http://www.svd.se/naringsliv/i-princip-blir-det-ingen-fortjanst-alls_6830015.svdSniperace skrev:på vilket sätt påverkas det om man tar ut pensionen som jag sa vid 65 och lever till 80 gentemot att man tar ut den vid 75 och lever till 80? eller om man tar ut den vid 67 och lever till man är 100, vilken tror du får ut mest pengar då, så visst påverkar det, och det påverkqr kraftigt.
+12
ericTheDog
berralarzon
redalert
formsvackan
RedMentalCase
Sniperace
Secrist
Vercingetorix
Sossar ee lata
Regndrottning
Infra
RedCloud
16 posters
Reinfeldt: jobba tills 75
formsvackan- Antal inlägg : 14778
- Inlägg 51
Sv: Reinfeldt: jobba tills 75
Sniperace- Antal inlägg : 32948
- Inlägg 52
formsvackan skrev:Det som gäller är att få fler i arbete. Detta kan inte göras med gammaldags kapitalism varför nya vägar måste prövas. Jag tror att detta kommer att "ge sig själv" med tiden, om nu inte politikerna envetet försöker cementera gamla samhällssystem vill säga.Sniperace skrev:för en sak kan vi väl vara överens om, det är att det behövs mycket mer pengar i pensionskassorna om man ska klara fortsatt pensionsålder vid en kraftigt ökande medellivslängd, och att de pengarna måste komma från något håll, det håller inte att bara öka takten på sedelpressarna
Satsa rejält på att utbilda dagens arbetslösa för befintliga och kommande behov på arbetsmarknaden.
skulle fler i arbete inom det offentliga ge mer pengar i statskassan?
kan du förklara hur det ska gå till, kanske genom höjda avgifter som räcker att betala deras löner?
eller ska staten bli konkurrent med tillverkningsindustri där folk ska jobba och få lönen betald av dem som köper och utnyttjar dessa varor som inom det privata?
kanske förstatliga allt?
kan du på ett bra sätt förklara HUR det skulle gå till, de länkarna som fanns var ju bara prat om kapitalism gentemot marx, inga som helst lösningar och inte ett ord om pensioner.
skre inte redan idag utbildningar inför kommande behov, där vissa floppat och behoven aldrig kommit, och andra läggs ner, men ger resultat att det saknas folk, vi behövewr nog riktigt tillförlitliga SPÅMÄN med
- Inlägg 53
formsvackan skrev:http://www.svd.se/naringsliv/i-princip-blir-det-ingen-fortjanst-alls_6830015.svdSniperace skrev:på vilket sätt påverkas det om man tar ut pensionen som jag sa vid 65 och lever till 80 gentemot att man tar ut den vid 75 och lever till 80? eller om man tar ut den vid 67 och lever till man är 100, vilken tror du får ut mest pengar då, så visst påverkar det, och det påverkqr kraftigt.
där resonerar han att det ALLTID kommer betalsa ut alltihopa, men det är ju något systemet kallt räknar med att inte ska ske, och sanningen är ju att väldigt många kilar vidare innan de hunnit ta ut alla åren, och sedn ska ju där detta finnas alla som koilar innan de nått pensionen.
Självfallet vore det riktigt bra om någon kom med en lösning som inte ger några som helst fel eller problem, men tror du det blir lätt?
- Inlägg 54
Vill du med detta antyda att Reinfeldt med sitt "förslag" egentligen är ute efter att sno en större del av våra pensionsavsättningar ?Sniperace skrev:formsvackan skrev:http://www.svd.se/naringsliv/i-princip-blir-det-ingen-fortjanst-alls_6830015.svdSniperace skrev:på vilket sätt påverkas det om man tar ut pensionen som jag sa vid 65 och lever till 80 gentemot att man tar ut den vid 75 och lever till 80? eller om man tar ut den vid 67 och lever till man är 100, vilken tror du får ut mest pengar då, så visst påverkar det, och det påverkqr kraftigt.
där resonerar han att det ALLTID kommer betalsa ut alltihopa, men det är ju något systemet kallt räknar med att inte ska ske, och sanningen är ju att väldigt många kilar vidare innan de hunnit ta ut alla åren
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 55
formsvackan skrev:Nej tyvärr. BH efterlyste ju diktatur för inte så länge sedan.RedCloud skrev:Hört talas om demokrati, allmänna val etc. ?
