Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+19
marxisten
Secrist
Redvictory
berralarzon
theward
SiP
lazy
Thetaxpayer
formsvackan
Regndrottning
patriot
Sossar-e-lata
GustavAnder
captaincodd
RedCloud
MartinLindgren
råttan.
blueheaven
ANNA2LINK
23 posters

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-28, 16:07

    Tänk att i Sverige där jämställdheten är mycket bättre än i många andra länder kommer inte alla ha råd med den julen som dom skulle vilja ha! Det är ingen självklarhet att ha råd med julklappar minsann. Hur många här inne anser att alla i Sverige skulle ha råd med en anständig jul, en jul där bekymren för vartenda krona inte råder?

    Tänk att inför julen inte vara orolig för hur man ska klara "livet efter julen" ekonomiskt...

    Nu är det ju så att man behöver inte köpa så mycket julklappar och inte dyra, men hur många vill räkna vartenda krona nu när Julen står inför dörren?

    Så har många familjer i dag. Är det rättvist? Är det bra?

    Jag tror att Borgarna inte alls bekymrar sig om detta, att dom inte ens tänker på det. Men dom rödgröna tänker i alla fall mer på dom svagaste grupperna!!!

    Vad är det för klassamhälle som vi håller på att få i Sverige och bryr sig vår "kära" Allians om den??? Jag är ganska säker på att Alliansen inte alls bryr sig om detta...
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  blueheaven 2009-11-28, 16:13

    ------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-15, 11:21, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-28, 16:17

    blueheaven skrev:
    ANNA2LINK skrev:Tänk att i Sverige där jämställdheten är mycket bättre än i många andra länder kommer inte alla ha råd med den julen som dom skulle vilja ha! Det är ingen självklarhet att ha råd med julklappar minsann. Hur många här inne anser att alla i Sverige skulle ha råd med en anständig jul, en jul där bekymren för vartenda krona inte råder?

    Tänk att inför julen inte vara orolig för hur man ska klara "livet efter julen" ekonomiskt...

    Nu är det ju så att man behöver inte köpa så mycket julklappar och inte dyra, men hur många vill räkna vartenda krona nu när Julen står inför dörren?

    Så har många familjer i dag. Är det rättvist? Är det bra?

    Jag tror att Borgarna inte alls bekymrar sig om detta, att dom inte ens tänker på det. Men dom rödgröna tänker i alla fall mer på dom svagaste grupperna!!!

    Vad är det för klassamhälle som vi håller på att få i Sverige och bryr sig vår "kära" Allians om den??? Jag är ganska säker på att Alliansen inte alls bryr sig...

    Tyvärr får man upprepa ännu en gång, det finns gränser för hur många som kan försörjas av andra och har dessa gränser sprängts så börjar den ekonomiska utförslöpan!

    Norge klarar sig fortfarande bra trots likartat system, och det beror på att de har mer pengar (olja) att röra sig med de behöver alltså inte bromsa och hålla igen för att tidningarna skriver om konjunkturnedgång och på det viset förstärker de inte heller nedgången!



    ??? Det var inte ett svar på frågan...Du anser inte att alla borde kunna ha råd i Sverige att ha en anständig Jul?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  blueheaven 2009-11-28, 16:21

    ---------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-15, 11:21, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-28, 16:26

    blueheaven skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    blueheaven skrev:
    ANNA2LINK skrev:Tänk att i Sverige där jämställdheten är mycket bättre än i många andra länder kommer inte alla ha råd med den julen som dom skulle vilja ha! Det är ingen självklarhet att ha råd med julklappar minsann. Hur många här inne anser att alla i Sverige skulle ha råd med en anständig jul, en jul där bekymren för vartenda krona inte råder?

    Tänk att inför julen inte vara orolig för hur man ska klara "livet efter julen" ekonomiskt...

    Nu är det ju så att man behöver inte köpa så mycket julklappar och inte dyra, men hur många vill räkna vartenda krona nu när Julen står inför dörren?

    Så har många familjer i dag. Är det rättvist? Är det bra?

    Jag tror att Borgarna inte alls bekymrar sig om detta, att dom inte ens tänker på det. Men dom rödgröna tänker i alla fall mer på dom svagaste grupperna!!!

    Vad är det för klassamhälle som vi håller på att få i Sverige och bryr sig vår "kära" Allians om den??? Jag är ganska säker på att Alliansen inte alls bryr sig...

    Tyvärr får man upprepa ännu en gång, det finns gränser för hur många som kan försörjas av andra och har dessa gränser sprängts så börjar den ekonomiska utförslöpan!

    Norge klarar sig fortfarande bra trots likartat system, och det beror på att de har mer pengar (olja) att röra sig med de behöver alltså inte bromsa och hålla igen för att tidningarna skriver om konjunkturnedgång och på det viset förstärker de inte heller nedgången!



