Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
lazy
F.I.S.T
Sniperace
Secrist
Infra
RedMentalCase
Thetaxpayer
DirtyDog
Vercingetorix
redalert
ericTheDog
RedCloud
16 posters

Våta blöjor betalar sig....

DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Våta blöjor betalar sig.... - Sida 6 Empty Sv: Våta blöjor betalar sig....

Inlägg  DirtyDog 2012-03-15, 01:20

PE Dal skrev:Hoppas för egen o nära o käras del att få avsluta mina dagar på ett privat empatifullt vårdhem,,,privat är alltid bättre, det må gälla allt från tandläkare, äldrehem, sjukvård, eller bensinstationer!
    Skitsnack, allt hänger på individerna som driver skiten och personalens motivation. Det är ingen garanti att personalen känner sig bättre motiverad bara för att verksamheten är privatägd. Det som är säkert är dock att ägaren är beroende av att personalen känner sig motiverad. När de slutar med de så kommer hans verksamhet att gå åt helvete och därmed kommer vinster vändast till skulder istället.

Måste säga att det tog dig väldigt lång tid att hitta händelsen som Infra länkade till redan på sidan 3 (dock då i tron att han visade på argument som stödde hans sak och inte tvärt om). Laughing
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2012-03-15, 01:34

Doggy:
    Sorry, det var visst RC som startade denna tråd

Nej. Jag tar inte emot några "Sorryn". Du kräver sån jävla hård debattdiciplin från andra att du, fan i mig ska skärpa upp dej själv först.

Skulle nån annan begå samma fel som du tydligen tillåter dig själv
    skulle ditt hat komma framrullande som en Tsunami. Nu har du själv givit upphov till hat. Det hatet förtjänar du många gånger om din förbannade pizzblöjja!

PE Dal
    PE Dal

Antal inlägg : 1127

Våta blöjor betalar sig.... - Sida 6 Empty Motivation

Inlägg  PE Dal 2012-03-15, 01:42

"""Skitsnack"""

Kommunen, åtminstone där jag betalar skatt, är rankad som sämsta arbetsgivare,,,
    Därav följer naturligtvis frågan om hur personalen mår, och hur motiverad för sin uppgift flertalet från arbetsförmedlingen tvångskommenderade vårdbiträden är?
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-03-15, 01:51

Infra skrev:Doggy:
    Sorry, det var visst RC som startade denna tråd

Nej. Jag tar inte emot några "Sorryn". Du kräver sån jävla hård debattdiciplin från andra att du, fan i mig ska skärpa upp dej själv först.

Skulle nån annan begå samma fel som du tydligen tillåter dig själv skulle ditt hat komma framrullande som en Tsunami. Nu har du själv givit upphov till hat. Det hatet förtjänar du många gånger om din förbannade pizzblöjja!
    Det verkar som om du missade det som kom EFTER ordet "sorry". Laughing

Du kunde lika gärna ha startat upp en NY tråd eftersom du tog upp ett annat fall till diskussion och ditt eget "hat" kunde man väl inte ta fel på när du anklagade alliansen för tortyr och gjorde jämförelser med nazism. Det som gjorde dig så jävla upprörd var dock just detta: http://www.kuriren.nu/ledare/default.aspx?articleid=6334830 som jag tycker att du borde läsa slutklämmen på. Pe-Dal citerade ju endast sånt som vi redan hade läst. Det intressanta var ju annars det som kom efter.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-03-15, 02:44

Det verkar som om du missade det som kom EFTER ordet "sorry".
    Jag missade ingenting. Såg du inte att jag citerade hela meningen?

Du kunde lika gärna ha startat upp en NY tråd
    Inte alls. Jag spann vidare på precis den tråd jag själv bestämde.

ditt eget "hat" kunde man väl inte ta fel på
    Jo, tydligen.

