Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+11
R.O.F.L
F.I.S.T
ericTheDog
berralarzon
formsvackan
Dao
lazy
RedCloud
RedMentalCase
Secrist
DirtyDog
15 posters

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  DirtyDog 2013-02-10, 07:26

    Dao skrev:Vägrar man utgå från all fakta när man kämpar för demokrati och den fria tanken, kommer du bara att bara att strida mot demokratin och den fria tanken.
    Men du utgår ju inte från några FAKTA med den patetiska text som du klistrade in?
    Tror du att ALLT som du hittar på webben är fakta?

    FAKTA, det är att personen som du citerade är en grovt störd individ som sitter och runkar till bilder på Berlinmuren och dessutom skryter om det.
    Det finns INGA hänvisningar till trovärdig forskning utan endast denne daores patetiska fantasier.

    Läs denna sida och du kommer få en uppfattning om vad det är för dåre som du hyllar som sanningssägare:
    http://www.algonet.se/~giljotin/sv_expl.html

    Exempel: Detta betyder, att jag ser saker som LEVANDE VARELSER. Jag kan kommunicera med dem (och med andra föremål för den delen). Jag vet, att detta kanske låter väldigt konstigt för många. Och eftersom jag kan det, så kan jag ha ett förhållande med Berlin-Muren (som jag varit gift med sedan 17 juni 1979). För mig är det så naturligt och instinktivt, vilket gör det så svårt att förklara. Jag har alltid trott på Animism, redan som barn. Jag har alltid haft den sexuella läggningen (Objectùm-sexualitet).
    Jag tror också på reinkarnationen, att jag har haft att göra med Staket, Murar, Broar, Grindar och andra konstruktioner i tidigare liv, och att våra vägar har korsats flera gånger. Jag har minnen från dessa tidigare liv, men detta är naturligtvis något som jag inte kan bevisa.
    Min attraktion till Berlin-Muren och andra konstruktioner är BÅDE känslomässig OCH sexuell. Jag älskar dem som varelser (jag använder med avsikt detta ord här). Jag njuter av deras sällskap… och jag tänder sexuellt på Berlin-Muren. Jag finner också andra konstruktioner sexiga, men det rör sig om ovannämnda saker: Staket, Murar, Broar, Järnvägsräls, Grindar... Mina sexuella känslor gentemot dem är mycket intensiva.


    Kan du ta fram nån TROVÄRDIG länk som beskriver hur någon åkte TILL Östtyskland för att studera och sen ÅTERVÄNDE till Västtyskland för att arbeta?

    Inser du inte själv att detta max kan ha rört sig om någon handfull människor (om ens någon) och att detta garanterat inte var en orsak till att muren byggdes.

    På sin sida beskriver även idioten detta: Detta är en kommentar från en man, som tjänstgjorde vid gränsen på 70-talet:
    "När jag var statioerad i Tyskland vid US Army, anvisades jag till en enhet som patrullerade den amerikanska sektorn av gränsen mot Östtyskland och Tjeckoslovakien. Många gånger stod jag utrustad med vapen och tittade i kikare över muren mot män sådana som jag, försedda med kikare riktade mot mig. Det var Din älskade Berlinmur som skilde oss åt. Han hindrade oss från att bruka våld mot varandra. Jag är säker på att dessa män var som jag själv på många sätt. - de hade familjer som de älskade och ville beskydda. De skulle hellre vara någon annanstans och göra något annat än titta på den förstorade bilden av en annan anonym beväpnad man. Jag kunde känna Murens styrka, och många gånger var jag glad att han fanns där."


    Vilken fantastisk bra kikare som kan se Berlinmuren ändå från gränsen mot Tjeckoslovakien? Twisted Evil

    Vad var det som du skrev? "Lite mer NYANSERING" ? jocolor

    Punkt 1. Förlorade Östtysklande på att medborgare jobbade i Väst-Berlin men bodde i Öst-Berlin? Var betalade de skatt på sina högre inkomster?
    Punkt 2. Politisk orsak: Västsidan blandade sig i det som hände på östsidan (den ryska sektorn)."
    Jo, man blev nog lite störda över att ryska armén systematiskt våldtog över 2 miljoner öst-tyska kvinnor och flickor efter kriget.
    Vad var det MER som man "lade sig i"?
    Spioneri förekom överallt under kalla kriget. En hel del även i Stockholm. Västmakterna låg dock LÅNGT efter östmakterna i denna ädla konst, påstå inget annat.

