Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
Leena-66
Infra
lazy
MartinLindgren
Regndrottning
Susz X
Jollan
11 posters

    Inför statligt monopol

    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol Empty Inför statligt monopol

    Inlägg  Jollan 2009-03-13, 00:49

    Varje dag prövar några för första gången narkotika, nångång på 90-talet låg statistiken på ca 2000 per år, ca 5,5 per dag. Det gällde sk tungt missbruk,lägg till alla som tar sin första joint så är det nog mångdubbelt.
    Runt 26 000 tunga narkomaner (injicerande) räknade man med för något år sen, en ständigt ökande siffra. Antalet "lätta" vetesjutton men ca 45-50 000 av dom vuxna anses ha ett problematisk narkotikamissbruk. Liksom 7-10% av 9e-klassare.
    Många är dom som anser att straffen ska skärpas för langarna och så har också skett men gör det någon nytta?
    Dom som åker fast är till största delen smålangare som finansierar sitt eget missbruk. Dom stora grossisterna som sällan varken ser eller i övrigt befattar sig med sina produkter är oftast oberörda av den narkotikapolitik som förs. Det lilla som beslagtas är väl kalkylerat och inräknat i priset precis som snatterierna i butikerna. Lönsamheten är så god och riskerna så små att det saknar betydelse.
    Inlåsta distributörer och försäljare ersätts omgående utan problem.
    Detta trots att samhället årligen lägger ca 10 miljarder på att stoppa den illegala narkotikamarknaden.
    Finns det verkligen inget bättre sätt?

    Min övertygelse är att enda möjligheten är att göra den olönsam. "Lätt" narkotika, hasch o marihuana, kan säljas av systemet på samma sätt som alkohol. Ligger runt 80 kr gr (plus minus 20 kr beroende på tillgång) för småköp, sälj för 40 kr gr men inte mer än att det räcker för eget bruk. Då har vi åtminstone någon ålderskontroll på inköpen vilket inte finns idag. Ev profit kan gå till behandling och förebyggande.
    Dom som av läkare fått diagnosen tung narkoman kan få sin dagliga dos på särskilda kliniker.
    Kombinera med rehabiliteringsmöjligheter för dom som vill. Ge dom som inte vill något avskilt boende och mat så länge dom inte begår brott.
    Dessa åtgärder skulle ganska omgående döda en stor del av den illegala marknaden och ge oss en bättre möjlighet att jäklas med den som ändå skulle finnas kvar.
    Lönsamheten skulle minska radikalt, därmed intresset att bedriva nån verksamhet.
    Framför allt skulle det årliga nytillskottet av missbrukare minska eftersom så många av deras "butiker" (äldre missbrukare) skulle läggas ner.
    Jag ser inga logiska argument mot denna taktik, bara moraliska. Men ska det bli nån ändring måste vi släppa på moralen. All privat verksamhet, laglig som olaglig, läggs ner om den inte är lönsam. Antingen får man rätta sig efter det eller av moraliska skäl acceptera att ett par tusen ungar per år tar första steget in i tungt missbruk, ytterligare några tusen till "problematiskt narkotikamissbruk".
    Bara att välja.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Susz X 2009-03-13, 00:59

    En viktig men svår fråga du väcker..Som tål att ses ur olika synvinklar.
    Personligen tycker jag till en början att polisen borde lägga ned meer energi på att
    haffa dem som finns i ledet efter pengatvätten...till att börja med. Annars kommer dessa redan inflytelserika snubbar att finna andra vägar ...tror det är där själva kärnan ligger- kombinerat med att massmedia borde belysa mer risker med narkotika- hur det förstör kroppen på sikt. .
    Synliggöra när det varit narkotika med i bilden vid olyckor/ misshandel etc...
    Just en prevention i form av kunskapsspridning är väl vad som inte alls finns i dag...
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Jollan 2009-03-13, 02:00

