Vercingetorix 2013-05-17, 08:06
Dao skrev: Vercingetorix skrev:Skillnaden ligger nog framförallt i att det fanns ett gigantiskt tryck från befolkningarnas sida att införa demokrati, eller medbestämmanderätt om man så vill. Att försämra sina villkor genom en arbetstidsförkortning ligger liksom inte inom samma intressesfär som demokratiseringsprocessen var. I synnerhet inte om det ska komma genom statliga påbud som därigenom kringgår just den medbestämmanderätt folket historiskt ha kämpat för...
Folk vill ha det bättre, inte sämre, vilket skulle bli det ofrånkomliga resultatet. Detta har jag visat genom mitt resonemang och jag väntar fortfarande på bärande argument för motsatsen.
Ja, människor har en naturlig strävan efter frihet, så ni kommer aldrig att kunna förhindra detta i längden!
Att skapa förutsättningar för ett bättre liv är en del av denna strävan, vare sig du vill det eller inte!
Trots dina domedagsönskaetänkande...
Samma problem sade din sida i kampen när demokrati infördes, att det skulle bli omöjligt. Men även där bevisades ni ha fel... Eller när slaveriet förbjöds, kvinnan fick rättigheter, etc, etc...
Ni kommer alltid att stå som förlorare - i det långa loppet!
"Den som arbetar är inte fri.", vore alltså en någorlunda korrekt tolkning av det du skriver?
För många andra, även om jag bara kan tala för mig själv, är mer "arbete ger mig frihet"...
Du har fortfarande inte visat hur man ekonomiskt kan motivera din ståndpunkt. Du svävar på målet, Dao...
När åtta timmars arbetsdag infördes gjordes det som ett resultat av ett paradigmskifte, näämligen den industriella revolutionen, då behovet av mantimmar sjönk. Vad är det som minskat behovet ytterligare nu?