    Att du återigen hänvisar till muren i Israel glädjer mig bara. Det gör ditt självmål bara tydligare. rendeer
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Dao 2013-02-10, 12:52

    Att Berlinmuren byggdes av fler orsaker än att "bara" hindra utflöde av flyende människor är idag en självklarhet, utom för "antikommunister"!

    Det finns alltid fler sidor av myntet, och HUR dessa sidor ser ut går alltid att diskutera. Nu fanns det inte bara en källa för det jag påstod. Dessutom skrev jag inte att det jag hävdade var "sanningen", utan att de lyfte fram sådan fakta som inte normalt finns med när man belyser denna historiska händelse som Berlinmuren var. Den svartvita bilden där den ena sidan var demonisk och helt igenom ond, och den andra sidan änglalik och helt igenom god är en FALSK bild av verkligheten. Och vill man yrka på den då gör man bara motståndarna mot demokrati och frihet en björntjänst!

    Oavsett om vad du anser om enskilda skribenter.

    Du väljer att ta viss fakta med en axelryckning, för att dessa inte överrensstämmer med din ideologiska syn på händelsen. Det är ditt problem, och ingen historiker eller annan beläst person kommer att ta dig på allvar.

    USA:s agerande mot Östtyskland främst är inte direkt någon hemlighet. Inte heller att Östtyskland försökte via FN och liknande organ få slut på detta - men då dessa organ, speciellt FN, i princip styrdes av USA vid denna tid, var detta förgäves. Att de efterhand beslöt att bygga muren, var då inget att förvånas över. Beklagligt, självklart...

    Du har bestämt dig vad "sanningen" är, och därmed blockerat dig för ytterligare faktorer. Du är alltså en av de som faktiskt inte är de som går i bräschen för försvaret av demokrati och frihet - utan direkt eller indirekt, är hotet mot densamma!
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  RedMentalCase 2013-02-10, 14:36

    Är Hoenecker död? om han lever kan han kanske satsa på en ny karriär med Daoren som propagandaminister.Smile
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  redalert 2013-02-10, 22:11

    Skrämmande läsning det där dao sysslar med FY FAN, killen är inte redigt klok innanför pannbenet! affraid Shocked
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  ericTheDog 2013-02-10, 23:17

    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Du ville nyansera symbolen för förtrycket av kampen för demokrati och den fria tanken. Jag hävdar att det inte finns några nyanser i den frågan.

    Vägrar man utgå från all fakta när man kämpar för demokrati och den fria tanken


    Det gäller också att lägga ribban lagom lågt. Om bara alla hade lika demokratiska val som de har på Kuba så skulle allt ordna sig, eller hur?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Dao 2013-02-11, 01:20

    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Du ville nyansera symbolen för förtrycket av kampen för demokrati och den fria tanken. Jag hävdar att det inte finns några nyanser i den frågan.

    Vägrar man utgå från all fakta när man kämpar för demokrati och den fria tanken


    Det gäller också att lägga ribban lagom lågt. Om bara alla hade lika demokratiska val som de har på Kuba så skulle allt ordna sig, eller hur?

    Japp! Det stämmer! Liksom på alla andra ställen där demokratin hindras!

    Även här gäller det att utgå från känd fakta, även den man helst inte vill höra!
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Vercingetorix 2013-02-11, 02:16

    Dao skrev:Att Berlinmuren byggdes av fler orsaker än att "bara" hindra utflöde av flyende människor är idag en självklarhet, utom för "antikommunister"!

    Det finns alltid fler sidor av myntet, och HUR dessa sidor ser ut går alltid att diskutera. Nu fanns det inte bara en källa för det jag påstod. Dessutom skrev jag inte att det jag hävdade var "sanningen", utan att de lyfte fram sådan fakta som inte normalt finns med när man belyser denna historiska händelse som Berlinmuren var. Den svartvita bilden där den ena sidan var demonisk och helt igenom ond, och den andra sidan änglalik och helt igenom god är en FALSK bild av verkligheten. Och vill man yrka på den då gör man bara motståndarna mot demokrati och frihet en björntjänst!

