Varför inte 4 timmars arbetsdag och 50% mer lön, win win för alla?
tror det funkar ?
Vänstern pratar arbete, som att lyssna på nykteristen som pratar om vinprovning.
Eller dig uttrycka något vettigt ?
Varför inte 4 timmars arbetsdag och 50% mer lön, win win för alla?
Vänstern pratar arbete, som att lyssna på nykteristen som pratar om vinprovning.
Dao skrev:Alla tester som gjorts med sex timmars arbetstid per dag, med bibehållen lön, har visat sig vara win win för alla - utom för de som lever gott på andras arbete...
Bara några indoktrinerade nationalekonomer tror fortfarande att allt blir bättre bara folk jobbar mer...
RedMentalCase skrev:Men Rolf, är du lite fixerad nu igen? hur går det med din antisemitism, jobbar du hårt för att försöka behålla den?
( dina infantila och efterblivna frågor intresserar mig inte , jag kom inte på nåt sätt att hånskratta åt dig just nu)
RedCloud skrev:ericTheDog skrev:Dao skrev:Alla tester som gjorts med sex timmars arbetstid per dag, med bibehållen lön, har visat sig vara win win för alla - utom för de som lever gott på andras arbete...
Bara några indoktrinerade nationalekonomer tror fortfarande att allt blir bättre bara folk jobbar mer...
Gapskratt!!!
Stackars lillEric, gapskrattar åt sin egen okunnighet....(igen)
Vänsterpartiets önskan om sex timmars arbetsdag är verklighet på Toyota i Göteborg - sedan tio år tillbaka.Sedan 2002 har verkstadssidan på företaget i Göteborg jobbat enligt den så kallade Toyota-modellen - sex timmars arbetsdag med bibehållen lön.
http://www.expressen.se/gt/jonas-sjostedt-det-har-ar-framtiden/
Dao skrev:Ta in sex timmars arbetsdag med full lön och skrota tillväxtsfanatismen!
Det är onaturligt med ständig tillväxt. I naturen finns sådant bara för parasiter och sjukdomar, tills värden dör!
Vercingetorix skrev:Undrar vad som skulle hända med vårdköer, undervisning, äldreomsorg, handläggningstider på FK och andra myndigheter etc om arbetstiden skulle sänkas till sex timmar...
Eller hur hög skatten skulle bli om denna åtgärd skulle kompenseras med nyanställningar.. För att inte tala om vad trångt det skulle bli på kontoren...
Särskilt som en nolltillväxt skulle vara eftersträvansvärt...
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Undrar vad som skulle hända med vårdköer, undervisning, äldreomsorg, handläggningstider på FK och andra myndigheter etc om arbetstiden skulle sänkas till sex timmar...
Eller hur hög skatten skulle bli om denna åtgärd skulle kompenseras med nyanställningar.. För att inte tala om vad trångt det skulle bli på kontoren...
Om folk mår bättre, så påverkar detta samhället i stort klart positivt!
Har man sex timmars arbetsdag, kan man bättre sprida ut arbetstiden över dagen olika.
Nolltillväxt är en förutsättning, om vi vill lämna över en hel värld till våra framtida släktingar!
Vercingetorix skrev:På vilket sätt skulle jag må bättre av att få sämre förutsättningar att försörja mina barn?
Dao skrev:Vercingetorix skrev:På vilket sätt skulle jag må bättre av att få sämre förutsättningar att försörja mina barn?
Hur skulle det bli försämring, om du får sex timmars arbetstid, med bibehållen lön?
På det sättet får du ju MER TID för dina barn, vilket ju är ovärderligt. Men om du inte vill träffa dina barn så mycket och jobba mer, är säkert din arbetsgivare oerhört tacksam för att du tar mer tid, om du vill...
Secrist skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:På vilket sätt skulle jag må bättre av att få sämre förutsättningar att försörja mina barn?
Hur skulle det bli försämring, om du får sex timmars arbetstid, med bibehållen lön?
På det sättet får du ju MER TID för dina barn, vilket ju är ovärderligt. Men om du inte vill träffa dina barn så mycket och jobba mer, är säkert din arbetsgivare oerhört tacksam för att du tar mer tid, om du vill...
Vem ska betala?
Dao skrev:Secrist skrev:Dao skrev:Vercingetorix skrev:På vilket sätt skulle jag må bättre av att få sämre förutsättningar att försörja mina barn?
