Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
RedCloud
Redclown
formsvackan
Blåfront
lazy
Secrist
Kakmonstret
Dao
12 posters

    Min dröm!!

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Kort minne

    Inlägg  Secrist 2009-12-09, 17:02

    Ingen privatägd koncern ska tillåtas bli så stor att den påverkar samhällsutvecklingen. Privat företagsamhet ska alltså inte tillåtas sträva efter monopol. (Formsvackan)

    Fast statlig monopol är ok? (Jag)

    Varför skulle det inte vara det ?
    (Formsvackan)

    Här är dialogen. Ringer det i någon klocka någonstans?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-09, 17:06

    Secrist skrev:Ingen privatägd koncern ska tillåtas bli så stor att den påverkar samhällsutvecklingen. Privat företagsamhet ska alltså inte tillåtas sträva efter monopol. (Formsvackan)

    Fast statlig monopol är ok? (Jag)

    Varför skulle det inte vara det ?
    (Formsvackan)

    Här är dialogen. Ringer det i någon klocka någonstans?
    Såg du inte frågetecknet ?

    Bollen var din, något den är nu igen Very Happy
    Redclown
    Redclown


    Antal inlägg : 312
    Join date : 09-12-01
    Ort : Nikkaloukta

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Redclown 2009-12-09, 17:42

    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Ingen privatägd koncern ska tillåtas bli så stor att den påverkar samhällsutvecklingen. Privat företagsamhet ska alltså inte tillåtas sträva efter monopol. (Formsvackan)

    Fast statlig monopol är ok? (Jag)

    Varför skulle det inte vara det ?
    (Formsvackan)

    Här är dialogen. Ringer det i någon klocka någonstans?
    Såg du inte frågetecknet ?

    Bollen var din, något den är nu igen Very Happy


    formsvackan slår i källargolvet ånyo!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Fråga

    Inlägg  Secrist 2009-12-09, 17:45

    Bollen var din, något den är nu igen

    Med tanke på att du precis hävdade att du överhuvudtaget inte pratat om statliga monopol så känns det lite krystat att försöka slingra sig undan.
    Redclown
    Redclown


    Antal inlägg : 312
    Join date : 09-12-01
    Ort : Nikkaloukta

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Redclown 2009-12-09, 17:48

    Secrist skrev:Bollen var din, något den är nu igen

    Med tanke på att du precis hävdade att du överhuvudtaget inte pratat om statliga monopol så känns det lite krystat att försöka slingra sig undan.

    Han skriver väl under så många nick att han nu inte vet vad han sagt i vilket?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-09, 18:01

    Secrist skrev:Bollen var din, något den är nu igen

    Med tanke på att du precis hävdade att du överhuvudtaget inte pratat om statliga monopol så känns det lite krystat att försöka slingra sig undan.

    Jag är inte medveten om att jag i denna tråd givit uttryck för någon som helst uppfattning om statliga monopol. Allt kommer från din egen fantasi och dina fördomar.

    Inte riktigt samma sak, eller hur ?

    Jag har ännu inte gjort annat än frågat dig varför statliga monopol inte skulle kunna vara OK.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-09, 18:03

    Redclown skrev:
    Secrist skrev:Bollen var din, något den är nu igen

    Med tanke på att du precis hävdade att du överhuvudtaget inte pratat om statliga monopol så känns det lite krystat att försöka slingra sig undan.

    Han skriver väl under så många nick att han nu inte vet vad han sagt i vilket?
    Foliesvackan är vilande nu för tiden så du behöver bara dras med mig Very Happy

    För f*n, håll er till sak istället för fantasier. Jag och andra ska väl inte hela tiden behöva försvara oss mot det ni dillar ihop.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Statligt monopol

    Inlägg  Secrist 2009-12-09, 18:20

    Jag har ännu inte gjort annat än frågat dig varför statliga monopol inte skulle kunna vara OK.

    Fast för en stund sedan så hade du ju överhuvudtaget inte pratat om statliga monopol men vi behöver inte gräva ner oss detta. Tror inte vi kommer längre där.

    Men vad tycker du om statliga monopol då? Får man fråga det då utan att såra ditt känsliga ego?
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Redvictory 2009-12-09, 18:22

    Redclown skrev:
    Secrist skrev:Bollen var din, något den är nu igen

    Med tanke på att du precis hävdade att du överhuvudtaget inte pratat om statliga monopol så känns det lite krystat att försöka slingra sig undan.

    Han skriver väl under så många nick att han nu inte vet vad han sagt i vilket?

    Alla är inte som du B-H!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 18:51

    Secrist skrev:Jag har ännu inte gjort annat än frågat dig varför statliga monopol inte skulle kunna vara OK.