    Kan väl bara hålla med, information kan det inte bli för mycket av. Fast även om så gott som varenda tonåring vet att det är farligt att missbruka så har nog samtliga missbrukare oavsett vad dom missbrukar, tobak, alkohol,knark, varit övertygade om att dom i inledningen hade full kontroll och inte skulle falla så lågt att dom började missbruka. Omgivningen inser ju oftast långt före missbrukaren hur det blivit
    Och att haffa dom som finns i ledet efter pengtvätten är väl varje sann polis stora dröm. Det är ju dom som är dom riktiga bovarna även om fasaden kan synas respektabel.
    Men lagarna är krångliga och tidskrävande, resurserna begränsade och effekten obefintlig. Får dom fatt i någon så ersätts han lika snabbt som en haffad gatulangare. Det har hittills inte haft någon effekt oavsett var i kedjan dom haffat någon, tror inte det kommer att ha det heller. Raden av kronprinsar är outsinlig på alla nivåer.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Regndrottning 2009-03-13, 15:57


    Jollan...

    Dina argument är sunda men ändå ställer jag mig tveksam till en legaliserad försäljning av lättare droger. Detta skulle innebära attt de blev rumsrena och godkända.

    Men, å andra sidan så lär visst cannabis vara mindre farlig än alkohol.

    Fast alkohol smakar bättre...
    Wink

    queen


    Senast ändrad av Regndrottning den 2009-03-19, 17:58, ändrad totalt 1 gång
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-13, 16:24

    Man kan inte jämföra brass och alkohol, fungerar helt olika,
    det vimmlar av brasspsykoser runt i stan, många har rökt 30/40 år vid det här laget,
    Och min bild är att varenda en av dom gammla uvarna går i backen direkt när rökat är slut,
    Slår sig på humöret flummarna tappar helt humöret, blir tjuriga och vrånga, nästan så det slår blixtar till!
    När rökat är slut alltså!
    Dessutom är det inte många som håller sig enbart till sitt röka, dom flesta dricker både alkohol, och tar flera droger,
    Till skilnad mot t.ex alkolister, dom håller sig till alkoholen, det är iallafall min bild av det hela,
    Sen har ju inte dom yngre några problem att fixa kröken om dom vill, och kommer inte heller ha några problem med drogerna heller om det släpps fritt med åldersgräns typ som spriten,
    Tvärtom skulle jag vilja säga, tillgången skulle öka, och det skulle alltid finnas tillgängligt för den som vill!
    Och den svarta marknaden skulle överleva, på att kunna göra sina affärer när butiken eller kliniken är stängd,
    Det ser man bara på subutex och metadonet till heronister, mediciner som är narkotikaklassade och ges legalt,
    Vilket skapat en enorm svart marknad, många som blivit av med sin medicin av olika anledningar börjar då köpa på gatan vilket har lett till höga priser!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  lazy 2009-03-13, 18:34

    x


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-22, 22:45, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol Empty Ska väl bara påpeka

    Inlägg  Jollan 2009-03-14, 00:22

    att jag inte är för någon legalisering av droger egentligen. Vet mycket väl vad även dom "lättare" kan ställa till med om man missbrukar dom.
    Vad jag är ute efter är att göra marknaden oattraktiv och därmed minska införseln. Om hasch som nu säljs för 60-100 kr gr i sista ledet finns på systemet för 30-40 kr gr (där man ändå har någon kontroll på vem som köper det) så måste dom som nu tjänar stort på det släppa så mycket av profiten för att kunna sälja att det inte blir något kvar. Ingen med något vett gör affärer i det läget.

