Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+12
ericTheDog
berralarzon
redalert
formsvackan
RedMentalCase
Sniperace
Secrist
Vercingetorix
Sossar ee lata
Regndrottning
Infra
RedCloud
16 posters

Reinfeldt: jobba tills 75

redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Reinfeldt: jobba tills 75 - Sida 10 Empty Sv: Reinfeldt: jobba tills 75

Inlägg  redalert 2012-02-09, 20:28

formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:Jag vill inte att andra "solidariskt" ska bry sig om när jag väljer att gå i pension. Det vill jag välja själv... Mitt liv, liksom...
    Förståeligt. Jag vill och gör detsamma, men jag vill inte att andra människor ska "tvingas slava vidare" ohållbart långt upp i åldern för att denna möjlighet ska beviljas just mig. Min uppfattning är den att alla ska ha ekonomisk möjlighet att ta ut pension på ungefär dagens villkor före 70 års ålder. Innebär det att vi måste göra större avsättningar så får vi finna oss i att göra det. Jag vet inte vad det skulle innebära om pengarna för jobbskatteavdraget istället användes till pensionsavsättningar, men jag vet att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.

Spelar du askorkad nu igen? Laughing
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2012-02-09, 20:53

Spelar du askorkad nu igen?

Att just DU inte begriper betyder inte att skribenten är korkad....

bounce bounce bounce
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2012-02-09, 21:09

RedCloud skrev:
    Spelar du askorkad nu igen?

Att just DU inte begriper betyder inte att skribenten är korkad....

bounce bounce bounce

Projisering?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-02-09, 21:38

Projisering?

du är bra barnslig du, hur står du ut med dig själv ?

bounce bounce bounce
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2012-02-09, 21:55

RedCloud skrev:
    Projisering?

du är bra barnslig du, hur står du ut med dig själv ?

bounce bounce bounce
    Jo tack det går bra problemet är att ingen står ut med dig inte ens de egna!
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2012-02-09, 22:57

Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2012-02-09, 23:06

formsvackan skrev:
    Vercingetorix skrev:Jag vill inte att andra "solidariskt" ska bry sig om när jag väljer att gå i pension. Det vill jag välja själv... Mitt liv, liksom...
    Förståeligt. Jag vill och gör detsamma, men jag vill inte att andra människor ska "tvingas slava vidare" ohållbart långt upp i åldern för att denna möjlighet ska beviljas just mig. Min uppfattning är den att alla ska ha ekonomisk möjlighet att ta ut pension på ungefär dagens villkor före 70 års ålder. Innebär det att vi måste göra större avsättningar så får vi finna oss i att göra det. Jag vet inte vad det skulle innebära om pengarna för jobbskatteavdraget istället användes till pensionsavsättningar, men jag vet att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.

Jag kanske är en smula korkad, men jag kan inte förstå varför större procentuella pensionsavsättningar skulle behöva göras. Dels för att avsättningen blir större per automatik då personen i fråga jobbar längre, dels spenderar (får man förmoda) kortare tid som pensionär. Samtidigt genererar personen skatteintäkter, vilket i sin tur leder till allt det där vi vill ha... Som ännu fler arbetstillfällen, t ex... Synergieffekter, liksom...
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Reinfeldt: jobba tills 75 - Sida 10 Empty Skatt

Inlägg  Secrist 2012-02-10, 00:53

formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Jag vet inte vad det skulle innebära om pengarna för jobbskatteavdraget istället användes till pensionsavsättningar, men jag vet att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.

Och jag vet att lösningen inte är att bara ösa på med höjda skatter och tro att resten löser sig själv.
    Att sänka skatten och "tro att resten löser sig själv" verkar dock vara en gångbar filosofi på högerkanten.

Ja, vi har ju bara världens näst högsta skatter nu. Vidrigt va? Varför tror du sossarna stöder pensionsuppgörelsen från 90-talet om det räckte att höja skatterna med några kronor för att lösa problemet?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2012-02-10, 04:08

Sänkt skatt för vanligt folk, vänstermupparnas röda skynke.Smile

Förresten, av de som kommer till världen idag räknar man med att 50% !!! kommer att bli 100 år, det är det Reinfeldt så klokt pratar om,
    Reinfeldt pratar inte om arbetsskygga kackerlackor med smak för hasch...Smile

Ett skarpt förslag som hade löst det mesta av problemen hade varit att öka jobbskatteavdraget med flera steg, och samtidigt öka beloppet för privat pensionssparande som idag bara är 12000.

Men försök få med några av neandertalarpartierna på vänsterkanten där, glöm det, de tänker som greker....åsanisse-greker.Smile
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2012-02-10, 14:28

Vercingetorix skrev:Jag kanske är en smula korkad, men jag kan inte förstå varför större procentuella pensionsavsättningar skulle behöva göras.
    1. Min inställning är "om det skulle behövas", vilket jag tror mig ha redovisat.
    2. Du skriver själv att vi tillbringar en mindre del av vårt liv i arbete.
    Vercingetorix skrev:Dels för att avsättningen blir större per automatik då personen i fråga jobbar längre, dels spenderar (får man förmoda) kortare tid som pensionär. Samtidigt genererar personen skatteintäkter, vilket i sin tur leder till allt det där vi vill ha... Som ännu fler arbetstillfällen, t ex... Synergieffekter, liksom...
    Din "lösning" tycks nu vara att vi ska behöva jobba allt längre för att finansiera pensionerna. Detta samtidigt som du klart deklarerat att du själv och ingen annan ska avgöra när du tar ut pension, ditt liv liksom ....
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-02-10, 14:30

RedMentalCase skrev:Ett skarpt förslag som hade löst det mesta av problemen hade varit att öka jobbskatteavdraget med flera steg, och samtidigt öka beloppet för privat pensionssparande som idag bara är 12000.
    Hur ska vi sedan lösa problemet med alla som trots dina "teorier" inte har fått ihop tillräckliga privata avsättningar, höjda socialbidrag ?

formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-02-10, 14:33

Secrist skrev:
    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Jag vet inte vad det skulle innebära om pengarna för jobbskatteavdraget istället användes till pensionsavsättningar, men jag vet att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.