    Fast för en stund sedan så hade du ju överhuvudtaget inte pratat om statliga monopol men vi behöver inte gräva ner oss detta. Tror inte vi kommer längre där.

    Men vad tycker du om statliga monopol då? Får man fråga det då utan att såra ditt känsliga ego?

    Är det inte bättre att svara på formsvackans fråga först? Så kan debatten utvecklas...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Fråga

    Inlägg  Secrist 2009-12-09, 18:54

    Är det inte bättre att svara på formsvackans fråga först? Så kan debatten utvecklas...

    Vilken fråga?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 19:00

    Secrist

    Du frågade:

    "Fast statlig monopol är ok?"

    Och Formsvacka svarade med en motfråga:

    "Varför skulle det inte vara det?"

    Så det enklaste för att gå vidare vore om du svarade på hans fråga! Detta istället för att börja om från början hela ledet igen...
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-09, 19:03

    Secrist skrev:Fast för en stund sedan så hade du ju överhuvudtaget inte pratat om statliga monopol men vi behöver inte gräva ner oss detta. Tror inte vi kommer längre där.
    ”inte pratat om” !

    Det är svårt att komma någonstans när du inte vill hålla dig till det som faktiskt skrivits.
    Secrist skrev:Men vad tycker du om statliga monopol då? Får man fråga det då utan att såra ditt känsliga ego?
    Det har ingenting med känsliga egon att göra. Jag vägrar bara försvara en åsikt som du fantiserat ihop och klistrat på mig.

    Jag har skrivit att jag motsätter mig privata monopolsträvanden. Du har du lyckats få till att jag anser att statliga monopol är bra.

    Fast det anser inte formsvackan spelar någon roll. Statligt monopol är detsamma som bra./ Secrist

    Varför ska jag behöva gå i svaromål pga dina påhitt ?

    Svara du på varför statliga monopol inte är bra så ska jag försöka ge dig min syn på saken.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-09, 19:26

    Till att börja med ska all statlig verksamhet gå ut på att betjäna människorna i landet, inte ägna sig åt någon form av vinstmaximering. Det ska dock all privat verksamhet göra, vinstmaximera alltså. Det ligger faktiskt i sakens natur.

    Vissa områden i samhället är enligt min syn olämpliga för privat vinstmaximering. Sjukvård är t.ex. ett sådant, utbildning ett annat, energi, infrastruktur i form av vägar, järnvägar, kommunikationslinjer, energidistribution etc.

    Alla stora områden där privata vinstintressen tillåts agera fritt tenderar att gå mot privata monopol. Avregleringar har inte visat sig fungera speciellt bra. Elpriserna är ett exempel.

    Inga privata företag ska tillåtas växa sig så stora att de påverkar samhällsutvecklingen. Livsmedelsdistributionen är ett exempel på hur privata småmonopol driver upp priserna.

    Att våra naturtillgångar inte ska överlåtas till privata profitörer anser jag vara lika självklart som att försvar och rättsväsende inte överlåts i privata händer.

    Och så till sist men inte minst, BEHÅLL SYSTEMBOLAGETS MONOPOL ! Ett lika fantastiskt sortiment hittar man ingen annanstans i världen Very Happy
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  lazy 2009-12-09, 19:33

    formsvackan Today at 5:26 pm
    Och så till sist men inte minst, BEHÅLL SYSTEMBOLAGETS MONOPOL ! Ett lika fantastiskt sortiment hittar man ingen annanstans i världen Very Happy

    För några år sedan hade jag aldrig hållit med dej här men eftersom "bolaget"
    har blivit mer tillgängligt för de flesta, längre öppettider m.m så håller
    jag med, det finns ingen anledning längre att vilja ha alkohol i
    livsmedelsbutiker.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Monopol

    Inlägg  Secrist 2009-12-09, 20:00

    Alla stora områden där privata vinstintressen tillåts agera fritt tenderar att gå mot privata monopol. Avregleringar har inte visat sig fungera speciellt bra. Elpriserna är ett exempel.

    Elpriserna är väl nästan det enda exemplet. Det finns några få exempel till, typ banker annars så finns det ju ingen tvekan om att den fria konkurrensens fördelar långt överväger dess nackdelar.

    Och varför ska inte friskolor och privat vård få existera? Blir en skola automatiskt bättre för att den är statlig/komunal?

    Fast jag håller med dig om Systembolaget. Alkohol orsakar så stora skador så vi behöver behålla så mycket kontroll som möjligt över den handeln.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-09, 20:08

    Secrist skrev:Alla stora områden där privata vinstintressen tillåts agera fritt tenderar att gå mot privata monopol. Avregleringar har inte visat sig fungera speciellt bra. Elpriserna är ett exempel.

