter vid tillfälliga toppar????

Jag trivs alldeles utmärkt med att vara anställd, har inga som helst önskemål om att bli egen företagare. Alldeles för mycket slit och ansvar, till för lite pengar.

Ja ja där ser man, tror du inte att de flesta tycker så?

Varför kräva mer av andra än man kan kräva av sig själv?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-07, 10:51

Corven skrev:
    Sniperace skrev:

men åtminstone INTE hos samme arbetsgivare,,,

å andra sidan var det samma sak med lönebidrag under föregående regeringar...
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-07, 13:07

redalert skrev:
    Corven skrev:
    redalert skrev:

?

???
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-07, 13:17

Corven skrev:
    redalert skrev:
    Corven skrev:
    redalert skrev:

?

???

kan ju tänka att han menar at det är lätt att kräva att det ska finna jobb till alla, men inte själv vilja medverka till det målet genom att själv starta ett företag som ger arbete åt andra.

Om alla resonerat att de ska ha rätt till arbete från en arbetsgivare, men ingen startat företag skulle ju inga arbetsgivare finnas.... och då inga lediga jobb
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2011-03-07, 13:39

Freedom skrev:
    Vad gjorde du själv just nu?

Talade om för mig att inte bry mig om dina påhopp.

Upplever DU det som ett personligt påhopp ?

Då kanske du ska sluta med det och åtminstone försöka debattera.

Ja precis...
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2011-03-07, 13:47

Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    Corven skrev:
    Vercingetorix skrev:Utan att ha läst förslaget mer än vad som står att läsa via din länk, kan man ändå konstatera att den svenska arbetsmarknaden på många sätt är överreglerad. Det är BRA av en regering att se över dessa regleringar för att på så sätt skapa en mer dynamisk arbetsmarknad. Det tjänar alla på.

På vilket sätt blir mer övertid till en mer dynamisk arbetsmarknad?

därför att det finns mycket sällan en reell möjlighet att anställa en person till istället för att låtav någon jobba övertid.

Bättre att låta folk bli sjuka då som jobbar, bättre att slita ut dem än att anställa mer eller hur Sniper???(Ironi)

Men förklara då för mig hur du motiverar ett mindre företag som producerar en sak som tar en viss tid att tillvera oavsett hur många som arbetar med denna, vill du fördubbla personalstyrkan så att hälften alltid går utan uppgift, och rycker in med övertid vid behov? men får full lön?

dvs att när kl slår 4 så går den ordinarie personalen, och den nya persnalen jobbar över tre timmar, men får full lön..... gissa om det hade blivit slagsmål om att på övertidspasset, och att sedan när övertid inte längre behövs bara gå hemma med lön,,, vilkA DRÖÄMMAR...

Fördubbla kanske inte går att göra men jag skulle göra vad jag kan för att skapa en bra arbetsplats där arbetsmiljön prioriteras som nr ett. Skulle jag behöva anställa fler så skulle jag göra det och då på så sätt ha "min" personal så frisk som möjligt.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-07, 14:11

Sniperace skrev:
    kan ju tänka att han menar at det är lätt att kräva att det ska finna jobb till alla, men inte själv vilja medverka till det målet genom att själv starta ett företag som ger arbete åt andra.

Om alla resonerat att de ska ha rätt till arbete från en arbetsgivare, men ingen startat företag skulle ju inga arbetsgivare finnas.... och då inga lediga jobb

Ok, och vad har det med saken att göra?

Jag är positiv till att man tar in konsulter vid tillfälliga toppar. Får man inte vara det om man inte är egen företagare????

Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-07, 15:25

ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    Corven skrev:
    Vercingetorix skrev:Utan att ha läst förslaget mer än vad som står att läsa via din länk, kan man ändå konstatera att den svenska arbetsmarknaden på många sätt är överreglerad. Det är BRA av en regering att se över dessa regleringar för att på så sätt skapa en mer dynamisk arbetsmarknad. Det tjänar alla på.

På vilket sätt blir mer övertid till en mer dynamisk arbetsmarknad?

därför att det finns mycket sällan en reell möjlighet att anställa en person till istället för att låtav någon jobba övertid.

Bättre att låta folk bli sjuka då som jobbar, bättre att slita ut dem än att anställa mer eller hur Sniper???(Ironi)

Fördubbla kanske inte går att göra men jag skulle göra vad jag kan för att skapa en bra arbetsplats där arbetsmiljön prioriteras som nr ett. Skulle jag behöva anställa fler så skulle jag göra det och då på så sätt ha "min" personal så frisk som möjligt.