    Oavsett om vad du anser om enskilda skribenter.

    Du väljer att ta viss fakta med en axelryckning, för att dessa inte överrensstämmer med din ideologiska syn på händelsen. Det är ditt problem, och ingen historiker eller annan beläst person kommer att ta dig på allvar.

    USA:s agerande mot Östtyskland främst är inte direkt någon hemlighet. Inte heller att Östtyskland försökte via FN och liknande organ få slut på detta - men då dessa organ, speciellt FN, i princip styrdes av USA vid denna tid, var detta förgäves. Att de efterhand beslöt att bygga muren, var då inget att förvånas över. Beklagligt, självklart...

    Du har bestämt dig vad "sanningen" är, och därmed blockerat dig för ytterligare faktorer. Du är alltså en av de som faktiskt inte är de som går i bräschen för försvaret av demokrati och frihet - utan direkt eller indirekt, är hotet mot densamma!

    Återigen, att försöka nyansera en diktaturs megalomani och sjukliga paranoia genom att skylla på övriga demokratiska staters göranden och låtanden är som att nyansera en våldtäktsmans agerande genom att beskriva offrets klädsel. Ganska ovärdigt om du frågar mig. I synnerhet med tanke på alla de östtyskar som slaktades pga sin frihetslängtan.
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  ericTheDog 2013-02-11, 02:19

    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Du ville nyansera symbolen för förtrycket av kampen för demokrati och den fria tanken. Jag hävdar att det inte finns några nyanser i den frågan.

    Vägrar man utgå från all fakta när man kämpar för demokrati och den fria tanken


    Det gäller också att lägga ribban lagom lågt. Om bara alla hade lika demokratiska val som de har på Kuba så skulle allt ordna sig, eller hur?

    Japp! Det stämmer! Liksom på alla andra ställen där demokratin hindras!

    Även här gäller det att utgå från känd fakta, även den man helst inte vill höra!


    Vi har redan konstaterat vem som inte vill höra vad.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Dao 2013-02-11, 11:37

    ericTheDog skrev:Vi har redan konstaterat vem som inte vill höra vad.

    Ja, det har vi! Forumhögern är inte mycket för vare sig nyanseringar eller fakta som är ideologiskt obehagliga!

    Det ÄR möjligt att faktiskt ogilla diktaturen på Kuba, men ändå gilla bra saker som skett i samma land!

    Det ÄR möjligt att anse att diktaturen i Östtyskland var fruktansvärd, och ändå anse att murens tillblivelse inte helt och hållet var ologiskt, utifrån den rådande kontexten.

    Det ÄR möjligt att ogilla det sovjetiska förtrycket utan att samtidigt ogilla kommunism!

    Det ÄR möjligt att vara kritisk till Israel utan att vara antisemit!

    Det ÄR möjligt att vara kritisk till USA utan att vara "USA-hatare"!

    Det ÄR möjligt att vara kritiskt till SD utan att vilja begränsa åsiktsfriheten!

    Det ÄR möjligt att vara kritisk till invandringspolitiken, och ändå vara för en ökad invandring!

    Etc, etc,... Dags för er att lära er att ingenting är helt svartvitt!!!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Dao 2013-02-11, 11:39

    Vercingetorix skrev:Återigen, att försöka nyansera en diktaturs megalomani och sjukliga paranoia genom att skylla på övriga demokratiska staters göranden och låtanden är som att nyansera en våldtäktsmans agerande genom att beskriva offrets klädsel. Ganska ovärdigt om du frågar mig. I synnerhet med tanke på alla de östtyskar som slaktades pga sin frihetslängtan.

    Ingen har ännu försökt något sådant heller!

    Menar du att man skall förbjuda fakta som inte passar en färdigbestämd mall?

    Hur vill du att detta skall gå till, och samtidigt låtsas vara för demokrati och åsiktsfrihet?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Secrist 2013-02-11, 11:53

    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:Vi har redan konstaterat vem som inte vill höra vad.

    Ja, det har vi! Forumhögern är inte mycket för vare sig nyanseringar eller fakta som är ideologiskt obehagliga!

