Sniperace 2011-03-08, 14:24
Corven skrev: Sniperace skrev:
som jag sa jag refererar inte till dig, utan till frågeställningen du undrade om vad han menade med....
Vad gäller mitt exempel så tvivlar jag på att vanliga studenter skulle kunna driva en avancerad tryckpress där det krävs flera års erfarenhet att klara denna, och att arbetslösa skulle ta 2 eller tre timmar per dag, skulle sabba hela deras akassa, de skulle nämligen förlora på detta, det vet jag av egen erfarenhet då jag var anhöriugvårdare, jag hade då heltid med min far, och när han var på rehabiliteringshem under tre månader skulle jag få akassa, men kommunen undrade om jag kunde´ställa upp för en epileptiker i tidiga tonåren just tre timmar per dag..... det mer än halverade min inkomst under dessa tre månader jämfört med vad akassan skulle gett, och att bara säga att denne tryckare skulle kunna slå ihop flera timpass verkar inte riktigt som om det skulle fungera....
Så, nej, jag tror inte att det finns så många företag som skulle kunna anställa fler istället för att ha övertid vid produktionstoppar, och at det tyvärr skulle bli problem att ersätta ordinarie personal med bemanningsföretag under ex tre timmar per kväll.
Det beror ju helt på vad det är för arbetsuppgifter.
Men väldigt många skulle kunna utföras av konsulter.
Och det är just konsulter som kan ta dom där 2-3 timmarna ibland. Svårare om man skulle anställa någon för dessa timmar.
Det är just sånt konsulter är till för.
Är inte konsulter sådana man rådfrågar, inte människor som gör praktiskt arbete?
som jag sa, väldigt många, om inte de flesta arbetsplatser där det sysslas med tillverkning eller reparatin, ex bilverkstäder (eller biltillverkning) har inte alternativet at anställa fö att förhindra ett par timmars övertid per dygn under högproduktion.
kasnske går det på kontor, eller vissa andra arbetsplatser, men troligen inte särskilt många.
oftast är det en hel kedja inblandad, där varjhe person servar nästa person, och låt säga att det är tretti personer i denna kedja, där alla har sin uppgift för att nästa person ska ta över i ett löpande bandpersspektiv, hur fixar vi då övertiden med att anställa extrapersonal för en produktionstopp, så att den ordinarie personalen går hem kl 4, för att lämna över till trettio nya som bara jobbar 2 eller tre timmar under en relativt kort period?
Hur gör man på vårdhem, där övertiden oftast är för att olika usk täcker upp för varandra när en är sjuk, eller borta av annan anledning, kasn man anställa en extra med heltidslön för sådant, eller ska man räkna med att någon arbetslös gör några timmar och sabbar hela sin period, för en sak är säker, att ställa upp en dag då och då påverkar detta väldigt negativt eller hur?