Det som gjorde dig så jävla upprörd var dock just detta: http://www.kuriren.nu/ledare/default.aspx?articleid=6334830
    Helt fel!
    Jag såg inte ens länken - mycket mindre läste den. Är det den som du fört sånt jävla liv om i flera sidor så tar man sig för pannan. Nu när jag läser den så ser jag att den argumenterar på ett likadant sätt som jag själv. Speciellt slutet (som du var så noga med att jag skulle läsa) är ju precis det
    jag själv har sagt hela tiden- Jag har sagt att jag skiter i huvudmannaskap.
    Jag har sagt att vanvård är vanvård - wathever. Så vad har du gnällt om i flera sidor; ingenting! Det fanns inget att gnälla om! Ändå gnäller du.
    Din hatiska kverulant och Petimeter.

Men jag vidhåller hårdnackat att det är fel att skattepengar ska transfereras till privata vinster.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Våta blöjor betalar sig.... - Sida 6 Empty Skita

Inlägg  Secrist 2012-03-15, 02:48

Jag har sagt att jag skiter i huvudmannaskap.

Infra gör sina vanliga piruetter när han blir ställd mot väggen. Dina påståenden om att ägarskapat är ointressant rimmar illa med tanke på ditt raljerande om privatvård.
    Secrist
    Secrist

Våta blöjor betalar sig.... - Sida 6 Empty Knas

Inlägg  Secrist 2012-03-15, 02:49

Men jag vidhåller hårdnackat att det är fel att skattepengar ska transfereras till privata vinster.

Alltså måste all verksamhet som stat och kommun köper in vara förstatligat? Var ska kommunen köpa sina bilar? Sverige har inga statliga biltillverkare.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-03-15, 02:57

Secrist skrev:Jag har sagt att jag skiter i huvudmannaskap.

Infra gör sina vanliga piruetter när han blir ställd mot väggen. Dina påståenden om att ägarskapat är ointressant rimmar illa med tanke på ditt raljerande om privatvård.
    Lushuve! Har aldrig sagt att huvudmannaskapet är ointressat - aldrig.
    Jag sa vanvård som vanvård. Vanvård har alltså inget med ägarskapet att skaffa.

Ägarskapet är tvärtom intressant på så sätt att den ena av två modeller lyfter ut pengar ur verksamheten och omvandlar till vinst. Den av de bägge modellerna som inte gör på dette viset använder alla pengar i verksamheten. Jag villa alltså att mina skattepengar ska göra nytta för gamla och inte för riskkapitallister. Varför kallas de så förresten. Med våra skattepengar löper de ju inga risker alls.
    I deras vård är det riskablare att vara gammal.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2012-03-15, 10:27

Infra skrev:
    Sniperace skrev:

Idiot! Vad har du för glädje av högläsning ur vårdhandboken gällande inkontinenta människor när den blöjanvändning jag kritiserar, avser ickeinkontinenta gamlingar?
    Och vilka indikationer har du för att det förekommer, detta har ju media INTE uttalat sig om på något sätt, varifrån har du denna uppgift, har du förmedlat den till media?
    Tja. Inte tror jag att vanvård finns inskrivet i Vårdhandboken iaf. Har du inte tagit del av en enda rapport om vanvård som har kommit de senaste månaderna?

jo, jag har tagit del av en hel del, och kontrollerat varenda en och kommit fram till att majoriteten sker i röda kommuner, och på kommunala hem, men INGEN har pekat på ett problem med att fullt friska tvingas använda blöja, kan du visa på någon länk där detta sägs?
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-03-15, 18:33

Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:

Idiot! Vad har du för glädje av högläsning ur vårdhandboken gällande inkontinenta människor när den blöjanvändning jag kritiserar, avser ickeinkontinenta gamlingar?
    Och vilka indikationer har du för att det förekommer, detta har ju media INTE uttalat sig om på något sätt, varifrån har du denna uppgift, har du förmedlat den till media?
    Tja. Inte tror jag att vanvård finns inskrivet i Vårdhandboken iaf. Har du inte tagit del av en enda rapport om vanvård som har kommit de senaste månaderna?

jo, jag har tagit del av en hel del, och kontrollerat varenda en och kommit fram till att majoriteten sker i röda kommuner, och på kommunala hem, men INGEN har pekat på ett problem med att fullt friska tvingas använda blöja, kan du visa på någon länk där detta sägs?

