Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
ANNA2LINK
MartinLindgren
Infra
redalert
ericTheDog
RedMentalCase
DirtyDog
Secrist
Sniperace
Corven
Vercingetorix
Freedom
16 posters

En fundering

DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

En fundering - Sida 2 Empty Sv: En fundering

Inlägg  DirtyDog 2011-03-05, 14:58

Freedom, som jag skrev tidigare så har 160 000 företag UTAN kollektivavtal endast begärt att få överskrida max-antalet vid 50 - 100 tillfällen per år. Om samtliga dessa önskemål godkänns så kanske man kan dra slutsatsen att förfarandet är onödigt? Att de företag som utgör en halv promille av företagen dessutom till 100% får igenom sitt önskemål antyder väl att förfarandet känns lite meningslöst? Om vi tvingades besiktiga bilen varje månad och besiktningen endast hittade fel på en halv promille av kontrollerna motiverar väl kanske att man kan utöka tidsintervallet en aning om de fel som hittades ändå godkändes?

De tillfällen då arbetsgivare vill att personalen jobbar övertid beror oftast på tillfälligt hög sjukfrånvaro (kanske under influensatider) eller om företaget pga andra orsaker (kanske flytt eller införande av nytt datasystem) behöver extra hjälp under en begränsad tid. Vid långvarig personalbrist så lönar det sig oftast för arbetsgivaren att anställa någon fast ELLER tillfälligt(kanske från ett bemanningsföretag). Det innebär dock som andra antytt att företagaren måste lägga ut en massa pengar på att rekrytera och utbilda någon som kanske endast kan få jobba ett par veckor.

När det blir snökaos på vintern eller om en höststorm drabbar landet så kanske vissa företag blir väldigt överbelastade från att under resten av året ha svårt för att sysselsätta sin personal. Det GÅR att förutse sådana resursvariationer men inte alltid.
    Freedom
    Freedom

Antal inlägg : 1404

Inlägg  Freedom 2011-03-05, 15:02

Freedom, som jag skrev tidigare så har 160 000 företag UTAN kollektivavtal endast begärt att få överskrida max-antalet vid 50 - 100 tillfällen per år.

100 tillfällen/år är var övertid tredje dag, eller mer, synnerligen dålig planering av en sådan arbetsgivare.

Den arbetstagare som säger NEJ till övertid, hur tror du denne behandlas tex vid nästa löneförhandling ?
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2011-03-05, 16:39

Freedom skrev:
    Freedom, som jag skrev tidigare så har 160 000 företag UTAN kollektivavtal endast begärt att få överskrida max-antalet vid 50 - 100 tillfällen per år.

100 tillfällen/år är var övertid tredje dag, eller mer, synnerligen dålig planering av en sådan arbetsgivare.
    Eeeh, du missförstod nog siffrorna. Det handlade INTE om 100 dagar för EN företagare utan om önskemål om att få överskrida nuvarande gräns med någon/några dagar för total max 100 av de 160 000 företagen. Skilj alltså på 100 FÖRETAG och 100 DAGAR.
    Freedom skrev:Den arbetstagare som säger NEJ till övertid, hur tror du denne behandlas tex vid nästa löneförhandling ?
    Tja, om jag vore arbetsgivare så skulle jag sätta lön efter prestation och knappast efter hur långt någon sticker upp tungan om man vill att de jobbar mer än vad man kommit överens om. Skulle du sparka eller hålla ned lönen för din effektivaste personal bara för att de i mindre utsträckning vill vara borta från familjen än personal som presterar mindre? Är de exakt lika effektiva så får de givetvis SAMMA lön och den EXTRA bonusen betalas ju ut som ÖVERTIDSERSÄTTNING som du kan sätta hur hög du vill.

