Jag är till fullo medveten om att min kära hustru som idag är 50 inte klarar att fortsätta med det jobb hon har till 75
Jag lider med henne sniper, men enligt högerregimens ledare ska hon "rita om den mentala kartan" och fortsätta jobba....
Jag är till fullo medveten om att min kära hustru som idag är 50 inte klarar att fortsätta med det jobb hon har till 75
formsvackan skrev:Detta är inget som tas någon hänsyn till i Reinfeldts resonemang. För honom tycks det bara vara att omskola sig till något "lättare" administrativt arbete och börja om på något av alla tusentals lediga sådana runt om i hela landet.Sniperace skrev:Jag är till fullo medveten om att min kära hustru som idag är 50 inte klarar att fortsätta med det jobb hon har till 75, hon har redan kraftiga axelledsproblem och värk i händerna efter att ha sysslat med att "banka" papper som skulle skäras, gissa om vi talat mycket om att hon borde söka annat jobb som inte frestar på på samma sätt, men tror du hon blir färdig att ens försöka?
Hon är för fast på sitt jobb, har varit på samma arbetsplats sedan 1978, varit där längst av alla men är ändå den som har lägst lön, men skulle hon försvinna står de sig slätt, hon är den enda som kan nästan allt, men hon har inte kuraget att med kraft säga till om just detta.
Det är lätt att glömma, eller kanske förskjuta vissa ....
RedCloud skrev:Jag är till fullo medveten om att min kära hustru som idag är 50 inte klarar att fortsätta med det jobb hon har till 75
Jag lider med henne sniper, men enligt högerregimens ledare ska hon "rita om den mentala kartan" och fortsätta jobba....
även DE har ju som sagt framfört exakt samma sak, att vi kommer bli tvungna att jobba till 75 om vi ska klara pensionsavgångarna,
RedCloud skrev:även DE har ju som sagt framfört exakt samma sak, att vi kommer bli tvungna att jobba till 75 om vi ska klara pensionsavgångarna,
Vem sa det, när ?
Sniperace skrev:RedCloud skrev:även DE har ju som sagt framfört exakt samma sak, att vi kommer bli tvungna att jobba till 75 om vi ska klara pensionsavgångarna,
Vem sa det, när ?
historielös var det....
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/politik/valet2010/sahlin-vi-aldre-kan-jobba-langre_3710095.svd
RedCloud skrev:Sniperace skrev:RedCloud skrev:även DE har ju som sagt framfört exakt samma sak, att vi kommer bli tvungna att jobba till 75 om vi ska klara pensionsavgångarna,
Vem sa det, när ?
historielös var det....
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/politik/valet2010/sahlin-vi-aldre-kan-jobba-langre_3710095.svd
Fru Sahlin: Om var och en stannar kvar tre år längre i arbetslivet kan vi klara sjukvården, äldreomsorgen och pensionssystemet säger hon inför sin första partikongress som partiledare.
65 + 3 år ger 68, högerregimens förslag...75, viss skillnad för en åldrande människa.
och du är till 100% säker på att det skulle stanna där?RedCloud skrev:Sniperace skrev:RedCloud skrev:även DE har ju som sagt framfört exakt samma sak, att vi kommer bli tvungna att jobba till 75 om vi ska klara pensionsavgångarna,
Vem sa det, när ?
historielös var det....
Fru Sahlin: Om var och en stannar kvar tre år längre i arbetslivet kan vi klara sjukvården, äldreomsorgen och pensionssystemet säger hon inför sin första partikongress som partiledare.
65 + 3 år ger 68, högerregimens förslag...75, viss skillnad för en åldrande människa.
och du är till 100% säker på att det skulle stanna där?
RedCloud skrev:och du är till 100% säker på att det skulle stanna där?
Och du är 100% säker att det INTE skulle stanna där ?
