Så du tror att villaägaren klarar sig om tjuven halkar inne på tomten men om han lyckas ta sig ut på trottoaren och där halkar så åtalas villaägaren?Dao skrev:DirtyDog skrev:Nej, det blir inga sådana domar.Dao skrev:DirtyDog skrev:Det är ju just det som folk har gjort och dessa jurister har hävdat att det är en myt.
Har du verkligen så svårt för att förstå skriven text?
Denna myt diskuterades på FB och även där konstaterade man att det inte var något annat än en myt.
Du som skryter om "källgranskning" och "fakta" borde alltså skämmas i detta fall.
Det jag TAR UPP, eller det du anser att jag tar upp? Det brukar sällan vara samma saker...
Lagen gäller alla lika mycket, och då blir det sådana domar!
Det är samma med lagen om självskydd. Även om du blir angripen på det råaste sättet, och du har rätt att försvara dig, så har du INGEN SOM HELST RÄTT att när väl angreppet är avvärjt springa efter och hämnas!
Samma sida av samma fråga!
Jag har heller aldrig skrytigt om källgranskning eller fakta. Bara nämnt hur det fungerar för de som uppenbarligen inte känner till detta...
Från "Familjerätt":
Ägaren är ansvarig för fastighetens underhåll och kan bli skadeståndsskyldig gentemot besökare som halkar. Men när det gäller kvalificerat obehöriga besökare som inbrottstjuvar utgår inget skadestånd p.g.a. vårdslöst handlande. Om tjuven däremot skadar sig p.g.a. ägarens uppsåtliga handlande, te.x. en uppsatt fälla eller liknande, kan ägaren bli skadeståndsskyldig.
Nå, är det något som du FORTFARANDE inte begriper?
OK! Det verkar som jag hade fel!
Eller också inte. Det står ingenting i det du citerar om olyckan sker på trottoaren UTANFÖR tomten - vilket just mitt exempel handlade om!
Att det inte sker om tjuven skadar sig INOM tomtgränsen eller inne i hemmet, är liksom självklart. Hen har inget där att göra...
Varför skulle det vara en avgörande skillnad ur ett rättsligt perspektiv?