Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+8
RedCloud
Redclown
formsvackan
Blåfront
lazy
Secrist
Kakmonstret
Dao
12 posters

    Min dröm!!

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 00:11

    lazy skrev:
    Välfärd:

    Alla tjänster som medbrorgarna är beroende av, som skola, sjukvård, kollektivtraffik, vägbyggen och liknande, skall vara statliga och inte vara del av "marknaden" - alltså inga vinster. Dessa företag skall då styras av demokratiska krafter, som skall säkerställa alla medborgares möjligheter till frihet och skapelsekraft!

    Håller inte med här, min mormor hade privat vård de sista åren hon levde och
    både hon och vi andra var väldigt nöjda, min yngsta dotter är den sista i
    barnaskaran att gå i friskola och jag kan ärligt säga att jag inte skulle vilja
    ha henne i kommunal skola igen vilket var fallet de tre första åren.

    Alla mina barn har gått i kommunal skola de första åren men på mellanstadiet har
    man insett att det inte funkar, år efter år, samma sak.

    Det finns inget hinder för att skolor skall kunna vara olika bara för att de är statliga! Problemet idag är att de privata alternativen har bättre valmöjligheter än de kommunala idag... Det är DET problemet du tar upp som man kan undvika genom att göra alla skolor statliga!
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Min dröm!! - Sida 2 Empty muppos a la carte...

    Inlägg  GustavAnder 2009-12-09, 00:11

    formsvackan skrev:
    Saknar en punkt i Dao's lista, så jag lägger till den själv.

    Ingen privatägd koncern ska tillåtas bli så stor att den påverkar samhällsutvecklingen. Privat företagsamhet ska alltså inte tillåtas sträva efter monopol.


    Bra idé!

    Stora företag har en tendens att bli en stat i staten!



    Javisst vänstermuppos, våra problem idag är alltför stora hemska elaka giriga monopolistiska företag.......

    Förbannade idioter, rent ut sagt , är vad ni är !!!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 00:13

    lazy skrev:Ni glömde att skriva att även Iran bygger en mur. Wink

    Och USA, EU och Spanska Sahara!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 00:15

    Secrist skrev:Ingen privatägd koncern ska tillåtas bli så stor att den påverkar samhällsutvecklingen. Privat företagsamhet ska alltså inte tillåtas sträva efter monopol.

    Fast statlig monopol är ok?

    Ja, om de samtidigt inte är vinstmaximerande!
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  berralarzon 2009-12-09, 00:15

    GustavAnder skrev:Javisst vänstermuppos, våra problem idag är alltför stora hemska elaka giriga monopolistiska företag.......

    Förbannade idioter, rent ut sagt , är vad ni är !!!

    Skriver "kisevalpen" som inte gör rätt för som den tjuvjävel (skattetjuv) han stjäl av alla oss som ärligt betalar skatt.
    Konstigt att högerkramare skattekramare accepterar dåren anders pottrunners tjyveri utan kommentarer.
    //berra
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 00:26

    berralarzon skrev:
    GustavAnder skrev:Javisst vänstermuppos, våra problem idag är alltför stora hemska elaka giriga monopolistiska företag.......

    Förbannade idioter, rent ut sagt , är vad ni är !!!

    Skriver "kisevalpen" som inte gör rätt för som den tjuvjävel (skattetjuv) han stjäl av alla oss som ärligt betalar skatt.
    Konstigt att högerkramare skattekramare accepterar dåren anders pottrunners tjyveri utan kommentarer.
    //berra

    Jag skrev i inledningen att jag kommer att ignorera inlägg där man inte är ärlig, och som inte har med debatten att göra! GA har liksom svårt för det, därför får han vara...
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  berralarzon 2009-12-09, 00:28

    Dao skrev:
    berralarzon skrev:
    GustavAnder skrev:Javisst vänstermuppos, våra problem idag är alltför stora hemska elaka giriga monopolistiska företag.......

    Förbannade idioter, rent ut sagt , är vad ni är !!!

    Skriver "kisevalpen" som inte gör rätt för som den tjuvjävel (skattetjuv) han stjäl av alla oss som ärligt betalar skatt.
    Konstigt att högerkramare skattekramare accepterar dåren anders pottrunners tjyveri utan kommentarer.
    //berra

    Jag skrev i inledningen att jag kommer att ignorera inlägg där man inte är ärlig, och som inte har med debatten att göra! GA har liksom svårt för det, därför får han vara...

    Uppe på sin pottkant som han ändå ramlar ner i ideligen.
    Avd:hobbyprojekt
    //berra
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  lazy 2009-12-09, 00:31

    Dao Today at 10:11 pm
    Det finns inget hinder för att skolor skall kunna vara olika bara för att de är statliga! Problemet idag är att de privata alternativen har bättre valmöjligheter än de kommunala idag... Det är DET problemet du tar upp som man kan undvika genom att göra alla skolor statliga!

