Thetaxpayer skrev:
Ännu inget som kan stödja dina teorier om invandringens ekonomiska vinster?
OECD
Thetaxpayer skrev:
F.I.S.T skrev:Thetaxpayer skrev:
OECD
Thetaxpayer skrev:F.I.S.T skrev:Thetaxpayer skrev:
OECD
Som ju då redan är sågad av flertalet ekonomer. Bättre kan du väl?
F.I.S.T skrev:Thetaxpayer skrev:F.I.S.T skrev:Thetaxpayer skrev:
OECD
Som ju då redan är sågad av flertalet ekonomer. Bättre kan du väl?
Räcker det att några ekonomer sågar ett stort organ som OECD för att avfärda detta ?
Och i vems intressen går dessa ekonomer ?
Thetaxpayer skrev:
Läs vad de skrivit och kommentera det då. Länkarna finns ju redan i tråden. Det ante mig att du inte ens brytt dig om att läsa dem. Det kom en annan sågning idag.
F.I.S.T skrev:Thetaxpayer skrev:
Läs vad de skrivit och kommentera det då. Länkarna finns ju redan i tråden. Det ante mig att du inte ens brytt dig om att läsa dem. Det kom en annan sågning idag.
Jag har läst ... och i princip alla var överens om att det i princip är omöjligt att mäta på ett enda sätt
Dao skrev:Hela frågeställningen om "invandringens kostnader" är så FLUMMIG och otydlig, att man i stort kan formulera svaret utifrån vald statistik till vad man vill. Det hela kretsar kring vad man menar med "invandringen" och vad man menar med "kostnad" - samt att ens människosyn utgår från ekonomi enbart!
I ett väl fungerande samhälle, är människor - oavsett ursprung - en vinst för samhället i fråga! Vissa grupper kanske inte direkt, men i slutändan är det så. Även om man inte utgår från humanistiska vinster, och bara begränsar sig till ekonomiska.
F.I.S.T skrev:Dao skrev:Hela frågeställningen om "invandringens kostnader" är så FLUMMIG och otydlig, att man i stort kan formulera svaret utifrån vald statistik till vad man vill. Det hela kretsar kring vad man menar med "invandringen" och vad man menar med "kostnad" - samt att ens människosyn utgår från ekonomi enbart!
I ett väl fungerande samhälle, är människor - oavsett ursprung - en vinst för samhället i fråga! Vissa grupper kanske inte direkt, men i slutändan är det så. Även om man inte utgår från humanistiska vinster, och bara begränsar sig till ekonomiska.
tror jag tar och wordar detta igen
Thetaxpayer skrev:F.I.S.T skrev:Dao skrev:Hela frågeställningen om "invandringens kostnader" är så FLUMMIG och otydlig, att man i stort kan formulera svaret utifrån vald statistik till vad man vill. Det hela kretsar kring vad man menar med "invandringen" och vad man menar med "kostnad" - samt att ens människosyn utgår från ekonomi enbart!
Ja ta du och stoppa huvudet i sanden så känns det säkert bättre när din världsbild krossats.
F.I.S.T skrev:Thetaxpayer skrev:F.I.S.T skrev:Dao skrev:Hela frågeställningen om "invandringens kostnader" är så FLUMMIG och otydlig, att man i stort kan formulera svaret utifrån vald statistik till vad man vill. Det hela kretsar kring vad man menar med "invandringen" och vad man menar med "kostnad" - samt att ens människosyn utgår från ekonomi enbart!
Ja ta du och stoppa huvudet i sanden så känns det säkert bättre när din världsbild krossats.
Jag har tydligt redogjort min åsikt i detta ämne, underbyggt det med fakta som du avvisar, om du ens bemödat dig läsa igenom mina inlägg till att börja med. Faktum kvarstår det är näst intill omöjligt att mäta detta med ekonomisk vinst och förlust i ett sådant ämne som invandring, eftersom det går att mäta på hundratals sätt, och dessutom måste ses över långa perspektiv. Du är enkom intresserad av ena sidan i ekvationen .... kostnaderna, inte alls av vinster.
Jag som fått för mig att du var pro-företagsamhet. Då borde du väl också veta att vissa investeringar lönar sig på kort sikt, andra på lång sikt. Även den undersökning som hänvisades till i din blogg, där man kritiserade OECDs rapport ... erkänner forskaren att det är omöjligt att få ett entydigt svar i dessa frågor.
Min världsbild om alla människors lika värde består.... jag är tveksam till om du har samma världsbild.
Thetaxpayer skrev:Du kallar OECD rapporten för fakta
Thetaxpayer skrev:och jag har visat att inte ens den säger det du säger att den gör.
