Sniperace 2012-02-08, 23:25
formsvackan skrev: Sniperace skrev:men,,,men ... vad bråkar vi då om?
är det bara det med att allt är reinfeldts fel eller? själv ser jag det som ingens eller allas fel.
Vi bråkar väl inte, i alla fall inte om detta. Självklart är det inte Reinfeldts fel att befolkningsstrukturen ser ut som den gör. Att presentera en drastisk höjning som "lösningen" är dock rent ut sagt idiotiskt. Synd att det inte är valår i år
Vilken väg vi får/tvingas ta för att lösa detta problem kommer nog att stötas och blötas under lång tid. Låt oss vara överens om att det kommer att behövas fler arbetade timmar för att klara av det. Frågan blir då vilka som ska arbeta dessa timmar.
Ja, det är problemet, läste jag rätt så var medellivslängden när pensionssystemet inrättades 58 år, och pensionsåldern 65, det innebar att det blev en försumbar kostnad då för pensionerna, och inte några problem, men med den kraftigt ökade medellivslängden ger då självfallet stora problem idag.
Och att ex en kroppsarbetare kan omöjligt klara att arbeta till 75 i det yrket, så därför föreslog väl R at det ska bli lättare med att byta yrke när detta behövs och att man då ska kunna omskola sig till ett yrke man klarar av. Men jag är inte tillräckligt skolad och insatt i hur man ska lösa detta, jag säger bara som det enligt min ringa kunskap ser ut.
Jag är till fullo medveten om att min kära hustru som idag är 50 inte klarar att fortsätta med det jobb hon har till 75, hon har redan kraftiga axelledsproblem och värk i händerna efter att ha sysslat med att "banka" papper som skulle skäras, gissa om vi talat mycket om att hon borde söka annat jobb som inte frestar på på samma sätt, men tror du hon blir färdig att ens försöka?
Hon är för fast på sitt jobb, har varit på samma arbetsplats sedan 1978, varit där längst av alla men är ändå den som har lägst lön, men skulle hon försvinna står de sig slätt, hon är den enda som kan nästan allt, men hon har inte kuraget att med kraft säga till om just detta.