    Så gott som alla sprutnarkomaner är sen länge kända av myndigheterna och har inga större fobier mot att hamna i något register som ger dom rätt att utan kostnad få sitt dagliga behov tillgodosett, dessutom nån portion mat och en säng. Klart att föredra istället för dagens konstanta pengajakt. Knappast någon av dom genomför sina brottsliga handlingar för nöjes skull, bara för pengar till nästa dos.
    Lågt räknat förbrukar 26000 sprutnarkomaner 0,3 gram av någon drog per dygn, ca 7,8 kg. 2847 kg per år. Lågt räknat. Även med lägsta haschpriset 60 kr gr (60 000 kg)blir det 170 820 000 kr år. Då är den tunga narkotikan som det egentligen rör sig om i detta ex betydligt dyrare, mellan 150- 2500 kr gr beroende på tillgång vilken drog det rör sig om.
    Lägg till dom som inte injicerar så blir summan långt högre.
    Sen finns det ju många som brukar div droger ibland utan att missbruka, ungefär som feströkare. Alltihop sammantaget blir...
    Ekonomisk kollaps.
    Säkerligen skulle det bli ganska rörigt ett tag i den undre världen, rent kaos och säkert en ökning av våldsbrott i kampen om den marknad som ändå skulle finnas kvar men sen...
    Vad händer när knarkarna inte behöver begå inbrott, bilstölder, rån, langning etc etc för att få ihop pengar? Vad ska hälare leva på? Organisationer som Hells Angels, Bandidos, Original Gang... vart tog pengarna vägen?
    I ett större perspektiv om fler länder förstatligade narkotikahanteringen, vad ska Talibanerna leva på? Och alla andra extremister som till stor del får sina pengar från narkotika? Och vad ska den illegala vapenindustrin leva på när kunderna inte tjänar pengar längre? För att inte tala om all fängelsepersonal? Skola om dom till att vårda istället för att förvara.

    Tänk vidare så inser man att väldigt mycket av allt globalt elände som pågår bekostas av narkotika. Och vi bidrar årligen med ett par tusen ungar för att hålla igång eländet.
    Dagens narkotikapolitik som grundas på "the Single Convention" från 1961 har än så länge inte haft någon effekt. Ökningen sen dess har varit konstant.
    Tycker nog det är hög tid att prova nått annat.
    Ta över verksamheten, ge dom "tunga" vad dom vill ha. Låt dom "lätta" handla på bolaget. Hjälp dom som vill ha hjälp, låt dom övriga hållas.
    Lägg all möda på att hindra nya generationer att värvas till missbruk och att jaga den illegala knarkhandel som ändå finns kvar.
    Tänk på saken. Skulle medelåldern bland missbrukare kunna tänkas ha ökat och antalet minskat om 10 år?
    Skulle världen vara annorlunda om fler länder hakade på?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-14, 01:14

    Skulle aldrig fungera med den form av legalisering,
    Tror bara det skulle öka tillgängligheten för att till slut bli helt normalt med droger, få tillgång till brass, amfetamin, heroin m.m,
    Skulle skapa många nya missbrukare, för till slut blir den legala dosen inte tillräcklig,
    Så den svarta handeln skulle ändå fortsätta efter stängningsdags,
    Och hur ska då straffsatserna se ut, ska samhället dömma en del till långa fängelsestraff för droger som man själv tillhandahåller?
    Dessutom kan ju ingen få tillgång till dessa droger utan att bli registrade med alla problem det skulle medföra,
    Många skulle nog hellre handla själv utan registrering!
    Nej det skulle aldrig fungera?
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Jollan 2009-03-14, 01:28

    Martin.
    Finns många alkisar som enbart nyttjar alkohol, flummare som bara flummar, pundare som bara pundar. Och en himla massa blandmissbrukare.
    "Vimlar av brasspsykoser".. vad är en haschpsykos? Inte ens dom insatta är eniga.
    Har personligen 3 gamla bekanta som fått diagnosen och jag vet att alla 3 var blandmissbrukare. En flippade ur i samband med med LSD, en flippade efter 2 veckor på amfetamin. Den 3e vet jag inte, hade tappat kontakten när det hände.
    Att en flummare blir tjurig när rökat tar slut kan jag hålla med om, det blir väl en snusare också. Likaså alkisar och tjackpundare men dom blir ofta aggresiva och våldsamma också.
    Finns jämförelsevis inte många flummare och heroinpundare i våldsstatistiken. Dom blir mer apatiska och självömkande.
    Vill med detta inte propagera för cannabis men det är som du säger, brass och alkohol funkar helt olika. Ingen drog är ofarlig men vissa är värre än andra. Det är betydligt fler som super ihjäl sig än flummare som röker ihjäl sig. Heroinpundare lever farligare än tjackpundare.
    Och jag vill inte släppa nånting fritt utan få bättre koll. Idagsläget är all narkotika fri, polis o tull stör lite men någon koll är vi inte i närheten av.
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Jollan 2009-03-14, 01:49

