formsvackan 2014-04-17, 15:48
RedMentalCase skrev: formsvackan skrev: RedMentalCase skrev: formsvackan skrev: RedMentalCase skrev:Nämn nånstans I vår civiliserade västvärld där kapitalismen är otyglad? du lever inte I verkligheten din korkade rödmupp.
Egentligen ingenstans och ändå så går det så förbaskat illa som det gör.
Alla fria marknader "lider" av någon sorts regleringar, oftast statliga. Det är när dessa regler sätts av ett ytterst litet fåtal "superkapitalister" som demokratin är hotad. Utvecklingen i USA är ett exempel på detta.
Nu får du tillfälle att yla om USA-hat igen
RedMentalCase skrev:Varför hörs alltid internationalen I bakgrunden när foliet producerar sina fantasier?
Kan det tänkas vara fantasigeneratorn som brummar ?
Ingenstans erkänner du.
Jag känner inte till något helt laglöst land, gör du. Vad jag menar hittar du några centimeter norrut. Läs och försök förstå.
RedMentalCase skrev:Går förbaskat illa???? du är knäpp foliet, vi lever I den bästa av tider , aldrig har det funnits så många demokratier, livslängden ökar, Afrika börjar röra på sig med hjälp av kapitalism och frihet, osv osv, du är knäpp som sagt.
Vad händer med dessa demokratier när "superkapitalisterna" så småningom tar över styret helt och hållet ?
Superkapitalisterna tar över? ja vad du fantiserar om bekymrar egentligen ingen, och verkligheten skiter nog I dina rödkorkade sagor om framtiden.
Försök förstå... sager dunfoliet, ja jag försökte förstå och frågade vad dumfoliet menade med detta:
Jag vill ifrågasätta huruvida en otyglad kapitalism, t.ex. nyliberalism, kan vara förenlig med demokrati.Svaret blev att foliet rodnade när en annan dumvänster berömde skitsnacket och att det egentligen inte fanns nån otyglad kapitalim... ni är dårar ni på vänsterkanten.
Om vi på vänsterkanten är dårar, vad är då du ?
Du ylar, utan att begripa varför över att jag inte ger dig något exempel på ”otyglad kapitalism”. Hur många gånger måste man skriva dig på näsan ?
Det existerar vad jag förstår inga helt fria marknader och heller ingen helt ”otyglad kapitalism” någonstans i världen. Alla aktörer styrs överallt av någon sorts regelverk, oftast kallat lagar.
Den dag superkapitalisterna manövrerat sig upp i lagstiftande ställning kan de alltså själva utforma regelverket utifrån egna preferenser. Detta ser vi ske, kanske främst i USA. Där har bl.a. skattelagarna utformats till förmån för de rikaste, samtidigt som den lille amerikanen reducerats till enbart billigare arbetskraft utan möjlighet att påverka sin situation. Demokratin är alltså satt ur spel, eller på väg att bli det.
Det är som bekant ingen konst att hitta vinnaren i ett travlopp om man har råd att satsa på alla hästar.
Superkapitalisterna pumpar in enorma kampanjbidrag till bägge presidentkandidaterna i valet. I det senaste rörde det sig om 10 MILJARDER dollar. Oavsett valutgång har de köpt tillräckligt med inflytande för att kunna påverka politiken i önskad riktning.
Vi som har ögonen öppna har sett resultatet av detta de senaste decennierna. Ni som blundar tycks ha jävligt svårt att skilja på demokrati och plutokrati utan ylar istället i kör över missförhållanden i forna öststater.
När superkapitalisterna håller i tyglarna kan man kanske fundera över om kapitalismen är otyglad eller inte.
Om ni ska betraktas som nyttiga eller onyttiga idioter avgörs naturligtvis av betraktningsperspektivet.