Jag anser mig inte behöva nån länk. Alla med omdöme och ögonen på skaft vet att man inom äldrevården missbrukar till buds stående medel. Ett sådant medel är mediciner som missbrukas så här: vårdkrävande gamla eller bråkiga eller på
    annat sätt alldeles för vårdkrävande individer drogas helt enkelt ner medelst överdoser som löser problemet.

Jag har redan lagt en ljudlänk med vittnesmål om saken.

Ett annat "till buds stående medel" är blöjan. Som medicin missbrukas, missbrukas även blöjan på så sätt att ickeinkontinenta gamla iklädes blöja för att minska deras vårdbehov. En gammal med blåskatarr måste hjälpas ut på toa två ggr/timmen. Med blöja på blir det mindre spring för personalen. Har jag fel?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2012-03-15, 18:42

Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:

Jag anser mig inte behöva nån länk. Alla med omdöme och ögonen på skaft vet att man inom äldrevården missbrukar till buds stående medel. Ett sådant medel är mediciner som missbrukas så här: vårdkrävande gamla eller bråkiga eller på
    annat sätt alldeles för vårdkrävande individer drogas helt enkelt ner medelst överdoser som löser problemet.

Jag har redan lagt en ljudlänk med vittnesmål om saken.

Ett annat "till buds stående medel" är blöjan. Som medicin missbrukas, missbrukas även blöjan på så sätt att ickeinkontinenta gamla iklädes blöja för att minska deras vårdbehov. En gammal med blåskatarr måste hjälpas ut på toa två ggr/timmen. Med blöja på blir det mindre spring för personalen. Har jag fel?

så den gamla damen med blåskatarr ska då stå ut med att vara våt i trosan av läckande piss som ju ofta är en följd av blåskatarr, eller svårighet att hålla tätt på väg till toan?
    Så du menar då ska spara pengar på att INTE låta henne få använda en sådan, för hur ofta man än med blåskatarr får komma till toa så läcker det, och det speciellt på äldre som ju är de som får detta.

det verkar som DU förutsätter att vårdpersonalen gör detta för sin egen lathet, mycket annat kan det ju inte röra sig om.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2012-03-15, 19:00

Infra skrev:

Så en fullt frisk icke-inkontinent person skulle snällt sätta på sig en blöja utan att protestera?

Det är inte lite förakt du visar för våra äldre här, min gissning är att blöjan skulle slitas av tillsammans med väl valda ord.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-03-15, 20:40

lazy skrev:
    Infra skrev:

Så en fullt frisk icke-inkontinent person skulle snällt sätta på sig en blöja utan att protestera? min gissning är att blöjan skulle slitas av

Det är inte lite förakt du visar för våra äldre här, min gissning är att blöjan skulle slitas av tillsammans med väl valda ord.
    Det är inte jag som sätter på dom blöja men Gläffs du med blodhundarna.
    Om någon slår en gammal och någon annan påvisar det - är det då budbäraren som visar förakt mot den gamla? Ja - i din värld är det alltid budbäraren man skjuter (i synnerhet om han heter Infra, inte sant?).
    min gissning är att blöjan skulle slitas av
    min gissning är att blöjan skulle slitas av

Inte om man är 97 år och remautisk - speciellt i armarna.

(Hade det inte varit enklare att svara "Ja". Jag frågade ju om jag hade fel?)
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2012-03-15, 21:48

redalert skrev:
    berralarzon skrev:
    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:

Den enda som står med byxorna runt anklarna och med ändan bar är du själv. Vad är annars följande drapa för gallimattias?

