Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
lazy
F.I.S.T
Sniperace
Secrist
Infra
RedMentalCase
Thetaxpayer
DirtyDog
Vercingetorix
redalert
ericTheDog
RedCloud
16 posters

Våta blöjor betalar sig....

DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Våta blöjor betalar sig.... - Sida 7 Empty Sv: Våta blöjor betalar sig....

Inlägg  DirtyDog 2012-03-20, 10:10

Infra skrev:

Jag har sagt mitt i den här frågan! Det var klart redan förra veckan.
    Vill ni fortsätta diskutera pizzblöjor så får det bli utan mig.

Nu vill jag diskutera privatkapitalistiska friskolor i stället. Jag
    lyfter därför frågan.
    Du menar att dina argument tog slut förra veckan?

Det spelar väl ingen roll ifall det är privata vårdhem eller skolor som vi diskuterar, principen är väl densamma?

Skall kommunen betala mer än nödvändigt av sina skattepengar för driften och isåfall varför?
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2012-03-20, 18:27

Doggy:

Inte alls.
    Men det som fanns att säga sas och därmed är jag nöjd.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-03-21, 16:37

Infra skrev:Doggy:

Inte alls.
    Men det som fanns att säga sas och därmed är jag nöjd.
    Men alla kan ju konstatera att du inte kunde förklara hur det kan vara fusk att privata företag gör vinst på inkomster från skattebetalarna?

Menar du att läkemedelsbolagen fuskar om de gör vinst på läkemedel som säljs till landstingen?
    Fuskar byggbolagen som gör vinst på att bygga vårdhem eller är det bara ifall de gör vinst på att även driva dem som det blir fusk med din skruvade logik?

Är det inte politikernas jävla plikt att se till att få ut maximal service för skattebetalarnas pengar alldeles oavsett om de lejer ut verksamheter eller driver dem i egen regi? Är det inte främst då man tror att man inte får valuta för sina pengar som man skall bedriva verksamheten i egen regi?

Skall staten även producera sin egen mat som serveras på deras verksamheter? Ja, varför inte starta kommunala lantbruk om priset på mjölken till skolorna stiger till 100 kronor litern. Men om man INTE kan producera mjölken billigare är det alltså fusk om bonden som säljer dem mjölk gör vinst?
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-03-21, 20:03

"Menar du att läkemedelsbolagen fuskar om de gör vinst på läkemedel som säljs till landstingen?"

Jag förstår överhuvettaget inte den frågan.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2012-03-21, 21:00

Infra skrev:

"Menar du att läkemedelsbolagen fuskar om de gör vinst på läkemedel som säljs till landstingen?"

Du har alltså problem med vinstintressen inom vården, men inga problem med att medicinen som distribueras av den offentliga vården produceras av multinationella privata koncerner? Where is the disconnect?
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-03-21, 21:29

Vercingetorix skrev:
    Infra skrev:

Du har alltså problem med vinstintressen inom vården, men inga problem med att medicinen som distribueras av den offentliga vården produceras av multinationella privata koncerner? Where is the disconnect?
    Du misstar dig bäste V-toriix. Jag är inte emot konkurrens på lika villkor om villkoren är lika.

Men när en kontrahent icke får driva vinstgivande verksammhet medan den andre ska ha vinsten i en liten påse vid sidan om,
    då är det nog bara du
    som pratar om konkurrens på lika villlkor.

Den ena verksamheten får ta skattepengar i anspråk till sin egen vinst medan den andre står utan vinst eftersom han måste följa kommunallagen.

Det vore en annan sak om vinsten hade genererats ur den egna insatsen, ur det egna arbetet. Men så är det inte inom privat vårdverksamhet. Där kommer skattepengar till vinsten i en liten påse vid sidan om. Ska vi ha det så här?

