Okej jag får väl utveckla mina tankar kring detta då
För det första kan vi ju konstatera att Rasism existerar i allra högsta grad, annars skulle tex inte SD vara så pass stora som de är idag. Och dessutom möter jag rasistiska uttalanden dagligen hos bekanta, och vänner osv...
Jag håller med er om att alla människor har lika värde, oavsett ursprung eller ras. Nu är det bara så att vi som verkligen tycker så förmodligen är i minoritet i Sverige idag.
Ett vanligt uttryck är: "Jag är inte rasist MEN ...."
Vilket oftast brukar följas av en rad rasistiska uttalanden.
Personligen är jag FÖR både invandring, mångkulturellt samhälle och även blandäktenskap..... Jag anser att det bästa sättet att ta udden av rasism, är att bemöta de felaktiga, enfaldiga påståendena folk kommer med, SAMT att ta reda på själv hur det ligger till. Dvs Umgås med muslimer om jag får chansen... vara nyfiken, öppen i sinnet. Inse att jag har massor att lära av våra olikheter osv....
Rasism, vad är det då .... Ja det kan man ju diskutera... på ordet låter det som det bara har med hat av olika raser att göra. Själv skulle jag vilja påstå att det är kulturella skillnader som är största grogrunden till rasism, och OKUNSKAP om varandras kulturer, rädslan för det okända....
Om man ser till detta forum tex, så tycks det finnas en utbredd Islamofobi i Väst och i Sverige....
Vi är rädda för det okända... vi drar slutsatser om nåt vi vet väldigt lite om.
Vi blir matade på nyheterna om hur hemsk denna religion/kultur är. Vi får bara höra och se bombdåden, av en LITEN klick människor.
Den stora massan Muslimer får vi veta väldigt lite om genom media.... Hur dom lever, hur dom tänker osv.
Tex så sade en granne till mig "Ut med allihop , bort med skiten"
Och för honom är dessutom alla som inte är vita kallar han turkar.
Han pratar om att "snart kommer de o sätter upp minareter i mitt vardagsrum"
Han ser mycket nyheter, och matas av den bild väst vill att vi ska ha av muslimer, mördare och medeltida....
Jag har mycket stor respekt för mina muslimska grannar, och är väldigt glad att få utbyta tankar med dom. Troende välartade människor, som både behåller sin tro och sina seder, samtidigt visar stor vördnad och respekt för oss svenskar.
Sedan förekommer ju rasistiska element inom lagsportssupportrar...
Och där måste jag visa min fulla respekt till AIKs ledning, trots att jag är DIFare... när de märkte de strömningarna i sin klack... sp köpte man genast in två mörkhyade spelare til AIK, och rasismen dämpades genast.
Sedan är det ju fantastiskt ibland med korkade rasistiska resonemang. det var en som var så jävla less på invandrare och Sveriges invandrarpolitik, så han skulle flytta utomlands.... men grattis GENI... vad blir du då ?!
Och många rasister resonerar med ett IQ som får råttor att verka intelligenta.
Tex detta med svenskhet och invandring.
Många är royalister av rashatarna, ... fast även kungafamlijen är ju av utländs börd..
Och många av dem hyllar Karl XII, "krigarkonungen" ... han som förlorade svenskarnas erövringar gjorda och grundade av Gustav II Adolf och Gustav X....
Ja det finns så mycket konstigheter i deras resonemang....
Och man vill att bara svenskar ska få bo i Sverige, men när blir man svensk då ?
Och vad är Svenskt ?
Jag hävdar att mycket av det vi med stolthet kallar svensk kultur, är det mesta antagna seder från kulturer och folk som genom århundraderna invandrat till Sverige,...