ericTheDog 2012-02-11, 11:39
formsvackan skrev: Sniperace skrev: formsvackan skrev: RedCloud skrev: Vari ligger vitsen i att jag får ut en extra slant som jag i alla fall måste lämna ifrån mig ?
Du tillfredsställer en handfull nyliberalers våta våta dröm...alltid något...
När man surrat klart om obligatorisk a-kassa kommer väl obligatoriska pensionsavsättningar upp på programmet
Det har vi redan via de sociala avgifterna som arbetsgivaren betalar...
Vad är vitsen med att ta bort eller minska detta och ersätta det med privata inbetalningar ?
Sniperace skrev:i dessa kunde även arbetslöshetsförsäkringen varit inbakad istället för att låta intresseorganisationer driva det...
Den finns där, arbetsmarknadsavgift heter det. Tyvärr har regeringen tagit en del slantar därifrån till jobbskatteavdraget.
Sniperace skrev:tänk om sjukförsäkring och pension skulle drivts på samma sätt genom fackföreningar där facken motarbetade dem som inte ville stödja sap genom sitt medlemsskap
Vilken koppling mellan a-kassa och medlemskap i facket inbillar du dig att existerar ?
Enkelt. Om man tar betalt 1 gång istället för 2 så blir kostnaden tydligare och lägre. Man slipper administrera dubbelt. Man frikopplar socialförsäkringen från facket och därmed också från sosseriet. Facket skulle bli ifrågasatt och kanske rent av tvingas börja företräda sina medlemmar. Allt detta är vänstermupparnas stora skräck.
Regeringen bedriver en arbetslinje, vilket leder till just lägre kostnader för socialförsäkringar.
Koppling mellan a-kassa och fack är mycket stark. Kan man ens vara med i en fackförening utan att vara med i dess a-kassa? Kanske det, men det är isåfall ytterst ovanligt. Något vanligare är de som är med i en a-kassa, men inte i facket. Men även detta är riktigt ovanligt.
Undersökningar visar att stödet för s bland arbetande storstadsbor är riktigt lågt. Kanske dags att fackföreningarna anpassar sig till det?