Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+16
formsvackan
Corven
R.O.F.L
DMustaine
Vercingetorix
redalert
marxisten
ericTheDog
RedMentalCase
berralarzon
F.I.S.T
Thetaxpayer
Infra
RedclownIII
DirtyDog
Sossar ee lata
20 posters

Enkel fråga, Skall Juholt avgå?

marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Enkel fråga, Skall Juholt avgå? - Sida 10 Empty Sv: Enkel fråga, Skall Juholt avgå?

Inlägg  marxisten 2011-10-12, 15:26

DirtyDog skrev:
    marxisten skrev:Men vi får hoppas lagen får ha sin gång och att utredningen visar om det är uppsåtligt eller bara ett jävligt korkat misstag.
    Missade du mitt förra inlägg?

"Den största förändringen med den nya lagen är att det blir straffbart att vara grovt oaktsam med uppgifterna utan att för den skull medvetet erhålla mer pengar än man har rätt till. Grov oaktsamhet räknas som vårdslöst bidragsbrott. Tidigare krävdes uppsåt för att kunna dömas."

Ovanstående gäller VANLIGA människor som dömt oavsett om de har uppsåt eller ej. Dock så tror jag att man undantagit politiker från dessa lagregler.

Ja, men har han varit oaktsam med uppgifterna? Det står ingenstans vad jag sett på blanketten man ska ange hur många som bor i lägenheten, han har skickat in avi:er med två namn, skrivit dit rätt belopp på hyran. Men detta får bli upp till åklagaren att avgöra, om det nu inte är som du sa att politiker ej räknas in i denna regeln. Det skulle i.of. inte förvåna mig om de är borttagna från den, herrarna och damerna i maktens korridorer brukar vara bra på att gynna sig själva.
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Enkel fråga, Skall Juholt avgå? - Sida 10 Empty Sv: Enkel fråga, Skall Juholt avgå?

Inlägg  DirtyDog 2011-10-12, 15:37

marxisten skrev:Och det är inte olagligt att ansöka om för mycket, det som är olagligt är att lämna felaktiga uppgifter vilket han vad jag sett inte gjort. På det papper han fyllde i finns ju ingen ruta där man ska beskriva hur många som bor i lägenheten, så han har ju inte lämnar felaktiga uppgifter där. Han har också fyllt i rätt månadsbelopp för hyran.
    Blanketten frågar inte hur höga DERAS hyreskostnader är utan hur hög HANS hyreskostnad är.

Det normala är ju inte att man har en egen lägenhet utan att man hyr av tredje part. Då är det ointressant vilken kostnad tredje part har för lägenheten utan det som är relevant är hyran som den ansökande får betala.

Den som hyr ut sin lägenhet måste i sin tur ta upp ersättningen som inkomst av tjänst. Hur kan någon vettig människa tro att eftersom han sover över hos sin flickvän några nätter per vecka så skall staten stå för alla hennes boendekostnader?

Jag kan ärligt inte begripa att du anser att det är rimligt?
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2011-10-12, 15:41

DirtyDog skrev:
    marxisten skrev:Och det är inte olagligt att ansöka om för mycket, det som är olagligt är att lämna felaktiga uppgifter vilket han vad jag sett inte gjort. På det papper han fyllde i finns ju ingen ruta där man ska beskriva hur många som bor i lägenheten, så han har ju inte lämnar felaktiga uppgifter där. Han har också fyllt i rätt månadsbelopp för hyran.
    Blanketten frågar inte hur höga DERAS hyreskostnader är utan hur hög HANS hyreskostnad är.

Det normala är ju inte att man har en egen lägenhet utan att man hyr av tredje part. Då är det ointressant vilken kostnad tredje part har för lägenheten utan det som är relevant är hyran som den ansökande får betala.

Den som hyr ut sin lägenhet måste i sin tur ta upp ersättningen som inkomst av tjänst. Hur kan någon vettig människa tro att eftersom han sover över hos sin flickvän några nätter per vecka så skall staten stå för alla hennes boendekostnader?

Jag kan ärligt inte begripa att du anser att det är rimligt?

