DirtyDog skrev:Tja, om både tjuven och tomten är homosexuella så.....?Dao skrev:DirtyDog skrev:Lagar gäller alla som omfattas av lagen. Det är vi överens om.Dao skrev:DirtyDog skrev:Bara om kommunallagen förespråkar detta (vilket kanske är fallet till 50%). I svensk lagstiftning finns ingen sån skyldighet utan där står endast om kommunens rätt att lagstifta om saken.Dao skrev:Och ja - villaägare är skyldiga att sanda trottoaren utanför tomten!
I min kommun så sköts allt trottoarunderhåll av kommunen.
Det är möjligt... vet bara att detta skedde och då, lite mer än 20 år sedan förklarade en insatt jurist detta för mig. Kanske något har hänt sedan dess...
Hur som helst, där lagen finns, så gäller den alla!
Då kanske vi är klara med detta?
Du förklarade dock inte varför villaägaren INTE kan dömas om tjuven halkar INNAN han kommer ut från tomten men däremot kan dömas när han gör det? Hur kan rätten förklara logiken i detta?
Enligt lagen är ju villaägaren skyldig om någon ANNAN än inbrottstjuven halkar INNANFÖR tomtgränsen så VARFÖR tror du inte att samma lag gäller UTANFÖR tomtgränsen inom villaägarens ansvarsområde? Skall de alltså endast sanda utanför tomten för att inte riskera att betala skadestånd till inbrottstjuvar? Inser du inte hur orimligt det låter?
Självklart gäller detta EFTER att inbrottet har inträffat och inte INNAN brottet har skett (då är han ju ingen brottsling ännu).
Du kan vara ÖVERTYGAD om att lagen på denna punkt inte har ändrats under de senaste 20 åren så din jurist kanske var dåligt påläst?
Tjuven har liksom inget i tomten att göra! Ganska enkelt och logiskt!
Men om tjuven halkar ute på trottoaren pga att han bär på din stora TV då?
Det är fullständigt absurt att vissa kommuner kräver att villaägare skall städa och skotta på kommunens mark. Tur att man inte bor i en sådan idiotkommun. Hittills har dock ingen villaägare bötfällts enligt http://www.villaagarna.se
Dao hävdade ju precis att du gav honom rätt och höll med honom?
Trots att till och med DD kom fram att jag hade rätt i det jag skrev?