formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Men försök förstå att momsen du förmedlar till skattemyndigheten är ÖVERSKOTT mellan intäkt och utgift.
Du behöver inte få mig att förstå. Jag hanterade momsredovisningen varje jävla månad i många år.
Även om det är precis som du hävdar att man bara betalar in mellanskillnaden mellan utgående och ingående moms ska det göras, månadsvis, kvartalsvis eller årsvis beroende på beskattningsunderlaget. Detta görs med pengar och inget annat !
Vem har påstått något annat? Du betalar in skatter som ANDRA har deponerat hos dig till skattemyndigheten. Det är ju ingen kostnad för dig.
formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Du kan alltså aldrig tjäna pengar på momsen och heller aldrig se momsen som en utgift.
Ingående moms är garanterat en utgift, dock ingen kostnad.
Sorry, använde fel ord. Om din kund betalar dig 250:- extra för en vara du vill ha 1 000:- för och du efter en månad (eller ett år) skickar dessa pengar vidare till skattemyndigheten kallas det för utgift men någon KOSTNAD blir det som sagt aldrig.
formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Själv betalar jag endast in momsöverskott en gång per år (efter godkänt bokslut!) och det kan även innebära att jag får tillbaka pengar då jag kanske gjort stora investeringar det året.
Det kan förklara din syn och något bristfälliga insikt i den löpande redovisnngen.
Hur kan detta påverka någons insikt i löpande bokföring? Den utförs ju oavsett NÄR man betalar in sitt momsöverskott.
formsvackan skrev: DirtyDog skrev: Vilket
ALLA företag KAN. Slutsats.....?
Nej, alla kan inte göra detta. Det finns verksamheter som inte är momspliktiga, t.ex. inom kommuner. Hanteringen av momsersättningen där har jag inte koll på. Ideella föreningar utan kommersiell verksamhet brukar också vara momsbefriade.
Nu anstränger du dig verkligen för att försöka framstå som intelligensbefriad?
Du påpekar att företag som är momsbefriade inte kan dra av sina momsutgifter (som de rimligtvis saknar). Hur tänkte du nu?
Om jag påstår att alla kan dra av en del av sina resekostnader i deklarationen så hävdar du att jag har fel med hänvisningen till att de som inte HAR några resekostnader inte kan dra av dem?
formsvackan skrev:Vilken slutsats du vill att ska dras förstår jag mycket väl, men momsredovisning ska lik förbaskat hanteras periodvis av momspliktiga företag.
Redovisning internt ja, men inte gentemot skattemyndigheten. Om du redovisar moms årsvis kommer Skatteverket att lägga på en preliminär moms på din F-skatt.
formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Nu pratar du om privata byten förmodar jag. Annars får du nog fan förklara vad problemet skulle bestå i så länge allt redovisas i balansräkningen vid bokslutet.
Självklart måste du få balansräkningen att stämma, men det räcker inte. Vi kan börja med momsen.
Företag A köper in vara X för 1 250 kronor, varav 250 kronor är ingående moms.
Företag B köper in vara Y för 1 250 kronor, varav 250 kronor är ingående moms.
Om nu företagen bara byter dessa varor mellan sig utan att pengar blandas in sker ingen redovisning av utgående moms inom något av företagen. Konsekvensen av detta är att skattmasen får in 500 kronor för litet i momsinbetalningar, summan av den "avdragsgilla" ingående momsen alltså.
Är detta oklart ?
Det som är oklart är
HUR du har lyckats driva ett företag med dessa pinsamma kunskaper i bokföring?
Om bägge företagen hade fakturerat som du beskriver ovan så hade skattmasen ÄNDÅ fått 0 (NOLL!) kronor in på sitt konto eftersom BÄGGE företagen har 250 kronor både som momsINTÄKT och momsUTGIFT. Hur är det ens möjligt att du inte begriper detta?
formsvackan skrev:Vara X har nu försvunnit ur företag A:s lager, men ingen fordran har bokats i kundreskontran. Pengar har försvunnit i företaget ! Alltså har det uppstått ett oförklarat svinn som måste skrivas av vilket påverkar resultatet, lagervärdet och balansräkningen i negativ riktning. Självklart påverkas bolagsskatten då i samma riktning.
Vara Y har nu försvunnit ur företag B:s lager, men ingen fordran har bokats i kundreskontran. Pengar har försvunnit i företaget ! Alltså har det uppstått ett oförklarat svinn som måste skrivas av vilket påverkar resultatet, lagervärdet och balansräkningen i negativ riktning. Självklart påverkas bolagsskatten då i samma riktning.
Vad skattemyndigheten anser vara acceptabelt svinn skiljer sig vad jag tror från bransch till bransch.
Är detta oklart ?
Det som framstår som helt klart är att ditt svammel bara blir värre. Om det ena företaget har en hammare med ett rött handtag och det andra företaget har en hammare med ett blått skaft och de byter dessa med varann så anser du att PENGAR har försvunnit i bägge företagen och att detta påverkar deras resultat. Det som tycks ha försvunnit är dina hjärnceller, fast de var väl redan avskrivna sen länge?
formsvackan skrev:Företag A kan inte avseende den mottagna varan Y ta in något värde överstigande noll i sitt lager och därmed heller inte i balansräkningen eftersom inget inköp har gjorts. Den tillgången existerar alltså inte.
Företag B kan inte avseende den mottagna varan X ta in något värde överstigande noll i sitt lager och därmed heller inte i balansräkningen eftersom inget inköp har gjorts. Den tillgången existerar alltså inte.
Varken lagerredovisning eller balansräkning stämmer nu i något av företagen. Revisorerna kan tänkas vilja ha en förklaring varför det kunnat bli så här.
Är detta oklart ?
Det ENDA som revisorn möjligtvis undrar över är väl hur handtaget på hammaren ändrade färg?
formsvackan skrev:Säljer nu företagen varorna kommer sålda varors kostnad att vara noll varför hela utpriset blir en vinst. Trevligt men tänk på att bolagsskatten nu påverkas i positiv riktning. Positiv för skattmasen alltså.
Är detta oklart ?
Men lilla vän. Vinst beräknas inte på artikelnivå utan på rörelsens resultat. Detta resultat påverkas knappast av färgen på hammarens handtag.
Som jag skrev tidigare så är inget fel ifall balansräkningen stämmer. Om en vara byts mot en tjänst så måste den som EVENTUELLT har ett VÄRDE redovisat på det som byts skriva ned det lagervärdet. Jag kan som företagare skänka bort en bil till grannfirman och ifall han i sin tur säljer den så får han givetvis ta upp denna intäkt till beskattning och får därmed även betala skatt på eventuell vinst. Vad är problemet? Hade det varit bättre för honom att han skänkte bort bilen för att slippa betala skatt på vinsten? Du är ju direkt pinsamt!
formsvackan skrev:
I och med att beloppen var så små (max 10.000 kronor exklusive moms) kan lösningen vara att företagen från början köpte in varorna och bokförde dem som förbrukningsinventarier. Det vill säga att de kostnadsfördes i samband med inköpet och aldrig kom in i lagervärdet och balansräkningen. Då är det helt plötsligt fullt möjligt att sälja dem svart, eller göra bytesaffärer som inte påverkar bokföringen. Kostnaden har ju redan tagits, något som då påverkat resultatet negativt den månaden.
Ska man trixa mycket på detta sättet är det skitviktigt att man har full koll på likviditeten. Det finns oerhört många företag vars verksamhet är lönsam, men som lik förbaskat gjort KK pga likviditetsbrist.
Men titta, du är ju inte helt okunnig trots allt.