Infra skrev:Ty kommunal vanvård har det tjatats om sen Sara Wägnerts tid. Det var därför vi fick lex Sara. Det var troligen
också det som fick den privata vården att bli verklighet. Jag tänkte: "jo, lycka till. Barn och gamla går verkligen inte att göra pengar på".
För det första har det mig veterligen aldrig startats någon tråd här om vanvården på kommunala inrättningar och varför vara inrikta sig på vanvård utför på privata vårdhem då de som drabbas knappast gynnas av detta?
Det är riktigt att privata initiativ uppstått pga att de kommunala inte fungerat tillfredställande och många eldsjälar som jobbar inom vården har därför fått möjligheten att starta i privat regi och därför bättre kunna påverka hur verksamheten drivs. De som är aktieägare skiter egentligen i HUR vården utförs då deras intresse endast ligger i att förränta sina investeringar. De brukar heller inte lägga sig i verksamheten så mycket så länge som den går med vinst. De existerar eftersom banker inte alltid vill ställa upp och finansiera såna här projekt åt de som utför den.
Infra skrev:Att man skulle va så j-a fräck att man slussade över skattepengar helt oavkortat för att avsätta till vinster hade jag aldrig i min vildaste fantasi trott. Därför är det privat vård som är min främsta måltavla! Allt går väl att göra pengar på om skattepengar ska stå för vinsterna av verksamheterna. Finns det andra ord för fusk?
Nu är det ju inte fusk överhuvudtaget. De ger skattebetalarna ett anbud och tror skattebetalarna att kommunen kan ge dem samma valuta för skattepengarna så får de inga uppdrag. Märker man däremot att det privata alternativet antingen gör det billigare eller bättre så blir det svårare för de som ansvarar för skattebetalarnas pengar att välja det dyrare eller sämre alternativet. Man vill ju få ut så mycket som möjligt för sina pengar, eller hur?
Som ansvarig för utbetalningarna så har man ju ansvaret för att se till att den service som man efterfrågar verkligen levereras och därför skall man ständigt övervaka den service man får men hur mycket det som får uppdraget går med vinst är fullständigt ointressant. Det är endast en fråga som är intressant för den som betalar och det är att man får så mycket service som möjligt för sina pengar.
Man kan alltså säga att ju högre kostnader som den kommunala verksamheten har dessto högre anbud måste de lämna för att tillgodose den service köparen (skattebetalarna) efterfrågar. Varenda krona som det privata alternativet kan göra i vinst på att lämna samma service till ett lägre pris blir deras vinst. Denna vinst beskattas även om ägaren finns i utlandet. Dock finns det många sätt för de utländska ägarna att undvika att betala skatt på verksamheten i Sverige och det är dessa metoder man skall bekämpa eftersom det utnyttjas inom ALL företagsverksamhet (och alltså inte just hos vårdföretag) och förlusten för skattebetalarna är ju densamma. Vill man därför förbjuda privata vårdbolag med dessa motiv så förespråkar man rimligtvis ALL privat företagsamhet förbjuds i konsekvensens namn.
Skattebetalarna betalar enorma kostnader till utlandet för sjukvård överhuvudtaget. Tänk bara på hur mycket läkemedel som används inom vården (inte då bara vård av barn och gamla) som finansieras med våra skattepengar. Skall vi förbjuda alla privata läkemedelsbolag? Finns det överhuvudtaget några som INTE är privata? Skall våra skattepengar finansiera utländska ägare i dessa läkemedelsbolag?
Om du är det minsta konsekvent så borde du rimligtvis kräva förbud för ALL privat verksamhet, eller hur?
Är det inte privata företag som bygger sjukhusen med våra skattepengar? Gör inte ambulanstillverkare vinster på våra skattepengar?
Alla dessa vinster är med din logik fusk?
Är det inte isjälva verket din logik som det är fel på?
Infra skrev:Nää. Du och Doggy skulle få varsin tratt nerkörd i halsen på er. Sedan skulle en privatanställd vårdarbetare få stå på en liten pall och vrida
ur tunga pissblöjor över mynningen på trattarna tills ni storknade, bägge två.
Kalla det pissboarding (känns som när man drunknar, ungefär, sägs det).
Eftersom du inte har drunknat så förutsätter jag att du testat det förstnämnda? Var det skönt?
Nåja, din liknelse visar att du verkar tro att blöjor blir tyngre pga att de vägs. Det säger en hel del om ditt intellekt. Formuleringen i övrigt säger en del om dig själv.