Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
RedCloud
Redclown
formsvackan
Blåfront
lazy
Secrist
Kakmonstret
Dao
12 posters

    Min dröm!!

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! Empty Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-08, 20:47

    Många från höger har en tendens att vilja tala om för mig vad jag tycker - och då oftast att jag skulle vurma för Nordkorea eller Iran eller något annat fånigt.

    Tänkte därför göra något som dessa högerfånar aldrig gjort; Bjuda på mig själv och tala om vilken utopi jag utgår från, vad gäller mitt drömsamhälle, lokalt och globalt. För enkelhetens skull delar jag in de i olika kategorier:

    Ekonomi:

    Vill åter att människans välmående skall vaa viktigare än kosrtsiktiga ekonomiska balansakter. För detta krävs att vi frångår den globala ekonomiska diktaturen som råder idag - då alla tvingas till att stöpas i samma former. Ett förslag är att ta bort räntan, så att pengarna inte samlas på hög i bankerna, uan faktiskt kommer ut i samhällets kretslopp. Tobinskatt är också en bra väg att gå.

    Alla medlemsländer skall betala skatt till FN, baserad på sin betalningsförmåga!

    Välfärd:

    Alla tjänster som medbrorgarna är beroende av, som skola, sjukvård, kollektivtraffik, vägbyggen och liknande, skall vara statliga och inte vara del av "marknaden" - alltså inga vinster. Dessa företag skall då styras av demokratiska krafter, som skall säkerställa alla medborgares möjligheter till frihet och skapelsekraft!

    Miljö:

    Lokaltrafik och tågtrafik skall vara gratis! Alla som väljer miljövänliga alternativ skall få fördelar på något sätt! Förutsatt då att vi har en välfärd där alla människor verkligen är fria nog att göra ideologiska val! Inrätta en miljö-WTO!

    Säkerhet:

    Alla konflikter skall tas upp i en internationell domstol, och sedan skall IMF, Världsbanken (när dessa blivit demokratiska vill säga) och FN utmäta straff eller kompensationer - detta oavsett vilka makter det handlar om!

    Jerusalem skall bli internationell huvudstad med säte för FN och Internationella domstolen. På tempelberget skall det finnas stora tempel för judendomen, kristendomen och islam. Fredagem, lördagen respektive söndagen skall vikas åt respektive religion. Resten av tiden skall de samarbeta - vilket de redan visat at de kan!

    Alla väpnade styrkor i världen skall vara knutna till FN såväl som globala institutioner!

    Hälsa:

    All medicinforskning skall vara knuten till FN och inte ligga under marknadsreglerna. All produktion i världen skall innefatta en tydlig och klar kompensation för de miljöskador de skapar. Alla åtgärder vi gör i samhället skall ses som att vi lånar av våra framtida generationer!!! All produktion som frångår detta, skall inte få ske!

    Makt:

    All makt skall decentraliseras till den mnsta möjliga enheten. Detta för att olika regioners särarter skall finnas kvar, med allt vad mångfald innebär. Alla människor skall ha likartade möjligheter att kjnna välja hur de skall få leva, och hur deras samhällen skall se ut!

    Bara några idéer från mig! Fråga gärna om det är saker som ni funderar över!

    Jag undanber mig dock alla traditionella försök av vissa att OMSKRIVA mina åsikter till att betyda något annat än det jag står för. Sådana inlägg kommer att ignoreras från min sida!
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Kakmonstret 2009-12-08, 21:00

    Jag skulle också vilja ha gratis tåg och lokaltrafik, men...

    tänk på konsekvenserna.

    Vad skulle hända med alla spärrvakter, biljettförsäljare, biljettkontrollanter etc.?

    Ska första klass finnas kvar för de som vill ha lite bättre service och betala för det?

    Inrikesflyget skulle konkurreras ut helt. Även här skulle massvis medarbetstillfällen försvinna. Även taxibranschen skulle drabbas extremt hårt.

    Totalt sett skulle säkert 10 000-tals jobb försvinna.

    men drömma kan man Smile
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Min dröm!! Empty Drömma

    Inlägg  Secrist 2009-12-08, 21:12

    Tja, vad säger man. Vi lever i ett fritt land och det står var och en fritt att drömma.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  lazy 2009-12-08, 21:23

    Dao Today at 6:47 pm

    Ett förslag är att ta bort räntan, så att pengarna inte samlas på hög i bankerna, uan faktiskt kommer ut i samhällets kretslopp.

    En av få bra saker när det gäller islam, räntor och ocker är förbjudet, hur
    det efterlevs där inga ögon når är däremot omtvistat.