    Det ÄR möjligt att faktiskt ogilla diktaturen på Kuba, men ändå gilla bra saker som skett i samma land!

    Det ÄR möjligt att anse att diktaturen i Östtyskland var fruktansvärd, och ändå anse att murens tillblivelse inte helt och hållet var ologiskt, utifrån den rådande kontexten.

    Det ÄR möjligt att ogilla det sovjetiska förtrycket utan att samtidigt ogilla kommunism!

    Det ÄR möjligt att vara kritisk till Israel utan att vara antisemit!

    Det ÄR möjligt att vara kritisk till USA utan att vara "USA-hatare"!

    Det ÄR möjligt att vara kritiskt till SD utan att vilja begränsa åsiktsfriheten!

    Det ÄR möjligt att vara kritisk till invandringspolitiken, och ändå vara för en ökad invandring!

    Etc, etc,... Dags för er att lära er att ingenting är helt svartvitt!!!

    Dock underlättar det ifall man är en rabiat kommunist.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Dao 2013-02-11, 11:57

    Secrist skrev:Dock underlättar det ifall man är en rabiat kommunist.

    För er är det nog så, om det är ni som bestämmer vem som är detta...

    En del av problemet...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Secrist 2013-02-11, 11:59

    Dao skrev:
    Secrist skrev:Dock underlättar det ifall man är en rabiat kommunist.

    För er är det nog så, om det är ni som bestämmer vem som är detta...

    En del av problemet...

    Genom att försvara muren och femtioelva andra inlägg som egentligen bara går ut på att försvara kommunismens vansinne så är det inte vi som bestämmer det. Det gör du så bra själv.
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Vercingetorix 2013-02-11, 12:08

    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Återigen, att försöka nyansera en diktaturs megalomani och sjukliga paranoia genom att skylla på övriga demokratiska staters göranden och låtanden är som att nyansera en våldtäktsmans agerande genom att beskriva offrets klädsel. Ganska ovärdigt om du frågar mig. I synnerhet med tanke på alla de östtyskar som slaktades pga sin frihetslängtan.

    Ingen har ännu försökt något sådant heller!

    Menar du att man skall förbjuda fakta som inte passar en färdigbestämd mall?

    Hur vill du att detta skall gå till, och samtidigt låtsas vara för demokrati och åsiktsfrihet?

    Ingen förnekar att det finns omständigheter runt företeelser, men inga som kan förklara, förringa eller ursäkta övergrepp som gjorts i de fall som räknats upp.
    Det är t ex möjligt att Hitler var en alldeles charmerande gentleman, orättvist behandlad efter den misslyckade ölhallskuppen vilket sedan fick det att slå slint. Vad dessa orsaker än var överskuggas dessa av de övergrepp med så bisarrt stor marginal att det blir fånigt att ens diskutera dem. Detsamma gäller forna DDR.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Dao 2013-02-11, 12:14

    Vercingetorix skrev:Ingen förnekar att det finns omständigheter runt företeelser, men inga som kan förklara, förringa eller ursäkta övergrepp som gjorts i de fall som räknats upp.
    Det är t ex möjligt att Hitler var en alldeles charmerande gentleman, orättvist behandlad efter den misslyckade ölhallskuppen vilket sedan fick det att slå slint. Vad dessa orsaker än var överskuggas dessa av de övergrepp med så bisarrt stor marginal att det blir fånigt att ens diskutera dem. Detsamma gäller forna DDR.

    Att hålla sig till fakta, innebär inte att förringa eller ursäkta någonting. Däremot innebär det att man kan FÖRKLARA vad som ledde till det som skedde - så att man dels kan minska möjligheterna att motsvarande upprepas, samt dels ta udden från de som just försöker förringa och ursäkta!

    Detta gäller även i beaktande i andra nationers ageranden, inte bara "de onda"!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Dao 2013-02-11, 12:16

    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Dock underlättar det ifall man är en rabiat kommunist.

    För er är det nog så, om det är ni som bestämmer vem som är detta...

    En del av problemet...

    Genom att försvara muren och femtioelva andra inlägg som egentligen bara går ut på att försvara kommunismens vansinne så är det inte vi som bestämmer det. Det gör du så bra själv.

