Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
Leena-66
Infra
lazy
MartinLindgren
Regndrottning
Susz X
Jollan
11 posters

    Inför statligt monopol

    avatar
    Leena-66


    Antal inlägg : 175
    Join date : 09-02-18
    Ort : Stockholm

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Leena-66 2009-03-19, 18:43

    Susz X skrev:
    "Ge mer möjligheter till drogfria behandlingar - istället för att hjälpa dom att fortsätta detta spiral som leder till misär och kaos och fortsatt beroende.
    Alla droglobbyister i läkemedelsbolagen som sprider sin propaganda -och det i kombination med kommunernas dålig ekonomi gör att det sabbar möjligheten från många missbrukare att kunna bli drogfri- framför allt dom som verkligen vill. Det erbjuds inte drogfria behandlingar i första ,andra eller tredje hand, eftersom budgeten är viktigare än socialtjänstlagen."
    av Leena 66


    Allt känns viktigt som du beskriver Leena..Det finns så många om och men- så mycket mer att tänka på måste fungera bättre än i dag..Vad är då själva kärnan till en framgång för personen- är den olika för olika personer? Kanske är det inte så?
    Är det så i dagens behandlingar att det alltid generaliseras - utan att utgå från individens vilja/ önskemål?

    Skapar läkemedel som används ett djupare beroende- kanske till och med ett blandmissbruk?
    Man hör och ser inte hur det fungerar i den vården alls...Men man hör och ser ivern att ordinera läkemedel- även beroendeframkallande sådana...
    Och i den vården som finns ( tex.behandlingshem )- lyder den under Hälso- sjukvårdslagen eller inte?

    Allt fler sätts in i ersättningsdroger och annan typ av medicineringen. Många som söker drogfria behandlingar nekas pga kommunens dålig ekonomi. Det finns bra öppenvård på några stadsdelar, men antalet platser är mycket begränsat.
    Gång på gång sätts missbrukare som behöver hjälp in i medicinering och lågtröskelboende,som inte fungerar.
    Jag är terapeut-både alkohol och narkotika och kriminalitet-och har jobbat inom behandlingsvängen länge. Med sorg ser jag hur yngre och yngre kommer in och matas med propaganda att det går aldrig att bli fri, diagnos efter diagnos, om det inte finns ADHD,ska denne utredas för bipopulär,om det inte finns kommer nästa utredning för manodepressiv, om det inte finns då är det bordeline- någon jävla diagnos måste dom få-och medicinering, istället för att hjälpa dom att få ett liv.Jag har haft klienter som har haft 3-4 olika utredningar samtidigt, fast den enda dom vill själva är att dom ska bli drogfria. Vad gäller att diagnostisera missbrukare, bör man ta tid på sig innan utredningar. Bara senabstinens tar upp till ett år-och under tiden uppfyller man ju kriterier på alla möjliga diagnoser. Att vänta minst ett år innan man utreder är det som ska tillämpas när det gäller missbrukare. Många har fått diagnoser som dom kommer att ha på sina papper rersten av livet-fast alla symptomen försvann efter att personen var drogfri och nykter över ett år.
    Senabstinens-= sömnsvårigheter,ångest,fobier,koncentrationsvårigheter,humörsvängningar, darrningar,mardrömmar,läs och skrivsvårigheter,dålig närminne, många alkoholister har balanssvårigheter, matstörningar, etc. Detta kan ta upp till ett år-och därför ska man inte sätta en diagnos innan senabstinensen är över. Om det finns ett behov till utredning efter detta-då tar man den då.
    Men drogfri behandling kostar på kort sikt-men lönar sig för längden- medicinering och ersättningsdroger är billigast för kort sikt, men svindyrt på långsiktigt. Det kostar mycket för soc med ständiga återfall, kriminalitet,boende på soc korridorerna, aldrig vidare till ned trappning, utbildning och yrkesliv kan man glömma,och därmed också möjligheten att bli skuldfri. Stödsamtal med soc två gånger i månaden år ut och år in- det är mycket kostsamt. Istället för att betala en summa på 55-60 tusen, som en drogfri behandling kostar (räknat på 5 veckor), som ge bra grund till tillfrisknande, möjlighet till självständighet,och möjlighet att komma vidare.
    Unegfär drygt hälften som genomgår drogfri behandling blir nyktra och drogfria-hur många blir det genom medicinering? Det finns några få enstaka som får ett litet bättre liv, men fria blir dom inte.
    Det finns idag bra kåkar också som Gävle-kåken, Skänninge (fd Roxtuna) och nu Österråker som har behandling , och det är bra-det behövs. Gävle är unik i sig -dom var första med att starta drogfri behandlingavdelning.
    Detta medicineringhysteri kommer att slå tillbaks om några år- förra året i finland var det 4600 som sökte drogfria behandlingar pga sin subutexberoende- det säger mycket.
    avatar
    Leena-66