Det vi förstår med ditt resonemang är att alla företag som går med vinst gör det på kundens bekostnad. Detta är vanlig vänsterlogik.
    Tänk dig att ett stort kommunalt äldreboende har två matsalar där de äldre kan äta sina måltider alldeles gratis. Eftersom de äldre klagat på utbudet så frågar kommunen ifall en lokal privat och mycket populär restaurang kan tänka sig att ta över driften av den ena matsalen.
    Resturangägaren frågar då efter vilken ersättning han får per måltid och vilka utgifter utöver personal och mat som han eventuellt kan drabbas av.

När han fått dessa uppgifter så gör han en kalkyl och kommer fram till att detta är en verksamhet med LÅGA risker och en liten relativt trygg vinst om han sköter sig och inte tappar kunder. Kan han dessutom få fler att äta där så kan han öka vinsten.

Det blir succe och ingen vill längre äta på den andra resturangen. Han tar då över även denna och får då en ännu bättre lönsamhet trots att ersättningen per pensionär (från skattepengarna) är densamma. Nu vaknar nån kommunist i fullmäktige upp. Han påpekar att greken som äger resturangen har ett bolag i Grekland dit han för över vinster. Jo, greken vill flytta hem när han själv blir gammal och registrerade därför sitt bolag där.

Opinionen börjar nu gapa om att skattepengar går till att finansiera en greks lyxvilla i Grekland. Jo, det är helt riktigt och det hela slutar med att han tappar sitt kontrakt och de som drev matsalarna tidigare fick åter ansvaret till pensionärernas olycka.

Den drabbade greken förbannade sig själv för att han inte hade startat ett läkemedelsföretag istället. Då kunde han sålt hur mycket läkemedel som helst som finansieras med skattepengar utan att någon gnäller. Logik, nej det kunde han inte hitta någon? Question Question Question Question Question Question

Vad är det du kommenmterar? Hur kommenterar du det? Och varför då?

Goddag Yxskaft!
    Glömde ju bort att du är mentalt efterbliven. Laughing

1. Vad är det du kommenmterar?
    Den citerade texten ovanför min kommentar kanske? Varför skulle jag annars citerat den tror du?
    2. Hur kommenterar du det?
    Men hjälp av "QUOTE-knappen"? Hur gör du själv? Twisted Evil
    3. Ja, det kan man säkert fråga sig. Att diskutera med dig är lika givande som att diskutera med en skyltdocka. Mad

Menar du att greken som gjorde 20% i vinst på bespisningen av åldringar bestal servicen och oss skattebetalare på lika mycket?

De som bedriver vårdhem har regler att följa och mål att uppnå. Ifall de uppfyller alla mål och regler så är beställaren nöjd alldeles oavsett om detta innebär att de går med vinst eller ej. Fast i din värld så skulle ett vårdhem som gick med förlust vara bättre för oss skattebetalare och även för vårdtagarna. Samma sak gäller väl även alla våra matvaruaffärer förmodar jag? Bort med alla som går med vinst, de har helt enkelt alldeles för köptrogna och lättlurade kunder. Twisted Evil

Mycket strunprat och ord ifrån dig DD men att ock dom gamla som byggt/bygger upp detta underbara land Sverige då hänger dig du till personangrepp istället för att tycka att det "skit" att gamla ens ska behöva känna förnedring att gå i en nedpissad nedskiten blöja, jag trodde du med att med så många ord i dina inlägg stod över det!
    Märkväl DÅ oavsett privta el kommunalt drivna boenden.

//Niklas

Struntpratet står du för rcberra the fucking asshole Evil or Very Mad !

Har du fått röv-var i munnen? pga allt slickandes i röven på gustavander/rmc?
    //Niklas
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2012-03-15, 22:13

Kockobello assholet fjånet rcberra göre sig icke besvär! Evil or Very Mad
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-03-15, 23:17

Infra skrev:
    Det som gjorde dig så jävla upprörd var dock just detta: http://www.kuriren.nu/ledare/default.aspx?articleid=6334830
    Helt fel!
    Jag såg inte ens länken - mycket mindre läste den. Är det den som du fört sånt jävla liv om i flera sidor så tar man sig för pannan. Nu när jag läser den så ser jag att den argumenterar på ett likadant sätt som jag själv.
    Det var inte den länken som vi har diskuterar men den handlar om SAMMA händelse som du själv länkade till, och DEN har vi diskuterat.
    Se här:
    DirtyDog skrev:
    Infra skrev:Den grymma, borgerliga regimen som nu styr Sverige håller på att tortera ihjäl de delar av befolkningen som den lättast kommer åt: de svaga!