Det är ju inte ankklubbens starkaste gren direkt....
Hörru din 61-årige stalker GFYA!
ASSHOLE!
redalert- Antal inlägg : 13973
- Inlägg 56
formsvackan skrev:Det som gäller är att få fler i arbete. Detta kan inte göras med gammaldags kapitalism varför nya vägar måste prövas. Jag tror att detta kommer att "ge sig själv" med tiden, om nu inte politikerna envetet försöker cementera gamla samhällssystem vill säga.Sniperace skrev:för en sak kan vi väl vara överens om, det är att det behövs mycket mer pengar i pensionskassorna om man ska klara fortsatt pensionsålder vid en kraftigt ökande medellivslängd, och att de pengarna måste komma från något håll, det håller inte att bara öka takten på sedelpressarna
Satsa rejält på att utbilda dagens arbetslösa för befintliga och kommande behov på arbetsmarknaden.
Kan du inte vara lite tydligare?
Det där luddiga ordbajseriet taget från Marx's teser från 1800-talet duger inte idag vet du asshole!
- Inlägg 57
Politiken måste regleras stenhårt och ändå är det enda sektorn som inte regleras, tvärtom så gör de allt för att få monopol man kan fråga sig varför och hur det kan komma sig / BHredalert skrev:formsvackan skrev:Nej tyvärr. BH efterlyste ju diktatur för inte så länge sedan.RedCloud skrev:Hört talas om demokrati, allmänna val etc. ?
Det är ju inte ankklubbens starkaste gren direkt....
Hörru din 61-årige stalker GFYA!
ASSHOLE!
Politiken måste regleras stenhårt
Diktatur, eller .... ?
Senast ändrad av formsvackan den 2012-02-07, 19:15, ändrad totalt 1 gång
- Inlägg 58
formsvackan skrev:Vill du med detta antyda att Reinfeldt med sitt "förslag" egentligen är ute efter att sno en större del av våra pensionsavsättningar ?Sniperace skrev:formsvackan skrev:http://www.svd.se/naringsliv/i-princip-blir-det-ingen-fortjanst-alls_6830015.svdSniperace skrev:på vilket sätt påverkas det om man tar ut pensionen som jag sa vid 65 och lever till 80 gentemot att man tar ut den vid 75 och lever till 80? eller om man tar ut den vid 67 och lever till man är 100, vilken tror du får ut mest pengar då, så visst påverkar det, och det påverkqr kraftigt.
där resonerar han att det ALLTID kommer betalsa ut alltihopa, men det är ju något systemet kallt räknar med att inte ska ske, och sanningen är ju att väldigt många kilar vidare innan de hunnit ta ut alla åren
nej, men att det som "snos" går till att klara pensionsavgångarna....
det funkar inte med pyramidspel i att ge pensionspengar till alla, och att spara själv klarar nog ingen...
- Inlägg 59
Med dagens avgiftsbaserade system är det redan verklighet.Sniperace skrev: att spara själv klarar nog ingen...
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 60
Reinfeldt vill gärna se andra jobba åt honom. Han tillhör den grupp som smörjer sig själva och sen får se hur mycket det blir över åt löneslavarna.
Han kan gott jobba tills han blir 90 - inte mig emot. Men skulle han välja att gå i pension nästa år när han fyller fenmtio kan fanskapet kvittera ut 1,7 miljoner.
Sen sjunker utbetalningen till 68 000:- kronor i månaden.
I Fredrik Reinfeldts unversum är det väl det som kallas för rättvisa. Kyss mig
där bak!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14332903.ab
- Inlägg 61
1800-talets kapitalism har också spelat ut sin roll. Var snäll och "sätt mig i karantän" igen. Jag vill slippa se ditt "vuxna" debatterande med "asshole" i varje inlägg.redalert skrev:Det där luddiga ordbajseriet taget från Marx's teser från 1800-talet duger inte idag vet du asshole!