    Antal inlägg : 175
    Join date : 09-02-18
    Ort : Stockholm

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Och annat..

    Inlägg  Leena-66 2009-03-19, 19:53

    Sen är det andra- tonåringar som är inne i sin tonårskris,medicineras med antidepressiva. Att söka sin identitet, vara liten deppig,göra uppror, hitta sin sexualitet- är en naturlig del av utveckling.
    Andra människor med sorg-behandlas med medicinering istället för att låta dom vara ledsna,gråta och bearbeta sina känslor.
    Överflödig övertro på mediciner gör att man förnekas rätten till sina egna känslor, sorg är en process, och vad gäller tonåringar-joo, ni som har tonåringar vet hur denna period ser ut.

    Dalai Lama skrev en gång .."vi har mer experter, som har ledd till att vi har mer problem- vi har mer mediciner,som har ledd till att vi har mer ohälsa"

    Sen finns det ju psykiska sjukdomar som behövs medicinera tex schizofreni, och liknande.

    Men att förneka människor rätten att vara människor,och inte tillåta dom går genom kriser i livet- är fruktansvärd.
    Det finns några enstaka som kanske behöver tex antidepressiva ett tag- men i samband med det ska ju personen ifråga få hjälp att komma ur från krisen.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Susz X 2009-03-19, 23:34

    Leena-66 skrev:Sen är det andra- tonåringar som är inne i sin tonårskris,medicineras med antidepressiva. Att söka sin identitet, vara liten deppig,göra uppror, hitta sin sexualitet- är en naturlig del av utveckling.
    Andra människor med sorg-behandlas med medicinering istället för att låta dom vara ledsna,gråta och bearbeta sina känslor.
    Överflödig övertro på mediciner gör att man förnekas rätten till sina egna känslor, sorg är en process, och vad gäller tonåringar-joo, ni som har tonåringar vet hur denna period ser ut.

    Dalai Lama skrev en gång .."vi har mer experter, som har ledd till att vi har mer problem- vi har mer mediciner,som har ledd till att vi har mer ohälsa"

    Sen finns det ju psykiska sjukdomar som behövs medicinera tex schizofreni, och liknande.

    Men att förneka människor rätten att vara människor,och inte tillåta dom går genom kriser i livet- är fruktansvärd.
    Det finns några enstaka som kanske behöver tex antidepressiva ett tag- men i samband med det ska ju personen ifråga få hjälp att komma ur från krisen.

    Känns bra att läsa det du skriver här- inte för att den verkligheten som är bra- utan för att du oxå reagerar och ser den som den är.

    Tack för det andra du delger oxå- viktigt att veta hur det faktiskt är - för att se vad som är fel..
    Om jag fattat dig rätt så kan sammanfattningen vara att det är läkemedelsbolagen som har makten i dag-pga av avsaknad av vilja att välja att se och lyssna på den enskilde individen- såväl inom psykriatrin som missbruksvård och annan vård?
    Men att det finns ett fåtal bra ställen.Hur jobbar dessa tro?
    Rätta mig om jag tolkat Dig fel...