De gamla ska torteras ihjäl på äldreinrättningar, vanvårdade och liggande i sina våta pissblöjor, dementa och eländiga.

http://www.expressen.se/nyheter/boende-lamnades---med-nedkissade-blojor/
    Känns det inte lite konstig att du skyller på alliansen när du länkar till grov vanvård på ett kommunalt boende i en socialistiskt styrd kommun?

Du anklagar alliansen för att tvinga gamla att ligga i sina våta pissblöjor och jag svarade att länken som du bifogade inte var alliansens fel utan att det hände i en sosse-styrd kommun. Då svarade du att det inte spelar någon roll vem som styr kommunen och jag berättade då att även vårdhemmet som vanvårdade var kommunalt. Så frågan kvarstår ju. Hur kan du koppla din artikel till alliansens tortyr?

Att sen Pe Dal postade en ANNAN länk om exakt samma händelse är en annan sak.

Det glädjer mig dock att du håller med om allt som står på den andra länken.

Föreställ er att Torsiliahemmet i stället drivits av Carema. Då hade vi sett svarta rubriker om giriga riskkapitalister, skatteparadis och vinster i vården. Någon berömd "konstnär" hade satt sig ner och gjort satirbilder på statsministern iförd nerkissad blöja.

Man vet aldrig, men jag har svårt att tänka mig att samma drev drabbar Eskilstunas kommunalråd Jimmy Jansson (S). Ändå är äldreomsorgen faktiskt ett kommunalt ansvar.

Efter skandalen på Koppargården krävde dåvarande vänsterledaren Lars Ohly att all välfärd skulle ägas "tillsammans". Har ni hört någon som försökt göra en billig poäng av att privata äldreboenden med automatik är bättre än kommunala och därför föreslagit att all äldreomsorg ska drivas i privat regi?

Tänkte väl det. Fel och brister finns överallt. Både inom offentligt och privat.

Det går väl inte att ta misste på att han som skriver är i opposition mot allt som våra vänstertomtar påstår om vård och jag trodde faktiskt att du delade deras åsikt. Så bra att du inser att fel inte beror på vem som driver vårdhemmen utan motivationen hos de som driver dem. Vilka är mest motiverade tror du? De som kan påverka sin vinst (och därigenom sin lön) eller de som inte kan det?

Du noterade väl även texten: Inte ett enda privat äldreboende fanns heller med i Socialstyrelsens ranking av de 20 sämsta äldreboendena i landet.

Så VAR anser du att man först måste sparka folk i röven?
    Secrist
    Secrist

Våta blöjor betalar sig.... - Sida 6 Empty Vård

Inlägg  Secrist 2012-03-16, 00:38

Infra skrev:

Ägarskapet är tvärtom intressant på så sätt att den ena av två modeller lyfter ut pengar ur verksamheten och omvandlar till vinst. Den av de bägge modellerna som inte gör på dette viset använder alla pengar i verksamheten. Jag villa alltså att mina skattepengar ska göra nytta för gamla och inte för riskkapitallister. Varför kallas de så förresten. Med våra skattepengar löper de ju inga risker alls.

Om det nu bara är vanvård som är intressant varför startar du inga trådar som fördömer kommunal vanvård? Det är ju trots allt vanligare.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-03-16, 15:04

Secrist skrev:
    Infra skrev:

Om det nu bara är vanvård som är intressant varför startar du inga trådar som fördömer kommunal vanvård? Det är ju trots allt vanligare.

Nu har inte jag startat denna tråd. Och ändå tycker du att jag ska
    starta en tråd om kommunal vanvård för att bekräfta träskhäögerns
    fördomar?

