Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+19
marxisten
Secrist
Redvictory
berralarzon
theward
SiP
lazy
Thetaxpayer
formsvackan
Regndrottning
patriot
Sossar-e-lata
GustavAnder
captaincodd
RedCloud
MartinLindgren
råttan.
blueheaven
ANNA2LINK
23 posters

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Arbeit

    Inlägg  Secrist 2009-12-03, 00:50

    Jag skulle vilja arbeta 75-80%. Jag har en sjukdom som gör att jag kräver ca 10 timmars sömn per natt. Detta gör att jag inte får mycket tid över på arbetsdagarna, om jag jobbar heltid. Då går helgerna åt till tvätta, städa, handla... men ingen fritid. Jag vet detta då jag har jobbat heltid i alla år....

    Sänk dina krav på levnadsstandard så ska väl det gå bra.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-03, 00:55

    Secrist skrev:Jag skulle vilja arbeta 75-80%. Jag har en sjukdom som gör att jag kräver ca 10 timmars sömn per natt. Detta gör att jag inte får mycket tid över på arbetsdagarna, om jag jobbar heltid. Då går helgerna åt till tvätta, städa, handla... men ingen fritid. Jag vet detta då jag har jobbat heltid i alla år....

    Sänk dina krav på levnadsstandard så ska väl det gå bra.

    Vilka krav? Jag har länge nu varit arbetslös och klarar mig på 65% ersättning! Jag är van att leva på så lite. Det är inte pengarna som lockar så mycket med ett arbete, (jo, lite)....

    Jag vill kunna vara självständig och ändå kunna leva bekvämt. Den inkomsten jag nu har räcker till det men inte mer. Så....lite mer än ersättningen vill jag tjäna men det behöver inte vara mycket mer.

    Så vilka krav pratar du om? jag vill kunna betala mina räkningar och bo bekvämt. Skall mina krav vara att ligga efter med räkningarna och leva obekvämt?

    queen
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  theward 2009-12-03, 00:56

    Regndrottning skrev:
    Secrist skrev:Helt sant.... Men vad mer vill människor ha? Tillgång till samhällsservice är inte nog, enligt mig. Folk vill ha ett liv också! Inte bara sovperioder mellan arbetspassen...

    Vad vill du själv ha?

    Jag skulle vilja arbeta 75-80%. Jag har en sjukdom som gör att jag kräver ca 10 timmars sömn per natt. Detta gör att jag inte får mycket tid över på arbetsdagarna, om jag jobbar heltid. Då går helgerna åt till tvätta, städa, handla... men ingen fritid. Jag vet detta då jag har jobbat heltid i alla år....

    En människa mår bra av att ha tid för sig själv och egna intressen. Det finns många människor som lägger ner mycket tid och pengar med sina hobbys. Och många hobbys kräver mycket ARBETE!

    Jag vill ha tid till att läsa en bra bok, handarbeta, vila.... Jag anser att en människa jobbar för att leva, inte lever för att jobba...(trots jag en gång i tiden bara längtade att semestern skulle ta slut så jag kunde återgå till jobbet Wink )

    Själv ville jag egentligen jobba skift och hade som sagt ett välbetalt arbete pg, inan jag blev sjuk(are)

    treskift är det bästa enligt mig(om kroppen orkar), för då har man mkt fritid och tjänar bra pengar..

    Sovbehovet har förrut varit mkt lågt, men numera behöver jag iaf 7-9 timamr...vissa perioder upp till 12 timmar

    Det fina med tex eftermiddagsskift vintertid är att man kan fiska på morgonen, förmiddan

    På sommarn är istället förmiddagsskiftet det bästa

    nattskiftet är lika bra/dåligt alla årstider

    som det blev nu, är jag nöjd med att jobba mina 75% och förhoppningsvis får jag behålla min ersättning från FK också Rolling Eyes

    Ska dessutom försöka pressa upp min lön en aning, för jag har fått några fler arbetsuppgifter på jobbet...
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  theward 2009-12-03, 01:04

    Secrist skrev:Jag skulle vilja arbeta 75-80%. Jag har en sjukdom som gör att jag kräver ca 10 timmars sömn per natt. Detta gör att jag inte får mycket tid över på arbetsdagarna, om jag jobbar heltid. Då går helgerna åt till tvätta, städa, handla... men ingen fritid. Jag vet detta då jag har jobbat heltid i alla år....

