Gandalf skrev:För att klargöra: Jag tog upp exemplet när en inbrottstjuv halkade utanför villan, på den gång som villaägaren har skyldighet att sanda.
Lagen gäller som sagt alla. Inbrottstjuven skall givetvis åtalas för inbrottet. Villaägaren skall få sitt straff för att denne inte sköt det som han skall sköta.
Det är absolut inget komplicerat!
Herregud, jag har alltså ansvaret för att tjuven inte skadar sig när hen bryter sig in i min bostad, men om hen då råkar skada sig på det fönsterglas hen själv krossar, är detta då också mitt ansvar?
Har tjuven gjort en riskanalys tillsammans med mig innan inbrottet? Svar nej.
Har det gjorts skyddsrond i och kring min bostad? Svar nej.
Finns det ett lagenligt skyddsombud i min bostad eller är tjuven ett skyddsombud? Svar nej.
Har tjuven läst igenom några slags skyddsinstruktioner innan inbrottet. Svar nej.
Är jag ålagd att skriva skyddsinstruktion inför ett ev inbrott. Svar nej.
Har jag åläggande om säkerhetsobservation rörande inbrottsverksamhet i min bostad? Svar nej.
Ovanstående rör arbetsplatsverksamhet, min bostad är ju ingen arbetsplats utan just bara privat egendom och bostad och omfattas bla om lagen "hemfrid". Ser inget lagligt stöd till ersättning för inbrottstjuven
Tjuven får väl kontakta sin fackförening om hen är missnöjd.
Det där får ni ta upp med juristerna. Jag bara talade om hur lagen fungerar. I de allra flesta fall är det inga oklarheter här, men visst finns det fall som kan bli fel - som med all lagstiftning!