    Att läsa Dalai Lamas ord känns oxå bra- men handen på hjärtat är det en tanke man mången gång tänkt- då ovetande om denne mans livsfiliosifier.Ska kanske läsa lite av honom..
    Mollgan
    Mollgan


    Antal inlägg : 104
    Join date : 09-03-19

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Det stämmer

    Inlägg  Mollgan 2009-03-19, 23:49

    Jollan visar stor insikt i dessa frågor.
    Själv tror jag att någon form av legalisering
    skulle punktera den illegala hanteringen som
    genererar så mycket brottslighet. Att komma
    bort från brottssammanhanget skulle inverka
    positivt på alla missbrukare som kunde sluta
    smussla och påbörja dialog med "normala"
    människor. Priserna sjunker så han kan komma
    ur sin brottskarusell för att få tag i eländet.
    De riktiga skurkarna tappar sin försörjning.
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  x-medborgare 2009-03-20, 00:19

    Min spontana reaktion blir legalisera så har vi sopat ett problem under mattan..
    Så slapp vi det '???

    Finns det flera små brott vi kan sopa undan???
    Och i förlägningen rattfylla skadar drog fylla skulle den öka hur kontrolera etc för att unvika flera personskador i trafiken.. osv osv..
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Susz X 2009-03-20, 00:25

    Så var oxå min spontana reaktion- men efter att ha läst en gång till
    kan jag känna att det är inte så det menas egentligen.

    Jag tycker både Jollan och Leena för fram viktiga synpunkter och kunskaper från verkliga livet här.. Var och en ur olika synvinklar. Det är att synliggöra- inte att sopa under mattan..
    Deras kunskap är värdefull...ja förutsättningen för att det ska bli något bra alls
    egentligen. Förutsättningen för en helhetssyn som inte finns i dag alls...
    Funderade på en sak till- det här med internet/ svenska lagen. I dagsläget uppfins nya- inte "narkotikaklassade" preparat genom att enbart någon del i kemikalien ändras- så tar det lång tid och skördar mångas liv - just för att polisen inte får lägga beslag på drogen- eftersom den inte är olaglig...hur frätande dödande den än är- vilket inte framgår av reklamen förståss- plus att ungdomar triggas att "testa"
    nytt stuff på ett forum- som med säkerhet bedrivs i propagandasyfte- men det framgår givetvis inte heller.
    Vad vore rimligt här?
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  x-medborgare 2009-03-20, 01:03

    Jo jag kan både höra och förstå argumenten.. Men har man levt med detta i sin närhet och sett hur skiten på verkar mig och andra barnen etc runt omkring tyvärr kan aldrig acceptera legalisering av droger. tyvärr. Kostar för mycket båder i tid kärlek och svek..
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  x-medborgare 2009-03-20, 01:07

    Att bli bedragen av miss Heroin är en kamp som jag inte kan vinna
    Hon är starkare än mig.från början är hon vackrare varmare.
    Hon lockar dig i sin famn.
    Miss heroin har allt jag inte har hon naglar fast dig vid sin kropp.
    Kommer aldrig att släppa dig det är en kamp jag inte kan
    Miss heroin vinner alltid.hon kommer.hon ler hon e vacker
    Innan hon visar sitt rätta jag men då är ni redan fast.
    Hon miss heroin har redan krossat mitt hjärta en gång.
    Skall jag tillåta henne att krossa det ännu en gång.
    Ingen kvinna kan vinna kampen om sin man mot miss heroin.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  lazy 2009-03-20, 01:11

    x


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-22, 22:46, ändrad totalt 1 gång
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Instämmer

    Inlägg  Jollan 2009-03-20, 01:39

    Leena-66
    Kan bara instämma i allt du beskriver om ersättningsdroger, medicineringshysterin, kortsiktigt tänkande i vården etc. Mycket av det kortsiktiga tänkandet i all statlig och kommunal verksamhet beror till största delen på att allt hänger på en årsbudget. Och alla verksamheter har varsin budget, samarbete dom emellan funkar sällan. Borde vara 5-årsbudget överallt, nu ser man bara till nästa nyårsafton.