    Sänk dina krav på levnadsstandard så ska väl det gå bra.

    nu är du naiv..
    De flesta har som du kanske vet samlat på sig en del lån under sin livstid.
    om man då blir sjuk efter tex 5 år efter man köpt ett hus, och 3 år efter man köpte en bil....

    Då är det inte bara att "sänka sin levnadsstandard"...
    För man har fortfarande räkningar att betala

    Varför ska man straffas bara för man blivit sjuk??

    nu menar jag inte att man ska sitta med en stor djurholmsvilla och två st hummrar och förvänta sig att staten ska betala kalaset...

    nä jag talar om att man ska kunna bo kvar i sitt lilla hus och faktiskt ha kvar sin skoda, opel eller varför inte saab???

    själv har jag sålt av alla grejor av värde under de tre år jag varit så pass sjuk så jag inte kunnat jobba heltid

    så några marginaler finns inte längre, tror många är i just den situation tyvärr....

    ps jag bor väldigt spartansk och en billig bil

    hur mkt ska standarden sänkas om jag ska sänka den,,? måste väl bli, till att flytta ut till den 9kvm stora fiskestugan isåfall
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Kostnader

    Inlägg  Secrist 2009-12-03, 01:04

    Så vilka krav pratar du om? jag vill kunna betala mina räkningar och bo bekvämt. Skall mina krav vara att ligga efter med räkningarna och leva obekvämt?

    Fast det säger ju inte så mycket. Vad innebär bekvämt till exempelt? En trea på Andersberg eller villa i Tylösand ett stenkast från tjuvahålan?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sjukt

    Inlägg  Secrist 2009-12-03, 01:06

    Varför ska man straffas bara för man blivit sjuk??

    Fast nu vet det inte sjukskrivningar vi diskuterade här utan vad man vill ha ut av livet.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-12-03, 02:19

    Redvictory skrev:
    Regndrottning skrev:
    lazy skrev:
    råttan. skrev:Om man går till val på "rättvisa" så är man skyldig väljarna en presentation av hur denna rättvisa formuleras i konkreta politiska förslag.

    Nu gjorde du det för svårt. Laughing

    Inte något svårt... detta har besvarats måååånga gånger.

    Rättvisa är lika behandling av alla medborgare!

    Var det svårt att förstå?


    queen

    Nu blev det jättesvårt! Very Happy


    Ja jätte...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-12-03, 02:20

    Regndrottning skrev:
    lazy skrev:
    Regndrottning Today at 7:13 pm
    Rättvisa är lika behandling av alla medborgare!

    Var det svårt att förstå?

    Nix, inte alls svårt att förstå när du skriver det på det sättet men borde inte
    "rättvisan" ligga i att alla strävar för att få ett så bra samhälle som möjligt?

    Med risk för att verka "tjatig", borde inte alla som kan jobba sträva efter att
    göra detsamma?

    Ett *ävla tjat om jobb!

    Javisst skall alla som kan, jobba. Men jobbet är inte livet, det finns mer....

    Alla som är sjuka skall kunna vara sjuka utan att behöva säga upp sig från en anställning för att söka en annan mitt i sjukdomsperioden. Även alla som inte jobbar skall kunna få skattelättnader när dessa delas så frikostigt ut till vissa... Syftet med skattelättnaderna är att det skall öka konsumtionen... skall inte alla kunna bidra till en ökad konsumtion?

    Säg vad man vill om sossarna men de gjorde inte skillnad på folk och folk när de genomförde den stora skattesänkningen. ALLA fick ta del av den, vare sig de hade jobb, var sjuka, arbetslös, persionär.

    En regering skall INTE göra skillnad på sina medboragre! Det skall vara samma regler för alla! Vilket är något vi inte ser nu!


    queen



    Just det samma regler för alla!!!
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Till Lazy från marxisten:

    Inlägg  marxisten 2009-12-03, 04:50

    !פועלי העולם התאחדו


    Som jag förstått det på de länkar du skickat kan du både hebreiska och arabiska, och då bör detta inte vara några problem att tolka...
    avatar
    Sunrise


    Antal inlägg : 35
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  Sunrise 2009-12-03, 06:37

    ANNA2LINK skrev:Tänk att i Sverige där jämställdheten är mycket bättre än i många andra länder kommer inte alla ha råd med den julen som dom skulle vilja ha! Det är ingen självklarhet att ha råd med julklappar minsann. Hur många här inne anser att alla i Sverige skulle ha råd med en anständig jul, en jul där bekymren för vartenda krona inte råder?