    Elpriserna är väl nästan det enda exemplet. Det finns några få exempel till, typ banker annars så finns det ju ingen tvekan om att den fria konkurrensens fördelar långt överväger dess nackdelar.

    Och varför ska inte friskolor och privat vård få existera? Blir en skola automatiskt bättre för att den är statlig/komunal?

    Privatvård är jag mycket tveksam till...utav två orsaker.

    Ett: Detta skall i så fall, inte finansieras med skattemedel. Det vore fel att privata näringsidkare att livnära sig på skattemedel. Detta skall användas för gemensam välfärd, inte privat.

    Två: Privat vård som bekostar sig själv kommer inte kunna användas av alla, utan endast de med fet plånbok. Alltså riskerar vi då att få 'klassvård' vilket är helt emot alla demokratiska principer och om jämställdhet.

    Den enda privata vårdverksamhet som jag skulle kunna tänka mig är akutvården. Snabbt in, snabbt ut är privata vårdbolagens motto för vinstmaximeringen. Där skulle det privata kunna bli mer effektiva än det allmänna.


    queen
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Vård

    Inlägg  Secrist 2009-12-09, 20:12

    Fast borde inte kvaliteten på vården vara det som avgör? Är det bara ägarfrågan som är intressant?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  lazy 2009-12-09, 20:15

    Min erfarenhet är fortfarande att friskolor är bättre (el. så har vi haft tur där
    o otur med de kommunala.) En friskola uppmålas ständigt som en skola som kan säga
    nej till s.k stökiga elever och därigenom "lyckas" bättre men det stämmer inte
    riktigt för en friskola kan aldrig säga nej om de har platser kvar, som tur är så
    finns det sällan några platser kvar eftersom engagerade föräldrar tidigt ställer
    sej i kö och vad är det för fel i det? Alla vill väl ha det bästa för sina barn och
    tyvärr är inte det kommunala skolor, inte där jag bor i.a.f
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-09, 20:18

    Secrist skrev:Fast borde inte kvaliteten på vården vara det som avgör? Är det bara ägarfrågan som är intressant?

    Skattepengar som läggs i privata aktörers fickor skulle hellre kunna användas för att förbättra den offentliga vården. Det finns inget som är så bra att det inte kan bli bättre..

    queen
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Vård

    Inlägg  Secrist 2009-12-09, 20:47

    Skattepengar som läggs i privata aktörers fickor skulle hellre kunna användas för att förbättra den offentliga vården. Det finns inget som är så bra att det inte kan bli bättre..

    Fast bara pengar är ju ingen garant för bättre vård. Och vad det gäller att tänka "smart och effektivt" så är den privata sektorn överlägsen den offentliga vanligtvis.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  lazy 2009-12-09, 20:54

    Det RD missar här är att de privata får slåss för sin överlevnad, de måste
    alltså göra ett bättre jobb, vilka kommunala måste göra det?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-09, 21:38

    Secrist skrev:Skattepengar som läggs i privata aktörers fickor skulle hellre kunna användas för att förbättra den offentliga vården. Det finns inget som är så bra att det inte kan bli bättre..

    Fast bara pengar är ju ingen garant för bättre vård. Och vad det gäller att tänka "smart och effektivt" så är den privata sektorn överlägsen den offentliga vanligtvis.

    Ja, jag vill inte på något sätt påskina att det inte fnns problem och tungroddhet inom det offentliga. Och som du säger, så är 'bara' pengar inget garant för kvalité.

    Men, med pengar OCH en sund 'affärsplan' skulle lite pengar gå lång väg....


    queen
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Money

    Inlägg  Secrist 2009-12-09, 21:57

    Men, med pengar OCH en sund 'affärsplan' skulle lite pengar gå lång väg....

    Självklart måste man ha pengar så man klarar sig men allt för ofta finns det en övertro på att bara man ger mer pengar till verksamheten så blir allt jättebra. Pengarna är bara en del av ekvationen. Ungefär som skolan, allt kan inte skyllas på pengabrist.
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Regndrottning 2009-12-09, 21:59

    Secrist skrev:Men, med pengar OCH en sund 'affärsplan' skulle lite pengar gå lång väg....

    Självklart måste man ha pengar så man klarar sig men allt för ofta finns det en övertro på att bara man ger mer pengar till verksamheten så blir allt jättebra. Pengarna är bara en del av ekvationen. Ungefär som skolan, allt kan inte skyllas på pengabrist.

    Vi tycks vara eniga igen... Är du säker på du är höger? Wink

    queen

    Sponsored content


    Min dröm!! - Sida 3 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-13, 09:07