    Jag nämnde tidigare att social rehabilitering är långt svårare än en rejäl avgiftning och dom sug som kommer efteråt. Dom är tuffa men det klarar man om man har ett drogfritt umgänge och lite vilja.
    Du nämner några bra kåkar, jag har själv suttit på österåkers drogfria då det var nystartat i slutet på sjuttitalet med A-B Grünewald som boss. Det funkade utmärkt att vara drogfri där men det tog mindre än 2 veckor efter frigivning tills jag var igång igen, 10 dagar exakt. Sen orkade jag inte vara ensam längre. Vi var dryga 40 som satt där då, av dom ca 20st jag känner till något om ödet för var det ingen som inte föll tillbaka av samma skäl. Den som höll längst tog det ca 2 månader för. Av oss ca 20 är 2 drogfria idag, 4 helt nerkörda för ca 10 år sen och resten döda. Idag kanske 4 döda till?
    Många av dom gjorde flera försök, blev avgiftade många gånger men föll tillbaka. Alltid av samma skäl.
    Jag kan instämma i att dom 55-60 000 som en avgiftning kostar är en bra grund, en bra start på resten av bygget men utan något att bygga vidare på ( social rehabilitering) så är oddsen låga. Det behövs och kostar mer än så. Förhoppningsvis finns det några ställen som kommit nån vart med den saken idag men det är inget jag hört talas om.
    Jag kan bara beundra dom som orkar jobba i behandlingssvängen, det måste vara som att stånga huvudet i väggen många gånger att ständigt motarbetas av byråkrati och resursbrister. Och ständigt se folk som faller tillbaka gång på gång.
    Det kräver styrka.

    Alla dom missbrukare som nu åker in o ut på fängelser och vårdinrättningar kostar otroligt mycket. En av anledningarna till att jag vill ge dom sin dagliga dos, mat och en säng är att få bort dom ur den karusellen och styra om mycket av dom pengarna till en bättre rehabilitering med lite mer än avgiftning på programmet.

    Skulle kunna skriva hela natten men nu ska jag ut med hunden, sen sova.
    En fråga bara: Dom stängde ju dom drogfria avdelningarna på Österåker, A-B Grünewald sparkades. Dryga 10 år sen tror jag? Har dom startat om den verksamheten igen?
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty En sak till bara

    Inlägg  Jollan 2009-03-20, 02:24

    Ni som går i taket av ordet legalisera, glöm det ordet en stund.
    Alla kan vi konstatera att dagens narkotikapolitik inte är särskilt effektiv, inte i Sverige, ingen annanstans heller vare sig den klassas som liberal eller stenhård t.o.m. med dödsstraff i paragraferna.
    Och det beror bara på att den är så lönsam för dom stora aktörerna, dom kan köpa sig en fin fasad med dom dispenser och den anonymitet dom behöver för att slippa straffas. Största faran för dom är att bli utraderad av nån konkurrent.
    Inte av rättsväsendet, det når sällan längre än till nån på lägre nivå som redan har en efterträdare utsedd.
    Om någon har ett bättre förslag än att slå hål på lönsamheten för att få nån effekt att tala om så lyssnar jag och är beredd att ompröva mina åsikter. Om inte, grubbla på era åsikter.
    Som jämförelse kan ni ju fundera på hur det skulle bli om 30-50 procent av alla kunder på ICA, Konsum och övriga matbutiker plötsligt fick sin mat gratis och övriga saker i sortimentet till halva priset från nån ny aktör med statligt stöd.
    Det skulle ju bli total kollaps, många krampaktiga försök att ta tillbaka kunderna med prisdumpningar och andra kanske lite mer desperata åtgärder men hur länge skulle dom överleva? Med den nya aktören stöttad även av polis etc?
    Varför skulle narkotikamarknaden reagera med något annat än kollaps? Skulle någon verksamhet kunna annat än kollapsa under sådana förhållanden?
    Och vad gör staten med en kollapsad verksamhet? Tar över den och omorganiserar den så att den fungerar efter strikta regler på det sätt man vill ha den för att kunna kontrollera den samtidigt som man lägger all möda på att få bort dom återstående girigbukarna.
    Sov på saken.
    avatar
    Leena-66


