Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
F.I.S.T
lazy
ericTheDog
redalert
RedMentalCase
Dao
Secrist
formsvackan
12 posters

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  formsvackan 2014-04-16, 14:54

    F.I.S.T skrev:Hej Formis. Jag beundrar utöver  majoriteten av dina värderingar och stora portion av sunt förnuft, ... så beundrar jag din förmåga att vara sansad i debatten när du bemöts av icke-debatt, fokusförskjutning och dyrkan av propagandametoder från kvarvarande destruktiv forumhöger.
     Cool 
    Rodnar ödmjukt.

    Den "icke-debatt, fokusförskjutning och dyrkan av propagandametoder" som forumhögern hänger sig åt underlättar faktiskt en hel del för oss på vår kant. Det vore fan så mycket värre om vi bemöttes med fakta och genomtänkta argument. Som det är nu behöver vi oavsett ämne bara kunna avfärda Nordkorea, kubanska val, forna östdiktaturer, 100% skatt, Islam, Hamas och några små dumheter till.

    Forumhögern är alltså argumentationsmässigt på en nivå som vi med lätthet kan hantera, förmodligen även i sömnen Very Happy

    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  redalert 2014-04-16, 15:13

    formsvackan skrev:
    F.I.S.T skrev:Hej Formis. Jag beundrar utöver  majoriteten av dina värderingar och stora portion av sunt förnuft, ... så beundrar jag din förmåga att vara sansad i debatten när du bemöts av icke-debatt, fokusförskjutning och dyrkan av propagandametoder från kvarvarande destruktiv forumhöger.
     Cool 
    Rodnar ödmjukt.

    Den "icke-debatt, fokusförskjutning och dyrkan av propagandametoder" som forumhögern hänger sig åt underlättar faktiskt en hel del för oss på vår kant. Det vore fan så mycket värre om vi bemöttes med fakta och genomtänkta argument. Som det är nu behöver vi oavsett ämne bara kunna avfärda Nordkorea, kubanska val, forna östdiktaturer, 100% skatt, Islam, Hamas och några små dumheter till.

    Forumhögern är alltså argumentationsmässigt på en nivå som vi med lätthet kan hantera, förmodligen även i sömnen Very Happy


    Visst vet du, nu kan du somna om igen hybrisfjanten fooliet!  Laughing 
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  RedMentalCase 2014-04-16, 16:12

    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Nämn nånstans I vår civiliserade västvärld  där kapitalismen är otyglad?  du lever inte I verkligheten din korkade rödmupp.
    Egentligen ingenstans och ändå så går det så förbaskat illa som det gör.  
    Alla fria marknader "lider" av någon sorts regleringar, oftast statliga. Det är när dessa regler sätts av ett ytterst litet fåtal "superkapitalister" som demokratin är hotad. Utvecklingen i USA är ett exempel på detta.
    Nu får du tillfälle att yla om USA-hat igen Very Happy
    RedMentalCase skrev:Varför hörs alltid internationalen I  bakgrunden när foliet producerar sina fantasier?
    Kan det tänkas vara fantasigeneratorn som brummar ?
    Ingenstans erkänner du.
    Jag känner inte till något helt laglöst land, gör du. Vad jag menar hittar du några centimeter norrut. Läs och försök förstå.
    RedMentalCase skrev:Går förbaskat illa????  du är knäpp foliet, vi lever I den bästa av tider , aldrig har det funnits så många demokratier, livslängden ökar, Afrika börjar röra på  sig med hjälp av kapitalism och frihet,  osv osv,                 du är knäpp som sagt.
    Vad händer med dessa demokratier när "superkapitalisterna" så småningom tar över styret helt och hållet ?

    Superkapitalisterna tar över? ja vad du fantiserar om bekymrar egentligen  ingen, och verkligheten skiter nog I dina rödkorkade sagor om framtiden.

    Försök förstå... sager dunfoliet, ja jag försökte förstå och frågade vad dumfoliet menade med detta:
    Jag vill ifrågasätta huruvida en otyglad kapitalism, t.ex. nyliberalism, kan vara förenlig med demokrati.

    Svaret blev att foliet rodnade när en annan dumvänster berömde skitsnacket och att det egentligen inte fanns nån otyglad kapitalim... ni är dårar ni på vänsterkanten.