Och jag vet att lösningen inte är att bara ösa på med höjda skatter och tro att resten löser sig själv.
    Att sänka skatten och "tro att resten löser sig själv" verkar dock vara en gångbar filosofi på högerkanten.

Ja, vi har ju bara världens näst högsta skatter nu. Vidrigt va? Varför tror du sossarna stöder pensionsuppgörelsen från 90-talet om det räckte att höja skatterna med några kronor för att lösa problemet?
    Vad löser sig själv och på vilket sätt om vi sänker skatten ?
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2012-02-10, 14:41

formsvackan skrev:
    Secrist skrev:
    formsvackan skrev:

Folks egna avsättningar till egna pensioner DUMKOPF!

Ju lägre skatt desto mindre utgifter för allskönsbidrag DUMKOPF! Basketball
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-02-10, 14:45

Ju lägre skatt desto mindre utgifter för allskönsbidrag

Du gillar ju inte demokrati, avskyr du våra lagstadgade socialförsäkringar också ?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-02-10, 14:52

redalert skrev:Folks egna avsättningar till egna pensioner
    Vari ligger vitsen i att jag får ut en extra slant som jag i alla fall måste lämna ifrån mig ?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2012-02-10, 16:37

Vari ligger vitsen i att jag får ut en extra slant som jag i alla fall måste lämna ifrån mig ?

Du tillfredsställer en handfull nyliberalers våta våta dröm...alltid något...
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-02-10, 16:46

RedCloud skrev:

När man surrat klart om obligatorisk a-kassa kommer väl obligatoriska pensionsavsättningar upp på programmet Very Happy
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2012-02-10, 17:11

formsvackan skrev:
    RedCloud skrev:

När man surrat klart om obligatorisk a-kassa kommer väl obligatoriska pensionsavsättningar upp på programmet Very Happy

Ja enpartistaten Kuba är skyldig till detta!
    //Berra
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2012-02-10, 17:36

formsvackan skrev:
    RedCloud skrev:

Det har vi redan via de sociala avgifterna som arbetsgivaren betalar...
    i dessa kunde även arbetslöshetsförsäkringen varit inbakad istället för att låta intresseorganisationer driva det... tänk om sjukförsäkring och pension skulle drivts på samma sätt genom fackföreningar där facken motarbetade dem som inte ville stödja sap genom sitt medlemsskap
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-02-10, 18:38

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    RedCloud skrev:

Vad är vitsen med att ta bort eller minska detta och ersätta det med privata inbetalningar ?
    Sniperace skrev:i dessa kunde även arbetslöshetsförsäkringen varit inbakad istället för att låta intresseorganisationer driva det...

Den finns där, arbetsmarknadsavgift heter det. Tyvärr har regeringen tagit en del slantar därifrån till jobbskatteavdraget.
    Sniperace skrev:tänk om sjukförsäkring och pension skulle drivts på samma sätt genom fackföreningar där facken motarbetade dem som inte ville stödja sap genom sitt medlemsskap
    Vilken koppling mellan a-kassa och medlemskap i facket inbillar du dig att existerar ?
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2012-02-10, 20:12

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:
    RedCloud skrev:

Vad är vitsen med att ta bort eller minska detta och ersätta det med privata inbetalningar ?
    Sniperace skrev:i dessa kunde även arbetslöshetsförsäkringen varit inbakad istället för att låta intresseorganisationer driva det...

Den finns där, arbetsmarknadsavgift heter det. Tyvärr har regeringen tagit en del slantar därifrån till jobbskatteavdraget.
    Sniperace skrev:tänk om sjukförsäkring och pension skulle drivts på samma sätt genom fackföreningar där facken motarbetade dem som inte ville stödja sap genom sitt medlemsskap
    Vilken koppling mellan a-kassa och medlemskap i facket inbillar du dig att existerar ?

Hur ska han kunna svara som inte jobbar utan lever på bidrag.
    //Berra
    Secrist
    Secrist

Reinfeldt: jobba tills 75 - Sida 10 Empty Skatt

Inlägg  Secrist 2012-02-10, 21:12

formsvackan skrev:
    Secrist skrev:
    formsvackan skrev:

Sänker till nivån världens näst högsta ja. Ju högre skatt, ju sämre dynamik i samhället. Allt mindre del går till livets nöjen och konsumtion av varor och tjänster. Du vet, sånt som skapar jobb.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-02-10, 21:15

Secrist skrev:Allt mindre del går till livets nöjen och konsumtion av varor och tjänster.
    Om du ökar denna del, blir det då mer eller mindre kvar till pensionsavsättningar ?
    Secrist
    Secrist

Reinfeldt: jobba tills 75 - Sida 10 Empty Pension

Inlägg  Secrist 2012-02-10, 21:17

formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Allt mindre del går till livets nöjen och konsumtion av varor och tjänster.
    Om du ökar denna del, blir det då mer eller mindre kvar till pensionsavsättningar ?

Mindre då färre arbetar och bidrar till pensionen. Man kan inte bidra till pensionen genom skatt på bidrag.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2012-02-10, 21:30

Secrist skrev:
    formsvackan skrev:

Mindre då färre arbetar och bidrar till pensionen. Man kan inte bidra till pensionen genom skatt på bidrag.
    ??? Om du sänker skatten och får mera pengar till "livets nöjen" ?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 10:46