Nej! Det behövs inte! Ty kommunal vanvård har det tjatats om sen
    Sara Wägnerts tid. Det var därför vi fick lex Sara. Det var troligen
    också det som fick den privata vården att bli verklighet. Jag tänkte:
    "jo, lycka till. Barn och gamla går verkligen inte att göra pengar på".

Att man skulle va så j-a fräck att man slussade över skattepengar
    helt oavkortat för att avsätta till vinster hade jag aldrig i min
    vildaste fantasi trott. Därför är det privat vård som är min främsta
    måltavla! Allt går väl att göra pengar på om skattepengar ska
    stå för vinsterna av verksamheterna. Finns det andra ord för fusk?

Nää. Du och Doggy skulle få varsin tratt nerkörd i halsen på er. Sedan
    skulle en privatanställd vårdarbetare få stå på en liten pall och vrida
    ur tunga pissblöjor över mynningen på trattarna tills ni storknade, bägge två.
    Kalla det pissboarding (känns som när man drunknar, ungefär, sägs det).
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-03-18, 21:54

Infra skrev:Ty kommunal vanvård har det tjatats om sen Sara Wägnerts tid. Det var därför vi fick lex Sara. Det var troligen
    också det som fick den privata vården att bli verklighet. Jag tänkte: "jo, lycka till. Barn och gamla går verkligen inte att göra pengar på".
    För det första har det mig veterligen aldrig startats någon tråd här om vanvården på kommunala inrättningar och varför vara inrikta sig på vanvård utför på privata vårdhem då de som drabbas knappast gynnas av detta?
    Det är riktigt att privata initiativ uppstått pga att de kommunala inte fungerat tillfredställande och många eldsjälar som jobbar inom vården har därför fått möjligheten att starta i privat regi och därför bättre kunna påverka hur verksamheten drivs. De som är aktieägare skiter egentligen i HUR vården utförs då deras intresse endast ligger i att förränta sina investeringar. De brukar heller inte lägga sig i verksamheten så mycket så länge som den går med vinst. De existerar eftersom banker inte alltid vill ställa upp och finansiera såna här projekt åt de som utför den.
    Infra skrev:Att man skulle va så j-a fräck att man slussade över skattepengar helt oavkortat för att avsätta till vinster hade jag aldrig i min vildaste fantasi trott. Därför är det privat vård som är min främsta måltavla! Allt går väl att göra pengar på om skattepengar ska stå för vinsterna av verksamheterna. Finns det andra ord för fusk?
    Nu är det ju inte fusk överhuvudtaget. De ger skattebetalarna ett anbud och tror skattebetalarna att kommunen kan ge dem samma valuta för skattepengarna så får de inga uppdrag. Märker man däremot att det privata alternativet antingen gör det billigare eller bättre så blir det svårare för de som ansvarar för skattebetalarnas pengar att välja det dyrare eller sämre alternativet. Man vill ju få ut så mycket som möjligt för sina pengar, eller hur?
    Som ansvarig för utbetalningarna så har man ju ansvaret för att se till att den service som man efterfrågar verkligen levereras och därför skall man ständigt övervaka den service man får men hur mycket det som får uppdraget går med vinst är fullständigt ointressant. Det är endast en fråga som är intressant för den som betalar och det är att man får så mycket service som möjligt för sina pengar.
    Man kan alltså säga att ju högre kostnader som den kommunala verksamheten har dessto högre anbud måste de lämna för att tillgodose den service köparen (skattebetalarna) efterfrågar. Varenda krona som det privata alternativet kan göra i vinst på att lämna samma service till ett lägre pris blir deras vinst. Denna vinst beskattas även om ägaren finns i utlandet. Dock finns det många sätt för de utländska ägarna att undvika att betala skatt på verksamheten i Sverige och det är dessa metoder man skall bekämpa eftersom det utnyttjas inom ALL företagsverksamhet (och alltså inte just hos vårdföretag) och förlusten för skattebetalarna är ju densamma. Vill man därför förbjuda privata vårdbolag med dessa motiv så förespråkar man rimligtvis ALL privat företagsamhet förbjuds i konsekvensens namn.

