Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
formsvackan
Vercingetorix
Gandalf
Dao
R.O.F.L
Sossar ee lata
Thetaxpayer
redalert
ericTheDog
RedCloud
RedMentalCase
Secrist
16 posters

MP vill att vi ska jobba mindre – men vem betalar?

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

MP vill att vi ska jobba mindre – men vem betalar? - Sida 10 Empty Sv: MP vill att vi ska jobba mindre – men vem betalar?

Inlägg  Dao 2013-06-04, 07:10

ericTheDog skrev:
    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:Så den som har förmåga att arbeta 20 timmar per dygn måste göra det. Har hen dessutom små behov så blir lönen därefter. Jösses.

Och där kom omskrivningen, som ett brev på posten!

Och ett litet "hån" på slutet! Smile

Inte behöver du bajsa på dig bara för att jag påvisar hur vänsterpolitik drabbar den enskilde.

Hö hö... Och högerpolitik drabbar INGEN? Very Happy

Briliant, Einstein!
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

MP vill att vi ska jobba mindre – men vem betalar? - Sida 10 Empty Sv: MP vill att vi ska jobba mindre – men vem betalar?

Inlägg  Dao 2013-06-04, 07:12

Vercingetorix skrev:Jag hade hellre sett: Av var och en efter behov, åt var och en efter förmåga... Ett rättvisare system enligt mig...

Dvs arbetsinsats utifrån vad som behövs, belöning utifrån nivån på arbetsinsatsen.

Så där det behövs extra stöd, skall inget få - eftersom de har begränsad förmåga..?

Ja, det låter som dagens liberala politik! Smile
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2013-06-04, 09:05

Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Jag hade hellre sett: Av var och en efter behov, åt var och en efter förmåga... Ett rättvisare system enligt mig...

Dvs arbetsinsats utifrån vad som behövs, belöning utifrån nivån på arbetsinsatsen.

Så där det behövs extra stöd, skall inget få - eftersom de har begränsad förmåga..?

Ja, det låter som dagens liberala politik! Smile

Nej, det betyder att stödet riktas dit den gör störst nytta, och till den som bäst arbetar för att ta sig ur en behovssituation. Villkorslöst stöd tenderar att passivisera människor. Exempel på det sistnämnda såg vi kanske tydligast i de stater där Marx teorier implementerades som mest.
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2013-06-04, 09:34

Dao skrev:
    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:Så den som har förmåga att arbeta 20 timmar per dygn måste göra det. Har hen dessutom små behov så blir lönen därefter. Jösses.

Och där kom omskrivningen, som ett brev på posten!

Och ett litet "hån" på slutet! Smile

Inte behöver du bajsa på dig bara för att jag påvisar hur vänsterpolitik drabbar den enskilde.

Hö hö... Och högerpolitik drabbar INGEN? Very Happy

Briliant, Einstein!

De lata drabbas av högerpolitik, men det är nog det hela.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2013-06-04, 15:34

Ett inte helt orimligt resonemang i dagens värld. Dock uppkommer frågan om vem/vilka som ska definiera behovet.

Ska alla ränna i ekorrhjulet i syfte att uppfylla ett "behov" som fastställts utifrån enbart en nationalekonomisk tvivelaktig vetenskap eller kan det finnas andra "behov" att ta hänsyn till ?
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2013-06-04, 16:14

formsvackan skrev:

Ett inte helt orimligt resonemang i dagens värld. Dock uppkommer frågan om vem/vilka som ska definiera behovet.

Ska alla ränna i ekorrhjulet i syfte att uppfylla ett "behov" som fastställts utifrån enbart en nationalekonomisk tvivelaktig vetenskap eller kan det finnas andra "behov" att ta hänsyn till ?

Såväl behovs- som förmågodefinitionen är ju inte en mindre fråga i Marx slagdänga. Men visst har du rätt. Dock är andemeningen i min högst medvetna provokation och en smula raljerande tillspetsning att stödet bör komma den till del, som också aktivt kämpar för att komma ur sin behovsställning..
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2013-06-04, 17:54

Vercingetorix skrev:
    formsvackan skrev:

Såväl behovs- som förmågodefinitionen är ju inte en mindre fråga i Marx slagdänga. Men visst har du rätt. Dock är andemeningen i min högst medvetna provokation och en smula raljerande tillspetsning att stödet bör komma den till del, som också aktivt kämpar för att komma ur sin behovsställning..
    "Av var och en efter behov"
    "stödet bör komma den till del, som också aktivt kämpar för att komma ur sin behovsställning"

Detta torde kunna tolkas som att stöd ska utgå till den som aktivt kämpar för att smita från arbetet Very Happy
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2013-06-04, 18:44

Just definition av behov och förmåga brukar räcka för att 99% av vänstermupparna ska springa upp på den berömda...

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-25, 21:07