    Jerusalem skall bli internationell huvudstad med säte för FN och Internationella domstolen. På tempelberget skall det finnas stora tempel för judendomen, kristendomen och islam. Fredagem, lördagen respektive söndagen skall vikas åt respektive religion. Resten av tiden skall de samarbeta - vilket de redan visat at de kan!

    Visst skulle det kunna vara ett bra förslag om man bortser från att samtliga
    parter förkastar det, var det förresten ngn alls som brydde sej nämvärt om
    Jerusalem INNAN israelerna fixade till det?
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Blåfront 2009-12-08, 21:35

    Hur ska din dröm uppfyllas rent ekonomiskt

    Om allt fler inte bidrar?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-08, 21:36

    Saknar en punkt i Dao's lista, så jag lägger till den själv.

    Ingen privatägd koncern ska tillåtas bli så stor att den påverkar samhällsutvecklingen. Privat företagsamhet ska alltså inte tillåtas sträva efter monopol.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-08, 21:40

    Blåfront skrev:Hur ska din dröm uppfyllas rent ekonomiskt

    Om allt fler inte bidrar?
    Pengar är inga som helst problem. Det som ställer till bekymmer är hur dessa pengar skapas.
    Redclown
    Redclown


    Antal inlägg : 312
    Join date : 09-12-01
    Ort : Nikkaloukta

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Redclown 2009-12-08, 21:41

    formsvackan skrev:Saknar en punkt i Dao's lista, så jag lägger till den själv.

    Ingen privatägd koncern ska tillåtas bli så stor att den påverkar samhällsutvecklingen. Privat företagsamhet ska alltså inte tillåtas sträva efter monopol.

    Varför skall någon sitta på monopol?

    Konkurrensutsätt politikersektorn!
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  RedCloud 2009-12-08, 21:44

    NollKollBlue skrev:Konkurrensutsätt politikersektorn!

    Lägga ut den på entrepenad då kanske ?

    Manpower styr Sverige.....

    fåntratt är du BlueHeaven
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-08, 21:49

    Redclown skrev:Konkurrensutsätt politikersektorn!
    Är det inte det som kallas val ?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  lazy 2009-12-08, 21:52

    Välfärd:

    Alla tjänster som medbrorgarna är beroende av, som skola, sjukvård, kollektivtraffik, vägbyggen och liknande, skall vara statliga och inte vara del av "marknaden" - alltså inga vinster. Dessa företag skall då styras av demokratiska krafter, som skall säkerställa alla medborgares möjligheter till frihet och skapelsekraft!

    Håller inte med här, min mormor hade privat vård de sista åren hon levde och
    både hon och vi andra var väldigt nöjda, min yngsta dotter är den sista i
    barnaskaran att gå i friskola och jag kan ärligt säga att jag inte skulle vilja
    ha henne i kommunal skola igen vilket var fallet de tre första åren.

    Alla mina barn har gått i kommunal skola de första åren men på mellanstadiet har
    man insett att det inte funkar, år efter år, samma sak.
    Redclown
    Redclown


    Antal inlägg : 312
    Join date : 09-12-01
    Ort : Nikkaloukta

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Redclown 2009-12-08, 21:59

    formsvackan skrev:
    Redclown skrev:Konkurrensutsätt politikersektorn!
    Är det inte det som kallas val ?

    Vilken fruktansvärt inskränkt värld du lever i!

    Låtom oss välja det land/regering som ger mesta möjliga för skattepengarna!

    Inga murar eller stängda gränser som i forna sovjet eller DDR!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-08, 22:09

    Redclown skrev:Vilken fruktansvärt inskränkt värld du lever i!
    Jag tror att du och jag lever i samma värld.
    Redclown skrev:Låtom oss välja det land/regering som ger mesta möjliga för skattepengarna!
    Jag som betalar skatt kan göra detta i september. Du som inte betalar skatt kan stanna hemma och vara tyst.
    Redclown skrev:Inga murar eller stängda gränser som i forna sovjet eller DDR!
    HALLÅ ! Kom ut ur skrubben BH, varken Sovjet, DDR eller muren existerar och Stalin har varit död rätt länge. Du behöver inte gömma dig längre.
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  RedCloud 2009-12-08, 22:10

    NollKollBlue skrev:Inga murar eller stängda gränser som i forna sovjet eller DDR!

    Vilken fjant du ÄR BlueHeaven...