    Tänk att inför julen inte vara orolig för hur man ska klara "livet efter julen" ekonomiskt...

    Nu är det ju så att man behöver inte köpa så mycket julklappar och inte dyra, men hur många vill räkna vartenda krona nu när Julen står inför dörren?

    Så har många familjer i dag. Är det rättvist? Är det bra?

    Jag tror att Borgarna inte alls bekymrar sig om detta, att dom inte ens tänker på det. Men dom rödgröna tänker i alla fall mer på dom svagaste grupperna!!!

    Vad är det för klassamhälle som vi håller på att få i Sverige och bryr sig vår "kära" Allians om den??? Jag är ganska säker på att Alliansen inte alls bryr sig om detta...


    Så märkligt, på TV sade de här om dagen att de räknar med att handeln ska slå nya rekord när det gäller julklappar. Svensken köper i genomsnitt julklappar för ca tre tusen kronor per person. När man har ett helt år på sig att spara till julklappar behöver man ju bara lägga undan 250 kronor i månaden. Det är väl inte helt uteslutande att många kan göra det trots dålig ekonomi. Förresten handlar väl inte julen om julklappar. Man måste inte följa strömmen och göra julen till en kommersiell cirkus. Man kan fira jul ändå. Dagens ungar är så förbaskade bortskämda och ska ha allt de pekar på. Det är väl bara att lära dem att de får helt enkelt ha lägre krav om deras föräldrar har sämre ekonomi än rika och högavlönade. Alla människor har olika förutsättningar att skapa jobb där man tjänar pengar. Det är inte fult att vara rik men det tycker alltid folk som själva inte har pengar. Jag är inte rik på något vis men lider heller inte av någon avundsjuka gentemot dem som kan skapa pengar. Var och en får väl göra så gott de kan utan att snegla surt över axeln på dem som har bättre standard. Det är inte någon lag på att alla människor i det här landet måste ha lika mycket i inkomst varje månad.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-03, 10:27

    Sunrise skrev:
    ANNA2LINK skrev:Tänk att i Sverige där jämställdheten är mycket bättre än i många andra länder kommer inte alla ha råd med den julen som dom skulle vilja ha! Det är ingen självklarhet att ha råd med julklappar minsann. Hur många här inne anser att alla i Sverige skulle ha råd med en anständig jul, en jul där bekymren för vartenda krona inte råder?

    Tänk att inför julen inte vara orolig för hur man ska klara "livet efter julen" ekonomiskt...

    Nu är det ju så att man behöver inte köpa så mycket julklappar och inte dyra, men hur många vill räkna vartenda krona nu när Julen står inför dörren?

    Så har många familjer i dag. Är det rättvist? Är det bra?

    Jag tror att Borgarna inte alls bekymrar sig om detta, att dom inte ens tänker på det. Men dom rödgröna tänker i alla fall mer på dom svagaste grupperna!!!

    Vad är det för klassamhälle som vi håller på att få i Sverige och bryr sig vår "kära" Allians om den??? Jag är ganska säker på att Alliansen inte alls bryr sig om detta...


    Så märkligt, på TV sade de här om dagen att de räknar med att handeln ska slå nya rekord när det gäller julklappar. Svensken köper i genomsnitt julklappar för ca tre tusen kronor per person. När man har ett helt år på sig att spara till julklappar behöver man ju bara lägga undan 250 kronor i månaden. Det är väl inte helt uteslutande att många kan göra det trots dålig ekonomi. Förresten handlar väl inte julen om julklappar. Man måste inte följa strömmen och göra julen till en kommersiell cirkus. Man kan fira jul ändå. Dagens ungar är så förbaskade bortskämda och ska ha allt de pekar på. Det är väl bara att lära dem att de får helt enkelt ha lägre krav om deras föräldrar har sämre ekonomi än rika och högavlönade. Alla människor har olika förutsättningar att skapa jobb där man tjänar pengar. Det är inte fult att vara rik men det tycker alltid folk som själva inte har pengar. Jag är inte rik på något vis men lider heller inte av någon avundsjuka gentemot dem som kan skapa pengar. Var och en får väl göra så gott de kan utan att snegla surt över axeln på dem som har bättre standard. Det är inte någon lag på att alla människor i det här landet måste ha lika mycket i inkomst varje månad.

