Dao skrev:Kommunism är INTE en exkluderande ideologi. DIN kommunism är detta, dock - men ingen uttalad kommunist skulle försvara din tolkning ett dugg!
Vi kan definitivt vara överens om att inte vara överens. Jag försöker inte ta ifrån dig din tolkning av kommunismen. Om det är vad som känns rätt och sant för dig, så ska du såklart kämpa för det. Bravo.
Jag tycker det är fascinerande att du slåss med näbbar och klor mot någonting som är så väldokumenterat historiskt - såväl teoretiskt som praktiskt. Den kommunistiska ideologin finns allmänt tillgänglig för alla som vill läsa om den och lära sig mer. Det finns inga mystiska rapporter eller hemliga böcker. Det existerar inga sällskap av "äkta" kommunister, som tar del av hemliga läror och skrifter och därigenom åtnjuter gudomlig visdom.
De stater som varit kommunistiska har varit kommunistiska. Att förneka sambandet mellan kommunism och diktatur är ungefär lika konstruktivt som att förneka förintelsen. Det går helt enkelt inte att blunda för historien. Det är omöjligt att bortse från den samlade, allmäntillgängliga faktabanken, historieböcker, vittnesmål, berättelser, livsöden, film, dokumentärer etc etc etc etc.
Det finns en envishet hos dig som jag kan respektera, men jag ogillar starkt din selektiva metod att argumentera. Jag får känslan av att du vill framstå som akademiker, men du måste förstå att det tär på din källkritik (dvs din trovärdighet) när du envisas med att hänvisa till rapporter, böcker, skrifter etc som helt uppenbart inte existerar. Det räcker inte med att hänvisa till vänner eller generella "rapporter" om du vill att jag ska ta dig på allvar. Du måste, MÅSTE, försöka respektera vad den överväldigande majoriteten av forskning faktiskt har kommit fram till. Du måste inte hålla med, men försök åtminstone att respektera den.
Vidare envisar du outtröttligt med argumentet om att kommunismen aldrig har existerat, eftersom den aldrig har praktiserats på det viset du vill att den ska praktiseras. Jag kan försäkra dig om att all empirisk forskning bygger på att lyfta teorier till praktisk utövning och därefter mäta resultatet. Med den massiva och överväldigande historiska bevisning du står inför, är det förbluffande (och lite skrämmande) hur du kan leva i förnekelsen att kommunismen aldrig har funnits eller genomförts praktiskt. Det är inte bara akademiskt trångsynt och historielöst, utan samtidigt respektlöst för de verkliga människor som fått delta i experimenten.
Dao skrev:Anti-människa är de som bestämt sig för en sak, och sedan letar febrilt för bevis för det de bestämt sig för att tycka. Då inte bara sorterar de bort fakta som de inte gillar, utan även ändrar i fakta efter godtycke...
Och så till ditt begrepp "anti-människa".
Anser du verkligen att jag (eller någon annan av dina motståndare) behöver leta febrilt efter bevis? Vi kan blunda och kasta en sten för att träffa en historiebok som beskriver kommunismen och vad som faktiskt har hänt i kommunistiska stater.
Hur kan det vara vi andra som letar febrilt när dina åsikter representerar en närmast försvinnande minoritet? Glöm inte att det är du som alltid hänvisar till rapporter, forskning och hörsägen utan att någon gång hänvisa till trovärdiga källor.
Du bör nog ta en rejäl funderare på
vem ditt begrepp "anti-människa" egentligen beskriver. Kan det vara så, gud förbjude, att det krävs just en "anti-människa" för att uppfinna ett (i mitt tycke vidrigt) begrepp som "anti-människa" och applicera det på meningsmotståndare?
Om du vänder blicken in mot dig själv och reflekterar över det, så kanske han står där... anti-människan... och ler mot dig.