    Antal inlägg : 175
    Join date : 09-02-18
    Ort : Stockholm

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Hej Jollan

    Inlägg  Leena-66 2009-03-20, 08:43

    Hej Jollan- svaret på din fråga om Österråker- JOOOOO!!! Dom har börjat, och inte bara med motivation, utan precis som i Gävle och Skänninge, påbörjar dom också själva behandlingen där- vissa hinner ganska långt innan dom kommer ut.Oftast sker muck via behandlingshem, där dom vistas sista siden -ibland längre tid innan friheten blir aktuell. Detta också pga att få komma "ut",och få helt andra förutsättningar till fortsatta liv. Så här går det till: Killen/tjejen sitter,kommer in på behandlingen på kåken, när det är inte så långt fram tills muck söker man till behandlingshem sk §34(förutsätt att allting har gått bra), soc involveras och ansvarsbörbindelse görs,innan dess får fången välja mellan några behandlingshem vilket känns bäst att göra sin vårdvistelse på, och då görs infobesök på respektive behandlingshem och datum bestäms, när denne kommer till fortsatt behandling utanför kåken, ansvarsförbindelse från soc innebär oftast att personen kommer att vistas länge på behandlingshem än bara tills muck, och det av andledningen att det tar tid med bostad, vissa behöver längre behandling, utsluss är ju en process, och att oftast har behandlingshemmen träningslägenheter, där utslussen sker, och det är för att sakta kunna börja leva där ute i samhället som alla andra.
    Att sitta på kåken gör ingen friskare- tvärtom. Men med bra innehåll på anstalten,som gör att man kan komma igång med förändringsprocessen, har visat sig vara den hittills effektivaste åtgärden att minska sk "returburkar" där.
    avatar
    Leena-66


    Antal inlägg : 175
    Join date : 09-02-18
    Ort : Stockholm

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Jollan

    Inlägg  Leena-66 2009-03-20, 08:51

    Summan 55-60 tusen...det är priset när man gör primärbehandlingen som är ca 5 veckor (28 dagar).
    Avgiftning iallafall här i stockholm innebär oftast några dagar och när personen kommer in i behandling måste dom flesta som kommer genom avgiftningen avgiftas först från avgiftningen pga att dom har så mycket benz i sig som dom har fått där.
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  x-medborgare 2009-03-20, 18:09

    Jaha undrar just varför man överhuvud taget skall diskutera något tycker man inte som andra ja då har man gått i taket.. trist..
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Något som e bättre iaf

    Inlägg  Jollan 2009-03-20, 18:17

    Det var ju bra att dom dragit igång det igen och ännu bättre att dom börjat satsa lite på inskolning i samhället. Det är för dom flesta ett måste för att det ska ha nån chans att funka.

    Har nog använt fel ord när jag skrivit avgiftning i mina tidigare inlägg, det är ju en kortare process som egentligen är en akutåtgärd för nån som är riktigt nere. Det var dom längre avvänjningarna jag syftade på.
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Häng inte upp dig på det

    Inlägg  Jollan 2009-03-20, 18:40

    X-medborgare.
    Att jag använde frasen "går i taket" alltså.
    Men det är oftast när ordet legalisera nämns som mothuggen börjar hagla. Då får man genast höra att man förespråkar nån form av totallegalisering och fristad för alla missbrukare och inte minst langare. Sen kommer en massa konstiga påståenden om vad mina åsikter skulle kunna ha för konsekvenser utan att dom som framför påståendena ens tagit sig tid att läsa eller lyssna på åsikterna. Något sakligt bemötande där förslagen betas av kanske lite mer punktvis får man sällan.
    Så jag tyckte "går i taket" passade bra.
    Jag påstår mig inte ha kommit på det ultimata lösningen, finns säkert något som kan göras bättre men tills någon lyckas få mig på andra tankar så är min övertygelse att enda möjligheten att få någon kontroll på narkotikamarknaden är att först göra den så olönsam som möjligt. Allt som är olönsamt i andra branscher sanerar sig själv, tror inte knarkhandel är något undantag.
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  x-medborgare 2009-03-20, 21:23