Ingen privat skulle titta åt vården som en lukrativ sektor om inte dina och mina skattepengar erbjöds till vinst. Fy fan säger jag.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Våta blöjor betalar sig.... - Sida 7 Empty Privat

Inlägg  Secrist 2012-03-21, 21:39

Ingen privat skulle titta åt vården som en lukrativ sektor om inte dina och mina skattepengar erbjöds till vinst. Fy fan säger jag.

Det är inte vinsten som är problemet. Det är på sättet den kommit till på. Och där har kommunerna ett ansvar att ha dels tydliga kontrakt där ansvaret framgår och att ha fungerande kontroller. Om det privata vårdföretaget levererar ypperlig vård och ändå gör vinst de kan man ju undra vad kommunerna håller på med när de ska bedriva vård.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2012-03-21, 21:41

Pajasvänstern är alltid lika lustiga och alltid lika svarslösa! Laughing
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-03-21, 21:45

Secrist skrev:Ingen privat skulle titta åt vården som en lukrativ sektor om inte dina och mina skattepengar erbjöds till vinst. Fy fan säger jag.

Det är inte vinsten som är problemet. Det är på sättet den kommit till på. Och där har kommunerna ett ansvar att ha dels tydliga kontrakt där ansvaret framgår och att ha fungerande kontroller. Om det privata vårdföretaget levererar ypperlig vård och ändå gör vinst de kan man ju undra vad kommunerna håller på med när de ska bedriva vård.
    Ursäkta. Har jag missat nåt? scratch Var såg du den ypperliga vården nånstans? alien
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2012-03-21, 21:59

Infra skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Infra skrev:

Du misstar dig bäste V-toriix. Jag är inte emot konkurrens på lika villkor om villkoren är lika.

Men när en kontrahent icke får driva vinstgivande verksammhet medan den andre ska ha vinsten i en liten påse vid sidan om,
    då är det nog bara du
    som pratar om konkurrens på lika villlkor.

Den ena verksamheten får ta skattepengar i anspråk till sin egen vinst medan den andre står utan vinst eftersom han måste följa kommunallagen.

Det vore en annan sak om vinsten hade genererats ur den egna insatsen, ur det egna arbetet. Men så är det inte inom privat vårdverksamhet. Där kommer skattepengar till vinsten i en liten påse vid sidan om. Ska vi ha det så här?

Du har rätt. Vården drivs inte på lika villkor. Den privata har långt sämre förutsättningar, då den offentligt drivna vården inte har några vinstkrav. Detta är i sig en konkurrensfördel då 100% av insatt kapital går till vårdapparaten inom landstingsvården.
    Frågan som då uppstår är naturligtvis hur den privata vården ändå tycks vara så välmående. Svaret på den frågan är naturligtvis komplex, men den största anledningen är att de lyckas driva vården mera effektivt och med lägre overheadkostnader samt till en kvalitet som vårdtagarna är nöjda med. Här borde landstingsvården ha mycket att lära.

Istället ställer man sig likt en sur femåring i ena hörnet av sandlådan när denne tvingats dela med sig av sin hink och spade, och vill förbjuda granngrabben att leka där... Särskilt som grannpojken bygger snyggare sandslott på kortare tid... Det tar hårt på en femårings stolthet. (liksom på en motståndares till privat vård)
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-03-21, 22:17

den offentligt drivna vården inte har några vinstkrav
    Var inte så blygsam V-torix; säg som det är i stället: de får inte gå med vinst enligt Kommunallagen. Det är skillnad, det.

Och hur betungande menar du det är att ha vinsstkrav på sig när man
    tar emot bidrag i form av skattepengar till denna betungande utgift.

Är det nåt som är kravlöst så är det väl det?

"den offentligt drivna vården inte har några vinstkrav" på sig bla bla bla
    men privatkapitalisterna är det synd om då de arbetar i en verksamhet
    som är så olönsam att vi skattebetalare måste ge bidrag till vinsten av våra skattepengar.

I träskhögerns universa bestäms bidragens kvalitet av vem som tar emot dom.

