Infra skrev: Men nu skrevs det aldrig i reportaget att hemmet var kommunalt och att vänstern styrde i kommunen. Sådan information lämnas endast ut om det är privat ägda hem och då helst även i alliansstyrda kommuner.
Sånt här påstår man bara om man är vårdslös med fakta. Handlar det om borgerlig press så tror jag inte att man drar sig för att på peka att vårdhemmet är kommunalt lika litet som man drar sig för att mörka att det är privatägt.
Du länkade själv till en borgerlig tidning som mörkade om att det var ett kommunalt vårdhem i en sossekommun. Det var ju av denna anledning som du raljerade om detta ända tills jag upplyste dig om fakta.
Infra skrev:
Dina smutsiga insinuationer att jag skulle försvara vanvård på kommunalt drivna vårdhem är ju helt enkelt ett djävla hittepå. Jag är inne i debatten av omsorg om de gamla, inte av omsorg om den ena eller andra huvudmannen. Eller kan du ge mig ett direktcitat där jag säger att det är ok att vanvårda gamla på kommunala vårdhem? Jag skulle bli mycket förvånad om du klarade av denna enkla begäran.
Det som är "hittepå" är väl påståendet i din första mening ovan? Kan du förse MIG med ett direktcitat där jag påstår att du försvarar vanvård?
Det du däremot ännu inte gjort är att förespråka förbud mot kommunal vård med hänvisningen till deras vanvård. Det är denna ensidiga blindhet som förvånar mig.
Infra skrev:
Det jag sagt är (och lyssna noga nu) är att tar man bort ex 20 % av de pengar som vikts för äldrevård för att avsätta dessa 20 % till exempelvis vinster så blir äldrevården 20 % sämre. Förstå?
Det vi förstår med ditt resonemang är att alla företag som går med vinst gör det på kundens bekostnad. Detta är vanlig vänsterlogik.
Tänk dig att ett stort kommunalt äldreboende har två matsalar där de äldre kan äta sina måltider alldeles gratis. Eftersom de äldre klagat på utbudet så frågar kommunen ifall en lokal privat och mycket populär restaurang kan tänka sig att ta över driften av den ena matsalen.
Resturangägaren frågar då efter vilken ersättning han får per måltid och vilka utgifter utöver personal och mat som han eventuellt kan drabbas av.
När han fått dessa uppgifter så gör han en kalkyl och kommer fram till att detta är en verksamhet med LÅGA risker och en liten relativt trygg vinst om han sköter sig och inte tappar kunder. Kan han dessutom få fler att äta där så kan han öka vinsten.
Det blir succe och ingen vill längre äta på den andra resturangen. Han tar då över även denna och får då en ännu bättre lönsamhet trots att ersättningen per pensionär (från skattepengarna) är densamma. Nu vaknar nån kommunist i fullmäktige upp. Han påpekar att greken som äger resturangen har ett bolag i Grekland dit han för över vinster. Jo, greken vill flytta hem när han själv blir gammal och registrerade därför sitt bolag där.
Opinionen börjar nu gapa om att skattepengar går till att finansiera en greks lyxvilla i Grekland. Jo, det är helt riktigt och det hela slutar med att han tappar sitt kontrakt och de som drev matsalarna tidigare fick åter ansvaret till pensionärernas olycka.
Den drabbade greken förbannade sig själv för att han inte hade startat ett läkemedelsföretag istället. Då kunde han sålt hur mycket läkemedel som helst som finansieras med skattepengar utan att någon gnäller. Logik, nej det kunde han inte hitta någon?
Infra skrev:
Det tror du förstås att man kan spara in på nåt fiffigt vis? Men det finns inget att spara in på längre inom en äldrevård som går på knä, där man anser sig ha tid att väga blöjor men inte att byta blöjor, fast det senare säkerligen skulle gå snabbare.
Självklart finns det alltid möjlighet att spara pengar genom att ändra på rutiner. Bara en idiot påstår något annat. Förmodligen samma idiot som inte fattar att ett blöjbyte är NÖDVÄNDIGT för att utföra en vägning. Idioten kanske då påstår att man vid NÅGOT tillfälle har vägt en blöja och sen ÅTER placerat den på en åldring? Kan idioter verkligen bli så idiotiska?
Infra skrev: Nu är det inte jag utan DU som klistrar in en massa länkar från tidningar som du vill att vi skall bli upprörda över.
Jag skiter väl i om du blir upprörd eller inte. Jag belägger vad jag säger med länkar som du annars gapar efter - det är allt.
Ha,ha,ha,ha,haaaaa..............
Du är ju en så sorgligt löjlig figur. Ni öser länkar om vanvård över oss utan att läsa dem själva. Sen när vi läser dem och påtalar att ni tydligen missuppfattat eller misstolkat informationen som istället talar emot Er så svarar t.ex du vi påstår att "Det måste vara sant för det stod i tidningen" eller "Nu är det så att man allltid ska förhålla sig skeptisk till allt som skrivs".
Vi är skeptiska till Er TOLKNING av vad som skrivs på era egna länkar (och det på goda grunder). Ofta så "belägger" de ju inte det som ni hävdar utan tvärtom. Visst var väl inte länken till ett kommunalt boende som vanvårdar äldre något som "belägger" ditt påstående om att det endast är på privata boenden som vanvård förekommer?
Anser du även att man skall förbjuda privata företag från att sköta bespisning av äldre eller kanske sköta städning av ålderdomshem? Risken finns väl alltid för att de går med vinst på skattebetalarnas pengar?
Infra skrev: Nu är det DU och inte jag som startar en tråd i avsikt att kasta skit på någon.
Jahaaaaaja. Så det är anledningen till att din ilska är så rödglödgad - att jag har startat tråden? Nu tror jag det är du som missar grovt!
Ty: den här tråden har inte jag startat. Du kanske skulle kolla litet bättre att du har orsak att hoppa på folk först, innan du spyr ut ditt rödglödgade hat.
rödglödgade hat?
Sorry, det var visst RC som startade denna tråd men han gick och gömde sig när han isåg hur bortgjord han blivit.
In på scenen kommer då den (om möjligt) ännu mer störda Infra på sidan 3 där han anklagar alliansen för tortyr och med jämförelser med nazism.
Hela inlägget grundar sig på att man tillåter privata vårdbolag.
För att sedan få med lite "belägg" för sina "rödglödgade och hatiska" påståenden så bifogar han en länk som skall bevisa hur "De gamla ska torteras ihjäl på äldreinrättningar, vanvårdade och liggande i sina våta pissblöjor, dementa och eländiga".
Det nästan hysteriskt skrattretande i sammanhanget är att han länkar till vanvård på ett kommunalt boende.
Sen kan vi roat se här hur han sprattlar och vrider sig.