    Så gott som alla tunga är redan registrerade sen lång tid. På socialen, i kriminalvården, sjukvården, polisregistren...
    Tro mig, dom skulle inte bry sig om ett register till. Nästan alla som säljer på gatunivå är missbrukare. Får dom vad dom vill ha på nån "pundarklinik" säljer dom inte. Dom säljare som inte missbrukar utan bara lever flott skulle aldrig sätta sig i parken o sälja småpottar.
    Och hasch på bolaget endast för eget bruk, antingen nån form av motbok eller max 2-5 gram i taget. Säkert skulle några missbruka det och köpa ut precis som med alkohol men polisen skulle nog ha mer tid att jaga såna. Och för dom, liksom i all övrig illegal knarkhantering kan vi gott mångdubbla straffen.
    "Det skulle aldrig fungera?" Kanske inte men jag tror det.
    Är det något som fungerar nu? Ingeting anser jag.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Infra 2009-03-16, 17:26

    Nuvarande narkotikapolitik står och stampar. Kommer ingen vart. Otroligt att missbruket och missbrukarna är kriminaliserade. Nuvarande narkotikapolitik skapar mycket lidande för missbrukare och anhöriga. Jag har stenhårt försvarat den svenska narkotikapolitiken, tidigare. Jag har ändrat mig! Vi måste börja med fria sprutor åt missbrukarna så att vi minskar smittspridningen av HIV och HCV. Att fria sprutor skulle locka till sig flera sprutnarkomaner tror jag inte alls på.

    Nästa steg är en avkriminalisering av missbruk och missbrukare. Haschet är undervärderat eftersom det ofta vänder sig till ungdomar och ofta är första drog man prövar, utom alkohohol. Annars, låt oss vara ärliga runt det, är det alkoholen som är inkörsporten till allt annat drogande.
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol Empty Instämmer

    Inlägg  Jollan 2009-03-18, 00:16

    Instämmer till fullo med Infra. Fria sprutor vore ett bra första steg att ändra på något. Skulle spara mycket pengar som nu rinner iväg på att behandla dom sjukdomar som sprids av skitiga sprutor. Till vilken nytta kan man undra när många av patienterna är stammisar.
    Att hasch är en inkörsport till tyngre saker är ju ett ständigt motargument mot någon form av legalisering. Så är det också men inte för att haschet skapar sug efter tyngre saker, finns ingen drog som skapar sug efter nån annan drog. Skälet är att det säljs i samma miljö som dom tyngre drogerna.
    Och som Infra påpekar, alkohol är väl om något inkörsport till allt annat missbruk eftersom första berusningen nästan alltid orsakas av alkohol.
    Borde väl förbjudas eller?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Susz X 2009-03-18, 00:34

    Vore egentligen mer intressant att läsa vad en fd drogmissbrukare anser om frågan att legalisera droger eller inte.
    Man kan ju se det så här oxå: om droger är olagliga kan det oxå vara en räddning för den som "åker dit" innan ett beroende hållt på i många år..för påstå inte att det är något annat än själva drogen/ drogberoendet som är destruktivt för familjer..Och- ta en titt på alkoholen- den är förstatligad och säljs legalt..
    Men - ärligt talat- slutar ungdomar/ vuxna köpa smuggel och exprimentera med annat för det? Dessutom är näthandeln oerhört väl förankrad i dag- vad gör ni åt det då?
    Skulle narkotika legaliseras så gör det ju det även på nätet- det kan man lixom inte förhindra..Till gagn för vem tror du? Enbart den som skor sig på andras olycka eller huur..
    Vidare kan jag hålla med om att "rena" sprutor borde delas ut- dock inte enbart i det syftet- utan även med en möjlighet till en kontaktperson som finns där - även när den beroende känner sig manad att sluta. Som att öppna en dörr på glänt i syfte att möjliggöra ett liv med livskvalite så att säga.
    Inte för att gynna den som får de tvättade pengarna i näven..
    Det låter enkelt att legalisera- men blir konsekvensen verkligen den man tror?Eller blir den tvärtom? Kanske skulle det vara effektivare att ta bort bron mellan Sverige och Danmark? Knappast- så länge internet finns...
    Och- att påstå att hash är den mins "farliga drogen" är att lura sig själv och sin omgivning..man kan- som Martin beskriver- inte jämföra droger på ett sådant sätt alls..här är en bra länk för dig som vill veta mer:


    http://www.kriminalvarden.se/upload/drogskivan/index.htm


    Senast ändrad av Susz X den 2009-03-18, 01:16, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol Empty Jag är fd