Frågan är inte om jag anser det är rimligt eller ej, utan hur det är i ett juridiskt perspektiv och om han kan dömas för bidragsfusk eller ej, och det är de jag tvivlar på.

Jag anser det inte är rimligt, men det är enkelt för oss när vi tänker från det perspektivet. Ifall man inte tänkt på det utifrån vårt perspektiv som vi har nu efter att läst om det, kanske det inte var så självklart. Och utifrån vad som framkommit är jag heller inte säker på att han kan dömas för något i en rättegång, pga. den bevisningen som framkommit.
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2011-10-12, 17:42

DirtyDog skrev: Dock så tror jag att man undantagit politiker från dessa lagregler.

Läste precis en debattartikel om det. Politiker är undantagna från reglerna.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-10-12, 17:51

marxisten skrev:
    DirtyDog skrev: Dock så tror jag att man undantagit politiker från dessa lagregler.

Men då vet du samtidigt att för övriga så gäller inte kravet "uppsåt" för att dömmas, eller hur? Wink
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Enkel fråga, Skall Juholt avgå? - Sida 10 Empty Fusk

Inlägg  Secrist 2011-10-12, 18:00

ANNA2LINK skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    Ganska ruttet av Aftonbladet att ha ordet "Bostadsfusket" i
    varenda rubrik som gäller den här affären, sen flera dagar.

Vi vet inte om att det varit medvetet fusk. kan lika gärna
    ha varit slarv från en upptagen politiker som haft ett roddigt
    livspuzzel.

För djävligt av Aftonbladet. De kunde åtminstone skriva "Det
    misstänkta fusket". Ordet fusk leder bara tankarna åt ett håll
    och inte ens AB vet om det är fel håll. Oärligt av Aftonbladet
    som svärtar.

http://www.aftonbladet.se/

He, he...om Juholt hade hetat Reinfeldt istället så tvivlar jag starkt på att vänstern varit lika förlåtande och jagat ursäkter till höger och vänster till varför det är förståeligt att han fått ut för mycket pengar i fem års tid.

Samtidigt hade ni tyckt tvärtom...

Littorin roffade inte åt sig pengar han inte hade rätt till. Juholt har suttit i riksdagen sedan 1994. Borde han inte lärt sig vid det laget hur regelverket fungerade? Annie Lööf visste det. Trots sin ungdom.
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2011-10-12, 18:37

DirtyDog skrev:
    marxisten skrev:

Men då vet du samtidigt att för övriga så gäller inte kravet "uppsåt" för att dömmas, eller hur? Wink

För fängelse krävs uppsåt, dvs. de grövre graden.

Dock inte för att behöva återbetala det som man fått för mycket, om jag inte missuppfattar helt och hållet vad som menas. Trodde f.ö. att man alltid fått återbetala om man fått ut för mycket. då det är ganska självklart att man ska, dock så skulle det finnas någon begränsning på för hur många år det gäller.

Nu blir detta lite ot, men jag menar så inte ex. FK kan komma dragandes med hur stora orimligheter som helst. Det skulle finnas regler om hur mycket man kan bli skyldig att återbetala (efter den inkomst man har osv), så de inte blir som i detta fallet. 16 år. Här handlar det dessutom om personer med förmyndare som ska tvingas leva på existensminimum resten av livet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12649117.ab

Detta torde också betyda att Juholt egentligen inte ens skulle ha behövt återbetala en krona av det han fått ut för mycket. Det vore ju totalt politiskt självmord om han inte gjort det (värre än det är) men i vilket fall. Det är ju riktigt sjukt.

Senast ändrad av marxisten den 2011-10-12, 19:16, ändrad totalt 2 gånger
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2011-10-12, 18:44

Secrist skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Secrist skrev:
    Infra skrev:
    Ganska ruttet av Aftonbladet att ha ordet "Bostadsfusket" i
    varenda rubrik som gäller den här affären, sen flera dagar.

Vi vet inte om att det varit medvetet fusk. kan lika gärna
    ha varit slarv från en upptagen politiker som haft ett roddigt
    livspuzzel.