    Jag har vare sig försvarat muren eller kommunismen! I vanlig ordning är det du som tillskriver en en massa stolligheter. Jag har ännu inte riktigt förstått VARFÖR ni håller på med sådant. Jag tror inte ni är ointelligenta, direkt... eller?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Vercingetorix 2013-02-11, 12:21

    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Ingen förnekar att det finns omständigheter runt företeelser, men inga som kan förklara, förringa eller ursäkta övergrepp som gjorts i de fall som räknats upp.
    Det är t ex möjligt att Hitler var en alldeles charmerande gentleman, orättvist behandlad efter den misslyckade ölhallskuppen vilket sedan fick det att slå slint. Vad dessa orsaker än var överskuggas dessa av de övergrepp med så bisarrt stor marginal att det blir fånigt att ens diskutera dem. Detsamma gäller forna DDR.

    Att hålla sig till fakta, innebär inte att förringa eller ursäkta någonting. Däremot innebär det att man kan FÖRKLARA vad som ledde till det som skedde - så att man dels kan minska möjligheterna att motsvarande upprepas, samt dels ta udden från de som just försöker förringa och ursäkta!

    Detta gäller även i beaktande i andra nationers ageranden, inte bara "de onda"!

    Vad vi lärt oss är följande: nationalsocialism och kommunism är mördarideologier som måste bekämpas. Orsakerna därtill må ha ett värde för historiker, men är ur ett realpolitiskt perspektiv enbart fernissa på ytan.

    Om det nu är viktigt att diskutera och nyansera diktaturers agerande genom att skylla på andra staters agerande vore det ju isf på sin plats att diskutera orsakerna till deras agerande också, eller hur?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Dao 2013-02-11, 12:38

    Vercingetorix skrev:Om det nu är viktigt att diskutera och nyansera diktaturers agerande genom att skylla på andra staters agerande vore det ju isf på sin plats att diskutera orsakerna till deras agerande också, eller hur?

    Och då skall man alltså inte utgå från all fakta, utan välja bort fakta som inte är "lämplig"?

    Den vägen, att demonisera ideologier och nationer, är just den lära vi alla måste ta inte fungerar.

    Nazismen slog rot i Europa, på grund av demoniseringen av kommunismen. Deras ättlingar, SD, har fått in en fot i riksdagen genom demoniseringen av islam. Bolsjevikerna styrkte sin diktatur på demoniseringen av kapitalismen.

    Och nu försvarar du en upprepning av detta?

    VIL du inte lära dig av historien?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Vercingetorix 2013-02-11, 12:58

    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Om det nu är viktigt att diskutera och nyansera diktaturers agerande genom att skylla på andra staters agerande vore det ju isf på sin plats att diskutera orsakerna till deras agerande också, eller hur?

    Och då skall man alltså inte utgå från all fakta, utan välja bort fakta som inte är "lämplig"?

    Den vägen, att demonisera ideologier och nationer, är just den lära vi alla måste ta inte fungerar.

    Nazismen slog rot i Europa, på grund av demoniseringen av kommunismen. Deras ättlingar, SD, har fått in en fot i riksdagen genom demoniseringen av islam. Bolsjevikerna styrkte sin diktatur på demoniseringen av kapitalismen.

    Och nu försvarar du en upprepning av detta?

    VIL du inte lära dig av historien?

    Kommunismen i Sovjet kom som en reaktion på tsarväldet. Annars var det rätt.
    Märker du en tendens i dina exempel? Alla är exempel på totalitära tendenser som en motreaktion på andra totalitära system. Demokratin misslyckades med att kväva dessa tendenser redan från början. Där har vi pudelns kärna. Om du inte ser det utan att snärja in dig med diffusa förklaringar till det uppkomna får det stå för dig.
    DirtyDog
    DirtyDog


    Antal inlägg : 5089
    Join date : 09-02-20

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  DirtyDog 2013-02-11, 13:09