    Inlägg  Jollan 2009-03-18, 01:13

    Susy X
    Jag är fd missbrukare, var fast i 7 år och har suttit inne för grova narkotikabrott. Har varit nästan ren ca 29 år, fick ta beslutet när jag fick veta att jag skulle bli pappa. Hade några återfall efter en skilsmässa för ca 18 år sen.
    Så jag är inte helt orutinerad i ämnet även om det var ett tag sen, jag använde aldrig sprutor och har aldrig missbrukat (bara brukat) alkohol men för övrigt var jag väl en fullfjädrad blandmissbrukare. (Första ruset var dock från alkohol.)
    Så mina åsikter är väl som du efterlyser från en fd missbrukare. Kan väl också berätta att nästan alla med liknande bakrund och även ännu aktiva som jag diskuterat saken med under åren håller med om det mesta.
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol Empty Glömde..

    Inlägg  Jollan 2009-03-18, 01:19

    Glömde påpeka att vad jag vill ha är inte nån total legalisering, jag vill att staten ska ta över marknaden för att få någon kontroll på den: All annan försäljning ska fortsätta vara illegal och straffas minst lika hårt som idag. Polisen skulle ha mer tid för den illegala försäljningen om staten tog kontroll över så som jag beskrivit. Det skulle göra vårat land till en ganska ointressant matknad pga dumpade priser och större risker.
    Och hasch är inte ofarligt, skulle jag aldrig påstå. Men "ingenting" jämfört med dom tyngre sorterna. Likväl som många brukar alkohol utan att missbruka så brukar många hasch men är i övrigt skötsamma, jobbar etc. Uppgifterna på hur många som brukar utan att direkt synas varierar men brukar uppskattas till ett par hundra tusen. Lägg då till dom som missbrukar så blir det pengar. Kan staten ta den profiten från den illegala marknaden och gärna öronmärka den så att pengarna går tillbaka till vård och rehabilitering så gör det sverige mer ointressant.


    Senast ändrad av Jollan den 2009-03-18, 01:32, ändrad totalt 1 gång
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Susz X 2009-03-18, 01:20

    Det ligger något i det du skriver- det tycker jag. Samtidigt finns det ju en del men...hur löser man dem då ? (Se ovanstående inlägg)..
    Vill säga grattis till dig- att ha fått ett liv nu! Bra jobbat!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Susz X 2009-03-18, 01:22

    Jollan skrev:Glömde påpeka att vad jag vill ha är inte nån total legalisering, jag vill att staten ska ta över marknaden för att få någon kontroll på den: All annan försäljning ska fortsätta vara illegal och straffas minst lika hårt som idag. Polisen skulle ha mer tid för den illegala försäljningen om staten tog kontroll över så som jag beskrivit. Det skulle göra vårat land till en ganska ointressant matknad pga dumpade priser och större risker.

    Okej- det låter genast bättre...tror vi skrev samtidigt.. Wink
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Jollan 2009-03-18, 02:12

    Man kan ju se det så här oxå: om droger är olagliga kan det oxå vara en räddning för den som "åker dit" innan ett beroende hållt på i många år..för påstå inte att det är något annat än själva drogen/ drogberoendet som är destruktivt för familjer..Och- ta en titt på alkoholen- den är förstatligad och säljs legalt..
    Sant, det är ju det som är en del av poängen om dom tunga får sitt på särskilda kliniker. Plus mat och en säng, saker som inte är högprioriterade att lägga pengar på. Får dom äta och sova istället för att jaga pengar mår dom bättre och har bättre odds att bli motiverade att påbörja en avvänjning.
    Och att klara en avtändning är lättare ju bättre man mår när man inleder den.