    ??? Det var inte ett svar på frågan...Du anser inte att alla borde kunna ha råd i Sverige att ha en anständig Jul?

    Frågan får nog anses omöjlig att svara på!

    Vad är rättvisa, vad är anständig, vad har du själv bidraget med (och nu menar jag inte dig personligen)? Rolling Eyes



    Är den svår att svara på? För mig är den självklar... Men anständig Jul BlueH så menar jag att Julen inte borde innebära en ekonomisk kris för någon och att alla i Sverige ska ha råd att ha en Jul där oro över livet efter Julen inte ska vara det som "tar över" Julen...
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  blueheaven 2009-11-28, 16:33

    -----------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-15, 11:21, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-28, 16:46

    blueheaven skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    blueheaven skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    blueheaven skrev:
    ANNA2LINK skrev:Tänk att i Sverige där jämställdheten är mycket bättre än i många andra länder kommer inte alla ha råd med den julen som dom skulle vilja ha! Det är ingen självklarhet att ha råd med julklappar minsann. Hur många här inne anser att alla i Sverige skulle ha råd med en anständig jul, en jul där bekymren för vartenda krona inte råder?

    Tänk att inför julen inte vara orolig för hur man ska klara "livet efter julen" ekonomiskt...

    Nu är det ju så att man behöver inte köpa så mycket julklappar och inte dyra, men hur många vill räkna vartenda krona nu när Julen står inför dörren?

    Så har många familjer i dag. Är det rättvist? Är det bra?

    Jag tror att Borgarna inte alls bekymrar sig om detta, att dom inte ens tänker på det. Men dom rödgröna tänker i alla fall mer på dom svagaste grupperna!!!

    Vad är det för klassamhälle som vi håller på att få i Sverige och bryr sig vår "kära" Allians om den??? Jag är ganska säker på att Alliansen inte alls bryr sig...

    Tyvärr får man upprepa ännu en gång, det finns gränser för hur många som kan försörjas av andra och har dessa gränser sprängts så börjar den ekonomiska utförslöpan!

    Norge klarar sig fortfarande bra trots likartat system, och det beror på att de har mer pengar (olja) att röra sig med de behöver alltså inte bromsa och hålla igen för att tidningarna skriver om konjunkturnedgång och på det viset förstärker de inte heller nedgången!



    ??? Det var inte ett svar på frågan...Du anser inte att alla borde kunna ha råd i Sverige att ha en anständig Jul?

    Frågan får nog anses omöjlig att svara på!

    Vad är rättvisa, vad är anständig, vad har du själv bidraget med (och nu menar jag inte dig personligen)? Rolling Eyes



    Är den svår att svara på? För mig är den självklar... Men anständig Jul BlueH så menar jag att Julen inte borde innebära en ekonomisk kris för någon och att alla i Sverige ska ha råd att ha en Jul där oro över livet efter Julen inte ska vara det som "tar över" Julen...

    Så skulle jag också kunna svara men inser att då har jag egentligen inte gett något svar!
    Riktigt så enkelt är det inte Anna!


    Kan du berätta varför?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  blueheaven 2009-11-28, 16:50

    ---------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-15, 11:22, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-28, 17:05

    blueheaven skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Kan du berätta varför?

    Man måste kunna definiera vad är anständig, rättvisa och vad är rimlig arbetsinsats för individen om man skall kunna bedömma detta, likväl kommer det ALDRIG att bli något annat än en subjektiv bedömning!

    Förstår du detta Anna?


    Ja jag förstår att vi har olika uppfatningar om vad som är anständig ja...


    Senast ändrad av ANNA2LINK den 2009-11-28, 18:35, ändrad totalt 2 gånger
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  råttan. 2009-11-28, 17:16

    Alla har inte råd med den bil de vill ha. Alla har inte råd med det hus de vill ha. Alla har inte råd med de tjänare de vill ha. Alla har inte råd att lata sig dagarna i ända.

    Inte lätt att vara vänstermupp.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-11-28, 17:37

    Ja visst är det taskigt om Kronråttan som inte får ha den bil han vill, utan hålla tillgodo med den han har?

    Självklart har Kronråttan ingen förståelse att många barnfamiljer knappast kan ge sina ungar en bra ju för det finns inga stålar?

    Har råttan inte rätt bil,så ligger barnens jul långt ner på listan?
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  blueheaven 2009-11-28, 18:01

    ----------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-15, 11:22, ändrad totalt 1 gång
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  RedCloud 2009-11-28, 18:06

    0-koll skrev:Själv hade han inga som helst problem att skaffa barn trots att han aldrig förvärvsarbetat!

    är det dumhögerns nya giv ?
    Att man måste ha fast jobb och en årslön på banken innan fortplantning får ske ?