    Israels mur:

    Min dröm!! QalqilyaWall

    USAs mur:

    Min dröm!! Border-wall
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-08, 22:12

    RC, murar som är till för att skydda demokratin räknas liksom inte Very Happy
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  lazy 2009-12-08, 22:15

    Ni glömde att skriva att även Iran bygger en mur. Wink
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Min dröm!! Empty Va ?

    Inlägg  GustavAnder 2009-12-08, 22:18

    Många från höger har en tendens att vilja tala om för mig vad jag tycker ---- dao the mupp.

    Nej, vi bara påpekar det galna i dina ideer, som att skatten kan vara hur hög som helst.


    Bara några idéer från mig! Fråga gärna om det är saker som ni funderar över!

    Ja, var köper du ditt konstiga röka ?


    Senast ändrad av GustavAnder den 2009-12-08, 22:55, ändrad totalt 1 gång
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-08, 22:40

    lazy skrev:Ni glömde att skriva att även Iran bygger en mur. Wink
    ... och jänkarna bygger en i Bagdad. Saudierna bygger ett staket. Hadrianus lät bygga en i Britannien. Kineserna ska vi bara inte tala om.

    Låt den som vill bygga sin mur. När de är klara sätter vi bara ett hänglås på utsidan och får vara ifred Very Happy
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  lazy 2009-12-08, 22:43

    formsvackan skrev:
    lazy skrev:Ni glömde att skriva att även Iran bygger en mur. Wink
    ... och jänkarna bygger en i Bagdad. Saudierna bygger ett staket. Hadrianus lät bygga en i Britannien. Kineserna ska vi bara inte tala om.

    Låt den som vill bygga sin mur. När de är klara sätter vi bara ett hänglås på utsidan och får vara ifred Very Happy

    Med den här takten lär det bli många hänglås! Laughing
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Min dröm!! Empty Monopol

    Inlägg  Secrist 2009-12-08, 23:17

    Ingen privatägd koncern ska tillåtas bli så stor att den påverkar samhällsutvecklingen. Privat företagsamhet ska alltså inte tillåtas sträva efter monopol.

    Fast statlig monopol är ok?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-08, 23:34

    Secrist skrev:Ingen privatägd koncern ska tillåtas bli så stor att den påverkar samhällsutvecklingen. Privat företagsamhet ska alltså inte tillåtas sträva efter monopol.

    Fast statlig monopol är ok?
    Varför skulle det inte vara det ?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 00:03

    TMB skrev:Jag skulle också vilja ha gratis tåg och lokaltrafik, men...

    tänk på konsekvenserna.

    Vad skulle hända med alla spärrvakter, biljettförsäljare, biljettkontrollanter etc.?

    Ska första klass finnas kvar för de som vill ha lite bättre service och betala för det?

    Inrikesflyget skulle konkurreras ut helt. Även här skulle massvis medarbetstillfällen försvinna. Även taxibranschen skulle drabbas extremt hårt.

    Totalt sett skulle säkert 10 000-tals jobb försvinna.

    men drömma kan man Smile

    Men miljön räddas!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 00:05

    lazy skrev:
    Dao Today at 6:47 pm

    Ett förslag är att ta bort räntan, så att pengarna inte samlas på hög i bankerna, uan faktiskt kommer ut i samhällets kretslopp.

    En av få bra saker när det gäller islam, räntor och ocker är förbjudet, hur
    det efterlevs där inga ögon når är däremot omtvistat.

    Jerusalem skall bli internationell huvudstad med säte för FN och Internationella domstolen. På tempelberget skall det finnas stora tempel för judendomen, kristendomen och islam. Fredagem, lördagen respektive söndagen skall vikas åt respektive religion. Resten av tiden skall de samarbeta - vilket de redan visat at de kan!

    Visst skulle det kunna vara ett bra förslag om man bortser från att samtliga
    parter förkastar det, var det förresten ngn alls som brydde sej nämvärt om
    Jerusalem INNAN israelerna fixade till det?

    För de religiösa har Jerusalem alltid haft hög status!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 00:06

    Blåfront skrev:Hur ska din dröm uppfyllas rent ekonomiskt

    Om allt fler inte bidrar?

    Varför skulle allt mindre bidra?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 00:07

    formsvackan skrev:Saknar en punkt i Dao's lista, så jag lägger till den själv.

    Ingen privatägd koncern ska tillåtas bli så stor att den påverkar samhällsutvecklingen. Privat företagsamhet ska alltså inte tillåtas sträva efter monopol.

    Bra idé!

    Stora företag har en tendens att bli en stat i staten!

    Sponsored content


    Min dröm!! Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-04-28, 15:33