    Dao skrev:Att Berlinmuren byggdes av fler orsaker än att "bara" hindra utflöde av flyende människor är idag en självklarhet, utom för "antikommunister"!
    Det är nog snarare så att det nästan uteslutande är gamla Stalinister som ser detta som självklart. Alla som besökte Öst-Tyskland vet att kontrollen i praktiken var obefintlig när man tog sig in i landet. Då slet man inte ut allt bagage ur bussen för att leta efter fripassaregare. Man registrerade endast alla pass och kontrollerade att bilden överensstämde.
    När man lämnade Öst-Berlin så var kontrollen rigorös.
    Dao skrev:Det finns alltid fler sidor av myntet, och HUR dessa sidor ser ut går alltid att diskutera.
    Självklart, och det är väl det vi gör?
    Dao skrev:Nu fanns det inte bara en källa för det jag påstod.
    Du menar att det finns en seriös sida och inte en som en snubbe som sitter och onanerar till gamla bilder av Berlinmuren skrivit? Men varför har du inte presenterat nån annan källa? Nu hämtade ju förvisso han sina uppgifter från en gammal Stalinist i sin tur. Hur seriöst är det?
    Dao skrev:Dessutom skrev jag inte att det jag hävdade var "sanningen", utan att de lyfte fram sådan fakta som inte normalt finns med när man belyser denna historiska händelse som Berlinmuren var.
    Men det var ju inga FAKTA som du lyfte fram utan lögner om behovet av skydd från väst. Varför bara inte erkänna att muren byggdes för att förhindra befolkningen från att fly. Du behöver knappast bli mer nyanserad än så.
    Dao skrev:Den svartvita bilden där den ena sidan var demonisk och helt igenom ond, och den andra sidan änglalik och helt igenom god är en FALSK bild av verkligheten.
    Vilken "andra" sida? Öst-Tyska politiker byggde muren. Vad gjorde Väst-Tyska politiker? Vem är det som gör denna fråga till svart/vit? Den är väl mest bara svart?
    Dao skrev:Och vill man yrka på den då gör man bara motståndarna mot demokrati och frihet en björntjänst!
    Jaha, och exakt VAD är det negativa i detta för MIG? Att detta är tråkigt för dig visst vi ju redan.
    Dao skrev:
    Oavsett om vad du anser om enskilda skribenter.

    Du väljer att ta viss fakta med en axelryckning, för att dessa inte överrensstämmer med din ideologiska syn på händelsen. Det är ditt problem, och ingen historiker eller annan beläst person kommer att ta dig på allvar.
    Vilka FAKTA är det som jag tar med en axelrykning? Syftar du på dina påhittade "nyanserade" lögner? bounce bounce bounce
    Vilka historiker (eller andra belästa personer) tar denna mur-runkare eller Fritjof Lager (en gammal Stalinist som trodde på allt som hans partikamrater stoppade ned i halsen på honom) på ALLVAR? affraid
    Nej, du räknas INTE som varesig historiker eller beläst.
    Dao skrev:
    USA:s agerande mot Östtyskland främst är inte direkt någon hemlighet. Inte heller att Östtyskland försökte via FN och liknande organ få slut på detta - men då dessa organ, speciellt FN, i princip styrdes av USA vid denna tid, var detta förgäves. Att de efterhand beslöt att bygga muren, var då inget att förvånas över. Beklagligt, självklart...
    Har du några fakta som styrker dessa påståenden?
    Att läget i öst förändrades när Stalin dog är dock känt. Då började den förslavade befolkningen i samtliga öst-länder att vädra morgonluft. Först skedde stora uppror i öst-Tyskland 1953 med en massa dödade arbetare, sen gjorde man uppror i Ungern 1956 med känt resultat. Gränserna var hermetiskt tillslutna och endast i Berlin gick det fortfarande att fly (och det gjorde verkligen alla som kunde). Det var för att täppa till även detta hål som muren byggdes. Allt annat är kommunistpropaganda.
    Dao skrev:
    Du har bestämt dig vad "sanningen" är, och därmed blockerat dig för ytterligare faktorer. Du är alltså en av de som faktiskt inte är de som går i bräschen för försvaret av demokrati och frihet - utan direkt eller indirekt, är hotet mot densamma!
    Hur vi som berättar sanningen om muren kan anklagas för att vara ett hot mot demokrati och frihet är en ekvation som bara en förvirrad kommunist kan lyckas med.
    RedMentalCase
    RedMentalCase


    Antal inlägg : 12415
    Join date : 10-04-22

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  RedMentalCase 2013-02-11, 14:04

    Secrist skrev:
    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:Vi har redan konstaterat vem som inte vill höra vad.

