Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:"I själva verket handlar det om KONTROLLEN över produktionen går över till alla som BERÖRS"
Vilka är dessa "alla som berörs"?
De som arbetar med produktionen!
Så vad är demokratiskt i att frånta ägarna till ett företag beslutanderätt, till förmån för de som inte äger företaget?
Så du förespråkar diktatur på arbetsplatsen?
Vem bör äga bestämmanderätten över det du äger, du själv eller någon annan?
Demokrati är INTE att konfiskera din bestämmanderätt över något du arbetat hårt och riskerat mycket för.
Det är just den egoismen och snålskjutsen i det du beskriver här jag kanske vänder mig allra mest emot inom kommunismen.
Jag anser att alla skall bestämma över sitt eget ägande! Håller med om att demokrati INTE är att konfiskera någons bestämmanderätt över något någon arbetat hårt och riskerat mycket för!
Det har jag heller inte beskrivit!
Så därför får du vända dig mot din egen egoism och snålskjuts, om du vill vara emot något sådant... För det det var DU som beskrev denna snålskjuts och egoism - eftersom du tycker att arbetare inte skall få bestaämma över sitt eget liv!
Det är DET som skiljer dig från mig!!
Var har jag ens andats om att arbetare inte skulle få bestämma över sitt eget liv??
Var har JAG ens andats att folk som äger inte skall få äga?