Men visst, sitter man i skiten med en stororder på några hundra miljoner och en nyckelperson blir sjuk så är man knappast imponerad av medarbetare som stämplar ut EXAKT efter 8 timmar även om de vet att företaget riskerar att drabbas av stora leveransböter. De tillhör knappast de första man tänker på när man vill tillsätta viktiga befattningar på firman och i tider av nedskärning av personal så minns man säkert vilka som ställde upp lojalt. Huruvida man kan få behålla dem och sparka andra beror givetvis på facket.
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-03-05, 17:50

Freedom skrev:
    ericTheDog skrev:Enkelt, det bokas upp ett möte där man ska skriva på ett papper, som i sin tur måste granskas. Detta istället för att göra det jobb som behöver göras.

Då jag aldrig sett en dylik ansökan avslås känns papperstigern fullständigt meningslös.

Jag får känslan av att du inte har så stor erfarenhet av arbetslivet, Erik.
    Det är ju inget jag vet något om, men många av dina inlägg vittnar om det.

Varför skriver du om saker du inte vet ett skvatt om? Saker du heller inte har med att göra?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-03-05, 17:52

Freedom skrev:
    du är inte i närheten av verkligheten på arbetsplatserna, det är ju bara så uppenbart.
    Du talar som en fackpamp som inte jobbat på 40 år, eller som en ungvänster som försöker teoretisera sin syn på livet.

Inget av dina påståenden stämmer, så kan vi återgå till ämnet, och lämna person bakom oss ?

Vem var det som nyss skrev detta?

Lever du inte som du lär?
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-03-05, 17:55

Hört talas om bemanningsföretag ?

Hört talas om kompetent arbetskraft?
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-05, 18:03

Varför skriver du om saker du inte vet ett skvatt om? Saker du heller inte har med att göra?

Du missade tydligen raden "Det är ju inget jag vet något om, men många av dina inlägg vittnar om det."

Very Happy

Har du lust att återrgå till ämnet nu då, eller vill du fortfarande uppehålla dig vid min person ?
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-03-05, 18:04

Freedom skrev:
    Men det är ju personen som är det mest intressanta i ditt fall

OK, du känner inte mig, jag känner inte dig, jag är inte ett dugg intresserad av vem du är eller vad du gör.

Men följer man dina spår på det här forumet så framkommer ju ganska tydligt att du inte är ett dugg intresserad av att debattera ämnena, utan mest komma med förolämpningar och personangrepp på de som inte delar din uppfattning. Ett ganska vanligt fenomen bland de som inte kan/vill tillföra något.

Jasså säger du det?

Gäääsp! Very Happy
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-03-05, 18:09

Freedom skrev:

Du missade tydligen raden "Det är ju inget jag vet något om, men många av dina inlägg vittnar om det."

Very Happy

Har du lust att återrgå till ämnet nu då, eller vill du fortfarande uppehålla dig vid min person ?

Lilla gumman, jag svarade bara på ditt inlägg. Och självfallet såg jag din rad. Och jag är fortfarande intresserad av varför du skriver saker om andra debattörer som du själv erkänner att du inte har en aning om. Samtidigt klagar du på andra för att de skriver om andra debattörer. Är det inte dags att du börjar debattera? Om det nu är därför du är här?
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-05, 18:19

ericTheDog skrev:
    Freedom skrev:

Very Happy

Lilla gumman, jag svarade bara på ditt inlägg. Och självfallet såg jag din rad. Och jag är fortfarande intresserad av varför du skriver saker om andra debattörer som du själv erkänner att du inte har en aning om. Samtidigt klagar du på andra för att de skriver om andra debattörer. Är det inte dags att du börjar debattera? Om det nu är därför du är här?

Jag vill inte göra någon besviken men jag tror faktiskt att jag aldrig sett någon vänsterdebattör debattera något på ett seriöst vis på dessa forum utan dessa består till cirka 99% av pajasar och hur diskuterar man med dem, jo på pajasars vis så klart! Laughing
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-05, 18:25

Visst gör jag det.
    Efter att ha läst ett antal av dina inlägg får jag känslan av du inte riktigt är insatt i de ämnena du så gärna vill briljera i. Mest ett konstaterande bara...
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-05, 18:27

Freedom skrev:

Visst gör jag det.
    Efter att ha läst ett antal av dina inlägg får jag känslan av du inte riktigt är insatt i de ämnena du så gärna vill briljera i. Mest ett konstaterande bara...