    Ja, det har vi! Forumhögern är inte mycket för vare sig nyanseringar eller fakta som är ideologiskt obehagliga!

    Det ÄR möjligt att faktiskt ogilla diktaturen på Kuba, men ändå gilla bra saker som skett i samma land!

    Det ÄR möjligt att anse att diktaturen i Östtyskland var fruktansvärd, och ändå anse att murens tillblivelse inte helt och hållet var ologiskt, utifrån den rådande kontexten.

    Det ÄR möjligt att ogilla det sovjetiska förtrycket utan att samtidigt ogilla kommunism!

    Det ÄR möjligt att vara kritisk till Israel utan att vara antisemit!

    Det ÄR möjligt att vara kritisk till USA utan att vara "USA-hatare"!

    Det ÄR möjligt att vara kritiskt till SD utan att vilja begränsa åsiktsfriheten!

    Det ÄR möjligt att vara kritisk till invandringspolitiken, och ändå vara för en ökad invandring!

    Etc, etc,... Dags för er att lära er att ingenting är helt svartvitt!!!

    Dock underlättar det ifall man är en rabiat kommunist.

    lol Hitler byggde fina motorvägar och höll ordning i landet , Stalin fick ner brottsligheten, är det vad Daoren säger...
    avatar
    ericTheDog


    Antal inlägg : 15117
    Join date : 10-05-11

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  ericTheDog 2013-02-11, 14:27

    Dao skrev:
    ericTheDog skrev:Vi har redan konstaterat vem som inte vill höra vad.

    Ja, det har vi! Forumhögern är inte mycket för vare sig nyanseringar eller fakta som är ideologiskt obehagliga!

    Det ÄR möjligt att faktiskt ogilla diktaturen på Kuba, men ändå gilla bra saker som skett i samma land!

    Det ÄR möjligt att anse att diktaturen i Östtyskland var fruktansvärd, och ändå anse att murens tillblivelse inte helt och hållet var ologiskt, utifrån den rådande kontexten.

    Det ÄR möjligt att ogilla det sovjetiska förtrycket utan att samtidigt ogilla kommunism!

    Det ÄR möjligt att vara kritisk till Israel utan att vara antisemit!

    Det ÄR möjligt att vara kritisk till USA utan att vara "USA-hatare"!

    Det ÄR möjligt att vara kritiskt till SD utan att vilja begränsa åsiktsfriheten!

    Det ÄR möjligt att vara kritisk till invandringspolitiken, och ändå vara för en ökad invandring!

    Etc, etc,... Dags för er att lära er att ingenting är helt svartvitt!!!


    Det ärmöjligt ör små daorar att odbajsa i det oändliga utan att å någonting sagt.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Secrist 2013-02-11, 16:16

    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:Om det nu är viktigt att diskutera och nyansera diktaturers agerande genom att skylla på andra staters agerande vore det ju isf på sin plats att diskutera orsakerna till deras agerande också, eller hur?

    Och då skall man alltså inte utgå från all fakta, utan välja bort fakta som inte är "lämplig"?

    Den vägen, att demonisera ideologier och nationer, är just den lära vi alla måste ta inte fungerar.

    Nazismen slog rot i Europa, på grund av demoniseringen av kommunismen. Deras ättlingar, SD, har fått in en fot i riksdagen genom demoniseringen av islam. Bolsjevikerna styrkte sin diktatur på demoniseringen av kapitalismen.

    Och nu försvarar du en upprepning av detta?

    VIL du inte lära dig av historien?

    Kommunismen i Sovjet kom som en reaktion på tsarväldet. Annars var det rätt.
    Märker du en tendens i dina exempel? Alla är exempel på totalitära tendenser som en motreaktion på andra totalitära system. Demokratin misslyckades med att kväva dessa tendenser redan från början. Där har vi pudelns kärna. Om du inte ser det utan att snärja in dig med diffusa förklaringar till det uppkomna får det stå för dig.

    Glöm inte att du har att göra med en mästare i diffusa förklaringar och bortförklaringar.

    Sponsored content


    Val på Kuba - en tävling med bara en häst - Sida 6 Empty Sv: Val på Kuba - en tävling med bara en häst

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 18:18