    Vi har vårt systembolag har alkolismen minskat alkoholskadorna traffikbrotten etc.
    Smugglas görs fortfarande och bränns hemma görs också.
    Förvisso säkert i mindre skala.
    debuten till ett tungt missbruk börjar ofta med en braja..
    Tycker handeln och missbrukarna är två vitt skilda frågor och legaliserat missbruk blir alltså lagligt.. vad vann vi förutom att vi minskade handeln men frågan är villket berör mig mest på min gata.
    Att MR x tjänar ex antal kronor någonstans eller att mina vänner omgivning eller barn knarkar.
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  KickTheRasist 2009-03-20, 21:57

    Regndrottning skrev:
    Jollan...

    Dina argument är sunda men ändå ställer jag mig tveksam till en legaliserad försäljning av lättare droger. Detta skulle innebära attt de blev rumsrena och godkända.

    Men, å andra sidan så lär visst cannabis vara mindre farlig än alkohol.

    Fast alkohol smakar bättre...
    Wink

    queen

    Instämmer .. föredrar "red-wine" visst skadar den också!!... men man för inga psykoser(som på grönt) så länge är man inte något sort av missbrukare... alltså man skall dricka i lagom mängd.

    Smile
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  lazy 2009-03-21, 00:20

    x


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-22, 22:46, ändrad totalt 1 gång
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  KickTheRasist 2009-03-21, 00:27

    lazy skrev:Surprise,surprise man får inga som helst psykoser el. annat
    ö.h.t om man inte är disponibel för det från början, man ska
    alltså ha en jäkla otur för att få en psykos som är utlöst
    av droger/alkohol.

    Suprise Suprise !!



    Ja man för en hel del psykoser skall du veta så spelar ingen roll
    hur mycket är du "DISPONIBEL" med finna ord ...


    För fan tjejen du kan ju för fan inte tala för alla eller??

    Alla har inte samma hjärna(mentala även den psykiska) och den fysiska delen ... all är vi lite olika där ok??

    Som sagt du kan inte ha samma otålighet som jag har och vice versa ok ??
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  lazy 2009-03-21, 00:32

    x


    Senast ändrad av lazy den 2010-01-22, 22:47, ändrad totalt 1 gång
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  KickTheRasist 2009-03-21, 00:36

    lazy skrev:Du vill verkligen bråka med mej KTR fast vi har samma
    uppfattning här?

    Ursäkta mig !

    Kan du visa vart vi har samma uppfattningar ... !! Och nej tjejen jag är inte här för att bråka med dig ... för att jag ser att du är inte så dum .. du är bara lite skev som alla andra Very Happy


    Faktisk de går ju att diskutera med dig .. ok!?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Susz X 2009-03-21, 01:10

    Vem som helst kan drabbas av en psykos.Även den som anser sig vara sk "psykisk stark".. Givetvis ökar risken vid missbruk.

    Hur bemöts dessa då av omgivningen / polis/ vård?
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Vem som helst

