Vercingetorix 2013-05-08, 10:20
Secrist skrev: Vercingetorix skrev:Eller menar du att en tro kan tas på allvar enbart om den jollrats fram av en ökeneremit under bronsålder?
Människan har alltid haft religion som en del av sitt liv. Ända sedan vi klättrade ner ur träden så har religionen varit en del av födelse, liv och död.
Att du sedan verkar vilja slå rekord i att komma med nedlåtande kommentarer om troende människor hedrar dig knappast. Varför bryr du dig överhuvudtaget?
Även krig, mord och våldtäkt har också varit en del av mänsklighetens historia sedan vi klättrade ner från träden...
Varför jag bryr mig? Jag bryr mig eftersom skolor i västvärlden undervisar kreationism, viktiga politiska beslut stoppas på religiös basis, kvinnor förtrycks världen över av religiösa, homosexuella världen över motarbetas, diskrimineras och t o m straffas av religiösa orsaker, människor världen runt straffas för att ifrågasätta den rådande statsreligionen, fri abort och preventivmedel lagstiftas bort av religiösa orsaker, religion ökar hatet och polariseringen i världen, religion motarbetar yttrandefriheten, religiös strafflagstiftning är på sina håll brutal bortom all reson. Detta är en handfull exempel varför jag bryr mig, och då har jag ändå inte tagit med de övergrepp som gjorts historiskt eller att religion är en intellektuell återvändsgränd...