Vem ska betala?
Som vanligt! Det lönar sig liksom!
Secrist skrev:Är det därför ingen driver frågan?
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Undrar vad som skulle hända med vårdköer, undervisning, äldreomsorg, handläggningstider på FK och andra myndigheter etc om arbetstiden skulle sänkas till sex timmar...
Om folk mår bättre, så påverkar detta samhället i stort klart positivt!
Har man sex timmars arbetsdag, kan man bättre sprida ut arbetstiden över dagen olika.
Nolltillväxt är en förutsättning, om vi vill lämna över en hel värld till våra framtida släktingar!
ericTheDog skrev:RedCloud skrev:ericTheDog skrev:Dao skrev:Alla tester som gjorts med sex timmars arbetstid per dag, med bibehållen lön, har visat sig vara win win för alla - utom för de som lever gott på andras arbete...
Gapskratt!!!
Stackars lillEric, gapskrattar åt sin egen okunnighet....(igen)
Vänsterpartiets önskan om sex timmars arbetsdag är verklighet på Toyota i Göteborg - sedan tio år tillbaka.Sedan 2002 har verkstadssidan på företaget i Göteborg jobbat enligt den så kallade Toyota-modellen - sex timmars arbetsdag med bibehållen lön.
http://www.expressen.se/gt/jonas-sjostedt-det-har-ar-framtiden/
Men än är det bara på verkstadssidan som konceptet är verksamt, tjänstemännen har inga 30-timmarsveckor.
Kort sagt, bara för att det lönar sig inom en specifik bransch så är det knappast lösningen överlag. Av den orsaken är det ju jättebra att alla företag har möjligheten att jobba på detta sätt om de så önskar, eller hur. Vänsterpartiet behövs typ inte. Valfrihet råder. Den som inte vill leva som vänsterpartiet tycker, behöver inte.
Dao skrev:Vercingetorix skrev:På vilket sätt skulle jag må bättre av att få sämre förutsättningar att försörja mina barn?
Thetaxpayer skrev:Länk/källa. Var har detta prövats framgångsrikt?
Vercingetorix skrev:Om tillgängligheten och kapaciteten på t ex sjukhus, skolor, myndigheter etc ska kunna bibehållas måste rimligtvis fler människor anställas, vilket i sin tur medför att skatten måste höjas markant. Det försämrar mina försörjningsmöjligheter.
Om man dessutom väver in produktionsbegränsningar (0-tillväxt) kan detta innebära prishöjningar i konsumentled, då företagen i produktionsled rimligtvis kommer att behöva kompensera för vinsttapp. Även detta försämrar min försörjningskapacitet.
Tiden med barnen kanske vidare är mer avhängig kvalitet än kvantitet, och de ska fortfarande ha tak över huvudet, kläder på kroppen och mat i magen...
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Om tillgängligheten och kapaciteten på t ex sjukhus, skolor, myndigheter etc ska kunna bibehållas måste rimligtvis fler människor anställas, vilket i sin tur medför att skatten måste höjas markant. Det försämrar mina försörjningsmöjligheter.
Om man dessutom väver in produktionsbegränsningar (0-tillväxt) kan detta innebära prishöjningar i konsumentled, då företagen i produktionsled rimligtvis kommer att behöva kompensera för vinsttapp. Även detta försämrar min försörjningskapacitet.
Tiden med barnen kanske vidare är mer avhängig kvalitet än kvantitet, och de ska fortfarande ha tak över huvudet, kläder på kroppen och mat i magen...
Lite väl krystade och konstruerade motargument, va?
Men du får givetvis tro vad du vill, det har du rätt till!
Menar du att en generell arbetstidsförkortning inte skulle påverka skattetrycket?
Vercingetorix skrev:Menar du att en generell arbetstidsförkortning inte skulle påverka skattetrycket? Hur menar du att minskat arbete kan samexistera med bibehållen välfärd?
RedCloud skrev:Menar du att en generell arbetstidsförkortning inte skulle påverka skattetrycket?
det kan ju bli så att fler kommer i jobb....
Dao skrev:Vercingetorix skrev:Menar du att en generell arbetstidsförkortning inte skulle påverka skattetrycket? Hur menar du att minskat arbete kan samexistera med bibehållen välfärd?
Det kommer att ÖKA välfärden, för alla parter!