    Men - ärligt talat- slutar ungdomar/ vuxna köpa smuggel och exprimentera med annat för det? Dessutom är näthandeln oerhört väl förankrad i dag- vad gör ni åt det då?
    Nej knappast, men med ett statligt övertagande där tyngre saker tillhandahålls utan kostnad för dom etablerade och dom "lätta" finns på bolaget för halva priset så hur intressant är det att smuggla hit något? Tanken är ju att minska det illegala sortimentet, helt enkelt konkurrera bort det. Och nätet är ett problem men polisen skulle nog kunna lägga mer tid på den delen med den här taktiken.
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol Empty Vi gjorde nog det

    Inlägg  Jollan 2009-03-18, 02:35

    Skrev samtidigt alltså.
    Ska nog tacka exet för att jag fick ett liv, hon ställde höga krav när hon blev gravid. Take it or.. stick! Det var vad man fick välja på.
    Det är ju också en grej, det svåra är egentligen inte att sluta utan att inte börja igen. Och det är riktigt svårt eftersom alla man känner sitter i samma båt, dom missbrukar. Man har ju i regel inget umgänge i den vanliga världen och det enda man har gemensamt med sina kompisar är missbruket. Slutar man har man inget gemensamt med dom heller. Och att i det läget gå ut och skaffa sig en ny vänkrets bland dom "rena" är inte lätt. Man möts ju minst sagt av en viss misstro och känner sig väldigt utanför. Förstår inte mycket av det dom pratar om. Då är det lätt att gå tillbaka, peta i sig något och känna sig hemma i gemenskapen.
    Den sociala återanpassningen är något som glömts bort i den rehabilitering som erbjuds, törs tveklöst påstå att den är långt svårare än en rejäl avtändning och det återkommande suget efteråt.
    Man klarar många jobb om man får sin dagliga dos, mat och sömn. Att jobba är den bästa vägen till social återanpassning. Är man någorlunda återanpassad med något umgänge utanför missbrukskretsar så blir det lättare att stå emot suget. Något som skulle vara enklare att arrangera om staten höll i trådarna.
    avatar
    Leena-66


    Antal inlägg : 175
    Join date : 09-02-18
    Ort : Stockholm

    Inför statligt monopol Empty Hur länge...

    Inlägg  Leena-66 2009-03-18, 09:28

    hur länge vi har lagstiftning som förbjuder narkotika,är det markering att detta är inte ok. Det hjälper en del att inte kliva på, eftersom det är olagligt.
    Staten har ingen koll ens på alkoholförsäljningen,trots monopolet- hur skulle dom i så fall ha koll på narkotikaförsäljningen?
    Att öka tillgängligheten genom statlig försäljning, och sänka priset kommer aldrig att fungera.Tvärtom. Åldersgränsen sjunker varje år för berusade och påtända ungdomar- och det är en hel del som får sin sprit genom föräldrarna som köper ut.
    Jag bodde i danmark på 80-talet,där brass var lagligt,och användning av all narkotika klassades inte som olaglig- det var bara olagligt att sälja-inte köpa eller använda.Rena sprutor fick man gratis- men det minskade inte brottsligheten, hiv-smittan,våldet,eller drog ner prostitution.Det var några år sen när danmark skärpte sin narkotikalagstiftning.
    Vi har här i sverige köpt propagandan av läkemedelsbolagen,vi har en övertro på diagnoser,ersättningsdroger,och många köper myten om att en narkoman kan aldrig bli fri-utan måste få sin daglig dos resten av sitt liv. Maria beroende centrum gjorde enorm vinst förra året genom att propagera och göra många beroende av ersättningsdroger- och inte fan har det minskat gatuförsäljning. Dom flesta alkisar glömmer gärna också bort alla sina piller som dom käkar i sidan av sitt supande (sobril,diapam etc). Subutex har inte hjälpt horsare- sidomissbruket är enormt,och oftast kombinerat med kriminalitet.Man kan aldrig medicinera,eller droga bort ett beroende.
    Att inte har fria sprutor hindrar ju en hel del ifrån att börja injicera-eftersom många är rädda för sjukdomar- tar vi bort detta, tar vi också bort ett spärr genom att göra den formen av användning tryggare att hålla på med.
    Det enda som jag ser som påverkar narkotikaförsäljningen i framtiden är förebyggande arbete bland ungdomar,som bygger på att det är inte bara negativt och förnedrande att använda -det är också olagligt.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Susz X 2009-03-18, 12:20