    Senast ändrad av RedMentalCase den 2014-04-16, 16:18, ändrad totalt 1 gång
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  RedMentalCase 2014-04-16, 16:14

    formsvackan skrev:
    F.I.S.T skrev:Hej Formis. Jag beundrar utöver  majoriteten av dina värderingar och stora portion av sunt förnuft, ... så beundrar jag din förmåga att vara sansad i debatten när du bemöts av icke-debatt, fokusförskjutning och dyrkan av propagandametoder från kvarvarande destruktiv forumhöger.
     Cool 
    Rodnar ödmjukt.

    Den "icke-debatt, fokusförskjutning och dyrkan av propagandametoder" som forumhögern hänger sig åt underlättar faktiskt en hel del för oss på vår kant. Det vore fan så mycket värre om vi bemöttes med fakta och genomtänkta argument. Som det är nu behöver vi oavsett ämne bara kunna avfärda Nordkorea, kubanska val, forna östdiktaturer, 100% skatt, Islam, Hamas och några små dumheter till.

    Forumhögern är alltså argumentationsmässigt på en nivå som vi med lätthet kan hantera, förmodligen även i sömnen Very Happy


    Låt se, dumfoliet ljuger, står inte för vad hen skriver, fantiserar om framtiden och kan inte ens specificera var dessa otyglade kapitalistiska ekonomier finns nånstans, och rodnar när en annan vänsterdåre berömmer detsamma...


    Jisses vilka dårar vår vänster är.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  Secrist 2014-04-16, 18:11

    Dao skrev:
    lazy skrev:Fast alla hans åsikter leder egentligen till samma resultat och det är inte den demokrati han hävdar att han står upp för.  Smile 

    Som att jag skulle acceptera resultatet av ett fritt val, oavsett vem som vinner valet?

    Eller anse mig ha rätt att SJÄLV bestämma vilka mina åsikter är?

    Till skillnad från dig, så försvarar jag demokrati, i alla lägen!

    Förstår att det för dig är fruktansvärt, men det är knappast mitt bekymmer!

    Daos bekymmer. Vad är mest sannolikt? Att alla har fel och han rätt eller tvärtom?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  Dao 2014-04-16, 18:18

    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    lazy skrev:Fast alla hans åsikter leder egentligen till samma resultat och det är inte den demokrati han hävdar att han står upp för.  Smile 

    Som att jag skulle acceptera resultatet av ett fritt val, oavsett vem som vinner valet?

    Eller anse mig ha rätt att SJÄLV bestämma vilka mina åsikter är?

    Till skillnad från dig, så försvarar jag demokrati, i alla lägen!

    Förstår att det för dig är fruktansvärt, men det är knappast mitt bekymmer!

    Daos bekymmer. Vad är mest sannolikt? Att alla har fel och han rätt eller tvärtom?

    Jag har ju liksom BETT dig förklara dig!!!

    Du vägrar att göra det!

    Sluta tillskriv mig åsikter jag inte har, så SLIPPER du detta!

    Det är ganska enkelt.

    Hur som helst kan vi nu konstatera att jag hade rätt i det jag skrev:

    Att försöka få en konstruktiv debatt om demokrati av de som anser att krig, terror, massmord och blodiga militärkupper är helt enligt mallen för vad demokrati står för, är nog ganska hopplöst!

    Bockar och tackar! Smile
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  RedMentalCase 2014-04-16, 19:09

    De enda gångerna man diskuterar demokrati med ff foliet infra och daoren är nam man vill ha sig ett gott skratt.

    Jämför " kuba har en demokratisk valprocess...."

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Knas

    Inlägg  Secrist 2014-04-16, 20:52

    Att försöka få en konstruktiv debatt om demokrati av de som anser att krig, terror, massmord och blodiga militärkupper är helt enligt mallen för vad demokrati står för, är nog ganska hopplöst!

    Kan inte militärkupper vara en väg till demokrati då?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  Dao 2014-04-16, 21:31

    Secrist skrev:Att försöka få en konstruktiv debatt om demokrati av de som anser att krig, terror, massmord och blodiga militärkupper är helt enligt mallen för vad demokrati står för, är nog ganska hopplöst!

    Kan inte militärkupper vara en väg till demokrati då?

    Inte de som ni favoriserar eller ignorerar...
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  lazy 2014-04-16, 21:46

    Dao skrev:
    lazy skrev:Ibland är det så jäkla roligt att läsa Dao, påminner om en viss Fredrik, dock inte den Fredrik vi kände här..  och jag står fortfarande för att militären är ett bättre val i Egypten än vad islamisterna var.

    Är väldigt tacksam över din ärlighet, att du gillar blodiga militärkupper mot en demokratiskt vald regering!

