DirtyDog skrev:Missade du mitt förra inlägg?marxisten skrev:Men vi får hoppas lagen får ha sin gång och att utredningen visar om det är uppsåtligt eller bara ett jävligt korkat misstag.
"Den största förändringen med den nya lagen är att det blir straffbart att vara grovt oaktsam med uppgifterna utan att för den skull medvetet erhålla mer pengar än man har rätt till. Grov oaktsamhet räknas som vårdslöst bidragsbrott. Tidigare krävdes uppsåt för att kunna dömas."
Ovanstående gäller VANLIGA människor som dömt oavsett om de har uppsåt eller ej. Dock så tror jag att man undantagit politiker från dessa lagregler.
Ja, men har han varit oaktsam med uppgifterna? Det står ingenstans vad jag sett på blanketten man ska ange hur många som bor i lägenheten, han har skickat in avi:er med två namn, skrivit dit rätt belopp på hyran. Men detta får bli upp till åklagaren att avgöra, om det nu inte är som du sa att politiker ej räknas in i denna regeln. Det skulle i.of. inte förvåna mig om de är borttagna från den, herrarna och damerna i maktens korridorer brukar vara bra på att gynna sig själva.