    Ett ämne som verkligen är viktigt att diskutera- i dag har narkotikan ett grepp om samhället och människorna i det som inte är bra. Klart att något måste göras!
    För inte vill vi ha det som i Mexiko- där maffiakrigen är värre än i Sverige?
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Jollan 2009-03-19, 01:57

    Leena-66
    Att jämföra mitt förslag med den narkotikapolitik vissa sk narkotikaliberala länder för tycker jag inte är riktigt rätt. Att dom tillåter mycket som förenklar missbruket och låter det ske mera öppet än här är väl inte riktigt vad jag förespråkar. Då har du antingen inte läst vad jag skrivit eller så formulerar jag mig luddigt. Jag vill egentligen inte ändra på speciellt mycket av den lagstiftning vi har, bara sno kunderna från dom som nu tjänar pengar på knarket. För att det ska kunna genomföras så måste dom som får/köper sitt knark på lagligt sätt, från "pundarkliniker" eller bolaget avkriminaliseras. Det är väl den stora skillnaden, i övrigt vill jag ha allting lika olagligt som nu.
    Ersättningsdroger tror jag inte heller på, att dom hamnar på den svarta marknaden är ju självklart och man botar inget beroende genom att byta ut drogen. Fria sprutor löser ingenting, det enda är att det kan bromsa takten på smittspridningen lite men den upphör inte.
    Dom som nu säljer det knark våra ungdomar får tag på, både tunga varor och hasch, är till 99,99% missbrukare. Till stor del tunga missbrukare och blandmissbrukare. Och dom gör det för att finansiera sitt eget behov. Man får gå långt upp i distributionskedjan för att hitta någon som inte missbrukar.
    Det är i första hand dom jag vill få bort i så stor utsträckning det går genom att erbjuda dom ett alternativ. Så länge dom avstår med all kriminell verksamhet så får dom sin dos, mat och en säng. Och när dom känner sig mogna hjälp med rehabilitering.
    Om man inom t.ex 1 år på det sättet fick bort en tredjedel av dom nu aktiva i kedjan så skulle det vålla stora förluster och ett kaos i verksamheten. Ännu fler är ännu bättre.
    Ingen marknad fungerar utan distributörer och säljare.
    Och givetvis ska man satsa på information och allt som är förebyggande.

    Ett misstag alla sk narkotikaliberala länder har begått är att dom låter dom illegala säljarna behålla kunderna och styra hela marknaden. Då finns det ingen nytta med det dom gjort, det skapar bara ett paradis för dom som lever flott på andras misär.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Susz X 2009-03-19, 02:58

    Jollan skrev:Leena-66
    Att jämföra mitt förslag med den narkotikapolitik vissa sk narkotikaliberala länder för tycker jag inte är riktigt rätt. Att dom tillåter mycket som förenklar missbruket och låter det ske mera öppet än här är väl inte riktigt vad jag förespråkar. Då har du antingen inte läst vad jag skrivit eller så formulerar jag mig luddigt. Jag vill egentligen inte ändra på speciellt mycket av den lagstiftning vi har, bara sno kunderna från dom som nu tjänar pengar på knarket. För att det ska kunna genomföras så måste dom som får/köper sitt knark på lagligt sätt, från "pundarkliniker" eller bolaget avkriminaliseras. Det är väl den stora skillnaden, i övrigt vill jag ha allting lika olagligt som nu.
    Ersättningsdroger tror jag inte heller på, att dom hamnar på den svarta marknaden är ju självklart och man botar inget beroende genom att byta ut drogen. Fria sprutor löser ingenting, det enda är att det kan bromsa takten på smittspridningen lite men den upphör inte.
    Dom som nu säljer det knark våra ungdomar får tag på, både tunga varor och hasch, är till 99,99% missbrukare. Till stor del tunga missbrukare och blandmissbrukare. Och dom gör det för att finansiera sitt eget behov. Man får gå långt upp i distributionskedjan för att hitta någon som inte missbrukar.
    Det är i första hand dom jag vill få bort i så stor utsträckning det går genom att erbjuda dom ett alternativ. Så länge dom avstår med all kriminell verksamhet så får dom sin dos, mat och en säng. Och när dom känner sig mogna hjälp med rehabilitering.
    Om man inom t.ex 1 år på det sättet fick bort en tredjedel av dom nu aktiva i kedjan så skulle det vålla stora förluster och ett kaos i verksamheten. Ännu fler är ännu bättre.
    Ingen marknad fungerar utan distributörer och säljare.
    Och givetvis ska man satsa på information och allt som är förebyggande.