    Secrist är inte lika ärlig här!

    Vad är det som är roligt att läsa, när Secrist inte klarar av att utgå från vad jag skriver?

    Fast nu var det väl inte riktigt det jag skrev, eller hur? Tycker du att det är OK att islamister tar bort rättigheter som barn och kvinnor haft i Egypten även om man inte kan jämföra med Sverige och flera länder?

    Sorry, dum fråga antagligen.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  Secrist 2014-04-16, 22:25

    Dao skrev:
    Secrist skrev:Att försöka få en konstruktiv debatt om demokrati av de som anser att krig, terror, massmord och blodiga militärkupper är helt enligt mallen för vad demokrati står för, är nog ganska hopplöst!

    Kan inte militärkupper vara en väg till demokrati då?

    Inte de som ni favoriserar eller ignorerar...

    Så du bestämmer när militärkupper är bra?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  Dao 2014-04-16, 23:10

    lazy skrev: Fast nu var det väl inte riktigt det jag skrev, eller hur? Tycker du att det är OK att islamister tar bort rättigheter som barn och kvinnor haft i Egypten även om man inte kan jämföra med Sverige och flera länder?

    Sorry, dum fråga antagligen.

    Ja, det var en extremt dum fråga, men jag är van att få sådana från er.

    Jag ogillade starkt den politik som den valda regeringen förde, eller i vissa fall bara diskuterade. Men till skillnad från dig räknade jag med att de skulle bli bortvalda vid nästa val.

    Blodiga och våldsamma militärkupper är inte vad jag kallar för "demokrati", riktigt...

    Men... vi är alla olika!


    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  Secrist 2014-04-16, 23:59

    Dao skrev:
    lazy skrev: Fast nu var det väl inte riktigt det jag skrev, eller hur? Tycker du att det är OK att islamister tar bort rättigheter som barn och kvinnor haft i Egypten även om man inte kan jämföra med Sverige och flera länder?

    Sorry, dum fråga antagligen.

    Ja, det var en extremt dum fråga, men jag är van att få sådana från er.

    Jag ogillade starkt den politik som den valda regeringen förde, eller i vissa fall bara diskuterade. Men till skillnad från dig räknade jag med att de skulle bli bortvalda vid nästa val.

    Blodiga och våldsamma militärkupper är inte vad jag kallar för "demokrati", riktigt...

    Men... vi är alla olika!



    Men du gillar militärkupper ibland?
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  ericTheDog 2014-04-17, 00:46

    Dao skrev:
    lazy skrev: Fast nu var det väl inte riktigt det jag skrev, eller hur? Tycker du att det är OK att islamister tar bort rättigheter som barn och kvinnor haft i Egypten även om man inte kan jämföra med Sverige och flera länder?

    Sorry, dum fråga antagligen.

    Ja, det var en extremt dum fråga, men jag är van att få sådana från er.

    Jag ogillade starkt den politik som den valda regeringen förde, eller i vissa fall bara diskuterade. Men till skillnad från dig räknade jag med att de skulle bli bortvalda vid nästa val.

    Blodiga och våldsamma militärkupper är inte vad jag kallar för "demokrati", riktigt...

    Men... vi är alla olika!




    Ja, vi är olika. En del tycker det är demokrati att ta ifrån kvinnor deras rättigheter för att därefter arrangera nya s.k "demokratiska val".
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  ericTheDog 2014-04-17, 00:49

    RedMentalCase skrev:De enda gångerna man diskuterar demokrati med ff foliet infra  och daoren är nam man vill ha sig ett gott skratt.

    Jämför  " kuba har en demokratisk valprocess...."



    En valprocess som innebär att alla kommunister är valbara.

    Får det ens plats någon hjärna bakom deras tjocka pannben?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  Secrist 2014-04-17, 01:19

    ericTheDog skrev:
    RedMentalCase skrev:De enda gångerna man diskuterar demokrati med ff foliet infra  och daoren är nam man vill ha sig ett gott skratt.

    Jämför  " kuba har en demokratisk valprocess...."



    En valprocess som innebär att alla kommunister är valbara.

    Får det ens plats någon hjärna bakom deras tjocka pannben?

    Japp. Och här är anledningen. Det framträder när man röntgar en kommunist.  Very Happy 

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Img-thing?
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  redalert 2014-04-17, 08:18

    Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:
    RedMentalCase skrev:De enda gångerna man diskuterar demokrati med ff foliet infra  och daoren är nam man vill ha sig ett gott skratt.

    Jämför  " kuba har en demokratisk valprocess...."