Du får väl sätta henne på skolbänken. Fredrik ska ordna så även 60-åringar kan beviljas studiestöd.Sniperace skrev:RedCloud skrev:och du är till 100% säker på att det skulle stanna där?
finns nog små chanser till det med den ökade medellivslängden som finns och har denna stagnerat eller kommer vi bli äldre och äldre?
men som jag sa, det är inte gratis, pengar måste komma någonstans ifrån, det är ju alla partier överens om eller hur?
så vad är din lösning, det vore kanske något att delge riksdagen....
Inte ?RedMentalCase skrev:lazy skrev:Det var en gång en historia om en läkare långt inne i Hälsinglands skogar som plötsligt upptäckte att han skulle bli tvingad att gå i pension p.g.a ålder, problemet med denne läkare var dock att han inte ville gå i pension, dels så kände han sig inte så gammal och sedan ville han inte överge sina patienter som sedan skulle bli tvungna att åka ett antal mil för att komma till närmaste vårdcentral.
Läkaren började slåss för att få vara kvar även efter sin pensionsålder eftersom han tyckte att det var självklart att det borde vara han som kände om han skulle orka eller inte..
Idag har vi en regering som lyssnar på denne läkare och andra som vill fortsätta att arbeta, det innebär inte att alla måste arbeta till 75!
Du belyser det bra, tills ganska nyligen fick man inte lönearbeta när man var över 65.
Det man då behöver göra är att lagstadga om rätten till att behålla sin anställning tills man fyller 75. Samtidigt måste arbetsgivaravgiften höjas för +65:orna jämfört med idag. Det känns som att det skulle kunna uppstå ett visst/stort motstånd från arbetsgivarhåll.Vercingetorix skrev:formsvackan skrev:Din lösning är alltså lägre pensioner. OK, inget konstigt med det.Vercingetorix skrev:formsvackan skrev:Om pensionsfonderna inte räcker till ifall alla skulle ta ut vid 65, hur gör man då ?Vercingetorix skrev:formsvackan skrev:Det är väl knappast förvånande att de som känner att de inte orkar, protesterar mot en sådan idé.Vercingetorix skrev:formsvackan skrev:Han har väl inte "yttrat" att det ska bli obligatoriskt för någon alls än.lazy skrev:Var har Reinfeldt yttrat att det ska bli obligatoriskt för t.ex byggjobbare och undersköterskor att jobba till 75?
So what's the beef, then?
Räcker det inte med att de tar ut sin pension vid sextiofem som vanligt, håller truten och låter den som vill, arbeta vidare? Det skulle även de vinna på, liksom, men de tänker inte längre än till där näsvingarna börjar...
Delar på den kaka som finns. Vad annars?
Nej, det är en lösning.. Min lösning är att låta folk som vill och kan, jobba längre. Ännu mindre konstigt när man tänker efter.
formsvackan skrev:Jag tror att vi alla kan enas om att pensionssystemet måste justeras med tanke på åldersstrukturen i landet. Frågan kommer då att vara vilken väg vi ska välja, en kollektivt baserad lösning eller en individuellt. Detta val kommer att vara ett av de viktigaste för våra kära politiker. Vi står åter inför något som liknar striden om ATP på 50-talet.
Högern vill garanterat ha ett system där även låginkomsttagare tänker mera kapitalistiskt. Vänstern, till vilken socialdemokratin denna gång räknas, kommer säkerligen att förorda en kollektiv lösning i syfte att få dagens "medelklass" börja tänka solidariskt.
För dem som suktar efter makt och köttgrytor står det mycket mer än pensionerna på spel.
Du vill alltså inte ens se problemet. Snacka om förnekelseRedMentalCase skrev:Enas, med en socialskit som du, forget it.formsvackan skrev:Jag tror att vi alla kan enas om att pensionssystemet måste justeras med tanke på åldersstrukturen i landet. Frågan kommer då att vara vilken väg vi ska välja, en kollektivt baserad lösning eller en individuellt. Detta val kommer att vara ett av de viktigaste för våra kära politiker. Vi står åter inför något som liknar striden om ATP på 50-talet.
Högern vill garanterat ha ett system där även låginkomsttagare tänker mera kapitalistiskt. Vänstern, till vilken socialdemokratin denna gång räknas, kommer säkerligen att förorda en kollektiv lösning i syfte att få dagens "medelklass" börja tänka solidariskt.