    Vilken vidrig liten skit du är Blueheaven.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  MartinLindgren 2009-11-28, 18:13

    Har länge undrat om någon så pantad medborgare som Mr.Blue har egna barn?
    Efter att ha läst idioten senaste alster så vet jag?

    Vad menar han,att föräldrar som får barn utan planering, av kärlek, utan storebrors tillstånd får skylla sig själva?
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Och

    Inlägg  captaincodd 2009-11-28, 18:21

    detta att många inte har råd beror på Alliansens välfärdspolitik och behandling av de svagaste i samhället,,,,,Tack Alliansen,not
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty kommer

    Inlägg  GustavAnder 2009-11-28, 18:28

    captaincodd skrev:detta att många inte har råd beror på Alliansens välfärdspolitik och behandling av de svagaste i samhället,,,,,Tack Alliansen,not

    Kommer inte tomten till de små röda nissarna ?Smile
    Ni måste tro starkare, det är problemet, ni tror för lite.
    Sossar-e-lata
    Sossar-e-lata


    Antal inlägg : 1357
    Join date : 09-03-15
    Ort : Djursholm

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty man har råd om man spar

    Inlägg  Sossar-e-lata 2009-11-28, 18:32

    .............
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-28, 18:36

    råttan. skrev:Alla har inte råd med den bil de vill ha. Alla har inte råd med det hus de vill ha. Alla har inte råd med de tjänare de vill ha. Alla har inte råd att lata sig dagarna i ända.

    Inte lätt att vara vänstermupp.


    Dålig förklaring...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-28, 18:38

    martin7lindgren skrev:Ja visst är det taskigt om Kronråttan som inte får ha den bil han vill, utan hålla tillgodo med den han har?

    Självklart har Kronråttan ingen förståelse att många barnfamiljer knappast kan ge sina ungar en bra ju för det finns inga stålar?

    Har råttan inte rätt bil,så ligger barnens jul långt ner på listan?


    Ja och dessa barn till fattiga föräldrar får lida för det...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-28, 18:40

    captaincodd skrev:detta att många inte har råd beror på Alliansens välfärdspolitik och behandling av de svagaste i samhället,,,,,Tack Alliansen,not

    Ja visst beror det en hel del på det...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-28, 18:42

    GustavAnder skrev:
    captaincodd skrev:detta att många inte har råd beror på Alliansens välfärdspolitik och behandling av de svagaste i samhället,,,,,Tack Alliansen,not

    Kommer inte tomten till de små röda nissarna ?Smile
    Ni måste tro starkare, det är problemet, ni tror för lite.


    Vad var det där för kommentar då? Inser du inte problemet Gustav??? Nej visst nej du själv behöver inte ha det så, eller hur?
    patriot
    patriot


    Antal inlägg : 340
    Join date : 09-09-12
    Age : 44

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  patriot 2009-11-28, 19:22

    Folket tvingas betala hög skatt och får då inga pengar över till julklappar.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-28, 19:31

    patriot skrev:Folket tvingas betala hög skatt och får då inga pengar över till julklappar.


    Arbetslösa, sjuka och en del fattigpensionär bl a får ut så lite så att pengarna inte räcker till o det trotts att alliansen sänkt skatten ... Ja just det inte för alla...
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  Regndrottning 2009-11-28, 19:34

    Jag ser inga egentliga problem med julklappsinköpen även för en fattig.

    Javisst kan det vara svårt om man nu måste köpa alla i samma månad och att man 'måste' köpa fina, (dyra) klappar....

    Jag som är van vid att vara fattig ansträngde jag mig under hela året att finna något fint som folk ville ha. Jag handlade på reor, fyndade på extrapris och fick fina saker på loppis.... Folk säljer fina och bra saker för låg penning på loppisar.

    När man är fattig gäller det att ha framförhållning.....Själv brukar jag vara klar med mina julklappsinköp den 25 september.

    Och med detta slipper jag julruschen i affärerna... Bara det är jättekönt! Very Happy
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-11-28, 19:44

    Regndrottning skrev:Jag ser inga egentliga problem med julklappsinköpen även för en fattig.

    Javisst kan det vara svårt om man nu måste köpa alla i samma månad och att man 'måste' köpa fina, (dyra) klappar....

    Jag som är van vid att vara fattig ansträngde jag mig under hela året att finna något fint som folk ville ha. Jag handlade på reor, fyndade på extrapris och fick fina saker på loppis.... Folk säljer fina och bra saker för låg penning på loppisar.

    När man är fattig gäller det att ha framförhållning.....Själv brukar jag vara klar med mina julklappsinköp den 25 september.

    Och med detta slipper jag julruschen i affärerna... Bara det är jättekönt! Very Happy


    Jo men Regndrottning det finns dom som har så lite så att dom aldrig kan handla något extra vare sig om det är billigt eller inte.

    Sponsored content


    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-08, 07:46