    Du menar att alla ska få förmånen att gå i usla skolor?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 00:33

    lazy skrev:
    Dao Today at 10:11 pm
    Det finns inget hinder för att skolor skall kunna vara olika bara för att de är statliga! Problemet idag är att de privata alternativen har bättre valmöjligheter än de kommunala idag... Det är DET problemet du tar upp som man kan undvika genom att göra alla skolor statliga!

    Du menar att alla ska få förmånen att gå i usla skolor?

    Tvårt om! Att inga skolor skall ha mer fördelar än andra! Eller nackdelar!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  lazy 2009-12-09, 00:42

    Dao skrev:
    lazy skrev:
    Dao Today at 10:11 pm
    Det finns inget hinder för att skolor skall kunna vara olika bara för att de är statliga! Problemet idag är att de privata alternativen har bättre valmöjligheter än de kommunala idag... Det är DET problemet du tar upp som man kan undvika genom att göra alla skolor statliga!

    Du menar att alla ska få förmånen att gå i usla skolor?

    Tvårt om! Att inga skolor skall ha mer fördelar än andra! Eller nackdelar!

    Men det har ju inte funkat på 20 år, varför skulle det funka nu?
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  lazy 2009-12-09, 00:59

    Apropå Jerusalem som har betytt så mycket.

    "Jerusalems omvandling inleds på 1830-talet. Muhammed Ali som då styrde i Egypten slog sig fri från det ottomanska väldet och erövrade också en stor del av det heliga landet. För att kunna mota tillbaka hotet från söder tvingades sultanen i Konstantinopel att ta hjälp av de europeiska stormakterna. De försåg honom med modern vapenteknik. I utbyte öppnades det heliga landet för europeiska intressen av både ekonomisk och mer ideell art. Detta ledde till en modernisering av landet som så småningom också nådde Jerusalem.
    Jerusalem, denna heliga stad, var självklart eftertraktad av det kristna Europa, som förlorat sitt fotfäste här efter korstågstiden. Även de inte tröttnar i sina beskrivningar av hur förfallen staden är, nu när de återvänder."

    Visst låter det som att araberna alltid har högaktat Jerusalem och inte kan
    tänka sej att vara utan den staden?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 01:36

    lazy skrev:
    Dao skrev:
    lazy skrev:
    Dao Today at 10:11 pm
    Det finns inget hinder för att skolor skall kunna vara olika bara för att de är statliga! Problemet idag är att de privata alternativen har bättre valmöjligheter än de kommunala idag... Det är DET problemet du tar upp som man kan undvika genom att göra alla skolor statliga!

    Du menar att alla ska få förmånen att gå i usla skolor?

    Tvårt om! Att inga skolor skall ha mer fördelar än andra! Eller nackdelar!

    Men det har ju inte funkat på 20 år, varför skulle det funka nu?

    Det är just det som varit problemet i 20 år!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 01:38

    lazy skrev:Apropå Jerusalem som har betytt så mycket.

    "Jerusalems omvandling inleds på 1830-talet. Muhammed Ali som då styrde i Egypten slog sig fri från det ottomanska väldet och erövrade också en stor del av det heliga landet. För att kunna mota tillbaka hotet från söder tvingades sultanen i Konstantinopel att ta hjälp av de europeiska stormakterna. De försåg honom med modern vapenteknik. I utbyte öppnades det heliga landet för europeiska intressen av både ekonomisk och mer ideell art. Detta ledde till en modernisering av landet som så småningom också nådde Jerusalem.
    Jerusalem, denna heliga stad, var självklart eftertraktad av det kristna Europa, som förlorat sitt fotfäste här efter korstågstiden. Även de inte tröttnar i sina beskrivningar av hur förfallen staden är, nu när de återvänder."

    Visst låter det som att araberna alltid har högaktat Jerusalem och inte kan
    tänka sej att vara utan den staden?

    Vad skulle ditt inlägg påvisa???

    Att araberna inte är som kristna, eller vad?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Monopol

    Inlägg  Secrist 2009-12-09, 02:11

    Varför skulle det inte vara det ?

    Så statliga monopol är automatiskt något positivt?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 02:26

    Secrist skrev:Varför skulle det inte vara det ?

    Så statliga monopol är automatiskt något positivt?

    Nej! Inte om de samtidigt agerar som privata! De skall vara för samhällets service, inte profit PÅ samhället!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  lazy 2009-12-09, 10:24

    Dao Yesterday at 11:38 pm
    Vad skulle ditt inlägg påvisa???

    Att araberna inte är som kristna, eller vad?

    Nix, mitt inlägg var bara en undran om varför en plats som numera beskrivs som
    så viktig för palestinierna tilläts förfalla som det gjorde.