För dem som suktar efter makt och köttgrytor står det mycket mer än pensionerna på spel.
Vad har Kuba och Vitryssland med svenska pensioner att göra ?RedMentalCase skrev: Ta dina kollektiva lösningar och åk till Kuba eller vitryssland...lol.
Tidigare i tråden hävdade du att borgarna var för ATP. Är de då också lögnaktiga ?RedMentalCase skrev:Har du fortfarande inte fattat den lögnaktiga "solidariteten" med sossarnas atp system?
Nej, med ålderns rätt har jag mindre spring i benen idag.RedMentalCase skrev:Är du trög sen födslen?.
Striden kommer att gälla platsen vid köttgrytorna. Försök läsa och förstå.RedMentalCase skrev:Det kommer aldrig att bli en större strid om pensionerna
Så sent som längre upp i detta inlägg ville du inte enas om att det behövdes en justering av pensionssystemet. Hur ska du ha det ?RedMentalCase skrev:alla utom råkorkade V och SD fattar att det måste reformeras och kommer överens, det är din kant som blir utanför igen.
Den vänster du inbillar dig att jag representerar, finns bara i din fantasi. Jag visste för fasiken inte ens att jag var kommunist innan jag stötte på dig på AB-forumRedMentalCase skrev:man kan väl bara konstatera att den vänster du representerar inte kommer vara med i nån ny pensionsöverenskommelse.
formsvackan skrev:Den vänster du inbillar dig att jag representerar, finns bara i din fantasi. Jag visste för fasiken inte ens att jag var kommunist innan jag stötte på dig på AB-forumRedMentalCase skrev:man kan väl bara konstatera att den vänster du representerar inte kommer vara med i nån ny pensionsöverenskommelse.
Stäng av fantasigeneratorn och kom ut till oss andra i verkligheten.
Infra skrev:Du får väl sätta henne på skolbänken. Fredrik ska ordna så även 60-åringar kan beviljas studiestöd.Sniperace skrev:RedCloud skrev:och du är till 100% säker på att det skulle stanna där?
finns nog små chanser till det med den ökade medellivslängden som finns och har denna stagnerat eller kommer vi bli äldre och äldre?
men som jag sa, det är inte gratis, pengar måste komma någonstans ifrån, det är ju alla partier överens om eller hur?
så vad är din lösning, det vore kanske något att delge riksdagen....
formsvackan skrev:Jag tror att vi alla kan enas om att pensionssystemet måste justeras med tanke på åldersstrukturen i landet. Frågan kommer då att vara vilken väg vi ska välja, en kollektivt baserad lösning eller en individuellt. Detta val kommer att vara ett av de viktigaste för våra kära politiker. Vi står åter inför något som liknar striden om ATP på 50-talet.
RedCloud skrev:Jag är till fullo medveten om att min kära hustru som idag är 50 inte klarar att fortsätta med det jobb hon har till 75
Förståeligt. Jag vill och gör detsamma, men jag vill inte att andra människor ska "tvingas slava vidare" ohållbart långt upp i åldern för att denna möjlighet ska beviljas just mig. Min uppfattning är den att alla ska ha ekonomisk möjlighet att ta ut pension på ungefär dagens villkor före 70 års ålder. Innebär det att vi måste göra större avsättningar så får vi finna oss i att göra det. Jag vet inte vad det skulle innebära om pengarna för jobbskatteavdraget istället användes till pensionsavsättningar, men jag vet att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.Vercingetorix skrev:Jag vill inte att andra "solidariskt" ska bry sig om när jag väljer att gå i pension. Det vill jag välja själv... Mitt liv, liksom...
Att sänka skatten och "tro att resten löser sig själv" verkar dock vara en gångbar filosofi på högerkanten.Secrist skrev:Jag vet inte vad det skulle innebära om pengarna för jobbskatteavdraget istället användes till pensionsavsättningar, men jag vet att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.
Och jag vet att lösningen inte är att bara ösa på med höjda skatter och tro att resten löser sig själv.