Men hur motiverar du då anställning av ytterligare en person som inte kan jobba ensam när de övriga går för dagen, för i väldigt måmga fall gört det ingen nytta at anställa en extra man för att få bort övertiden, maskinen kan ju oftats inte jobba fortare än den kan matas... dvs det enda sättet att tillverka mer med denna är att den får arbeta fler timmar.

och ofta är det ju så att hela produktionsledet är beroende av varandra och körs med full fart, så förklara nu för mig hur en nanställning löser problemet...

Corven har get en vettig lösning, bemmanningsföretag som hyrs in timvis är det vad du kallar anställa för att slippa övertid?

Å andra sidan misstänker jag att det blir svårt att ersätta en hel fabrikspersonal med folk från bemnningsföretag ett par timmar per kväll i några månader
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2011-03-07, 15:31

Corven skrev:
    Sniperace skrev:

Ok, och vad har det med saken att göra?

Jag är positiv till att man tar in konsulter vid tillfälliga toppar. Får man inte vara det om man inte är egen företagare????

Det tar jag ingen ställning till, jag gav bara min tolkning av vad jag drog för slutsats av vad som skrevs.

men vad jag förstod rörde sig hans fråga om att det är förmätet att kräva saker av andra som man inte är villig att själv göra. inte om att ta in tillfälliga konsulter...

löser tillfälliga konsulter produktionsökning i en fabrik med att driva en tryckpress ett par timmar per dygn? vilka är intresserade att ha ett jobb där de får två eller tre timmars arbete per dygn fem dagar i veckan?
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-07, 15:42

Sniperace skrev:
    Corven skrev:
    redalert skrev:
    Corven skrev:
    redalert skrev:

?

???

Precis! Smile
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-07, 23:30

Sniperace skrev:
    Det tar jag ingen ställning till, jag gav bara min tolkning av vad jag drog för slutsats av vad som skrevs.

men vad jag förstod rörde sig hans fråga om att det är förmätet att kräva saker av andra som man inte är villig att själv göra. inte om att ta in tillfälliga konsulter...

löser tillfälliga konsulter produktionsökning i en fabrik med att driva en tryckpress ett par timmar per dygn? vilka är intresserade att ha ett jobb där de får två eller tre timmars arbete per dygn fem dagar i veckan?

Vadå kräva? Jag har väl för sjutton inte krävt något?

Jag har erfarenhet av att man både på mitt nuvarande jobb, och på mitt förra tog in ett antal konsulter under ett par veckor för upplärning, och sen så tar man in dom när det behövs. I vården har man timpooler.

Och ja, tillfälliga konsulter kan lösa såna problem.

Ta till exempel Academic Works, det är ett bemanningsföretag där de anställda är studenter. För dom passar det alldeles utmärkt att bara jobba några timmar här och där, för att dryga ut studielånen.

Sen är det många som hellre jobbar några timmar åt gången än att vara arbetslösa, för det är deras alternativ. Man kan ju ha flera uppdrag samtidigt, om det går att förena rent tidsmässigt.

redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-07, 23:34

Corven skrev:
    Sniperace skrev:

Vadå kräva? Jag har väl för sjutton inte krävt något?

Jag har erfarenhet av att man både på mitt nuvarande jobb, och på mitt förra tog in ett antal konsulter under ett par veckor för upplärning, och sen så tar man in dom när det behövs. I vården har man timpooler.

Och ja, tillfälliga konsulter kan lösa såna problem.

Ta till exempel Academic Works, det är ett bemanningsföretag där de anställda är studenter. För dom passar det alldeles utmärkt att bara jobba några timmar här och där, för att dryga ut studielånen.

Sen är det många som hellre jobbar några timmar åt gången än att vara arbetslösa, för det är deras alternativ. Man kan ju ha flera uppdrag samtidigt, om det går att förena rent tidsmässigt.

Men för sjutton frågan var varför du inte själv driver företag och tar in konsulter och anställer så det står härliga till när det är så enkelt? Rolling Eyes
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-07, 23:35

redalert skrev:
    Sniperace skrev:

Precis! Smile

Så vi ska alltså ha 6 miljoner enmansföretag???? För ingen ska inbilla sig att dom ska få någon anställning, dom får allt starta eget om dom vill jobba????

Löjligt.

Det behövs både folk som vill driva företag, och folk som inte vill/kan det. Som istället kan bli anställda hos dom som vill och kan driva företag.

Skulle jag starta eget, så skulle det gå i konkurs, för jag är inte skapt för att driva något företag.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2011-03-07, 23:37

redalert skrev:

Men för sjutton frågan var varför du inte själv driver företag och tar in konsulter och anställer så det står härliga till när det är så enkelt? Rolling Eyes

För att jag inte har någon affärside, och dessutom inte är skapt för att driva företag.

Det hindrar ju inte att jag har upplevt hur företag använt sig av konsulter vid toppar.....

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-25, 08:45