    3000kr per person?!!! affraid

    Det är ju inte klokt! Vad ger folk till varandra för så mycket pengar? Och du har rätt i dagens ungdomar. Jag har sett att de vill godkänna sin julklapp innan den köps.

    I min familj köper vi julklappar för 100-150 kr/persson. Och det räker. Med eftertänksamhet så hittar man bra och fina saker till det priset. Och hustomten och jag har sagt max 500 kr till en present åt varandra. Mer än så är slöseri.

    Till Secrist: At bo bekvämt är varken Andersberg eller Tylösand. Jag bor billigare än på Andersberg i ett trivsamt område med björkar utanför fönstret. Jag bor även 'centralt' då jag har 2 km till stan, 2 km till köpcentra och 2 km till stranden. Jag vill inte flytta!

    Så att bo 'bekvämt' är inte att bo i 'slummen' eller i lyx. Det finns mellanting.


    queen
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  blueheaven 2009-12-03, 10:32

    ----------------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-15, 11:27, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  blueheaven 2009-12-03, 10:38

    ------------


    Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-15, 11:28, ändrad totalt 1 gång
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  lazy 2009-12-03, 10:39

    marxisten skrev:
    !פועלי העולם התאחדו


    Som jag förstått det på de länkar du skickat kan du både hebreiska och arabiska, och då bör detta inte vara några problem att tolka...

    Antar att du menar det som en uppmaning att tillsammans försöka skapa en
    bättre värld och det vore väl bästa julklappen. Smile
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  RedCloud 2009-12-03, 10:41

    NollKollBlue skrev:eftersom det ger dem själva "friheten" att få inkomster utan att arbeta för dem!

    Är det aktieägarnas arbetsfria inkomster du tänker på ?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-12-03, 14:52

    lazy skrev:
    marxisten skrev:
    !פועלי העולם התאחדו


    Som jag förstått det på de länkar du skickat kan du både hebreiska och arabiska, och då bör detta inte vara några problem att tolka...

    Antar att du menar det som en uppmaning att tillsammans försöka skapa en
    bättre värld och det vore väl bästa julklappen. Smile


    Handla rättvisemärkta julklappar till jul då hjälper man till att skapa en bättre värld!!!
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  theward 2009-12-03, 16:33

    ANNA2LINK skrev:
    lazy skrev:
    marxisten skrev:
    !פועלי העולם התאחדו


    Som jag förstått det på de länkar du skickat kan du både hebreiska och arabiska, och då bör detta inte vara några problem att tolka...

    Antar att du menar det som en uppmaning att tillsammans försöka skapa en
    bättre värld och det vore väl bästa julklappen. Smile


    Handla rättvisemärkta julklappar till jul då hjälper man till att skapa en bättre värld!!!

    Bättre upp: gör egna julklappar.... Very Happy
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  ANNA2LINK 2009-12-04, 18:18

    theward skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    lazy skrev:
    marxisten skrev:
    !פועלי העולם התאחדו


    Som jag förstått det på de länkar du skickat kan du både hebreiska och arabiska, och då bör detta inte vara några problem att tolka...

    Antar att du menar det som en uppmaning att tillsammans försöka skapa en
    bättre värld och det vore väl bästa julklappen. Smile


    Handla rättvisemärkta julklappar till jul då hjälper man till att skapa en bättre värld!!!

    Bättre upp: gör egna julklappar.... Very Happy


    Ja man kan kombinera. Men det är viktigt att fattiga länder får rätt betalt på deras varor som dom säljer... Handlar man rättvisemärkt så ska det ju funka så...

    Sponsored content


    Alla har inte råd med julklappar nu i jul... - Sida 7 Empty Sv: Alla har inte råd med julklappar nu i jul...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-19, 23:57