    "Jerusalem, denna heliga stad, var självklart eftertraktad av det kristna Europa, som förlorat sitt fotfäste här efter korstågstiden. Även de inte tröttnar i sina beskrivningar av hur förfallen staden är, nu när de återvänder."
    Redclown
    Redclown


    Antal inlägg : 312
    Join date : 09-12-01
    Ort : Nikkaloukta

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Redclown 2009-12-09, 10:49

    Dao skrev:
    Secrist skrev:Varför skulle det inte vara det ?

    Så statliga monopol är automatiskt något positivt?

    Nej! Inte om de samtidigt agerar som privata! De skall vara för samhällets service, inte profit PÅ samhället!

    Stackars sate som inte har en aning om hur och varför samhällsprocesser uppstår!
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 12:46

    lazy skrev:
    Dao Yesterday at 11:38 pm
    Vad skulle ditt inlägg påvisa???

    Att araberna inte är som kristna, eller vad?

    Nix, mitt inlägg var bara en undran om varför en plats som numera beskrivs som
    så viktig för palestinierna tilläts förfalla som det gjorde.


    "Jerusalem, denna heliga stad, var självklart eftertraktad av det kristna Europa, som förlorat sitt fotfäste här efter korstågstiden. Även de inte tröttnar i sina beskrivningar av hur förfallen staden är, nu när de återvänder."

    Dels var källan du använde en kristen källa, alltså partisk. Så den behöver inte ha varit speciellt förfallen för tiden, jämfört med andra stora städer i världen, eller i arabien. Vid 1830-talet vet jag t.ex. att stora delar av London och New York var rena skitstäderna, t.ex. Och vid den tiden fanns det inga judar som bekymrade sig före Jerusalem heller, för den delen...

    Det fanns liksom andra typer av bekymmer vid den tiden. Nationalismen kom till denna region ex först samband med europeernas uppstyckning efter 1:a världskriget..

    Så din bedömning är lika lite objektiv som när du bedömer palestinakonflikten i övrigt.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 12:48

    Redclown skrev:
    Dao skrev:
    Secrist skrev:Varför skulle det inte vara det ?

    Så statliga monopol är automatiskt något positivt?

    Nej! Inte om de samtidigt agerar som privata! De skall vara för samhällets service, inte profit PÅ samhället!

    Stackars sate som inte har en aning om hur och varför samhällsprocesser uppstår!

    Stackars sate som inte har en aning hur man för ett demokratiskt samtal!!! Kanske har det med att göra att du inte förstår demokrati över huvudtaget!?

    Man kan bara gissa...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Monopol

    Inlägg  Secrist 2009-12-09, 13:39

    Nej! Inte om de samtidigt agerar som privata! De skall vara för samhällets service, inte profit PÅ samhället!

    Fast det anser inte formsvackan spelar någon roll. Statligt monopol är detsamma som bra.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-09, 13:53

    Secrist skrev:Nej! Inte om de samtidigt agerar som privata! De skall vara för samhällets service, inte profit PÅ samhället!

    Fast det anser inte formsvackan spelar någon roll. Statligt monopol är detsamma som bra.
    Vad jag anser vet jag, inte du !
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Dao 2009-12-09, 15:30

    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Nej! Inte om de samtidigt agerar som privata! De skall vara för samhällets service, inte profit PÅ samhället!

    Fast det anser inte formsvackan spelar någon roll. Statligt monopol är detsamma som bra.
    Vad jag anser vet jag, inte du !

    Det vet du väl, att det är vad DE anser att DU tycker, som är dina SANNA åsikter!!! lol!
    Redclown
    Redclown


    Antal inlägg : 312
    Join date : 09-12-01
    Ort : Nikkaloukta

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Redclown 2009-12-09, 16:12

    Dao skrev:
    formsvackan skrev:
    Secrist skrev:Nej! Inte om de samtidigt agerar som privata! De skall vara för samhällets service, inte profit PÅ samhället!

    Fast det anser inte formsvackan spelar någon roll. Statligt monopol är detsamma som bra.
    Vad jag anser vet jag, inte du !

    Det vet du väl, att det är vad DE anser att DU tycker, som är dina SANNA åsikter!!! lol!

    Formsvackan fick en rak fråga som han inte kunde/vägrade svara på och då kan slutsatsen bara bli en!
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Tycker

    Inlägg  Secrist 2009-12-09, 16:13

    Vad jag anser vet jag, inte du !

    Tja, tycker du något annat så var du inte speciellt bra på att uttrycka det.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  formsvackan 2009-12-09, 16:58

    Secrist skrev:Vad jag anser vet jag, inte du !

    Tja, tycker du något annat så var du inte speciellt bra på att uttrycka det.
    Jag är inte medveten om att jag i denna tråd givit uttryck för någon som helst uppfattning om statliga monopol. Allt kommer från din egen fantasi och dina fördomar.

    Sponsored content


    Min dröm!! - Sida 2 Empty Sv: Min dröm!!

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-12, 21:54