Vercingetorix 2013-05-09, 19:49
Secrist skrev: Vercingetorix skrev: formsvackan skrev: Vercingetorix skrev:Det är bevisat att universums tillkomst började med en expansion som hade sin utgångspunkt i en väldigt liten punkt, vilket utgör fundamentet i den vetenskapliga teorin för universums uppkomst.
Är existensen av denna "väldigt lilla punkt" verkligen bevisad ? Jag vill minnas mig ha sett/hört detta ifrågasättas av någon/några vetenskapsmän.
Med tanke på att det skedde för drygt tretton miljarder år sedan är det klart att det finns en viss osäkerhetsmarginal. Dock pekar alla tillgängliga data på att det var så det gick till. Och nya data strömmar in varje dag. Det krävs s a s en hel del motbevis för att kunna påstå något annat.
Men visst vore det att göra saken lättare genom att påstå att universum inte är äldre än sextusen år och att Adam är allas vår stamfader...
Du lär får leta för att hitta någon som hårdnackat hävdar att universum är 6000 år. Att 40% av amerikanarna skulle tro det är ju självklart bara trams.
Har inte hittat undersökningen som visar hur många amerikaner som inbillar sig att jorden är endast 6000 år gammal ännu, men jag hittade en annan, lika skrämmande undersökning, där steget till "young earth hypothesis" bara är en hårsmån därifrån.
I denna undersökning, gjord av högt ansedda Gallup, kan man utläsa att år 2012 ansåg 46% (fyrtiosex jävla procent!!!) av den amerikanska befolkningen att människan skapades (av gud) vid ett tillfälle, i sin nuvarande form för mindre än tio tusen år sedan.
(Den vetenskapligt bevisade evolutionen lyckades i samma undersökning attrahera 15 %.)
Ofattbart skrämmande att en så betydande del av befolkningen i världens kraftigaste militärmakt hyser dessa vanföreställningar. Man får nog vara mer än lovligt naiv för att inte inse att detta även avspeglar sig i förd politik.
http://www.gallup.com/poll/155003/Hold-Creationist-View-Human-Origins.aspx(Det är nu du kan dra häftigt efter andan och utbrista: "Åharrejavvlarr! Är det så illa?!")