- Inlägg 62
formsvackan skrev:Med dagens avgiftsbaserade system är det redan verklighet.Sniperace skrev: att spara själv klarar nog ingen...
jag tror inte på det, och efter vad som sagts får alla vara beredda på att det inte blir höga sådana.
vad tror du själv?
tror du att man kan spara tillräckligt och värdesäkra detta så att de skulle räcka att leva på i ex 15-30 år?
jag tror att det skulle bli väldigt svårt och att skulle man göra detta skulle man nog tvingas spara minst halva sin årslön VARJE år, och att denna förräntas rejält för att inte sjunka för mycket i värde när det är dags att använda dem..
- Inlägg 63
Statens åtagande begränsar sig vad jag förstår till garantipensionen, något som bortfaller om du haft ett arbete och "sparat ihop" slantar själv.Sniperace skrev:formsvackan skrev:Med dagens avgiftsbaserade system är det redan verklighet.Sniperace skrev: att spara själv klarar nog ingen...
jag tror inte på det, och efter vad som sagts får alla vara beredda på att det inte blir höga sådana.
vad tror du själv?
tror du att man kan spara tillräckligt och värdesäkra detta så att de skulle räcka att leva på i ex 15-30 år?
jag tror att det skulle bli väldigt svårt och att skulle man göra detta skulle man nog tvingas spara minst halva sin årslön VARJE år, och att denna förräntas rejält för att inte sjunka för mycket i värde när det är dags att använda dem..
http://www.pensionsmyndigheten.se/Garantipension.html
Staten finansierar garantipensionen
Garantipensionen är ett grundskydd för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet.
Vem får garantipension?
Du kan ha rätt till garantipension om du:
•har fyllt 65 år
•har låg eller ingen inkomstgrundad pension.
För att få full garantipension ska du ha bott minst 40 år i Sverige. Garantipensionen blir därför lägre om du bott kortare tid än 40 år i Sverige.
Annan pension kan minska din garantipension
Garantipensionen blir också lägre om du har inkomstgrundad pension. Garantipensionen minskas med din inkomstpension, tilläggspension, änkepension eller viss utländsk pension.
Infra- Antal inlägg : 29644
- Inlägg 64
Hur menar Reinfeldt: Förmögenheter åt oss ger morötter till folket.
http://tv.expressen.se/nyheter/inrikes/1.2701634/darfor-vill-reinfeldt-hoja-pensionsaldern
Vercingetorix- Antal inlägg : 4633
- Inlägg 65
Alla som tror att vi kan pensionera oss till en bättre välfärd räcker upp en hand!
- Inlägg 66
formsvackan skrev:Statens åtagande begränsar sig vad jag förstår till garantipensionen, något som bortfaller om du haft ett arbete och "sparat ihop" slantar själv.Sniperace skrev:formsvackan skrev:Med dagens avgiftsbaserade system är det redan verklighet.Sniperace skrev: att spara själv klarar nog ingen...
vad tror du själv?
http://www.pensionsmyndigheten.se/Garantipension.html
Staten finansierar garantipensionen
Garantipensionen är ett grundskydd för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet.
Vem får garantipension?
Du kan ha rätt till garantipension om du:
•har fyllt 65 år
•har låg eller ingen inkomstgrundad pension.
För att få full garantipension ska du ha bott minst 40 år i Sverige. Garantipensionen blir därför lägre om du bott kortare tid än 40 år i Sverige.
Annan pension kan minska din garantipension
Garantipensionen blir också lägre om du har inkomstgrundad pension. Garantipensionen minskas med din inkomstpension, tilläggspension, änkepension eller viss utländsk pension.
ja, just det, det är vad martin får, och det är en lite mindre, men dock inte mycket mindre än vad jag kommer få...
men vad säger detta, det förklarar inte varför pengarna räcker eller inte räcker, eller ger någon som helst hint om hur vi ska klara den framtida pensionsavgången, där vi ju har väldigt många invandrare som inte tillfört en enda krona till pensionskassorna...
på gott och ont.
men fortfararande har vi frågan HUR ska vi få pengarna att räcka till framtida pensionsavgångar?
det har vi ännu inte fått en enda förklaring till, mer än att kapitalismen inte klarar det, men inte ett enda rejält förslg på hur annat skulle lösa det
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 67
Gilla
Så då försvarar du Reinfeldts idé om pension vid 75, då
fast medellivslängden är 74,5 år i Pajala. Jag tror inte dina partikamrater
i SD skulle gilla att du götr gemensam sak med Fredrik i den här frågan.