Skattebetalarna betalar enorma kostnader till utlandet för sjukvård överhuvudtaget. Tänk bara på hur mycket läkemedel som används inom vården (inte då bara vård av barn och gamla) som finansieras med våra skattepengar. Skall vi förbjuda alla privata läkemedelsbolag? Finns det överhuvudtaget några som INTE är privata? Skall våra skattepengar finansiera utländska ägare i dessa läkemedelsbolag?

Om du är det minsta konsekvent så borde du rimligtvis kräva förbud för ALL privat verksamhet, eller hur?
    Är det inte privata företag som bygger sjukhusen med våra skattepengar? Gör inte ambulanstillverkare vinster på våra skattepengar?
    Alla dessa vinster är med din logik fusk?
    Är det inte isjälva verket din logik som det är fel på?
    Infra skrev:Nää. Du och Doggy skulle få varsin tratt nerkörd i halsen på er. Sedan skulle en privatanställd vårdarbetare få stå på en liten pall och vrida
    Eftersom du inte har drunknat så förutsätter jag att du testat det förstnämnda? Var det skönt?

Nåja, din liknelse visar att du verkar tro att blöjor blir tyngre pga att de vägs. Det säger en hel del om ditt intellekt. Formuleringen i övrigt säger en del om dig själv. Wink
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2012-03-18, 22:01

DirtyDog skrev:
    Infra skrev:Ty kommunal vanvård har det tjatats om sen Sara Wägnerts tid. Det var därför vi fick lex Sara. Det var troligen
    också det som fick den privata vården att bli verklighet. Jag tänkte: "jo, lycka till. Barn och gamla går verkligen inte att göra pengar på".
    För det första har det mig veterligen aldrig startats någon tråd här om vanvården på kommunala inrättningar och varför vara inrikta sig på vanvård utför på privata vårdhem då de som drabbas knappast gynnas av detta?
    Det är riktigt att privata initiativ uppstått pga att de kommunala inte fungerat tillfredställande och många eldsjälar som jobbar inom vården har därför fått möjligheten att starta i privat regi och därför bättre kunna påverka hur verksamheten drivs. De som är aktieägare skiter egentligen i HUR vården utförs då deras intresse endast ligger i att förränta sina investeringar. De brukar heller inte lägga sig i verksamheten så mycket så länge som den går med vinst. De existerar eftersom banker inte alltid vill ställa upp och finansiera såna här projekt åt de som utför den.
    Infra skrev:Att man skulle va så j-a fräck att man slussade över skattepengar helt oavkortat för att avsätta till vinster hade jag aldrig i min vildaste fantasi trott. Därför är det privat vård som är min främsta måltavla! Allt går väl att göra pengar på om skattepengar ska stå för vinsterna av verksamheterna. Finns det andra ord för fusk?
    Nu är det ju inte fusk överhuvudtaget. De ger skattebetalarna ett anbud och tror skattebetalarna att kommunen kan ge dem samma valuta för skattepengarna så får de inga uppdrag. Märker man däremot att det privata alternativet antingen gör det billigare eller bättre så blir det svårare för de som ansvarar för skattebetalarnas pengar att välja det dyrare eller sämre alternativet. Man vill ju få ut så mycket som möjligt för sina pengar, eller hur?
    Som ansvarig för utbetalningarna så har man ju ansvaret för att se till att den service som man efterfrågar verkligen levereras och därför skall man ständigt övervaka den service man får men hur mycket det som får uppdraget går med vinst är fullständigt ointressant. Det är endast en fråga som är intressant för den som betalar och det är att man får så mycket service som möjligt för sina pengar.
    Man kan alltså säga att ju högre kostnader som den kommunala verksamheten har dessto högre anbud måste de lämna för att tillgodose den service köparen (skattebetalarna) efterfrågar. Varenda krona som det privata alternativet kan göra i vinst på att lämna samma service till ett lägre pris blir deras vinst. Denna vinst beskattas även om ägaren finns i utlandet. Dock finns det många sätt för de utländska ägarna att undvika att betala skatt på verksamheten i Sverige och det är dessa metoder man skall bekämpa eftersom det utnyttjas inom ALL företagsverksamhet (och alltså inte just hos vårdföretag) och förlusten för skattebetalarna är ju densamma. Vill man därför förbjuda privata vårdbolag med dessa motiv så förespråkar man rimligtvis ALL privat företagsamhet förbjuds i konsekvensens namn.