För djävligt av Aftonbladet. De kunde åtminstone skriva "Det
    misstänkta fusket". Ordet fusk leder bara tankarna åt ett håll
    och inte ens AB vet om det är fel håll. Oärligt av Aftonbladet
    som svärtar.

http://www.aftonbladet.se/

He, he...om Juholt hade hetat Reinfeldt istället så tvivlar jag starkt på att vänstern varit lika förlåtande och jagat ursäkter till höger och vänster till varför det är förståeligt att han fått ut för mycket pengar i fem års tid.

Samtidigt hade ni tyckt tvärtom...

Littorin roffade inte åt sig pengar han inte hade rätt till. Juholt har suttit i riksdagen sedan 1994. Borde han inte lärt sig vid det laget hur regelverket fungerade? Annie Lööf visste det. Trots sin ungdom.

Nja! det är snararec så att Annie Lööf inte hunnit lärt sig att fuska som sina äldre blå alliansvänner (än) men lugn! det koommer hon göra så småningom!
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-10-12, 19:14

marxisten skrev:
    ericTheDog skrev:
    marxisten skrev:
    ericTheDog skrev:På samma sätt skulle Juholts bidragsmygel ALLTID kunna räknas som uppsåtligt då det finns tydliga regler kopplat till bidraget. Lika tydligt som en vägskylt faktiskt.

Nej Eric. Det finns inga tydliga regler på samma sätt som i trafiken. Det finns inga regler som gäller för alla bidrag. Däremot så gäller trafikreglerna överallt! Dessutom har du inte som ens liknar körkort gällande bidrag som är ett bevis på att du ska kunna alla regler.

Är det inte enklare för dig att erkänna att jag hade rätt gällande att för att man ska kunna väcka åtal mot Juholt för bedrägeri så måste det bevisas att det var uppsåtligt. Dina försök börjar ju bli löjliga. Du vet mer enligt dig själv om detta än både åklagaren och advokaten, vilka båda sagt att för att en rättsprocess ens ska komma på tal så krävs det uppsåt.

Dock kan det vara lika lätt att påvisa uppsåt som det är i trafiken. Reglerna finns ju där på ett papper. Juholt har lämnat in en faktura med två namn, men ändå tagit emot ersättning som om han bodde där själv. I flera år. Trots påpekanden om att han gjort fel så har han fortsatt. Vittnen finns, som hävdar att Juholt kände till reglerna. Han får svårt att komma undan. Mycket svårt.

Skillnaden är att innan du ens får sätta dig bakom ratten måste du har körkort. För att få ett körkort måste du genomgå test så att man ser du kan alla regler.

Något liknande finns inte gällande bidrag och olika ersättningar, därav så är det inte lika säkert man kan alla reglerna och man kan hävda detta. Om man har körkort och kör olagligt så kan man ju inte hävda detta precis, då ska man ju inte ha körkort.

Om det rättsligt går att bevisa påpekanden så kan han däremot dömas för bedrägeri, men då måste det hålla rättsligt. Eftersom den fysiska bevisningen som framkommit hittills består av räkningar där två namn är på pappren så tyder det på i rättsligt sammanhang att det är ouppsåtligt då han inte gjort som Marjasin och klistrat och klippt eller på annat sätt försökt dölja de är två i lägenheten.

Men vi får hoppas lagen får ha sin gång och att utredningen visar om det är uppsåtligt eller bara ett jävligt korkat misstag.

Man behöver inte körkort för att cykla, så det där med körkort och utbildning gör faktiskt ingen skillnad. Trafikreglerna gäller även för cyklister. Eller tror du att om man saknar körkort så kan man hävda att man inte visste man behövde ett?

Som jag tidigare tagit upp finns exempel på att skärmdumpar använts som bevisning i domstol. I Juholts fall finns det t.o.m namngivet vittne.

En faktura med 2 namn talar ju snarast till Juholts nackdel när han i åratal tagit emot pengar som motsvarar en person.

Juholt har tagit emot 160000 kr som han inte skulle haft. Misstag? Skulle inte tro det. Vi talar om en statsministerkandidat som skulle kunna komma att fatta avgörande beslut för svenska folket. Kan man ha ett sånt klantarsel som statsminister?

ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-10-12, 19:20

marxisten skrev:

Om politiker är undantagna från dessa lagar så ökar ansvaret med denna frihet. Därmed måste helt enkelt Juholt avgå.
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2011-10-12, 19:31

ericTheDog skrev:

Man behöver inte körkort för att cykla, så det där med körkort och utbildning gör faktiskt ingen skillnad. Trafikreglerna gäller även för cyklister. Eller tror du att om man saknar körkort så kan man hävda att man inte visste man behövde ett?

Körkort för cyklister skulle dock behövas måste jag påstå (många cyklister skulle behöva plugga på saker som enkelriktat, övergångsställen och högerregel). Hänt mer än en gång man får tvärnita för att en cyklistdjävel kör över gatan utan att lämna företräde.

Gällande körkort kan man inte säga man inte visste man behövde ett. Till skillnad från alla regler om olika bidrag vet alla personer vad körkort är. Och det är svårt att påstå man inte visste att man saknade körkort. Så köra utan körkort är svårt att påstå det är ouppsåtligt. Inte ens en advokat skulle få för sig att påstå det, rätten skulle nog skratta åt dig om du påstod du inte vet vad körkort är. Har en misstanke om att många trafikregler är borttagna från regeln f.ö, om inte alla. Vad nu trafiken och Juholt har med varandra att göra. Trafiken är en liten sektion av SFS.

Däremot så kan man faktiskt slippa åka dit på att köra utan körkort under omständigheter där det gäller liv och hälsa. Ex. om någon får hjärtstillestånd får du köra personen till sjukhus, du får tom. köra berusad om nöden kräver det (nöden i detta sammanhang är i princip enbart om någon är dödligt sjuk).

Senast ändrad av marxisten den 2011-10-12, 19:34, ändrad totalt 1 gång
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2011-10-12, 19:33

ericTheDog skrev:
    marxisten skrev:

Om politiker är undantagna från dessa lagar så ökar ansvaret med denna frihet. Därmed måste helt enkelt Juholt avgå.

Det är S och dess medlemmars ensak att avgöra. Däremot så tycker jag att han minst bör ta en time out med omedelbar verkan.
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2011-10-12, 19:46

marxisten skrev:
    ericTheDog skrev:

Körkort för cyklister skulle dock behövas måste jag påstå (många cyklister skulle behöva plugga på saker som enkelriktat, övergångsställen och högerregel). Hänt mer än en gång man får tvärnita för att en cyklistdjävel kör över gatan utan att lämna företräde.

Gällande körkort kan man inte säga man inte visste man behövde ett. Till skillnad från alla regler om olika bidrag vet alla personer vad körkort är. Och det är svårt att påstå man inte visste att man saknade körkort. Så köra utan körkort är svårt att påstå det är ouppsåtligt. Inte ens en advokat skulle få för sig att påstå det, rätten skulle nog skratta åt dig om du påstod du inte vet vad körkort är. Har en misstanke om att många trafikregler är borttagna från regeln f.ö, om inte alla. Vad nu trafiken och Juholt har med varandra att göra. Trafiken är en liten sektion av SFS.

Däremot så kan man faktiskt slippa åka dit på att köra utan körkort under omständigheter där det gäller liv och hälsa. Ex. om någon får hjärtstillestånd får du köra personen till sjukhus, du får tom. köra berusad om nöden kräver det (nöden i detta sammanhang är i princip enbart om någon är dödligt sjuk).

Ska bli intressant att se om Juholt, med 140.000 kr i månadslön kommer att hävda nöd som orsak...
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2011-10-12, 20:01

Vercingetorix skrev:
    marxisten skrev:
    ericTheDog skrev:

Ska bli intressant att se om Juholt, med 140.000 kr i månadslön kommer att hävda nöd som orsak...

Tror ingen sån klausul existerar gällande bedrägeri, om han nu ens åtalas.
    Secrist
    Secrist

Enkel fråga, Skall Juholt avgå? - Sida 10 Empty Åtal

Inlägg  Secrist 2011-10-12, 22:51

Tror ingen sån klausul existerar gällande bedrägeri, om han nu ens åtalas.