Visst sure baby....... Razz
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-03-05, 18:29

Freedom skrev:

Visst gör jag det.

Det står dig fritt att skriva hur korkade inlägg som helst. Om du nu skulle ha rätt i att jag vore oinsatt så vore det en smal sak för dig att överbevisa mig. Men det verkar inte vara därför du är här, vilket ligger helt i linje med mina tidigare erfarenheter av dig, gumman lilla.
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-05, 19:24

Om du nu skulle ha rätt i att jag vore oinsatt så vore det en smal sak för dig att överbevisa mig.

Som jag ser det är det inga som helst svårigheter med den saken.

helt i linje med mina tidigare erfarenheter av dig, gumman lilla.

Jag är ledsen om jag gör dig besviken Erik, men dina erfarenheter av mig är i skrivande stund: ett dygn.

Fel på kön, hade du också Very Happy
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-05, 19:29

Freedom skrev:
    Om du nu skulle ha rätt i att jag vore oinsatt så vore det en smal sak för dig att överbevisa mig.

Som jag ser det är det inga som helst svårigheter med den saken.

helt i linje med mina tidigare erfarenheter av dig, gumman lilla.

Jag är ledsen om jag gör dig besviken Erik, men dina erfarenheter av mig är i skrivande stund: ett dygn.

Fel på kön, hade du också Very Happy

Varför ljuger du om att du skulle ha röstat på moderaterna och varför erkänner du inte att du är en kvinna freedom/fisten/enigma? Laughing
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-05, 19:44

Varför ljuger du om att du skulle ha röstat på moderaterna och varför erkänner du inte att du är en kvinna freedom/fisten/enigma?

Men signaturen "redalert", jag HAR tyvärr röstat på moderaterna, en gång och aldrig mer,varför skulle jag narras om det ? Det är ett misstag jag får stå för.

Och nej jag är varken "fisten" eller någon "enigma".

Min fråga till dig är din egendomliga inställning vad debatt är.
    Sedan jag reggade mig här igår har du gjort ett tiotal inlägg, INGET handlar om själva ämnet utan är mer inriktat på den personen som skrev inlägget. Varför är det så ?
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2011-03-05, 20:02

DirtyDog skrev:

De tillfällen då arbetsgivare vill att personalen jobbar övertid beror oftast på tillfälligt hög sjukfrånvaro (kanske under influensatider) eller om företaget pga andra orsaker (kanske flytt eller införande av nytt datasystem) behöver extra hjälp under en begränsad tid.
    När det blir snökaos på vintern eller om en höststorm drabbar landet så kanske vissa företag blir väldigt överbelastade från att under resten av året ha svårt för att sysselsätta sin personal. Det GÅR att förutse sådana resursvariationer men inte alltid.

Jag jobbar i en intern servicedesk, där vi tar emot samtal från våra interna kunder. Inlärningstiden hos oss är ca 3 veckor, sen kan man börja ta samtal i hyfsad omfattning. Nu under januari, så lärde vi upp 5 ny konsulter. Konsulter, som kallas in när behov finns....

Vi hade samma upplägg när jag jobbade på Dellsupporten. Academic Works hade ett gäng konsulter, som blev upplärda i våra system, och så ringde vi in dom när vi behövde.
    En arbetsgivare som vill, kan fixa så det finns konsulter som kan hoppa in. För visst finns det behov av att kalla in folk, och bemanningsföretagen står i kö för att få erbjuda oss konsulter....

redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-05, 20:14

Freedom skrev:

Varför ljuger du om att du skulle ha röstat på moderaterna och varför erkänner du inte att du är en kvinna freedom/fisten/enigma?

Men signaturen "redalert", jag HAR tyvärr röstat på moderaterna, en gång och aldrig mer,varför skulle jag narras om det ? Det är ett misstag jag får stå för.

Och nej jag är varken "fisten" eller någon "enigma".