    Inlägg  Jollan 2009-03-21, 04:08

    kan drabbas av psykos är så sant som det är sagt. Fattas bara något som utlöser den. Missbruk oavsett vad det är kan vara en utlösare. Nån traumatisk upplevelse likaså. Och hela livet är en bergochdalbana, i vissa lägen är man kanske känsligare. I andra lite starkare. Sen finns det säkert något i arvsmassan som ger några en högre riskfaktor likväl som den kan ge andra en högre riskfaktor vad det gäller cancer eller annat.
    Ingen drog är nyttig, det kan vi nog enas om. Likaså att vissa kanske smakar bättre än andra. alien Personligen tycker jag Baileys är farligt gott men marihuana luktar godare clown
    Och debuten till ett tungt missbruk börjar oftast med en fylla. Sen kommer brajan. Sen resten.
    Så började det för mig, har inte stött på någon faktiskt som börjat i annan ordning. Men det var inte det som var saken.
    Vad jag konstaterade under dom åren jag höll på med knark var att det är en väldigt styrd och planerad verksamhet. Varje vår och sommar flödar det av hasch, många unga som ganska nyligen inlett revolten mot föräldrarna och haft sin första fylla är hur mottagliga som helst när dom erbjuds att dra ett bloss på en joint. Prova kan man ju göra. Sen går sommaren, allt är kul.
    På hösten finns plötsligt nästan ingenting att få tag på, däremot en massa annat man kan prova. Extacy, amfetamin... allt. Och det flödar.
    Och effekten klart bättre än röka när man vill festa.
    Ett år senare när man tar en joint på vardan och nått vassare på helgen känner man ingen som inte lever samma liv, hälsar knappt på forna vänner som inte hängde på. Torrbollar!
    Ett år senare kanske man motvilligt börjar förstå att omgivningen ser en som knarkare men ack vad fel dom har. Jag hat full koll, kan sluta när jag vill.
    Ett år senare sitter man på häktet, känner abstinensen jävlas, börjar inse att man har ett problem. Hur fan gick det till?
    Ett år senare släpps man ut och där finns bara en tillvaro man känner till.
    Så man fortsätter, lever en dag i taget. Fixar pengar till nästa dos. 10 år senare är halva bekantskapen begravd och utbytt mot yngre personer. Kommer nya hela tiden.
    Och alla med ungefär samma historia, alla lika styrda in i missbruket av dom som styr tillgångarna och tjänar dom stora pengarna.
    Det är dom jag vill ta kunderna ifrån. Utan pengar kan dom inte styra.
    avatar
    Jollan


    Antal inlägg : 46
    Join date : 09-02-24

    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty 166 kg röka togs av tullen- Rekord

    Inlägg  Jollan 2009-03-22, 22:49

    Apropå tveksamhet att legalisera hasch så togs ju nyligen 166 kg av tullen i Helsingborg vilket enligt AB är ett rekordbeslag. Och det är förvisso ovanligt mycket i ett enda beslag.
    Men vad är det i det stora hela? Stör det verksamheten?
    Polisen ändrade för något år sen sin uppfattning om hur mycket som förbrukas i sverige per år. Minns inte siffrorna exakt men från att tidigare räknat med runt 4-5 ton är nuvarande uppskattning runt 25 ton. Inga exakta siffror men det var åt det hållet. Blir mycket med lägsta gatupris 60 kr gr.
    Tror iof att även det är lite lågt räknat om det är som det sägs, att vi har ca
    200 000 brukare och 50 000 missbrukare av hasch.
    Hursomhelst har inte 166 kg så stor inverkan.
    Marocko lär producera ca 80% av det som går åt här. Det fraktas oftast till Spanien för att spridas till övriga eoropa. I Spanien beslagtogs ca 1450 kg per dygn/ 522 ton år 2004. I Europa totalt 700 ton. Utan märkbar effekt på tillgången. Säger väl lite om hur effektiv dagens narkotikapolitik är.
    Den cannabis som används i Sverige kan också odlas här. Staten skulle kunna producera med många 100 miljoner i vinst som kunde öronmärkas till rehabilitering mm. Man kan rabbla siffror hur länge som helst som alla visar samma sak, marknaden är stor, vi är små. Att militärt ge sig på Marocko för att stoppa produktionen lär inte hjälpa mer än tillfälligt om ens det, det finns fler länder med fattiga bönder som vill 10-dubbla sina inkomster.
    Fattiga befolkningar överhuvudtaget, poliser i marocko betalar svart ca 40 000 för att få en postering där dom kan tjäna upp till 500 0000 i mutor per år.
    Dagens narkotikapolitik har ingen effekt på en så lönsam marknad.
    Ta över marknaden, ta vara på profiten. Kunde Europa enas om det så kan en del av den användas till att skola om dom bönder som nu producerar hasch i hur man odlar ätbar gröda eftersom det är en kunskap som till stor del faktiskt gått förlorad med tidigare generationer efter 40-50 års cannabisodling.

    Sponsored content


    Inför statligt monopol - Sida 2 Empty Sv: Inför statligt monopol

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-20, 01:58