formsvackan skrev:Jag lägger i detta ingen åsikt om huruvida vi människor är till för varken bilindustrin eller någon annan industri. Jag bara lyfter fram ett exempel på hur en arbetstidsförkortning skulle kunna vara till nytta för en hel industrigren, naturligtvis inte i enbart ett enstaka land.ericTheDog skrev:formsvackan skrev:Det du förordar är alltså konkurrens till döds. Jag tror däremot att bilindustrin i dessa tider skulle må bättre av en arbetstidsförkortning.Sniperace skrev:formsvackan skrev:Får göra ??? Finns det sådana begränsningar är det en nyhet för mig.Sniperace skrev:är äverkapaciteten att det finns för många nya osålda bilar, eller är överkapaciteten att det finns personal och möjlighet att tillverka många fler, dvs en överkapaciotet i bilindustrin på det sättet att de kan göra mycket mer än de får göra?
"Överproduktion och överetablering innebär konkurser i alla branscher..."
Om nu produktionskapaciteten överstiger efterfrågan, vad är då bäst att göra, fortsätta konkurrera till döds eller minska kapaciteten ?
som sagt, minska kapaciteten, till dit det krävdes i saabs fall, där det blev noll, då är detta helt riktigt vad som gjordes, dra ner kapaciteten.
ja detta får göra blir ju resukltatet5 av ditt dra ner kaspaciteten, de kunde göra mer med den personal och utrustning de har, men om de drar ner får de ju inte gör mer eller hur?
men som sagt, att tillverka bilar som inte säljs är ju idioti, så då var det väl rätt att lägga ner saab eller hur, det följer ju det du torgför nu
Självfallet, men vi männsiskor finns knappast till för att hålla bilindustrin under armarna.
Varför skulle arbetstidsförkortning vara lösningen på den konkurrensutsatta bilindustrins lönsamhetsproblem? Redan idag köps ju vitala delar in från typ Indien och Kina. Det enda som genererar jobb i Europa ä typ slutmontering och produktutveckling, vilket vore förödande att dra ner arbetstiden på.