Bidrag är ok så länge de går till besuttna.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-03-21, 23:15

Infra skrev:
    Var inte så blygsam V-torix; säg som det är i stället: de får inte gå med vinst enligt Kommunallagen. Det är skillnad, det.
    Du snackar som du har förstånd till. En verksamhet UTAN intäkter KAN inte gå med vinst, eller hur?
    Säg att kommunen har 100 anställda som sköter snöröjning i kommunen och kostnader för löner och utrustning till dessa ligger på 50 miljoner per år.
    50 miljoner är alltså skattebetalarnas kostnad för att få det skottat.

Föreställ dig då att en privat firma erbjuder kommunen att sköta samma jobb för 40 miljoner. Man har redan maskiner och personal eftersom man på sommarhalvåret använder dessa till att sälja tjänster till vägverket som asfaltering och vägbyggen. Man har dåligt med sysselsättning åt sin personal på vinterhalvåret.

Om kommunen nappar på detta så sparar de 10 miljoner av skattebetalarnas pengar och företaget som utför jobbet kanske inte tjänar något på snöröjningen utan får det att gå runt. Dock minskar förlusten på sommarhalvårets vinster iom att personalen har full sysselsättning även på vintern. Den enda möjligheten för en kommun att "gå med vinst" är ju att intäkterna för verksamheten är större än utgifterna och normalt sett så har ju kommunen endast utgifter för sina verksamheter. Alltså känns "förbudet" i kommunallagen som du svamlar om rätt meningslöst, eller hur?
    Dock kan kommuner gå med "vinst" totalt sett om man ser skatteinkomsterna som "intäkter". Dessa kommuner är dock väldigt få och all denna vinst lägger något som kallas för "Robin Hood-skatt" beslag på. Alltså försöker kommunera att undvika onödiga vinster och sänker istället skatten. Detta har dock politikerna ändrat på så att vissa kommuner måste HÖJA sin skatt för att kunna bidra med dessa pengar till andra kommuner.
    Infra skrev:
    Och hur betungande menar du det är att ha vinsstkrav på sig när man tar emot bidrag i form av skattepengar till denna betungande utgift.
    Bidrag?
    Inget företag får några bidrag. De får betalt för den produkt som de levererar (precis som företaget som sköter snöröjningen).
    Om kommunen har en kostnad på 400.000:- per gamling och lejer bort vården av dessa för 300.000:- så måste den som sköter vården inte bara vara 25% effektivare utan även få över pengar för att betala till eventuell vinst till rikskapitalisterna. Hur stor vinsten blir beror då på hur värdelös kommunens egna vårdhem är. Kan det privata alternativet erbjuda samma service för endast 200.000:- per gamling och år så tjänar kanske riskkapitalisten 50.000:- på varje gamling per år från skattebetalarnas pengar och den som driver vårdhemmet får 50.000:- per gamling i vinst som de kan använda till att förbättra lokaler, utrustning, löner eller service och även skattebetalarna tjänar ju då 100.000:- per gamling.
    Om personalen från det kommunala vårdhemmet för anställning på det privata så blir ju alla vinnare men ändå så sitter det nån jävla idiot på ett forum och skriker om FUSK!!!
    De gör VINST på våra skattepengar och de får dem i bidrag! (?)

Vad är det man säger, än är den siste idioten inte född.

Visst, jag överdrev summorna bara för att du skulle förstå själva teorin. MEN om kommunen inte får den vård och den service som de har beställt så skall de givetvis säga upp avtalet om de tror att någon annan (eller deras egen personal) kan göra det bättre till samma kostnad.
    Infra skrev:I träskhögerns universa bestäms bidragens kvalitet av vem som tar emot dom.

Och vänstern lär sig aldrig vad skillnaden är mellan bidrag och ersättning eller för den delen bidrag eller sänkt skatt.