Det tvivlar jag på. Jag tror inte att det var ett uppsåtligt bedrägligt beteende. Bara nonchalans parat med girighet. Men hans politiska karriär kan ju vara slut.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-10-12, 23:27

marxisten skrev:
    ericTheDog skrev:

Alla vet också att alla bidrag har regler kopplade till sig. Rätten skulle förmodligen skratta åt dig om du påstår att du inte vet att för att få bidrag måste man uppfylla de kriterier som är kopplade till bidraget.

ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-10-12, 23:31

marxisten skrev:
    ericTheDog skrev:
    marxisten skrev:

Det är S och dess medlemmars ensak att avgöra. Däremot så tycker jag att han minst bör ta en time out med omedelbar verkan.

I slutänden är det faktiskt väljaropinionen som avgör detta. Medlemmarna i s har ingen chans att stå emot ifall tokraset håller i sig. Som det ser ut nu har ju knappt ens de närmast sörjande förtroende för Juholt. Socialdemokratin är verkligen extremt illa skött. Ungefär som SAAB Automobil.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-10-12, 23:33

Secrist skrev:Tror ingen sån klausul existerar gällande bedrägeri, om han nu ens åtalas.

Det tvivlar jag på. Jag tror inte att det var ett uppsåtligt bedrägligt beteende. Bara nonchalans parat med girighet. Men hans politiska karriär kan ju vara slut.

Du menar att han trodde det var rimligt att skattebetalarna skulle betala bedragerskans hyra? Isåfall är det ännu värre.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-10-12, 23:37

Vad som är alldeles uppenbart är i alla fall att den framtoning och bild av mysfarbror och konservativ gammelsosse som Juholt försökt föra in i S är som bortblåst,
    kvar är bara samma gamla fiffel och bidragslinje som alltid.

Ur Juholts invigningstal:

" Girigheten sprider sig...." Jojo..Smile
    Secrist
    Secrist

Enkel fråga, Skall Juholt avgå? - Sida 10 Empty Rimligt

Inlägg  Secrist 2011-10-13, 08:02

Du menar att han trodde det var rimligt att skattebetalarna skulle betala bedragerskans hyra? Isåfall är det ännu värre.

Det är ett alternativ ja. Det har hänt förr att man inte klarat av att leva i den världen. Efter några år så börjar gränserna suddas ut för det sunda förnuftet och man börjar tycka det är fullt rimligt att lämna in kvitton på allt möjligt och förvänta sig att det är skattebetalarna som ska stå för notan.
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Inlägg  R.O.F.L 2011-10-13, 14:18

R.O.F.L skrev:Tänk om han hyrt ut sin lägenhet i Oskarshamn och därtill utkvitterat felaktiga resetraktamenten?
    Ska bli spännande att se vad medias likhundar hittar när de nu sveper av Västertorp, Oskarshamn och Riksdagshuset i jakt på nya löpsedlar.

Tänk vad rätt ute jag var, Idag handlar rubrikerna om hyrbilar och milersättningar, om förmodade hastighetsrekord på E22:an mellan Norrköping och Oskarshamn eller om en partiledare som satt i system att utnyttja de generösa reglerna för transporter hit och resor dit som Riksdagen står för.

Ridå!
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2011-10-13, 20:14

Jag såg just på Robin med Juholt och Katrin Meltzer.

Juholt är en toppenkille. Jag tror han är så gott som
    oskyldig. Hoppas han blir statsministerr!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13777812.ab Very Happy
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-10-14, 00:12

Juholt som statsminister. Kul skämt faktiskt.
    R.O.F.L
    R.O.F.L

Antal inlägg : 8085

Inlägg  R.O.F.L 2011-10-14, 00:29

Infra skrev:Jag såg just på Robin med Juholt och Katrin Meltzer.

Juholt är en toppenkille. Jag tror han är så gott som
    oskyldig. Hoppas han blir statsministerr!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13777812.ab Very Happy

Han är säkert en toppenkille, men partiordförande är nog inte hans "grej".
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-10-14, 01:49

R.O.F.L skrev:Han är säkert en toppenkille, men partiordförande är nog inte hans "grej".
    Parodiordförande Tjuvholt låter nog bättre. Laughing

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-27, 03:40