    Ett misstag alla sk narkotikaliberala länder har begått är att dom låter dom illegala säljarna behålla kunderna och styra hela marknaden. Då finns det ingen nytta med det dom gjort, det skapar bara ett paradis för dom som lever flott på andras misär.

    Det känns som om du satt tummen på en jäkligt bra ide här Jollan...särskilt om den kunde samorganiseras över landsgränserna- och narkotokapolis mitt i det kaos du nämner...
    avatar
    Leena-66


    Antal inlägg : 175
    Join date : 09-02-18
    Ort : Stockholm

    Inför statligt monopol Empty Inte en enkel fråga

    Inlägg  Leena-66 2009-03-19, 11:26

    Min inlägg handlar bara om hur jag ser på drogkulturen smyga in och få större och större plats i den legala marknaden.
    Staten langar redan idag en ganska stor del av drogerna i form av olika läkemedel och ersättningsdroger.
    Istället för att bemöta människor med respekt och hjälpa dom att komma till rätta med sina liv- ges dom diagnoser och medicinering, utan möjlighet att bearbeta sina svårigheter. Vi har ett jävla offersamhälle-där människorna betraktas som hjälplösa offer som inte klarar av att leva sina liv, eller göra förändringar.
    Om man skulle ta bort alla möjliggörare och medberoende-skulle missbruket minska rejält.
    Och varför ska man dela ut ersättningsdroger till horsare- staten kan börja med att dela ut gratis sprit till alla alkoholister typ " du får dricka 4 öl om dagen, om du kan hålla dig ifrån att köpa alkohol av langare" .

    Jag hoppas att staten slutar behandla missbrukare som hjälplösa offer som inte grejar sina liv. Och istället bemöter dom som vuxna människor med vilja och kapacitet att förändra sina liv.
    Viljan till förändring finns hos nästan alla missbrukare- varför är det så svårt att se detta? Ge mer möjligheter till drogfria behandlingar - istället för att hjälpa dom att fortsätta detta spiral som leder till misär och kaos och fortsatt beroende.
    Alla droglobbyister i läkemedelsbolagen som sprider sin propaganda -och det i kombination med kommunernas dålig ekonomi gör att det sabbar möjligheten från många missbrukare att kunna bli drogfri- framför allt dom som verkligen vill. Det erbjuds inte drogfria behandlingar i första ,andra eller tredje hand, eftersom budgeten är viktigare än socialtjänstlagen.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Susz X 2009-03-19, 17:24

    "Ge mer möjligheter till drogfria behandlingar - istället för att hjälpa dom att fortsätta detta spiral som leder till misär och kaos och fortsatt beroende.
    Alla droglobbyister i läkemedelsbolagen som sprider sin propaganda -och det i kombination med kommunernas dålig ekonomi gör att det sabbar möjligheten från många missbrukare att kunna bli drogfri- framför allt dom som verkligen vill. Det erbjuds inte drogfria behandlingar i första ,andra eller tredje hand, eftersom budgeten är viktigare än socialtjänstlagen."
    av Leena 66


    Allt känns viktigt som du beskriver Leena..Det finns så många om och men- så mycket mer att tänka på måste fungera bättre än i dag..Vad är då själva kärnan till en framgång för personen- är den olika för olika personer? Kanske är det inte så?
    Är det så i dagens behandlingar att det alltid generaliseras - utan att utgå från individens vilja/ önskemål?
    Skapar läkemedel som används ett djupare beroende- kanske till och med ett blandmissbruk?
    Man hör och ser inte hur det fungerar i den vården alls...Men man hör och ser ivern att ordinera läkemedel- även beroendeframkallande sådana...
    Och i den vården som finns ( tex.behandlingshem )- lyder den under Hälso- sjukvårdslagen eller inte?

    Sponsored content


    Inför statligt monopol Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-08, 22:52