De hävdar glatt att en skatteSÄNKNING är ett bidrag och att ersättning för utförd vårdarbete är ett bidrag. Mao anser de att alla anställda inom vården egentligen lever på bidrag och inte har lön. Vad skall man säga? Evil or Very Mad

Senast ändrad av DirtyDog den 2012-03-21, 23:18, ändrad totalt 2 gånger
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2012-03-21, 23:15

Infra skrev:

Och hur betungande menar du det är att ha vinsstkrav på sig när man
    tar emot bidrag i form av skattepengar till denna betungande utgift.

Är det nåt som är kravlöst så är det väl det?

"den offentligt drivna vården inte har några vinstkrav" på sig bla bla bla
    men privatkapitalisterna är det synd om då de arbetar i en verksamhet
    som är så olönsam att vi skattebetalare måste ge bidrag till vinsten av våra skattepengar.

I träskhögerns universa bestäms bidragens kvalitet av vem som tar emot dom.

Bull! Om de privata vårdbolagen har ett vinstkrav på låt oss säga 2%, och de offentligt drivna dito, som du säger, inte ens FÅR ha några vinstkrav innebär det fortfarande att 98 :- av varje hundralapp inom privatvården måste räcka till minst samma vårdkvalitet som den som kostar den oavkortade hundringen inom offentligvården.
    Ergo: Den offentliga vården har mer medel att utföra samma vård för jämfört med den privatdrivna. Ändå klarar sig privatvården alldeles utmärkt. Hur kan det komma sig?
    Att sedan kalla svensk vård för kravlös får stå för dig. I mitt Sverige har vi väldigt bra och adekvat vård. Det ska vi vara stolta över.
    I vilket Sverige bor du?
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2012-03-21, 23:27

DD: "Om kommunen har en kostnad på 400.000:- per gamling och lejer bort vården av dessa för 300.000:- så måste den som sköter vården inte bara vara 25% verksammare..."

Rent matematiskt måste de faktiskt vara 33% effektivare. Just sayin'...
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-03-21, 23:37

Vercingetorix skrev:DD: "Om kommunen har en kostnad på 400.000:- per gamling och lejer bort vården av dessa för 300.000:- så måste den som sköter vården inte bara vara 25% verksammare..."

Tja så synd att man inte är det då. Varken på Carema eller hos annan privataktör.

Ställer man upp sina egna ekvationer som du gör, så sitter man så klart på
    facit. Tendentiöst, tillrättalagt och ledande.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Inlägg  Vercingetorix 2012-03-22, 00:09

Infra skrev:
    Vercingetorix skrev:DD: "Om kommunen har en kostnad på 400.000:- per gamling och lejer bort vården av dessa för 300.000:- så måste den som sköter vården inte bara vara 25% verksammare..."

Tja så synd att man inte är det då. Varken på Carema eller hos annan privataktör.

Ställer man upp sina egna ekvationer som du gör, så sitter man så klart på
    facit. Tendentiöst, tillrättalagt och ledande.

Antyder du att privata aktörer inom äldreomsorgen är sämre inom gebitet, än sina kommunala motsvarigheter?
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-03-22, 00:38

Infra skrev:

Men är inte det vad undersökningar visar? Att enskilda fel begås innebär ju inte att allt är fel. Enskilda fel begås på samtliga vårdhem och så kommer det nog alltid vara.
    Infra skrev:
    Ställer man upp sina egna ekvationer som du gör, så sitter man så klart på facit. Tendentiöst, tillrättalagt och ledande.
    Men ekvationen kommer alltid stämma oavsett hur man ställer upp det. Sen skrev jag dessutom att jag överdrev skillnaderna.

Men faktum är ju ändå att vinsten som går till riskkapitalisterna är skillnaden i effektivitet mellan de två konkurrenterna. Ju effektivare de kommunala vårdhemmen är dessto lägre vinster till rikskapitalisterna alltså. Den kommunala effektiviteten styr anbuden till privata vårdgivare.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 09:16