Min fråga till dig är din egendomliga inställning vad debatt är.
    Sedan jag reggade mig här igår har du gjort ett tiotal inlägg, INGET handlar om själva ämnet utan är mer inriktat på den personen som skrev inlägget. Varför är det så ?

Jahaja och du "debatterar" på egen hand? clown Laughing
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-05, 20:18

Jahaja och du "debatterar" på egen hand?

Nicken "DirtyDog" och han som har ett Asterixnamn hänger sig ju inte åt din version av debatt, så inte debatterar jag ensam.
    Men är nivån så låg som jag upplevt det senaste dygnet så avfärdar jag nog detta forum som en förpubertal lekstuga.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2011-03-05, 20:36

Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Corven skrev:
    Vercingetorix skrev:Utan att ha läst förslaget mer än vad som står att läsa via din länk, kan man ändå konstatera att den svenska arbetsmarknaden på många sätt är överreglerad. Det är BRA av en regering att se över dessa regleringar för att på så sätt skapa en mer dynamisk arbetsmarknad. Det tjänar alla på.

På vilket sätt blir mer övertid till en mer dynamisk arbetsmarknad?

därför att det finns mycket sällan en reell möjlighet att anställa en person till istället för att låtav någon jobba övertid.

Tja, fast det är just dom "sällantillfällena" som tillsammans blir åtskilliga tiotusentals jobb - som skaffar fram de nya jobben Razz
    så du tror ett företag heltidsanställer en som bara behöver abeta 150 timmar per år? *asg*
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

En fundering - Sida 2 Empty Över

Inlägg  Secrist 2011-03-06, 00:46

Den arbetstagare som säger NEJ till övertid, hur tror du denne behandlas tex vid nästa löneförhandling ?

Om man konsekvent säger nej till allt så får man troligen en sämre löneutveckling. En rätt rimlig verkan. Jag har haft ett sommarjobb under några år när jag pluggade där allt hängde på vädret. Var det kallt och regnade så gick det knappt att fylla 8 timmar. Lyste solen hade man häcken full. Då var det bara att acceptera att blev övertid. Det hade blivit lite konstigt att säga nej då.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-06, 00:48

Freedom skrev:
    Jahaja och du "debatterar" på egen hand?

Nicken "DirtyDog" och han som har ett Asterixnamn hänger sig ju inte åt din version av debatt, så inte debatterar jag ensam.
    Men är nivån så låg som jag upplevt det senaste dygnet så avfärdar jag nog detta forum som en förpubertal lekstuga.

Jaha men du gjorde ju inte någon storstilad entre direkt, som man "debatterar" får man debattera! clown
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-06, 10:09

Jaha men du gjorde ju inte någon storstilad entre direkt, som man "debatterar" får man debattera!

Jag kan inget annat än att tro att din syn på debatt är att alla ska tycka som du, gör man inte det ska man få personliga påhopp och okvädningsord efter sig.

Outvecklade tonåringar brukar ligga på den nivån.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2011-03-06, 11:41

Freedom skrev:
    Jaha men du gjorde ju inte någon storstilad entre direkt, som man "debatterar" får man debattera!

Jag kan inget annat än att tro att din syn på debatt är att alla ska tycka som du, gör man inte det ska man få personliga påhopp och okvädningsord efter sig.

Outvecklade tonåringar brukar ligga på den nivån.

Men skall du åhh så store människa inte uppträda som den storstilade debattör och människa som du anser dig vara då?

Varför inte visa hur storstilad och vuxen du är istället för att snacka en massa skit, ljuga, dilla och vara historielös? No cyclops clown
    Freedom
    Freedom

Inlägg  Freedom 2011-03-06, 11:48

Men skall du åhh så store människa inte uppträda som den storstilade debattör och människa som du anser dig vara då?

Jag anser mig göra det.

Varför inte visa hur storstilad och vuxen du är istället för att snacka en massa skit, ljuga, dilla och vara historielös?

exakt vad har jag talat för skit ?
    exakt vad har jag ljugit om ?
    exakt på vilket vis har jag varit historielös ?

Jag finner det makalöst att du "redalert" lägger ner så mycket energi på att just inte säga något alls.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-25, 06:59