He, he...märker att du kopierar din husgud RC med tjat om SD trots att de inte har någonting med sakfrågan att göra. Dessutom har jag aldrig gett tummen upp för siffran 75. Jag bara påpekar att framtidens pensionsystem står inför stora utmaningar och att vi kommer att tvingas diskutera pensionsåldern. Det har ingenting med varken borgarna eller SD att göra. Oavsett vad dina partikamrater i KP säger.
fast medellivslängden är 74,5 år i Pajala. Jag tror inte dina partikamrater
i SD skulle gilla att du götr gemensam sak med Fredrik i den här frågan.
He, he...märker att du kopierar din husgud RC med tjat om SD trots att de inte har någonting med sakfrågan att göra. Dessutom har jag aldrig gett tummen upp för siffran 75. Jag bara påpekar att framtidens pensionsystem står inför stora utmaningar och att vi kommer att tvingas diskutera pensionsåldern. Det har ingenting med varken borgarna eller SD att göra. Oavsett vad dina partikamrater i KP säger.
RedCloud- Antal inlägg : 23039
- Inlägg 68
Island 67 66,3)
Irland 66 64,1
Sverige 65 63,7
Portugal 65 63,1
(Norge 67 63,1)
Storbritannien 65 62,6
(Schweiz 65 62,5)
Spanien 65 62,4
Grekland 58 61,7
Finland 65 61,7
Nederländerna 65 61,5
Tyskland 65 61,3
Danmark 65 60,9
Belgien 65 60,6
Österrike 65 59,8
Italien 65 59,7
Luxembourg 65 59,4
Frankrike 60 58,8
pensionsåldrar i europa, siffran inom parentes = genomsnittlig avgångsålder...
Irland 66 64,1
Sverige 65 63,7
Portugal 65 63,1
(Norge 67 63,1)
Storbritannien 65 62,6
(Schweiz 65 62,5)
Spanien 65 62,4
Grekland 58 61,7
Finland 65 61,7
Nederländerna 65 61,5
Tyskland 65 61,3
Danmark 65 60,9
Belgien 65 60,6
Österrike 65 59,8
Italien 65 59,7
Luxembourg 65 59,4
Frankrike 60 58,8
Vercingetorix- Antal inlägg : 4633
- Inlägg 69
RedCloud skrev:Island 67 66,3)
Irland 66 64,1
Sverige 65 63,7
Portugal 65 63,1
(Norge 67 63,1)
Storbritannien 65 62,6
(Schweiz 65 62,5)
Spanien 65 62,4
Grekland 58 61,7
Finland 65 61,7
Nederländerna 65 61,5
Tyskland 65 61,3
Danmark 65 60,9
Belgien 65 60,6
Österrike 65 59,8
Italien 65 59,7
Luxembourg 65 59,4
Frankrike 60 58,8
Den tabellen säger egentligen inte särskilt mycket, RC.
RedMentalCase- Antal inlägg : 12415
- Inlägg 70
Vercingetorix skrev:RedCloud skrev:Island 67 66,3)
Irland 66 64,1
Sverige 65 63,7
Portugal 65 63,1
(Norge 67 63,1)
Storbritannien 65 62,6
(Schweiz 65 62,5)
Spanien 65 62,4
Grekland 58 61,7
Finland 65 61,7
Nederländerna 65 61,5
Tyskland 65 61,3
Danmark 65 60,9
Belgien 65 60,6
Österrike 65 59,8
Italien 65 59,7
Luxembourg 65 59,4
Frankrike 60 58,8
Den tabellen säger egentligen inte särskilt mycket, RC.