Thetaxpayer skrev:Ingen har alltså påstått att flykting och anhöriginvandringen av MENA folket är lönsam. Det de möjligtvis debatterar är hur mycket kostnaden är. Du verkar fortfarande inte veta vad en nettokostnad är.
Thetaxpayer skrev:Sedan om det är värt denna kostnad är en helt annan fråga.
Thetaxpayer skrev:Dina och Daos snyftargument
Thetaxpayer skrev:och rasistargument som som vanligt kommer som ett brev på posten är så skrattretande.
Thetaxpayer skrev:Jag anser att alla människor är lika mycket värda.
Jag anser bara inte att jag skall behöva försörja alla människor.
Thetaxpayer skrev:Jag anser att människor skall försörja sig själva. .
F.I.S.T skrev:
Det är mycket svårt att debattera med dig då du inte håller dig till sanningen. Till att börja med kan vi väl hålla oss till sanningen om vad som sagts och inte sagts på detta forum.Thetaxpayer skrev:Du kallar OECD rapporten för fakta
Nej det har jag inte gjort, men jag gör det NU !
Det är FAKTA det som står i rapporten. Men i likhet med de rapporter du hänvisar till så är den inte möjlig att ta som ENTYDIG fakta. Det är ju det jag har försökt nå fram till dig med, men du har inte velat lyssna - varför ... ja det borde ju du svara på, men eftersom du inte gör det, så lämnar du ämnet för spekulation, och jag tror det är för att du bestämt dig för hur det ligger till i frågan och avfärdar all information som motsäger din tro, och tar fram den som styrker...
Det finns inget som styrker med säkerhet det du påstår, och ej heller det OECD påstår eftersom det fortfarande är omöjligt att mäta ... förtjänsterna är svårast att mäta, men det betyder inte att de inte finns
Men OECD rapporten påstår inte vad du säger att den gör. Den visar en KOSTNAD även att den är vinklad, All invandring ihopklumpad osv.Thetaxpayer skrev:och jag har visat att inte ens den säger det du säger att den gör.
Du har visat en privat blogg och ett flashback foruminlägg
En privat blogg av en som troligtvis är mera lämpad än dig att tolka OECDs rapport.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tino_Sanandaji
Flashback?Thetaxpayer skrev:Ingen har alltså påstått att flykting och anhöriginvandringen av MENA folket är lönsam. Det de möjligtvis debatterar är hur mycket kostnaden är. Du verkar fortfarande inte veta vad en nettokostnad är.
Men lilla vän, du har ju inte kunnat presentera nån nettokostnad ...och det för att det inte går att mäta alla delar
Jag skulle inte precis kalla dig vän men låt gå för ditt patetiska försök till härskarteknik.
JAg säger ju att de flesta är överens om att det är en NETTOKOSTNAD men inte vilken NETTOKOSTNAD det blir. Det är det som är svårt att räkna ut. Men jo det har jag. Den norska SCB undersökningen har en fin undersökning av den utomeuropeiska invandringens kostnader.Thetaxpayer skrev:Sedan om det är värt denna kostnad är en helt annan fråga.
Ok tycker du det skulle vara värt att rädda liv om det var en kostnad för oss ?
Det är ju inte vad detta handlar om. Men jag anser att det finns gränser för vad det får kosta. Gör inte du det? Är du villig att förstöra hela välfärden för att "rädda" tex 100 personer som du defacto inte vet om de faktiskt behöver hjälp? Eller är det så att det faktiskt finns en gräns även för dig?Thetaxpayer skrev:Dina och Daos snyftargument
Jo så brukar ni beteckna empati och solidaritet
Det spelar ingen roll vad du kallar det det skall fortfarande betalas.Thetaxpayer skrev:och rasistargument som som vanligt kommer som ett brev på posten är så skrattretande.
Se där nu drog du rasistkortet för att slippa debatt
JAg försöker ju att debattera med dig. Men det är ju svårt när du försöker köra med härskartekniker genom att nedvärdera min människosyn som du ju uppenbarligen inte har en aning om.Thetaxpayer skrev:Jag anser att alla människor är lika mycket värda.
Jag anser bara inte att jag skall behöva försörja alla människor.
Men lilla vän, jag har nyheter för dig: DU FÖRSÖRJER INTE ALLA MÄNNISKOR... det bara "känns så" förmodligen
Det vet jag, men är det någon som du tänkte exkludera eller har du en gräns du med?Thetaxpayer skrev:Jag anser att människor skall försörja sig själva. .
Jag anser att människor mår bäst av att försörja sig själva, men när det inte går anser jag dem vara lika mycket värda som de som arbetar samt att de skall ha hjälp av oss som arbetar
Thetaxpayer skrev:Ytterligare en sak som troligtvis inte kostar några pengar.
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.6017547-tandvardskon-bara-vaxer
F.I.S.T skrev:Thetaxpayer skrev:Ytterligare en sak som troligtvis inte kostar några pengar.