    En valprocess som innebär att alla kommunister är valbara.

    Får det ens plats någon hjärna bakom deras tjocka pannben?

    Japp. Och här är anledningen. Det framträder när man röntgar en kommunist.  Very Happy 

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Img-thing?

     lol! lol! lol! 
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  Dao 2014-04-17, 10:19

    Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:
    RedMentalCase skrev:De enda gångerna man diskuterar demokrati med ff foliet infra  och daoren är nam man vill ha sig ett gott skratt.

    Jämför  " kuba har en demokratisk valprocess...."



    En valprocess som innebär att alla kommunister är valbara.

    Får det ens plats någon hjärna bakom deras tjocka pannben?

    Japp. Och här är anledningen. Det framträder när man röntgar en kommunist.  Very Happy 

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Img-thing?

    Är det inte lättare att faktiskt läsa vad vi skriver, så ni slipper låta som sura övervintrade gamla nazister som skyller allt på judarna?

    Era fördomar och allmänna idiotier är lite väl.. förutsägbara, för att inte tala om korkade, vid detta laget...
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  Dao 2014-04-17, 10:32

    Forskare i Princeton har studerat vilket styrleseskick som gäller i USA:

    https://www.princeton.edu/~mgilens/Gilens%20homepage%20materials/Gilens%20and%20Page/Gilens%20and%20Page%202014-Testing%20Theories%203-7-14.pdf

    De kom fram till att där inte råder demokrati, utan ologarki!

    Här en artikel om detta:

    http://www.policymic.com/articles/87719/princeton-concludes-what-kind-of-government-america-really-has-and-it-s-not-a-democracy

    "For their study, Gilens and Page compiled data from roughly 1,800 different policy initiatives in the years between 1981 and 2002. They then compared those policy changes with the expressed opinion of the United State public. Comparing the preferences of the average American at the 50th percentile of income to what those Americans at the 90th percentile preferred, as well as the opinions of major lobbying or business groups, the researchers found out that the government followed the directives set forth by the latter two much more often."

    "And no, this isn't a problem that's the result of any recent Supreme Court cases — at least certainly not the likes FEC v. Citizens United or FEC v. McCutcheon. The data is pretty clear that America has been sliding steadily into oligarchy for decades, mirrored in both the substantive effect on policy and in the distribution of wealth throughout the U.S. But cases like those might indicate the process is accelerating."
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  Sniperace 2014-04-17, 12:11

    Dao skrev:
    Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:
    RedMentalCase skrev:De enda gångerna man diskuterar demokrati med ff foliet infra  och daoren är nam man vill ha sig ett gott skratt.

    Jämför  " kuba har en demokratisk valprocess...."



    En valprocess som innebär att alla kommunister är valbara.

    Får det ens plats någon hjärna bakom deras tjocka pannben?

    Japp. Och här är anledningen. Det framträder när man röntgar en kommunist.  Very Happy 

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Img-thing?

    Är det inte lättare att faktiskt läsa vad vi skriver, så ni slipper låta som sura övervintrade gamla nazister som skyller allt på judarna?

    Era fördomar och allmänna idiotier är lite väl.. förutsägbara, för att inte tala om korkade, vid detta laget...
    de enda som skyllet på Judarna är du dina vänner vänsterxetremiserna med broderorganisationen nazistet båda bröder i judehatet tillsammans med islamisterna. Så försöker du ge den som INTE HAR ETT JUDEHAT DettA EPITET.
    se dig o spegeln och se den verklige antisrmiten
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  RedMentalCase 2014-04-17, 12:17

    Verkar inte som om daoren riktigt vill kännas vid vad daoren skrivit?

    Nu ska vi tydligen fokusera på nåt annat? USA igen såklart.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  Dao 2014-04-17, 15:35

    Sniperace skrev:de enda som skyllet på Judarna är du dina vänner vänsterxetremiserna med broderorganisationen nazistet båda bröder i judehatet tillsammans med islamisterna. Så försöker du ge den som INTE HAR ETT JUDEHAT DettA EPITET.
    se dig o spegeln och se den verklige antisrmiten

    Kom tydligen ÅTER åt en öm tå för Sniper, märker jag! Smile
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  formsvackan 2014-04-17, 15:48