Vilket inlägg från kackerlackan har nånsin sagt nånting?
- Inlägg 71
Ursäkta, den lösningen är inte värt ett skit, det går inte att utbilda de som inte vill kan eller bryr sig, typ vänstermuppar.
Din lösning är den som är totalt föråldrad och helt verkningslös, extremt gammaldags., en tro på staten som botgöraren och problemlösaren, stenåldern i kubik.
- Inlägg 72
formsvackan skrev:Då underlättar vi det en aning för dig. Hur kan det vara en kostnad för staten att jag tar ut de pengar som jag avsatt till pension ?RedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Vadå kostar staten?RedMentalCase skrev:formsvackan skrev:Undviker ämnet ???RedMentalCase skrev:Du undviker som vanligt ämnet, påstår du att Borg är för Tobinskatt?
Vad har Tobinskatt med pensionsåldern att göra ?
Det hamnade i fel tråd.
Men , du undviker ännet även här, kan du utveckla hur en ungdom kostar staten lika mycket som en pensionär??
Du besvarar en fråga med en fråga?
ok, då gör jag också det.Man kan undraRedMentalCase skrev:Hur blåst i huvet är du på en skala mellan 1-10? 25?
Och de pengarna är låsta på ett konto som bara är för dig, inbillar du dig?
Det är nästan meningslöst att försöka debattera med din förvirrade syn på omvärlden.
- Inlägg 73
Jag vill minnas att jag tidigare i tråden skrev "höjda avsättningar". Räknas inte detta ?Sniperace skrev:men fortfararande har vi frågan HUR ska vi få pengarna att räcka till framtida pensionsavgångar?
det har vi ännu inte fått en enda förklaring till, mer än att kapitalismen inte klarar det, men inte ett enda rejält förslg på hur annat skulle lösa det
- Inlägg 74
Du bygger som vanligt din argumentation på fantasier.RedMentalCase skrev:Ursäkta, den lösningen är inte värt ett skit, det går inte att utbilda de som inte vill kan eller bryr sig, typ vänstermuppar.
Aha, utbildning är alltså att betrakta som "stenåldern i kubik". Var har du tänkt dig att framtidens arbetskraft ska hämtas ?RedMentalCase skrev:Din lösning är den som är totalt föråldrad och helt verkningslös, extremt gammaldags., en tro på staten som botgöraren och problemlösaren, stenåldern i kubik.
- Inlägg 75
En betydande del vad mig beträffar.RedMentalCase skrev:Och de pengarna är låsta på ett konto som bara är för dig, inbillar du dig?
Läs då istället här och försök lära dig något.RedMentalCase skrev:Det är nästan meningslöst att försöka debattera med din förvirrade syn på omvärlden.
http://www.pensionsforum.nu/Politiken.pdf
Vidare är de långsiktiga effekterna av införandet av ett premiereservsystem
större än vad de först kan förefalla. När principen nu
har etablerats så är det ju lättare att på sikt höja den andel av avgifterna
som placeras i premiereserven. Välfärdsstatliga arrangemang
sägs ju också medverka till hur medborgarna kommer att uppfatta
sina politiska intressen eller, annorlunda uttryckt, att påverka den
samhälleliga stratefieringen. Om socialdemokratin med ATP fick
medelklassen att tänka ”solidariskt” så har nu istället de borgerliga
skapat ett system som kanske får också låginkomsttagare att tänka
”kapitalistiskt”.
Näraliggande ordval finns i en motion från 1990 med den dåvarande
moderate partiledaren Carl Bildt som förstanamn. Där hävdas
att:
Utförsäljning av statliga företag till medborgare skulle vitalisera
intresset för sparande, i näringsliv och aktiemarknader, liksom stimulera
sparande genom ökade möjligheter att köpa sin egen bostad. En
ökad valfrihet när det gäller det egna pensionssparandet skulle skapa en
ännu starkare folklig kapitalism
Premiereserven
Inom Moderaterna fanns företrädare för linjen att pensionssystemet
skulle bli helfonderat, men partiet kom till slut att enas kring
linjen att detta i dagsläget var orealistiskt.