Dao skrev:Demokrati och liberalism har olika betydelser i olika tider och platser. De liberala länderna står för det ekonomiska förtrycket i världen (globaliseringen), vilket helt och hållet går emot allt som liberalism står för.
Demokrati betyder folkstyre, dvs att makten utgår från folket genom fria val. Notera att det inte står något om revolution. Hur har det demokratiska begreppet förändrats genom tiderna?
Liberalism betyder individuell frihet, dvs att medborgare som lever i liberala länder åtnjuter större personlig frihet än i tex kommunistiska diktaturer. Hur har det liberala begreppet förändrats genom tiderna?
Dao skrev:Kommunism har ännu inte testats, förutom vägar att nå dit!
Jag skulle akta mig för att säga detta högt om du besöker någon av de forna satelitstaterna. Naturligtvis har det testats. Och misslyckats.
Dao skrev:Liberalism är ett utmärkt system, liksom kommunismen - i sin teori!
Liberalismen är, till skillnad från kommunismen, inget konkret system för hur samhället ska fungera och hur man ska nå dit genom "proletariatets diktatur". Förstår du skillnaden?
Dao skrev:Demokrati är underbart, och det finns ingen motsättning gentemot kommunism, inte i sig!
Kommunismen är en exkluderande ideologi. Demokrati är det inte.
Dao skrev:Det finns många olika demokratiska system, så den betyder inte alls bara en enda sak. Det du hävdar där är lögn! Detsamma gäller liberalism! De betyder det de betyder i TEORIN - vilket också stämmer med kommunism! I praktiken har de visat både det ena och det andra - vilket också gäller kommunism!
Skillnaden Dao, är att jag kan ge dig otaliga exempel på stater där demokrati och liberalism har skapat välstånd och frihet. Du kan dessvärre inte göra samma sak med kommunism.
Dao skrev:ALLA teorier måste omtolkas till nya tider. Detta gäller demokrati, liberalism som kommunism! Liksom alla andra teorier som finns. Kommunismen är nog här mest flexibel, då det i ideologin inte finns fastställt hur ett kommunistiskt samhälle skall se ut - utan det är baserat på vad majoriteten väljer (proletariats diktatur).
På vilket sätt är kommunismen mer flexibel? Det framgår ju ganska tydligt vems tillgångar som ska konfiskeras och vilka som ska exkluderas. Berätta för mig hur du tycker att detta är flexibelt Dao.
Dao skrev:Sedan kan du rabbla dina teser hur många gånger du vill, det stämmer trots det inte alls!
Jag anser att de stämmer väldigt bra. Det var ju trots allt jag som skrev dom...
Dao skrev:Kommunismen lever fullt ut idag, och rapporter har tagit fram att dess popularitet ökar idag.
Detta allteftersom kommunismen befrias från det OK som anti-kommunisterna har tilldelats dem. Folk märker att resonemanget inte håller! För de kan faktiskt tänka fritt - och se logiken i resonemanget!
Vilket folk är det som märker att resonemanget inte håller? Vilka rapporter? Vem har skrivit dem? Var har de publicerats?