theward 2010-08-06, 08:49
DMustaine skrev: te]Alla är väl så pass ego att de vill så bra som möjligt.....det vill även jag...
Vill inte att livet ska var ett ständigt marathonlopp
Det vill inte de fullt friska och arbetande heller! Men ett sådant marathon ger bara än mer sjuka människor! I ett sjukt samhälle där man inte kan leva på sin lön och lägga undan lite till sina efterlevande, där blir alla fattiga och sjuka! Det sägs att Sverige är ett rikt land men med en fattig befolkning! I mångt och mkt är det riktigt! Arbete löna(r)/de sig inte här. Någonting är sjukt när fullt arbetande människor inte har mer kvar av sin lön än de som inte arbetar! I det längre perspektivet slår det mot de sjuka! Jag vet ju själv när jag tog ett jobb inom vården. Det var 1000 kr skillnad mot att gå på akassan. Hade jag inte haft förmånen att kunna gå till mitt arbete och inte äga en bil vid det tillfället hade arbetet varit en ekonomisk förlust! Flera av mina vänner valde att ge fan i att arbeta trots att jobb fanns! Det i sin tur gör att folk hellre väljer att leva på bidragen. Är det något du skall söka som drabbar de sjuka så är det just skillnaden på arbete och icke arbeta! Alla som kan ska jobba då får de sjuka det bättre! En sak du inte ska dilla med mig om är solidaritet! Jag är fullt arbetsför men jag vet att mitt arbete gynnar de sjuka och jag vet att många fler kan arbeta!
[/quote]
Dina slutsatser haltar eftersom det visst lönar sig att arbeta.
Det har det alltid gjort, du kö bara med falsk ETD retorik.
Visst kan du alltid hitta undantag som bekräftar regeln...
Men det betyder snarare att vissa jobb är alldeles för underbetalda, än att sjuka och arbetslösa har det för bra
Varför ska man spara pengar till efterlevande?, är det inte bättre at man bidrar till en bättre välfärd till alla istället och lever medans man lever?
Att folk "hellre väljer att leva på bidragen" är en floskel och en enorm fördom....
Men visst finns det sådan människor och det verkar som om ni själva är en del av den kategorin.
Då ni hela tiden spyr avundsjuka och hat över sjuka..
För att de "får feta bidrag utan att jobba"
Frågar mig varför det måste var så att sjuka måste få en saämre tillvaro så andra ska hållas friskare?
Dessutom ser jag inte lönen som en garant för friskhet hos arbetare...
I det hänseendet är den närmast av marginell betydelse.
Arbetsmiljö, stress,arbetstis, anställningstrygghet osv ser jag som mkt vikitigare och där tycker jag det försämrats de senaste åren