Skattebetalarna betalar enorma kostnader till utlandet för sjukvård överhuvudtaget. Tänk bara på hur mycket läkemedel som används inom vården (inte då bara vård av barn och gamla) som finansieras med våra skattepengar. Skall vi förbjuda alla privata läkemedelsbolag? Finns det överhuvudtaget några som INTE är privata? Skall våra skattepengar finansiera utländska ägare i dessa läkemedelsbolag?

Om du är det minsta konsekvent så borde du rimligtvis kräva förbud för ALL privat verksamhet, eller hur?
    Är det inte privata företag som bygger sjukhusen med våra skattepengar? Gör inte ambulanstillverkare vinster på våra skattepengar?
    Alla dessa vinster är med din logik fusk?
    Är det inte isjälva verket din logik som det är fel på?
    Infra skrev:Nää. Du och Doggy skulle få varsin tratt nerkörd i halsen på er. Sedan skulle en privatanställd vårdarbetare få stå på en liten pall och vrida
    Eftersom du inte har drunknat så förutsätter jag att du testat det förstnämnda? Var det skönt?

Nåja, din liknelse visar att du verkar tro att blöjor blir tyngre pga att de vägs. Det säger en hel del om ditt intellekt. Formuleringen i övrigt säger en del om dig själv. Wink

Som så vanligt från dig DD en massa ord utan slutmening annat än ett fint påhopp, det gör inte dig speciellt trovärdig!
    //Niklas
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-03-18, 22:45

berralarzon skrev:Som så vanligt från dig DD en massa ord utan slutmening annat än ett fint påhopp, det gör inte dig speciellt trovärdig!
    //Niklas
    Utan slutmening? Laughing

Sorry, man måste kanske ha minst två hjärnceller för att förstå att det jag beskriver ovan är hur skattepengar är med och betalar väldigt många viktiga saker i samhället och är det själva VINSTEN (alltså inte dålig vård) som är det man blir upprörd över så borde det väl i konsekvensens namn gällar ALLA produkter och tjänster som finansieras med skattepengar?
    Svarar man inte ja på detta så är man ju inkonsekvent av någon märklig anledning som man borde förklara.

Ifall det INTE är vinsten utan sämre vård för skattepengarna som är problemet så skall man väl inte påstå något annat? Nu vet vi ju redan vem som ger den sämsta vården så därför skyller han på vinsten.

Sen kan det ju även vara så att man är emot privat vård bara för att man är en idiot. Du ser, det finns även ett alternativ för dig. Twisted Evil
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-03-19, 20:03

Hur är det för dig Infra?
    Passar inte det sista alternativet ganska bra in på dig också? rabbit
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2012-03-20, 02:39

Yo-ho Infra, vart tog du vägen? Laughing

Blev det för svårt att välja vilken grupp du tillhör?
    Du kanske anser att mitt val passade bäst?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2012-03-20, 05:18

Om våta blöjor verkligen gett pengar hade våra kära vänstermuppar varit miljonärer....
    som de sitter och pissar ner sig här dagarna i ända.
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2012-03-20, 07:55

Jag har sagt mitt i den här frågan! Det var klart redan förra veckan.
    Vill ni fortsätta diskutera pizzblöjor så får det bli utan mig.

Nu vill jag diskutera privatkapitalistiska friskolor i stället. Jag
    lyfter därför frågan.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 09:26