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.6017547-tandvardskon-bara-vaxer
All vård kostar pengar - alla anser inte att alla har rätt till vård - Jag anser att alla har rätt till vård. Det är en resursfördelningsfråga. Och alla vet ju vart Moderater och Alliansen prioriterar subventioneringar och skattelättnader .... kristallkronor och Lidingöplånböcker !
F.I.S.T skrev:All vård kostar pengar - alla anser inte att alla har rätt till vård - Jag anser att alla har rätt till vård. Det är en resursfördelningsfråga. Och alla vet ju vart Moderater och Alliansen prioriterar subventioneringar och skattelättnader .... kristallkronor och Lidingöplånböcker !
Taxpayer skrev:Nu är du där igen och plockar fram snyftargument.
Taxpayer skrev:Det är ju en oerhörd påfrestning för samhället. Både ekonomisk och andra resurser. Man måste anpassa sig efter de resurser man har.
Taxpayer skrev:Ditt snack om kristallkronor och Lidingöplånböcker tillför ju knappast något till debatten.
Secrist skrev:Nä det är klart att du anser det. "Alla tjänar på om debatten lägger sig"
I ett samhälle där arbetarklassen har makten måste inte nödvändigtvis en utvidgning av de demokratiska fri- och rättigheterna gynna arbetarklassen.
F.I.S.T skrev:Secrist skrev:Nä det är klart att du anser det. "Alla tjänar på om debatten lägger sig"
I ett samhälle där arbetarklassen har makten måste inte nödvändigtvis en utvidgning av de demokratiska fri- och rättigheterna gynna arbetarklassen.
vad anser du om Rutbidraget då ? ...och att det är utformat så nästan uteslutande rika nyttjar det och får mer i plånboken på bekostnad av andra trängande områden som behövt dessa pengar bättre
Secrist skrev: Eller menar du att det finns så många rika i Botkyrka eller vad då?
F.I.S.T skrev:Secrist skrev:Nä det är klart att du anser det. "Alla tjänar på om debatten lägger sig"
vad anser du om Rutbidraget då ? ...och att det är utformat så nästan uteslutande rika nyttjar det och får mer i plånboken på bekostnad av andra trängande områden som behövt dessa pengar bättre
F.I.S.T skrev:F.I.S.T skrev:All vård kostar pengar - alla anser inte att alla har rätt till vård - Jag anser att alla har rätt till vård. Det är en resursfördelningsfråga. Och alla vet ju vart Moderater och Alliansen prioriterar subventioneringar och skattelättnader .... kristallkronor och Lidingöplånböcker !Taxpayer skrev:Nu är du där igen och plockar fram snyftargument.
Vilket är "snyftarargument" menar du ?
Det har jag förklarat tidigare. Alla argument där du drar fram hur synd detär om människor och helt ignorerar kostnadsaspekten. Även människor det är synd om kostar pengar vet du.Taxpayer skrev:Det är ju en oerhörd påfrestning för samhället. Både ekonomisk och andra resurser. Man måste anpassa sig efter de resurser man har.
Ja visst måste man anpassa sig efter de resurser man har, enligt Alliansen gäller det alla utom folk i Alliansens väljares ekonomiska position. Där går det bra att göra skattelättnader till absurdum och indirekt subventionera städhjälp åt de rika .... pengar som tidigare gick till just vård, och delvis tandvård som du nu tycks uppröra dig över att det inte fungerar. Det är samma absurda resonemang du och högern för som i USA där militärbudgeten är astronomisk, men Republikanerna är nästan villiga att sälja sin mor för att bibehålla den budgeten och oponera sig stark mot vårdreform som ger alla rätt till vård
Anser du det inte absurt att det bara är den absolut rikaste delen som har möjlighet att skaffa städhjälp som i praktiken är subventionerad ?
Du kan ju inte vara seriös? Skattelättnader i absurdum? Vi har fortfarande världens högsta eller näst högsta skatt beroende på hur man räknar och du gnäller fortfarande över att de som arbetar och de facto betalar skatt har fått en lättnad? Puke
Rut och Rot är ju utmärkta reformer till för att göra svarta marknader vita och få folk som inte så lätt kan få jobb i arbete. Annars hade de ju varit en kostnad även de. Vem som nyttjar tjänsterna har ju sannolikt inte förrändrats ett dugg sedan avdragen. Bara att det syns nu. Plus att det är en prioriteringsfråga vad man vill lägga sina pengar på.Taxpayer skrev:Ditt snack om kristallkronor och Lidingöplånböcker tillför ju knappast något till debatten.
Nä det är klart att du anser det. "Alla tjänar på om debatten lägger sig"
speciellt inte på de som endast pengar har nån betydelse i sina liv