    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Nämn nånstans I vår civiliserade västvärld där kapitalismen är otyglad? du lever inte I verkligheten din korkade rödmupp.
    Egentligen ingenstans och ändå så går det så förbaskat illa som det gör.
    Alla fria marknader "lider" av någon sorts regleringar, oftast statliga. Det är när dessa regler sätts av ett ytterst litet fåtal "superkapitalister" som demokratin är hotad. Utvecklingen i USA är ett exempel på detta.
    Nu får du tillfälle att yla om USA-hat igen Very Happy
    RedMentalCase skrev:Varför hörs alltid internationalen I bakgrunden när foliet producerar sina fantasier?
    Kan det tänkas vara fantasigeneratorn som brummar ?
    Ingenstans erkänner du.
    Jag känner inte till något helt laglöst land, gör du. Vad jag menar hittar du några centimeter norrut. Läs och försök förstå.
    RedMentalCase skrev:Går förbaskat illa???? du är knäpp foliet, vi lever I den bästa av tider , aldrig har det funnits så många demokratier, livslängden ökar, Afrika börjar röra på sig med hjälp av kapitalism och frihet, osv osv, du är knäpp som sagt.
    Vad händer med dessa demokratier när "superkapitalisterna" så småningom tar över styret helt och hållet ?

    Superkapitalisterna tar över? ja vad du fantiserar om bekymrar egentligen ingen, och verkligheten skiter nog I dina rödkorkade sagor om framtiden.

    Försök förstå... sager dunfoliet, ja jag försökte förstå och frågade vad dumfoliet menade med detta:
    Jag vill ifrågasätta huruvida en otyglad kapitalism, t.ex. nyliberalism, kan vara förenlig med demokrati.

    Svaret blev att foliet rodnade när en annan dumvänster berömde skitsnacket och att det egentligen inte fanns nån otyglad kapitalim... ni är dårar ni på vänsterkanten.
    Om vi på vänsterkanten är dårar, vad är då du ?

    Du ylar, utan att begripa varför över att jag inte ger dig något exempel på ”otyglad kapitalism”. Hur många gånger måste man skriva dig på näsan ?
    Det existerar vad jag förstår inga helt fria marknader och heller ingen helt ”otyglad kapitalism” någonstans i världen. Alla aktörer styrs överallt av någon sorts regelverk, oftast kallat lagar.

    Den dag superkapitalisterna manövrerat sig upp i lagstiftande ställning kan de alltså själva utforma regelverket utifrån egna preferenser. Detta ser vi ske, kanske främst i USA. Där har bl.a. skattelagarna utformats till förmån för de rikaste, samtidigt som den lille amerikanen reducerats till enbart billigare arbetskraft utan möjlighet att påverka sin situation. Demokratin är alltså satt ur spel, eller på väg att bli det.

    Det är som bekant ingen konst att hitta vinnaren i ett travlopp om man har råd att satsa på alla hästar.

    Superkapitalisterna pumpar in enorma kampanjbidrag till bägge presidentkandidaterna i valet. I det senaste rörde det sig om 10 MILJARDER dollar. Oavsett valutgång har de köpt tillräckligt med inflytande för att kunna påverka politiken i önskad riktning.
    Vi som har ögonen öppna har sett resultatet av detta de senaste decennierna. Ni som blundar tycks ha jävligt svårt att skilja på demokrati och plutokrati utan ylar istället i kör över missförhållanden i forna öststater.

    När superkapitalisterna håller i tyglarna kan man kanske fundera över om kapitalismen är otyglad eller inte.

    Om ni ska betraktas som nyttiga eller onyttiga idioter avgörs naturligtvis av betraktningsperspektivet.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  Sniperace 2014-04-17, 15:54

    Dao skrev:
    Sniperace skrev:de enda som skyllet på Judarna är du dina vänner vänsterxetremiserna med broderorganisationen nazistet båda bröder i judehatet tillsammans med islamisterna. Så försöker du ge den som INTE HAR ETT JUDEHAT DettA EPITET.
    se dig o spegeln och se den verklige antisrmiten

    Kom tydligen ÅTER åt en öm tå för Sniper, märker jag! Smile
    nej men tydligen för dig som iställer försökwr bblanda bort korten.

    Tydligen kubde du inte heller vesvara detta i din enorma vånda!
    Smile
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Knas

    Inlägg  Secrist 2014-04-17, 17:47

    Forskare i Princeton har studerat vilket styrleseskick som gäller i USA:

    Det är det som är fördelen med USA och övriga västdemokratier. Där tillåts regimkritisk forskning. Hur många kommuniststater skulle tillåta att något sådant här publicerades?

    Sponsored content


    Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ? - Sida 3 Empty Sv: Är demokratin hotad, och i så fall från vilket håll ?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-23, 02:30